Connect with us

Testy a recenzie

TEST MOTO GUZZI NORGE 1200 GTL

Publikovaný

on

Zhabaná exekútorom
Ani neprešiel celý rok a minuloročný Moto Guzzi Norge opäť stojí pred našou redakciou. Ak si pamätáte, tak v Motomagazíne č. 10/2006 sme testovali ten istý model s označením T. Ten dnešný má označenie GTL a to znamená: ?Najluxusnejšia výbava?, akú Norge môže mať.

Luxusná výbava GTL
Tá zahŕňa GPS TOM TOM Rider, vyhrievané rukoväte, elektricky nastaviteľný štít, sadu troch značkových kufrov Moto Guzzi vrátane nosičov a kompletný kit veterných deflektorov. Celá táto výbava robí rozdiel medzi cenou modelu T a GTL rovných 60 000 Sk. Takže keď niekto chce voliť to, že si kúpi model T a všetky tieto doplnky si akože kúpi lacnejšie od inej značky, tak sa mýli. Prepočítaval som to a s úpravami, ktoré by musel podstúpiť, by ho to vyšlo minimálne takto a viac. A ešte jedna vec, absolútne si neviem predstaviť na Norge iné kufre ako sú tie originálne. Kto by tam navešal niečo iné, mali by mu Norge odobrať a žalovať ho za poškodenie imidžu.

Príťažlivé krivky
Norge v tejto výbave môžeme smelo prirovnať ku krásnej modrookej vydarenej blondínke s úžasnou postavou, za ktorou sa otočia aj iné ženy. Jedinečnosť dizajnu zo všetkých strán je nezameniteľná za hoc akú inú značku. Vydarené oku lahodiace a aerodynamike slúžiace krivky prednej kapoty s kombináciou uhladených zadných partií, led diódovým zadným svetlom a trojicou kufrov tvorí Norge celok, ktorý je okamžite obdivovaný na všetkých miestach, kde som s Norge zastal. Všetky vytočené hlavy v autách na križovatke smerom ku mne mi len zvyšovali sebavedomie, že stroj je vskutku atraktívny a púta viac pozornosti, akoby jeho nový majiteľ očakával. Detailný pohľad ukáže ešte viac a napr. logo Moto Guzzi nájdete na všetkých kufroch, na nádrži 2 krát, na sedadle. Na nádrži nájdete aj historický emblém UNA STORIA ITALIANA1921, ktorý pripomína začiatky Moto Guzzi. Sila detailu je výnimočná a vidieť precíznu prácu na šití sedla, aj chrbtovej opierky na vrchnom kufri. Dvojfarebnosť strieborná s čiernou nikde nie je prehnaná, lakované strieborné kapoty všade detailne ladia s plastovými čiernymi doplnkami. Čierne pásy plastov sú doladené i na bočných kufroch, kde skoro ani nezistíte v zadnej časti, že plast prechádza do mechanického zámku. I držiak bočných kufrov je vyrobený tak, že po odňatí kufrov laicky ani nezistíte, že sú tam ich držiaky. Nezabudnime na jemné detaily chrómu, ktoré nenápadne nájdete na celej motorke. To preto aby bola konfrontovaná klasika od Guzzi, s modernou, a aby jej nový majiteľ ešte dlho a dlho objavoval jej krásu a silu v detaile.

Scheda tecnica Italia
Motor o objeme 1 151 ccm a s výkonom 95 k využíva viacbodové sekvenčné vstrekovanie paliva. Nezabúdajme, že Norge má stále vzduchom chladenú pohonnú jednotku a tak masívne rebrovanie valcov tiež prispelo k vysokej suchej váhe 246 kg. Špeciálny kardan CARC poháňa jednoramenne zavesené koleso prostredníctvom 6-stupňovej prevodovky a suchej spojky. Guzzi používa vpredu pruženie Marcochhi, brzdy Brembo a ďalšie talianske špeciality. Model GTL je vybavený i vypínateľným ABS a zaujímavosťou sú nemecké turistické pneumatiky Metzeler Roadtec Z6. Keď k tomu spomenieme 23 l nádrž a spotrebu 5,5 – 6,3 l/100 km, máme pred sebou techniku, s ktorou môžeme cestovať skutočne ďaleko, pretože akčný rádius cca 330 km je skutočne motivačný na cestovanie.

S Norge len ďaleko
Je to jednoduché, natankujete plnú nádrž, nastavíte GPS na cieľ jazdy zaháknete kufre, ktoré pri zapínaní do držiakov nepotrebujú kľúč a ?Bondžorno Italia?, ideme sa kúpať v Jadrane.
Motor má vstrekovania, štartuje jednorazovým stlačením a štartér točí, pokiaľ motor nenaskočí. Elektricky vyhrievaní jazdci môžu použiť 12 V zásuvku pod sedadlom na pripojenie el. vesty, prípadne napájanie intercomu. Dávam štít do najvyššej polohy pred jazdou, pretože počas jazdy pri jeho ovládaní musím s rukou opustiť rukoväť, keby som chcel štít nastavovať. Motor jasne buráca a iba hluchý človek by nepočul dva šesťdecové hrnčeky. Zvuková kulisa je pekná, motorka jemne vibruje. Jednotka síce s páčkou ide hladko, ale zvuk pri jej zaradení dramatický. I napriek tomu, že radenie je vcelku presné, prevodovka je dosť hlučná, kľudne to môžem prirovnať k prevodovkám z dielní BMW. Ostatné sa ale mení. Silu výkonu je cítiť skoro na samom konci poľa a i keď motor točí až do 9000 jeho prirodzená pracovná poloha je druhá tretina. Jednotku je treba zaradiť v meste i niekoľko krát, motor má vymyslené ako využiť každý stupeň a tak každá cestovná rýchlosť má svoj pracovný stupeň v prevodovke. Ak si myslíte že Norge okabátite a na šestke ste ubrali za pomalším autom a otáčky klesli a chcete obiehať, hoc aj v rámci 90-tky, tak nie. Motor dáva akustický príkaz nekompromisným bublaním a tak treba radiť, a aj dva ? tri stupne, podľa situácie. Tie dva valce sú dominantou tohto modelu o to viac, že pekne upravený kokpit vibrácie motora dokonca znásobuje. V prípade nahej Brevy je situácia trochu odlišná. Zvyšok jazdy pri rozbiehaní, zrýchľovaní, funguje stále rovnako. Motor povie kedy treba radiť hore alebo dolu. Ticho nastane až napr. na diaľnici, keď rýchlomer ukazuje +130 km/h a plynom len jemne udržiavate rýchlosť. Jazdec je výborne chránený dokonca i v spodnej časti, pretože špeciálne tu má GTL protivetrové a dažďové deflektory. Tie účinne fungujú na mokrej ceste, ale šiel som cestou, kde po prudkom daždi pretekala voda naprieč a gejzíry vody leteli od predného kolesa práve na moje kolená. Ale na ktorej motorke nie.

Jazda v tandeme
I keď na prvý pohľad sa jazda v tandeme zdá skoro rovnaká ako sólo, v komplikovanom teréne sa situácia mení. Ostré zákruty s náklonom sa nevyhnú dramatickému zvuku, ktorý má na svedomí hlavný stojan, je jedno či vľavo alebo vpravo proste v asfalte ostáva za vami čiara po stojane. Nerovnosť v priamom smere končí húpaním motorky ako na vlnách a na mokrej vozovke v zákrutách dostávam nepríjemný pocit neistoty. Riešenie je viac ako jednoduché a nerobil som ho prvý krát a aj u iných značiek. Guzzi z výroby sériovo nastavuje podvozok na príliš mäkký. Tvrdšie nastavenie útlmu a predpätia zadného centrálneho pruženia toto rieši, predné tlmiče sú tiež nastaviteľné a treba ich pritvrdiť. Po nastavení získa koleso stabilnejšiu trakciu hlavne na mokrej vozovke. Ak ste sólo jazdec nastavenia treba len v malom, ak v tandeme, tak určite dva krát viac, potom odskúšať a doladiť. A je vymaľované. V tandeme si potom užijete príjemnú zábavu zvanú Norge. Dlhá jazda nijak neunavuje ani jazdca, ani spolujazdca. Posed je totižto pre oboch skutočne turistický, pohodlný, zrýchlenie je vynikajúce, ak máte správne zaradené, brzdy budete šetriť, lebo pri zaklapnutí plynu motor vynikajúco a bezpečne dobrzďuje sám. Miernym problémom pri + 130 km/h sú vibrujúce zrkadlá. Rozoznám síce auto, ale nevidím, či má napr. majáky na streche (nezapnuté). Ochrana pred vetrom a dažďom je vcelku dobrá pre celú posádku, ale ak silno prší, budete proste mokrý od pliec a potom postupne dolu. Norge nemá v ponuke väčší predný štít, tento vyhovuje aerodynamicky, pri daždi je to trochu horšie. V tandeme a vo vetre je potom potrebné sa pripraviť na zákrutu o sekundu skôr ako sólo, naložená motorka s plnými kuframi pôsobí odstredivo a rada sa nechá vyniesť ku krajnici. Manévrovanie na mieste so spolujazdcom nie je žiadna dráma, motorka je vcelku obratná, a ak sa potrebujete prudko otočiť na mieste využijete malý akčný rádius a s minimálnou rýchlosťou to zvrtnete spôsobom, že okolie zostane v panickom strachu, lebo si myslí, že padáte.

Norge s charizmou
Moto Guzzi celkovo je značka, ktorú si človek nekupuje ako chlieb v obchode. Musí človeka očariť a človek musí mať pre ňu oči a príbuzenské bunky. Ak si túto značku parkujete vo svojej garáži, mení sa pohľad okolia i na vás ako osobnosť. Vcelku je to individualistická značka a aj keď nestojíte o pozornosť okolia, práve s Norge sa s ním nechtiac stanete. Keď ju už vlastníte, môže to byť láska na celý život a tak nájsť inzerát typu predám Moto Guzzi je v našich končinách veľká vzácnosť.

Norge zhabal exekútor
Test sme museli predčasne ukončiť o tri dni skôr. Vo dverách sa objavil exekútor, ktorý Norge predtým uvidel v GVP ešte ako sa len skladala. V GVP mu ešte unikli a stihli ľahký zábeh (400 km), exekútor ale zistil, že sa nachádza v našej redakcii a tak jeho návšteva súvisela s odvozom Norge do jeho garáže. Na druhý deň ju ale poctivo náš kamarát – motorkár Jožo Š. vyplatil, lebo návšteva u nás nebola pracovná, ale emotívna. I napriek tomu, že mal rozpracovaných niekoľko motoriek, ktoré chcel kúpiť, Norge mu nedalo spať a i to je dôkaz, že prvý pohľad v láske je vždy dôležitý.

+ Príjemný očarujúci dizajn, dobré ovládanie za jazdy i na mieste, pohodlie sólo i v tandeme, kvalita spracovania všetkých detailov, nízka spotreba (5,8 l náš test).

Zle umiestnená navigácia, nedoladený podvozok z výroby, hlučná prevodovka, dve samostatné tlačidlá na ovládanie štítu, navyše ďaleko od rukoväte, vibrujúce zrkadlá od 130 km/h, zlý prístup k mechanizmu ovládania útlmu zadného pruženia, 12 V zásuvka je dostupná až po odňatí sedla.

MOTOR
Typ: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod OHV, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 95 x 81 mm
Zdvihový objem: 1 151 ccm
Kompresný pomer: 9,8 : 1
Max. výkon: 95 k pri 7 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 100 Nm pri 5 800 ot./min
Príprava zmesi: sekvenčné viacbodové vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 193 x 870 x 1 125 mm
Rázvor: 1 490 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 120/70?17, vzadu: 180/55 – 17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 45 mm, zdvih 120 mm, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 140 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 320 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 282 mm
Hmotnosť: 246 kg
Cena: 509 900 Sk

Motocykel na test zapožičal: GVP MOTO s. r. o. Komárno


Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 09/2007

TEST MOTO GUZZI NORGE 1200 GTL

19 komentárov

19 Comments

  1. yagiza

    25. júla 2008 at 17:24

    Super fotky. Clovek ma z nich pocit ako keby je ten Nor kopec srandy 😉

  2. smugi

    25. júla 2008 at 19:46

    Juuj guzna… 😈

  3. chorche

    28. júla 2008 at 19:24

    Pekny clanok. „Zavidim“, ze si sa mohol na nej povozit

    dalsie citanie
    [linka]

  4. stiki

    29. júla 2008 at 19:39

    Neviem…tato sa mi zda nudna (nezabite ma) ale dnes som videl bielu V7 classic (pred Povazskou B.)
    poviem vam to je krasavica klasicka masinka 😇

  5. Puco

    29. júla 2008 at 20:00

    stiki -koksoooo neblázni…tolké štastie. Aj ja scem vidieť, sadnút, ošahat V7….blééééééé……. 😠 😠

  6. stiki

    30. júla 2008 at 6:05

    Puco… len videl… ak sa nemylim v modeloch, ale pozeral som aj katalog hned doma a bola to ona 😶
    som stal na stopke a sa po pravej strane pretisol okolo mna 😈 ani neviem ci to bol Slovak, alebo dakto cezpole…klasicka masinka, nadherne majstrovske dielo. poviem zodpovedne ze nic som na tom nikdy nevidel, myslim na tej klasike. ale toto uz bolo daco. no jednoducho sprijemnilo mi to cely den… som rad.
    a sak ty mas tiez peknu cicu nie? tak co sa ruhas

  7. stiki

    30. júla 2008 at 6:05

    Puco… len videl… ak sa nemylim v modeloch, ale pozeral som aj katalog hned doma a bola to ona 😶
    som stal na stopke a sa po pravej strane pretisol okolo mna 😈 ani neviem ci to bol Slovak, alebo dakto cezpole…klasicka masinka, nadherne majstrovske dielo. poviem zodpovedne ze nic som na tom nikdy nevidel, myslim na tej klasike. ale toto uz bolo daco. no jednoducho sprijemnilo mi to cely den… som rad.
    a sak ty mas tiez peknu cicu nie? tak co sa ruhas

  8. stiki

    30. júla 2008 at 6:06

    Zasa dva krat 😶 … ja sa mozem na to …

  9. VladiB

    30. júla 2008 at 6:29

    stikiV7 Je v našej redakcii na test, tak si videl môjho kolegu Mira

  10. Puco

    30. júla 2008 at 9:49

    Ano mám, dikes. Ale aj tá V7 je jednoducho nádherná, presne ako má byť…klasický motocykel. Neviem sa na ňu vynadívať 😇
    Už sa teším na ten test 😈 😶

  11. stiki

    30. júla 2008 at 10:53

    VladiB: nechcete redaktora dalsieho, alebo fotografa? len nech aspon raz mozem pohladkat take daco ako som videl… inac bola biela a jazdec divne obleceny…farebna prilba..bolo na nej aj biele a aj cervene… ruksak na chrbte. a ak sedi ze mohol byt v tom okoli , tak to bola ona

    Puco: tesim sa uz aj ja 😁. a ty ako viem mas orange anglicana … na klasiku super farba 🙂

  12. Puco

    30. júla 2008 at 11:08

    stiki – no, už mám aj žltého….tak tu všetci nad tým slintali tak som doviezol ešte jedného a teraz mi stoja vedla seba v garáži a nikto nič. Ešte asi ludia nedorásti na to aby začali kupovať poriadne mašiny s dušou a charizmou….hold moja smola…ale kto sa može pochváliť, že má dva rovnaké triumphy thunderbirdy sporty?…..asi len ja 😉

  13. VladiB

    30. júla 2008 at 11:11

    stiki Trefa, bol to kolega máme red. v Pov. Bystrici na hlavnej ceste, zastav sa dáme reč, človek nikdy nevie čo z toho môže byť

  14. stiki

    30. júla 2008 at 11:14

    Puco: ver ze sa preda 😉 mozno to bude v tom ze ludia ked to vidia (nevediaci) tak povedia aka stara motorecka. ako aj vcera sa na tu V7 tlacil manik na opel vectra… sa mi zdalo ze aj obiehat chcel, ale na masinke pustil uzdu a uz ho nebolo. nova technika a klasika dizajn 😎

  15. VladiB

    30. júla 2008 at 11:16

    stiki … na hlavnej ceste smerom od ZA odboč na Rajec, po pravej ruke budeš mať dlhý panelák pozeraj prízemné výklady v druhej časti, až uvidíš logo motocykel.sk a Motomagazín, to sme my.

  16. VladiB

    30. júla 2008 at 11:21

    V nedelu som bol na V7 v Raj. Tepliciach, len som zastal, dám dolu helmu, miestny borec s rodinkou zaťal hrdo pred manželkou: Pozri aká krásna urobená Jawka,….. na sedadle na nádrži logo a nápis Moto Guzzi, vôbec to neakceptoval, videl klasiku…

  17. stiki

    30. júla 2008 at 12:12

    No ja dedinsky borec by som tam pustil slinu ako besny kuta az po zem 🤣
    adojdem kuknut redakciu…pockat to v Pov. Byst. odbocit na Rajec? tam byva kamarat 😶 tak uz viem kde… dojdem isto

  18. stiki

    30. júla 2008 at 12:13

    Ma napada este, sak tam aj odbocovala ta masinka 🤣

  19. VladiB

    30. júla 2008 at 12:14

    stiki Dohodnuté

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri