Veľké štvortakty z dielne Hondy boli dlhé roky považované za štandard v triede motokrosových špeciálov a kombinácia vysokého a ľahko dávkovateľného výkonu spolu s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami sa pre široký okruh jazdcov rôznych výkonností stala tým pravým. Zmena však prišla v roku 2009 s predstavením novej generácie štvortaktnej 450-ky, ktorá bola orientovaná viac na rýchlych profíkov a všestrannosť išla trochu bokom. Modelový rok 2011 sa podrobil drobným úpravám, ktoré však boli cielené a smerujú presne do miest, ktoré boli tomuto motocyklu v minulosti vytýkané.
============================================
Posledná generácia štvortaktného špeciálu CRF450R bola pred dvomi rokmi predstavená s maximálnymi ambíciami a v porovnaní s predchádzajúcou generáciu to bola taká malá revolúcia. Ľahší, kompaktnejší a vyváženejší motocykel sľuboval ovládanie na úrovni menších 250-ok a nový motor vybavený bezbatériovým systémom elektronického vstrekovania paliva prinášal okrem vysokého výkonu aj nové možnosti individuálneho vyladenia výkonu. Tento motocykel ukázal hneď na úvod skutočne vysoký potenciál, no zároveň sa ukázali aj drobné nedostatky, ktoré mu neumožnili nadviazať na dominanciu predchádzajúcej generácie. Medzi najviac kritizované partie patrilo nevyvážené pruženie, ktoré si nedokázalo dobre poradiť s rozbitou traťou a najmä zadné koleso bolo počas dobrzďovania na malých roletách príliš nervózne. Kritike sa nevyhol ani nový motor, ktorému trochu chýbal výkon v nízkych otáčkach a rýchly nástup výkonu v stredných otáčkach sa ukázal ako príliš agresívny, čo nie každému vyhovovalo.
__________________________________________________
Presne cielené úpravy Modelový rok 2011 by mal umlčať všetkých kritikov a odstrániť všetky problematické miesta. Zadný tlmič pruženia sa dočkal nového nastavenia[b/] a upravili sa aj parametre pákového prevodu Pro-Link. Predná vidlica sa rovnako dočkala nového nastavenia, ktoré zlepšuje správanie predného pruženia. Exkluzívny hydraulický tlmič riadenia HPSD disponuje väčším priemerom hydraulického piestika vďaka čomu sa zlepšila presnosť a stabilita riadenia. Bezo zmien nezostal ani motor, alebo skôr komponenty elektronického vstrekovania paliva. Užšie sacie hrdlo elektronického systému vstrekovania zlepšuje odozvu motora v nízkych otáčkach. Drobné zmeny na riadiacej jednotke ECU sú namierené na zlepšené štartovanie motora. Úplnou novinkou je nová „tichá“ koncovka výfuku, ktorá spĺňa nové predpisy FIM s hlučnosťou zníženou na 94 dB.
__________________________________________________
Červená raketa Honda CRF450R je úžasný stroj o tom niet najmenších pochýb. Ohúri svojou kompaktnosťou, vyváženým dizajnom a dokonalým dielenským spracovaním, ktoré je pre Hondu tak typické. Dobrý dojem nezmizne ani po prvom nasadnutí, Honda evidentne popracovala na štartovaní a motocykel naštartoval maximálne na 2 – 3 nakopnutia zakaždým, bez ohľadu na to či bol motor teplý alebo studený. Potom je tu hlučnosť, ktorá bola ďalším príjemným prekvapením, motor je citeľne tichší a hlučnosťou má bližšie skôr k enduru ako otvorenému motokrosovému špeciálu, jednoznačne krok správnym smerom. Kompaktnosť motocykla okamžite cítiť a tvrdenie výrobcu, že Honda je najľahšia 450-ka v štartovom poli je opodstatnené. Najväčším prínosom však je, že táto ľahkosť sa prenáša do samotnej jazdy a ovládanie tohto motocykla je vynikajúce, a je pri tom jedno, či ste kolesami na zemi alebo vo vzduchu. Ľahkosť s akou dokáže meniť smer je porovnateľný skôr s 250-kou ako s veľkým štvortaktom. Do zákrut ide viac ako ochotne a pevne drží zvolenú stopu, cítiť to najmä v sérii po sebe nasledujúcich tesných zákrut, kde sa Honda na 450-ku správala vynikajúco. Samotný podvozok fungoval veľmi dobre, pruženie je nastavené skôr na ľahších jazdcov a aj keď drobné nerovnosti nefiltruje úplne dokonale, tak o nejakej nervozite nemôže byť ani reči. Naopak pri dopadoch z väčších skokov cítiť dostatočnú rezervu, čo by malo vyhovovať aj rýchlym jazdcom. Výkonom potešia brzdy, ktoré majú sily viac ako dosť a v tomto smere sa vyrovnajú špičke, ktorú predstavuje KTM. Trochu im však chýba cit a ľahké dávkovanie, ktoré ponúkajú práve oranžové špeciály.
__________________________________________________
Motor v sebe ukrýva ohromnú silu, ktorú dokáže veľmi účinne preniesť na zadné koleso. Svojou charakteristikou je jednoznačne namierený na motokrosové trate, výkon v nízkych otáčkach stále nie je niečo, čo by vám vyrazilo dych, no nasledujúci prechod do stredných otáčok to už urobí. Zo zákruty doslova vystrelí a máte čo robiť aby ste ho udržali pod kontrolou, následne krátku rovinku doslova hltá. Nie je to však len otázka výkonu motora, ale aj trakcie zadného kolesa, ktoré sa veľmi dobre „chytá“ na ľubovoľnom povrchu. Vo vysokých otáčkach sa výkonová explózia máličko zjemní, no v tomto pásme otáčok viac reálne ani nepotrebujete. K tomu treba pripočítať bezchybne pracujúcu prevodovku a na motokrosovej trati je to vysoko efektívne náradie. Trochu prekvapí častejšie využívanie prvého prevodového stupňa, ktorý najmä na tesnejších okruhoch budete využívať častejšie. Môže za to najmä výkon v nízkych otáčkach, no aj vzhľadom na veľmi dobre fungujúcu prevodovku nepredstavuje najmenší problém. Naopak trochu prekvapí relatívne ťažké ovládanie spojky, ktoré vyžaduje pevnejšie stlačenie na aké som bol zvyknutý. Toto môže byť menším nedostatkom ak sa pohybujete v prostredí tesných country crossových okruhov, kde sa často pohybujete v nízkych otáčkach a najmä v prípade motokrosových špeciálov je občasná pomoc spojky nutná. Napriek tomu motor ako celok patrí na motokrosovej trati medzi to najlepšie čo je momentálne k dispozícii.
Honda CRF450R pre rok 2011 je špeciálom, ktorý osloví najmä rýchlych jazdcov, ktorí jazdia motokrosovú modernu v podobe tesných okruhov plných skokov a rytmických sekcií. Drobné no zato presne cielené úpravy z neho robia vynikajúce športové náradie, ktoré má pevné miesto medzi absolútnou špičkou. __________________________________________________
Honda CRF450R v skratke
• Motor Najnovšia generácia kompaktného jednovalca Unicam patrí medzi najmodernejšie a najvýkonnejšie na trhu. Agresívne orientovaná výkonová krivka to najlepšie ukrýva v stredných otáčkach. V porovnaní s minuloročnou verziou sa časť výkonu presunula do nižších otáčok, no v porovnaní s konkurenciou je to stále o niečo menej. V praxi to znamená, že prvý prevodový stupeň využijete o niečo častejšie, no napriek tomu je motor veľmi dobrý.
• Elektronické vstrekovanie paliva Bezbatériový systém vstrekovania paliva funguje bezchybne a akékoľvek diery vo výkone sú minulosťou a k dispozícii máte len lineárny nárast výkonu (samozrejme po pekne strmej krivke). Nemalou výhodou vstrekovania je aj možnosť individuálnej úpravy výkonových máp. K tomu je však už potrebný laptop a špeciálny software.
• Podvozok Kompaktný a ľahko ovládateľný motocykel sa jazdnými vlastnosťami približuje skôr k 250-kam. Chvíľami až hravé ovládanie je kombinované s neutrálnym správaním v zákrutách a presným držaním stopy. Aj vďaka tlmiču riadenia HPSD stabilita motocykla nijak netrpí a správa sa presne a isto aj na rýchlych a rozbitých úsekoch.
• Pruženie Problémy minuloročného modelu sú minulosťou a pruženie nevykazuje ani náznak nervozity a s istotou zvláda aj agresívne dobrzďovanie na rozbitej trati plnej nerovností. Sériové nastavenie vyhovuje skôr ľahším a hobby jazdcom. Široké možnosti nastavenia samozrejme dovoľujú individuálne si pruženie doladiť a prispôsobiť váhe a jazdeckým schopnostiam.
• Brzdy Výkonné a agresívne brzdy sa silou vyrovnajú absolútnej špičke, zadná je aj dostatočne citlivá a ľahko dávkovateľná. Prednej naopak trochu chýba cit a ľahké dávkovanie, ktoré ponúka oranžová konkurencia.
• Sumár Honda CRF450R pre rok 2011 má tie najvyššie ambície a zdá sa, že už jej nič nestojí v ceste. Výrobca sa zameral na partie, ktoré boli v minulosti kritizované a nedostatky odstránil. Ak je vašou parketou motokros plný ostrých zákrut, dlhých skokov a rytmických sekcií, tak Honda CRF450R je pre vás správnym náradím.
__________________________________________________
Honda CRF450R
Cena: 7 590 eur
Motor: 449 ccm, 4 ventily, SOHC
Výkon: 55,3 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 50,5 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 107 ,6 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 491 mm
Výška sedla: 954 mm
Objem pal. nádrže: 5,7 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 110/90-19
__________________________________________________
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava __________________________________________________
výkon v stredných otáčkach, ľahké ovládanie, kompaktné rozmery, presná prevodovka
slabší výkon v nízkych otáčkach, ovládanie spojky
__________________________________________________
Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak
Publikované: Motomagazín 12/2010
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.