Connect with us

Testy a recenzie

Test KTM 525 XC ATV

Publikovaný

on

Krotenie dravej šelmy

Vyrobiť nový produkt, ktorý by bol okamžite konkurencieschopný, rozhodne nie je jednoduchou úlohou, najmä ak máte proti sebe početnú konkurenciu, ktorá každoročne vynakladá nemalé prostriedky na neustálu modernizáciu svojich výrobkov. Ešte oveľa ťažšou úlohou je postaviť produkt, ktorý je nielen konkurencie schopný hneď na prvý pokus, ale má ambície byť aj najlepší. To je prakticky nemožné, samozrejme pokiaľ sa váš produkt nevolá KTM 525 XC ATV, potom sú už vaše vyhliadky oveľa lepšie.

Rakúska značka už pred niekoľkými rokmi nasadila vysoké tempo s jednoznačným cieľom stať sa najväčším výrobcom motocyklov v Európe. KTM je však špecifickou značkou a jej zameranie je vyložene športové. Filozofia ?Ready to Race? je už notoricky známa a presne v tomto duchu bola poňatá aj konštrukcia novej generácie športových štvorkoliek.


Nie je športová ako športová

Športová štvorkolka je relatívne široký pojem, a to čo vidíte na štartovej rampe pretekov býva často na míle vzdialené tomu, čo najmä japonské značky ponúkajú ako sériový výrobok. Je to tak trochu ako súťažné endurá z japonskej produkcie. Motocykel, ktorý dokáže uspokojiť 90 % jazdeckej populácie si stále necháva určitú rezervu k tomu, aby sme ho mohli nazvať skutočným špeciálom, akým je napríklad motokrosový model. V tomto prípade ide o rokmi osvedčenú filozofiu jednotlivých výrobcov, ktorí vedia, že práve tých 90 % zákazníkov tvoria hobby jazdci, ktorí sa na štart vážnych pretekov nikdy nepostavia, a to čo ponúkajú v sérii je vlastne presne to, čo dokáže bežný smrteľník využiť. Samozrejme táto filozofia naoko žiadnemu zákazníkovi nepasuje a každý ?hobík?, čo má pod zadkom viac ako dve sezóny túži po väčšom výkone, kvalitnejších komponentoch, atď. , ale pravda je žiaľ už taká. Potom je tu tých zostávajúcich 10 %, ktorí sú skutočnými pretekármi a tých naopak ničím neuspokojíte. Bez ohľadu na to, čo im výrobca ponúkne, aj tak vymenia, čo sa dá a na štart sa postavia s niečím úplne iným.

Potom je tu KTM

Rakúska značka samozrejme tieto pravidlá úspešne ignoruje a možno práve preto ovládli celý trh s offroadmi. KTM vsádza skôr na tých rýchlych 10 % a ako ukazujú predajné štatistiky, tak sa im celkom úspešne darí oslovovať aj tých zostávajúcich 90 %. Práve v tomto duchu sú riešené aj nové štvorkolky KTM, a to čo ponúkajú v sériovom prevedení, je namierené priamo na pretekárske trate.
Model 525 XC ATV je väčším z dvojice ponúkaných noviniek. Pohonná jednotka o objeme 510 ccm ešte v minulom roku poháňala súťažné endurá rady EXC a vlastne stále patrí medzi najvýkonnejšie jednovalce na trhu. V porovnaní s pôvodným motorom má motor štvorkolky novú 5-stupňovú prevodovku vybavenú spiatočkou. Bol prispôsobený na zvýšenú námahu, skriňa motora má zväčšený objem a nový kvapalinový chladič je väčší a má poloblúkový tvar. Relatívne jednoduchá konštrukcia motora zjednodušuje údržbou a potešia aj detaily ako samostatný kryt spojky, ktorý uľahčí prístup k spojke. Samozrejmosťou je elektrický štartér. V rovnakom duchu nekompromisného športového náradia je riešený aj podvozok. Kolískový rám hľadal inšpiráciu aj medzi motocyklami KTM a patrí bezkonkurenčne medzi najľahšie s hmotnosťou necelých 15 kilogramov, podsedlová časť rámu je vyrobená z hliníku. Aj v oblasti nastavenia podvozku je KTM špička, šírka zadnej osy sa dá jednoducho nastaviť podľa vašich potrieb, možnosť nastavenia ponúkajú aj tyče riadenia, čo v kombinácii s plne nastaviteľnými tlmičmi pruženia ponúka takmer neobmedzené možnosti nastavenia. V oblasti pruženia KTM siahla možno trochu netradične po komponentoch švédskej značky Ohlins, no myslím, že v tomto prípade sa nikto nenahnevá . Vzadu je tlmič uchytený o kyvnú vidlicu napriamo bez použitia pákového prevodu. Tento systém s označením PDS, KTM už niekoľko rokov používa aj na súťažných a motokrosových špeciáloch. Brzdný systém je tvorený trojicou kotúčov, ktoré boli vyvinuté špeciálne na tento účel firmou Magura. Palivová nádrž má objem 13,4 l, čo zaručuje väčší dojazd a vlastne predurčuje využitie štvorkolky aj na dlhšie trate.

Krotenie dravej šelmy

KTM je už na prvý pohľad ostrým špeciálom, malá a kompaktná štvorkolka je so svojimi 163 kg suchej váhy absolútne najľahšou vo svojej triede. Pracovisko jazdca je strohé bez zbytočných výstrelkov, pribudol len povinný bezpečnostný vypínač, ktorý si pomocou lanka upevníte o zápästie a v prípade pádu preruší zapaľovanie. Prvé naštartovanie vám toho veľa nenapovie, mohutná koncovka výfuku robí svoje a na voľnobeh motor pôsobí príjemným civilným dojmom. Hliníková koncovka však bola vyvinutá pre súťažnú modelovú radu EXC a do reality ma dostáva prvé prudšie pridanie palcom, šum sa razom mení na rev poriadne nabrúseného štvortaktu. Potom už len radím jednotku a veci sa začínajú diať neuveriteľne rýchlym tempom. Odozva motora na každé pridanie je okamžitá a k dispozícii máte poriadne stádo vzbúrených koní. Mám pocit, že aj veľké enduro EXC 530 je v nízkych otáčka jemnejším spoločníkom. Prvých pár metrov sprevádza pravý nefalšovaný ?burn out? na asfalte, ktorý nasleduje odlepenie predných kolies vysoko do nebies. Motor zaberá pekne odspodu a bez prestávky ťahá až do svojho maxima, ktoré je pre väčšinu smrteľníkov, jemne povedané ? predimenzované. Počas svojej kariéry som sa už stretol so zopár štvorkolkami, ale KTM-ka bola fakt sila. Cestná zábava a nekonečné?drifty? na asfalte (3. – 4. prevodový stupeň) končia a som na trati. Obavy, že na tesnej trati bude výkon ťažko kontrolovateľný sa nepotvrdili, samozrejme chce to chladnú hlavu a značnú mieru sebaovládania. KTM je síce poriadne nabrúsenou šelmou, ale zároveň aj mimoriadne hravou a ľahko ovládateľnou (nízka hmotnosť a kompaktné rozmery robia svoje). Naviac sprevodovanie motora si zaslúži pochvalu a ešte na dvojke sa dalo ísť takmer krokom bez trhavých pohybov a pomáhania si spojkou, samozrejme stačilo len prudšie pridať a motor bol okamžite v otáčkach. Na trati to bolo rozhodne prínosom, nakoľko dostať zadné kolesa do šmyku vyžadovalo minimum úsilia a prebytok výkonu robil chvíľami všetko za vás. Samozrejme nedá sa hovoriť o nič nerobení v sedle, práve naopak, a tak ako každá štvorkolka aj KTM dokáže pasivitu v sedle okamžite potrestať, takže sa určite v sedle nenudíte. V praxi sa tak dal absolvovať celý okruh na dvoch prevodových stupňoch bez potreby ďalšieho radenia. Na rýchlejších okruhoch samozrejme využijete viac z toho čo prevodovka ponúka, no skutočne len na dlhších rovinkách. Naopak v pomalých sekciách sa dal využiť aj prvý prevodový stupeň, no vo väčšine prípadov sa na motokrosovej trati dalo vystačiť aj s druhým stupňom. V tomto smere je prevodovka celkom všestranná a samotná skratka XC je vlastne označením pre cross country, čiže inými slovami – všestranne využiteľné, čo je celkom výstižné, vzhľadom na možnosti, ktoré poskytuje. Samostatnou kapitolou sú brzdy, ktorým som doteraz na štvorkolkách možno až tak veľkú pozornosť nevenoval, predsa len veľká rolujúca masa a odpor, ktorý kladú štyri kolesa robí svoje a na spomalenie vždy bohato stačili aj priemerné brzdy. KTM je výnimkou a citlivé a výkonné brzdy, ktoré zdobia motokrosové a súťažné špeciály teraz nájdete aj na športovej štvorkolke. Na rýchle spomalenie vám teraz postačí jeden prst pravej ruky. Podvozok bol po každej stránke rovnocenným partnerom extra výkonnému motoru a pruženie bez akéhokoľvek zaváhania absorbovalo aj tvrdé dopady zo skokov a rýchle prejazdy roletami.
Aby to však nebolo celé len o superlatívoch, tak je tu aj zopár vecí, ktoré až tak nepotešili. V prvom rade je to príliš citlivé riadenie, ktoré reagovalo aj na najmenší podnet, čo sa prejavovalo nervozitou najmä počas akcelerácie vo vyšších rýchlostiach. Tu by pomohlo individuálne nastavenie ramien, poprípade kúpa tlmiča riadenia, ktorý je aj v ponuke doplnkovej výbavy KTM Hard Parts. Trochu mi vadila aj poloha radiacej páky a najmä počas akcelerácie sa radenie nie vždy podarilo na prvý krát, ale aj tu je rýchlym riešením jednoduchá zmena polohy páčky. Menším prekvapením pre mňa bola voda v priestoroch filtra, ktorú som náhodou objavil po zložení sedla po umytí štvorkolky, ale vďaka odpadovému otvoru rýchlo zmizla, aj keď tam nemala čo robiť v prvom rade.

Záver

KTM-ka má celom svete verný zástup priaznivcov, ktorí presne vedia, prečo si kupujú produkty tejto značky. Športové náradie, s ktorým sa môžete okamžite vrhnúť do víru pretekania oslovuje nielen profesionálnych pretekárov, ale aj bežných smrteľníkov, ktorí možno nikdy naplno nevyužijú potenciál svojho stroja, ale chcú to najlepšie. Presne taká je aj štvorkolka KTM 525 XC ATV, ktorá je špičkovým športovým náradím a prakticky bez akýchkoľvek investícii sa môžete okamžite postaviť na štart ľubovoľných pretekov, a skutočne ponúka výkon a jazdné vlastnosti, ktorí dokážu naplno využiť len profi jazdci. Na druhej strane je tu ešte cena, ktorá môže niekoho odradiť, no je to daň za špičkové komponenty a ak by ste chceli dostať lacnejšiu konkurenciu na rovnakú úroveň, tak do úprav investujete minimálne to, čo predstavuje cenový rozdiel sériových verzii, no s najväčšou pravdepodobnosťou to bude ešte citeľne viac.

plus výkonný motor, nízka hmotnosť, kvalitné komponenty, kvalitný podvozok, pretekárske náradie

minus citlivé riadenie, poloha radiacej páky

MOTOR

Typ: kvapalinou chladený 4-taktný jednovalec, rozvod SOHC 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 89 x 72 / 95 x 72 mm
Zdvihový objem: 447 / 510 ccm
Kompresný pomer: 11:1
Max. výkon: výrobca neudáva.
Max. krút. moment: výrobca neudáva
Príprava zmesi: karburátor Keihin FCR MX 39
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 5-stupňová + spiatočka
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK

Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (DxŠxV): 1 810 x 1 148 x 1 125 mm
Rázvor: 1 280 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem palivovej nádrže: 13,4 l
Pneu: vpredu: 21×7-10, vzadu: 20×11-9
Pruženie: vpredu: nezávislé zavesenie pomocou ramien, zdvih 257 mm, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 265 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 180 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 200 mm
Hmotnosť: 163 kg
Cena: 314 000 Sk (10 422,89 ?)

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, spol s r. o., Bratislava

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 05/2008

Test KTM 525 XC ATV

1 komentár

1 komentár

  1. tomXX

    18. novembra 2008 at 8:50

    Palec hore, ze je to tu v plnom zneni, aj ked o pol roka po papierovom vydani 😈

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri