Connect with us

Testy a recenzie

Test BMW G 650Xmoto

Publikovaný

on

Seriózna zábava

Je až neuveriteľné akým spôsobom sa v posledných rokoch nemecké BMW pretransformovalo z konzervatívnej značky, ktorá išla svojím smerom na oveľa všestrannejšie orientovaného výrobcu, ktorý reaguje na všetky trendy, ktoré hýbu motocyklovým priemyslom. Najlepším dôkazom nového smerovania je nová modelová rada G 650 X, ktorá prináša hneď tri rôzne verzie. My sme podrobili redakčnému testu atraktívne supermoto BMW G 650 Xmoto.

BMW svojou ponukou oslovuje prakticky všetky vekové kategórie. Práve pre mladších sa ponuka BMW výrazne rozšírila a patrí sem aj testovaný model G 650 Xmoto. Výrobca však nechce ponúknuť len ďalšie civilné a utlmené supermoto, ale snaží sa priblížiť extrémnejším predstaviteľom tejto kategórie, no zároveň zostáva priateľským náradím na bežné použitie.

Technika a dizajn
Vstup BMW do komerčnejších kategórii prináša aj zmenu pohľadu použitých technológii, ktoré na nových modeloch nájdete. Neznamená to, že by v BMW upustili od inovatívnych riešení, ktoré sú súčasťou výrobnej filozofie, no nová modelová rada sa rozhodne nechystá byť exotickým náradím, ktoré by zaujalo len úzku skupinu jazdcov. Kvapalinou chladený jednovalec vychádza z dobre známeho modelu F 650, no úpravy priniesli zníženie hmotnosti zvýšenie výkonu, ktorý by viac vyhovoval požiadavkám na takýto motocykel. Za väčšou ochotou motora ísť do otáčok stojí odľahčený mechanizmus kľukovej hriadele, nová hlava valcov a ďalšie drobné úpravy. Zadné koleso je po dlhých rokoch prvým modelom BMW, ktorý je poháňaný reťazou. Dvojitý chrbticový rám je pozváraný z oceľových profilov a je doplnený postrannými hliníkovými odliatkami. Z hliníku je vyrobený aj podporný podsedlový rám. Kvalitné komponenty pruženia zdobia oba konce, zadný tlmič Sachs ponúka jednoduchý spôsob nastavenia tvrdosti pružiny bez použitia ďalšieho náradia. Kvalitu nájdete aj pri pohľade na brzdný systém, konštruktéri siahli po komponentoch talianskej značky Brembo, ktoré sa pomaly stávajú štandardom nielen u európskych modelov. Systém ABS je v tomto prípade len súčasťou doplnkovej výbavy. Samozrejme nebolo by to BMW keby sa aj na tomto modeli neobjavilo niekoľko technických zaujímavostí. Nádrž je umiestnená pod sedlom, lambda sonda na výfukovom potrubí odhaľuje prítomnosť 3-cestného riadeného katalyzátora a k presnému doladeniu pruženia vám pomôže zabudovaná vodováha umiestnená pod sedlom. Xmoto je vydareným motocyklom aj z pohľadu dizajnu. Žiadne komplikované ?úlety? tu nenájdete a až na prednú masku s asymetricky umiestnenými svetlometmi je všetko rišené podľa súčasných trendov. Jednoduchý a dynamicky vzhľad tomuto motocyklu jednoznačne sedí.

Zábava na prvom mieste
Vždy keď máte pred sebou ?bavoráka?, ktorý nie je vybavený systémom ABS v sérii, tak je jasné, že to bude zaujímavé. Xmoto naviac postráda aj stúpačky spolujazdca, takže jeho ambície sú jasné. Dostať sa do sedla tohto motocykla však vyžaduje švih gymnastu, teda ak máte menej ako 185 cm. Sedlo vo výške 920 mm ponúka síce perfektný výhľad, ale dostať sa do neho je už druhá vec. Myslím, že v BMW myslia ďaleko dopredu a majú podrobné analýzy vývoja európskej civilizácie, ktorá neustále rastie, takže minimálne v prípade tohto modelu sú na budúcnosť dobre pripravení . Pri jazde výška sedla už nehrá rolu, no napríklad pri jazde v meste, kde často stojíte na križovatkách to menším postavám trochu znepríjemňuje situáciu, no je to len otázkou zvyku. Samotný posed je tak prakticky identický s posedom na motokrosovom alebo súťažnom motocykli. Znamená to aj ľahký pohyb v sedle a svoju telesnú schránku ľahko dostanete takmer až k hlave riadenia. Nádrž má naviac po stranách hlboké výkroje, takže máte pod sebou štíhleho a obratného spoločníka. Toto sa samozrejme prejaví na jazde, ktorá je hneď od prvých metrov najmä o zábave. Motor sa síce neprejaví explóziou od najnižších otáčok, ktorá vám trhá riadidlá z rúk, zato pomalý rozhodne nie je. Plynulý nárast výkonu sa na svoj vrchol dostane bez najmenších výkyvov. Rôzne ?srandičky? v podobe jazdy po zadnom preto vyžadujú asistenciu spojky, no motor poteší najmä svojou pružnosťou a nechať otáčky padnúť na minimum a následne sa nechať ?vytiahnuť? zo zákruty nerobilo motoru žiadne problémy. Svižná jazda v stiesnených podmienkach je tak otázkou pootočenia plynovou rukoväťou. Naopak ak na diaľnici povolíte motoru uzdu, tak ukazovateľ rýchlosti sa zastaví niekde na hodnote +170 km/h, čo nie je zlé. Aj keď nie je to až tak dôležitý údaj, pretože chýbajúca ochrana pred vetrom nedovolí dlhodobejšiu jazdu maximálnou rýchlosťou. Zábava je niekde inde, krátke šprinty na vrchol horského sedla, prepletanie sa mestom poprípade zopár okruhov na motokárovej trati. Tu sa Xmoto cíti ako doma. Vďaka nízkemu ťažisku motocykel veľmi dobre maskuje svoju hmotnosť (+150 kg) a s obratným motocyklom sa pri agresívnej jazde tak rýchlo neunavíte a čoskoro budú všetky vaše prejazdy zákrut spojené so škrípaním stúpačiek o vozovku. Na svedomí to má aj kvalitné obutie Pirelli Diablo, ktoré veľmi dobre drží. Vysoké zdvihy pruženia ľahko zvládali aj väčšie nerovnosti aj keď pri prudkom dobrzďovaní sa predná vidlica dosť ponárala, no je to pochopiteľné. Menší problém mala predná vidlica aj pri rýchlom prejazde malými nerovnosťami, ktoré nedokázala filtrovať úplne hladko, čo bolo cítiť hlavne v rukách, no inak spolupracovala vzorne. Výkonné brzdy Brembo ponúkajú vynikajúci účinok a agresívna jazda im vôbec nie je cudzia, čo pri vašej snahe ?užiť si? čo najviac je rozhodne dobrá vlastnosť. Xmoto má však aj svoje praktické stránky a najmä z pohľadu každodenného jazdenia dokáže byť zaujímavou voľbou aj keď pomerne tvrdé čalúnenie sedla dosť rýchlo unaví vaše sedacie svalstvo a chýbajúci čelný štít obmedzí jazdu po diaľnici len na nutné minimum.

Záver
BMW G 650 Xmoto je supermotom, ktorému sa podarilo skĺbiť ?civilný? charakter s športovými jazdnými vlastnosťami. Atraktívny a ľahko ovládateľný motocykel si v meste hravo poradí so všetkými nástrahami, ktoré naň čakajú, no a cez víkend môžete v jeho sedle naopak znepríjemňovať život partii na superšportoch, ktorým pri šprinte na vrchol sedla ukážete optimálnu stopu. To však platí pre túto kategóriu vo všeobecnosti. V prípade Xmota je rozdielom cena, ktorá je jemne povedané, vysoká. Všetci však vieme, že v prípade BMW to nie je len o cene a vždy sa nájde dostatok ľudí, ktorí si radi priplatia. Okrem kvalitného motocykla si kupujú aj exkluzivitu, ktorú so sebou modro-biele logo prináša.

Text a foto: Motomagazin

Test BMW G 650Xmoto

Advertisement

1 komentár

1 komentár

  1. kxbibo

    10. marca 2008 at 17:36

    Pekný test aj dobre napísaný. Ale osobne si myslím, že by testeri mali popracovať a viac vyjadrovať konkrétnosti motocyklov. Pretože, mi tie testy pripadajú hrozne ploché také bez ducha. nemuselo by tam byť vyjadrenie o štíte kvôli dialnici. Supermoto a dialnica to nejde dokopy.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri