Connect with us

Testy a recenzie

Test KTM 690 Duke

Publikovaný

on

Nový druh
V minulom čísle Motomagazínu sme vám priniesli prvý test noviniek modelovej rady LC4, ktorý sa začiatkom februára uskutočnil v južnom Španielsku v okolí mesta Almeria. Dvojica nových modelov KTM 690 Enduro a SMC zanechala vynikajúci dojem, no ako sa ukázalo, KTM si to najlepšie nechala nakoniec. Nová generácia modelu Duke je v skutočnosti úplne novým druhom v radoch KTM.

Pre priaznivcov rakúskej značky a nakoniec pre všetkých priaznivcov supermota je Duke špeciálnym modelom, ktorý vlastne už od prvej polovice 90-tych rokov minulého storočia pomáhal formovať túto populárnu kategóriu motocyklov. Do triedy, ktorá dovtedy poznala len motokrosové alebo súťažné špeciály ?obuté? do 17-palcových nízkoprofilových pneumatík priniesol Duke niečo nové, vlastný dizajn a agresívny imidž športového jednovalca a vlastne toto môžeme s odstupom času považovať za prvý cestný motocykel v novodobej histórii výrobcu. Aj vďaka tomu sa Duke v hierarchii KTM dostal na vrchné priečky a venuje mu patričnú pozornosť, nakoniec vidieť to aj na najnovšej generácii Duka, pre ktorú urobila maximum.

Najlepší jednovalec na trhu
Technickým parametrom nového jednovalca LC4 som sa podrobnejšie venoval v minulom čísle, preto len v skratke: kvapalinou chladná pohonná jednotka vybavená štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom SOHC, pri zdvihovom objeme 654 ccm disponuje špičkovým výkonom 65 koní a krútiacim momentom 67 Nm. Bez debaty ide momentálne o najmodernejší a najvýkonnejší jednovalec na trhu a svoju konkurenciu doslova o generáciu preskočil. Technika, ktorá sa len postupne objavuje na štvorvalcových superšportoch, ktoré sú považované za výkvet najmodernejšej motocyklovej techniky sú na tomto motore samozrejmosťou. Spomeniem elektronicky ovládanú škrtiacu klapku, ktorá nahradila klasické lanko. Toto riešenie nájdete na superšportoch Yamahy (YZF-R1 a R6) pod označením YCCT. Elektronický manažment motora vám umožní manuálne meniť výkonovú krivku motora pomocou otočného spínača a môžete si vybrať výkonovú charakteristiku podľa vašich predstáv a okamžitých podmienok (dážď, mesto, športová jazda, atď). Podobný systém používa Suzuki na superšportoch rady GSX-R pod označením S-DMS. Nakoniec nesmiem zabudnúť na antihopingovú spojku, ktorá je v tejto kategórii motocyklov ďalším exkluzívnym riešením, ktoré nájdete len na KTM. Celý motor dokonale vystihuje filozofiu KTM, ktorá sa riadi heslom – pripravený pretekať a pohonná jednotka je toho dôkazom.

Nový smer
Ak pôvodný Duke bol vždy označovaný ako supermoto, tak nový Duke má nasmerované niekde úplne inde a KTM ho radí do kategórie športových naháčov, alebo podľa značenia výrobcu mestský motocykel (city street bike). Nakoniec stačí jeden pohľad na obnažené citlivé partie motocykla a hneď je každému jasné, že akákoľvek jazda v teréne nebola témou dňa pri vývoji tohto modelu. Konštrukčne podvozok vychádza z modelu 690 Supermoto, ktorý mal premiéru už minulý rok. Motor je zavesený v ľahkom a tuhom priestorovom ráme pozváranom z oceľových rúrok. Výfukové potrubie ústi priamo pod motorom s jasným cieľom optimalizácie ťažiska motocykla. Zaujímavým prvkom je zadná kyvná vidlica, ktorá svojím ?vykrojeným? profilom prináša úsporu hmotnosti, no vďaka vystuženiu dosahuje porovnateľnú tuhosť ako klasické riešenie. Aj v tomto prípade je zadný tlmič umiestnený centrálne a spojený s vidlicou pomocou pákového prevodu. Toto ?konvenčné? riešenie už niekoľko rokov nenájdete na motokrosových a súťažných špeciáloch, ktoré používajú postranné uchytenie tlmiča bez prepákovania. Počas prezentácie to bolo vysvetlené ako snaha o udržanie tradície modelovej rady LC4 a výhodnejšie umiestnenej pružiacej jednotky na tento typ motocykla, no možno si KTM-ka necháva pootvorené zadné dvierka v prípade, že by sa rozhodla vrátiť ku klasickému odpruženiu zadného kolesa, ktoré ani zďaleka nie je tak citlivé na optimálne naladenie ako v prípade systému PDS, ktorý nájdete na špeciáloch. Predná vidlica typu upside down s priemerom vidlice 48 mm používa rovnaký priemer klzákov ako na Endure a SMC, no samozrejme jej nastavenie a zdvih je úplne iný. Výkonný brzdný systém Brembo určite poteší a najmä pohľad na masívny predný kotúč (320 mm), ktorý zviera radiálne uchytený strmeň vyvoláva rešpekt. Naopak príjemný pocit vyvolá pohľad na 5-lúčové ráfy kolies, ktoré pochádzajú priamo z dielne talianskej značky Marchesini. Vôbec celkový pohľad na tento motocykel vyvoláva len príjemné pocity, pri ktorých vás začnú okamžite svrbieť dlane. Na rozdiel od svojho súrodenca 690 Supermoto (kačací zobák vpredu) sa vás nesnaží za každú cenu šokovať, ale ponúka prepracovaný dizajn, ktorý vás priam láka do štíhleho sedla. Od prednej masky s typickými ?dukovskými? znakmi až po prudko dohora stúpajúcou štíhlou podsedlovou časťou vám Duke už na prvý pohľad sľubuje nevšedný športový zážitok.

Dodržujte prosím predpisy…
…španielska polícia už nie je tak tolerantná ako v minulosti. Tak touto vetou sa s nami lúčil počas rannej rozpravy zástupca KTM. Žiaľ musím povedať, že tieto slová nepadli na úrodnú pôdu a zástupcovia rôznych európskych motocyklových redakcii si vysvetlili význam slov ?menej tolerantní? po svojom a počas tohto akčného dňa sa mi podarilo doslova zmiasť hneď niekoľko rýchlostných rekordov, ktoré som doteraz dosiahol na jednovalci. Za čo sa samozrejme španielskej dopravnej polícii ospravedlňujem (našťastie väčšina trasy bola zvolená miestami, kde nebola prakticky žiadna premávka), ale Duke a poriadne svižná jazda idú jednoducho dokopy.
Po včerajšom zdolávaní enduro vložiek a supermoto okruhu nás s Dukom čaká úplne iný okruh, ktorý bol zmesou krátkeho presunu po meste a diaľnici, spojeného s horským okruhom plným rýchlych a kľukatých úsekov na perfektnom asfalte. Prvý rozdiel v porovnaní s endurom a supermotom je už v samotnom posede, do vykrojeného sedla, ktoré je len 865 mm nad zemou ľahko vkĺznete a obe nohy sú pevne na zemi. V kombinácii s nízkou hmotnosťou (150 kg) je manipulácia s týmto motocyklom doslova hračkou. Po motorickej stránke je motor prakticky identický s predchádzajúcou dvojicou modelov aj keď papierovo je na tom Duke výkonovo lepšie a od najnižších otáčok ponúka lineárny záťah, ktorý vrcholí až pri svojom maxime. Všetko prebieha bez akýkoľvek výkyvov a motor neustále naberá na sile, presne podľa toho, ako máte pootočenú plynovú rukoväť. Samozrejme 65 koní je už dosť slušná sila a odlepiť predné koleso od zeme na prvých dvoch prevodových stupňoch bolo otázkou prudšieho pootočenia plynovej rukoväte. O tom, že nejde o obyčajný jednovalec som sa presvedčil hneď pri diaľničnom presune, keď sa digitálny tachometer prehupol cez hranicu 190 km/h. Motocykel sa stále správal veľmi isto a stabilne, horšie to bolo s mojou motokrosovou prilbou, ktorá ťahala do všetkých strán, no už sa nebolo kde schovať, na druhej strane pri predpisových 130-140 km/h nerobil nápor vetra žiaden väčší problém. Našťastie diaľnica rýchlo končí a dostávame sa do hôr. Nekonečne kľukaté úseky prepletené krátkymi rovinkami šplhajúce sa na vrchol horského sedla sú priam stvorené pre obratného Duka. Vďaka tuhému podvozku a živému motoru sa jazda mení na poriadny superšportový zážitok, no v porovnaní s +200 kilogramov vážiacim superšportom je Duke doslova hračkou, ktorej ovládanie je neuveriteľné ľahké a presné. Vďaka tomu máte motocykel stále pod kontrolou a situácie, keď potrebujete náhle zmeniť alebo upraviť vašu dráhu aj v hlbokom náklone zvládal Duke bez najmenšieho protestovania. K dispozícii tak máte bezpečnú rezervu, bez toho aby ste museli výrazne spomaliť. V tomto prostredí dokázal byť Duke mimoriadne efektívny a rýchly spoločník. To isté sa však dá povedať aj o rýchlych úsekoch, kde sa motocykel správal rovnako suverénne a isto. V porovnaní so supermotom bolo pruženie nastavené o niečo mäkšie a komfortnejšie, no s rýchlym tempom si dokázalo poradiť a v prípade potreby sa samozrejme dá pritvrdiť. Brzdy nepotrebujú žiaden špeciálny komentár, ľahko dávkovateľné a výkonné brzdy sa vyrovnajú tomu, čo by ste čakali od superšportu a na Brembo bolo spoľahnutie v každej situácii. Aby to však nebolo len o športových výkonoch, Duke je obratným a ľahko ovládateľným spoločníkom v meste a na kratšie výlety, a ani po celodennom jazdení som nezosadal úplne zničený. Sedlo naviac ponúka dostatok miesta aj pre prípadného spolujazdca. Počas celého dňa Duke neukázal väčšiu slabinu snáď až na ťažko zaraditeľný 6. prevodový stupeň, ale to je asi chronickým problémom nového motora LC4.

Záver
KTM opäť raz potvrdila, že je majstrom vo vytváraní nových kategórii, ktoré ?veľká štvorka? úspešne ignoruje. Nový Duke nemá momentálne dôstojného konkurenta a aj predchádzajúca generácia Duka poriadne zaostáva za kvalitami tohto motocykla. Ľahký, obratný a výkonný jednovalec je perfektným spoločníkom do ľubovoľného prostredia a v skutočnosti predstavuje nový druh všestranného športového naháča, ktorý osloví široký okruh jazdcov.

+ – výkonný jednovalec, ľahké ovládanie, vynikajúci podvozok, atraktívny dizajn

– citlivá prevodovka (6. stupeň), vysoká cena

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 102 x 80 mm
Zdvihový objem: 654 ccm
Kompresný pomer: 11,8 : 1
Max. výkon: 65 k pri 7 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 67 Nm pri 5 500 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 472 ? 15 mm
Výška sedla: 865 mm
Objem palivovej nádrže: 16,5 l
Pneu: vpredu:120/70 ? 17, vzadu: 160/60 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 140 mm, vzadu: jeden centrálny tlmič pruženia, zdvih 140 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 300 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 148,5 kg (bez paliva)
Cena: 296 000 Sk / (9 825,40 ?)

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 04/2008

Test KTM 690 Duke

3 komentáre

3 Comments

  1. Temny

    28. októbra 2008 at 9:45

    Prilba a celkove oblecenie ako lusk na sportovy nahac 😉

  2. MartineR

    31. októbra 2008 at 9:14

    Temny tebe sa snad nepozdava kombinacia kozena kombinacia so slajdrami vs. enduro prilba a cizmy ? 😈

  3. kxbibo

    2. novembra 2008 at 7:20

    Jazdec je oblečený ako na supermoto aj na ňom sedí 😛

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri