Connect with us

Testy a recenzie

Test Honda VT750 Shadow Spirit

Publikovaný

on

Návrat čopra

Trištvrtelitrový cruiser od Hondy je už stálicou vo výrobnom programe a ako sa zdá ešte aj dlho zostane. Iba kozmetické zmeny v minulých rokoch nasvedčovali dobrej predajnosti aj v takejto klasickej a rokmi nezmenenej podobe. No doba pokročila, a tak prišiel rad na komplexnejšiu modernizáciu. Teda v zmysle tejto konzervatívnej triedy, pretože zákazníci stále požadujú nízky, drsný, trošičku hlučný a vždy poriadne nachrómovaný stroj. Tak teda nech sa páči, tu ho máte…

Honda VT 750 Shadow je tak trochu mojou srdcovkou. Nie že by som po ňom nejako výrazne túžil, ale vždy keď sa ide testovať, tak sa vyslovene teším na chvíle strávené v jeho sedle. Za tie roky som ich vyskúšal niekoľko, a vždy ma utvrdili v predstave ako má vyzerať ?malý? choper-cruiser. Primeraná hmotnosť, primeraný výkon, primeraný imidž. Všetkého tak akurát na výjazdy za relaxom a pohodou. Skúšal som aj všetky vyššie firemné objemy nad liter, ale tie sú už príliš ťažké a v prípade VTX1800 až brutálne silné. Takéto VT-čko v pohode postačí takmer všetkým, čo chcú pohodlný a dizajnovo doladený stroj. Nesmrteľný kardan a nesmrteľný dvojvalec do ?V?, čo viac si už môžu priať bezstarostní jazdci. Ale ako som už spomínal, nedá sa donekonečna ťažiť len z úspechov a zaspať na vavrínoch. Hoci VT 750 Shadow má svoje pevné miesto na trhu, o čom svedčí aj fakt, že sa ponúka súbežne s novou VT750 Spirit, prišla doba na modernizáciu.

Zmena štýlu
Ak bol minuloročný model stavaný viacej v štýle cruiser (široké a malé predné koleso, hlboký blatník), tak Shadow Spirit sa svojím výzorom hlási k inej kategórii. Je to tak trochu cestný rebel a optické odľahčenie prinieslo aj skutočné zníženie hmotnosti o 7,4 kg. Cieľom dizajnérov bolo vytvoriť motocykel, ktorý by sa viac hlásil k štíhlemu štýlu choper, alebo ak chcete tak low-rider. Predné koleso požičane od Transalpa má priemer 21 palcov, a z pôvodnej šírky 120 mm padlo na 90 mm. Kotúčová brzda sa preto presťahovala na pravú Transalpovú stranu kolesa. Pôvodné masívne naleštené trubice zakrývajúce klzáky na vidlici ustúpili a dokonca aj reflektor už nemá pôvodnú masívnu chrómovanú obrubu. Široké a pevne ukotvené riadidlá boli nahradené dvoma elegantnými predstavcami, v ktorých dominujú ?plytšie? a hlavne užšie riadidlá. Z pravej strany padne hneď do oka dvojica štíhlych vretenovitých tlmičov, ktoré nahradili jeden masívny a až príliš tichý tlmič. Hlbšie krojené sedlo nadväzuje hneď na elegantný a tenký výbežok pre spolujazdca (asi len pre núdzové vozenie spolujazdca) a zmenu doznali aj podsedlové ozdobné držiaky a tlmiče s odhalenými pružinami. Hladká línia značne zrezaného blatníka nie je narušená ničím, pretože svetlo je zabudované až na jeho konci. Suma sumárum, všetky zmeny priniesli po optickej stránke presne to, na čo boli zamerané. Motocykel je odľahčený a pôsobí podstatne športovejším a nebojme sa to nazvať rebelskejším dojmom.

Zmena plnenia
Najpodstatnejšími sú však zmeny ukryté pred zrakmi jazdca. Vlastne pardón… sú viditeľné, ale nie až tak moc. Chýba tu palivový kohút, chýba tu sýtič a na výfuku je z vnútornej strany nainštalovaná akási sonda. Po zapnutí zapaľovania sa ozve krátke zabzučanie palivového čerpadla a … ?už sme doma?. Ten kto to odhadne na elektronicky riadené vstrekovanie paliva PGM-FI, odhadoval správne. A tak už žiadne nastavovanie sýtiča, žiaden prepínanie rezervy a úplne bezproblémové štarty aj pri nižších teplotách. Ak už sa elektronika raz stará o miešanie paliva so vzduchom a emisie sú podstatne nižšie, tak škoda by toho bolo nevyužiť na dočistenie, resp. dohorenie zostávajúcich emisií v riadenom katalyzátore. Preto aj tá Lambda sonda zabudovaná vo výfukovom potrubí. Výsledkom celého snaženia je s rezervou splnená norma EURO-3. Ako už bolo spomenuté v tohoročnom predstavení, výkon ?vďaka? všetkým úpravám oproti predchodcovi o máličko klesol z 46 na 45 k pri 5 500 ot./min ale krútiaci moment zase naopak stúpol z 64,2 na 65,1 Nm pri 3 500 ot./min. Motocykel je o osem centimetrov kratší, rázvor je o 1,4 cm väčší a sedlo je o 6 mm nižšie. Toľko fakty, ide sa na pocity.

Jazdné dojmy
Usadám do hlbokého ?kresla? a štartujem. Burácavý zvuk výfukov lahodí uchu a celá mašinka sa tak správne chveje medzi kolenami. A to máme radi, že… . Stačí trošku poštekliť pravú rukoväť a priznaných 91 dB sa hneď drsno ozve. Akcelerácia s iba malým zlepšením oproti karburátorovej verzii ma prenáša do víru pouličného diania. Nízky posed, výborná ovládateľnosť a silný kultový imidž pre prizerajúcich sa z chodníka. Stačí sa len primerane obliecť a odťažito sa tváriť v otvorenej prilbe, a imidž ako vyšitý. Pred križovatkou stačí trošku pridať na voľnobehu a slabšie povahy či motorkársky fandovia v autách sa pekne rozostúpia a pustia si vás pred seba. Celé ovládanie je ergonomicky dobre navrhnuté, riadidlá padnú vynikajúco do ruky a stúpačky sú primerane vpredu. Na dlhšie jazdy však jednoznačne odporúčam čelný štít, pretože pri vyšších rýchlostiach je už nápor vzduchu pomerne silný a len ruky ho nestačia kompenzovať. Motor si bez akejkoľvek hanby jemne vibruje do celého rámu, sem tam pri príliš nízkych otáčkach odmietavo zatrasie celou mašinou, ale to je skorej prednosťou ako nedostatkom. Predný kotúč pracuje vynikajúco a zadná bubnová brzda nezostáva v jej tieni. Všetko na čo siahnem je bez problémov a tak nezostáva nič iné ako skonštatovať, že motorečka je to naozaj vydarená. Preto ak sa vo vašom prasiatku s nápisom ?NA MOTORKU? nachádza 265 tis. Sk a Honda VT750 Shadow Spirit vás oslovila, tak neváhajte a bežte si ju vyskúšať a obzrieť do najbližšej predajne Hondy. Určite neoľutujete.

+ – dizajn, posed, zvuk
– – nižší výkon, chýbajúca ochrana pred vetrom

Technické parametre:
MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod SOHC, 6 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 79 x 76 mm
Zdvihový objem: 745 ccm
Kompresný pomer: 9,6:1
Max. výkon: 45 k pri 5 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 65,1 Nm pri 3 500 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 424 x 837 x 1 107 mm
Rázvor: 1 653 mm
Výška sedla: 652 mm
Objem palivovej nádrže: 14,6 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 160/80 – 15
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 115 mm, vzadu: dvojica postranne uložených tlmičov pruženia, zdvih 90 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 296 mm, vzadu: bubnová, priemer bubna 180 mm
Hmotnosť: 230 kg
Cena: 265 000,- Sk

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia, spol s r. o., Bratislava


Text: Dušan Demovič
Foto: Ivan Chytil

Článok bol uvedený v Motomagazíne 06/2007

Test Honda VT750 Shadow Spirit

Advertisement

5 komentárov

1 komentár

  1. viper

    11. júla 2008 at 15:28

    265 tis….to je super cena 🙂 je velmi pekna… keby ju posadili o take 3cm nizsie…(ale ten posrany kardan a priami vstrek to si mohli odpustit !!!!!) Dnes by som si uz kupil novu shadowicu…

  2. ZOMBY

    11. júla 2008 at 18:10

    Vrrr este nech urobia daco nad liter konecne prisli na to ze ty mamuty nemaju zmysel 😁 😈

  3. Marek750

    12. júla 2008 at 4:51

    Pekný pokus o čoper , ale tá široká nádrž je ako päsť na oko .Intrudery a Dragstáry sú o dosť krajšie .Na 750tku príliš malý výkon , za tie peniaze by som šiel do HD kúpiť väčší ,silnejší a štýlovejší Sportster 883.

  4. kxbibo

    12. júla 2008 at 5:55

    Otrepaná chranplina od Hondy 😟

  5. FaDe

    12. júla 2008 at 11:06

    Bibas: palec hore, trafil si hlavicku po klinci 😉 👋
    Viper: vidim ze konecne niekto ma taky „skostnateny“ nazro na veci ako ja, tiez by som si ju nekupil uz len kvoli tomu kardanu a striekacke 😀 Hold ale emisne normy nepustia a tak uz budu asi len striekacky…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri