Connect with us

Testy a recenzie

Test pneumatík pre veľké cestovné endurá Mitas E07

Publikovaný

on

Je príjemné novembrové ráno a my otáčame kľúčikom v zapaľovaní našich nabalených dvojvalcov. Nadišiel ten dlho očakávaný okamih a jedno je už stopercentne isté, že o program na nasledujúcich päť týždňov máme postarané. Takto sa zrodil dlhodobý test nových rozmerov pneumatík určených pre veľké cestovné endurá Mitas E07.

Testovanie prebehlo v dňoch od 17. 11. do 22. 12. 2011 na africkom kontinente, na suchu i za mokra. Trase dlhej cez 12 000 km po rôznych povrchoch, dominovali asfaltové cesty s rôznou kvalitou, ale hlavne rôznorodou drsnosťou . Nechýbali ani off-roadové úseky po kamenitých a piesočnatých cestách. Trasa viedla zo španielskej Malagy cez krajiny západnej Afriky: Maroko, Západnú Saharu, Mauretániu, Senegal, Gambiu, Mali a naspäť.


Testované pneumatiky:

Charakteristika výrobcu:
Mitas E07 je cestovná enduro pneumatika pre cestovné endurá s moderným figurovým dezénom pre predné i zadné kolesá. Má dobré jazdné vlastnosti ako na ceste, tak i v ľahkom teréne.


Rozmery pneumatík:

– predná
MITAS 110/80-19 57T E07 TL
MITAS 110/80-19 57 T E07 TL-*DAKAR

– zadná
MITAS 150/70-17 69T E07 TL
MITAS 150/70-17 69T E07 TL-*DAKAR

*Dakar – žltý pruh – špeciálna verzia Dakar so zosilnenou kostrou


Hustenie pneumatík:

– predná
2,1 bar
2,3 bar

– zadná
2,3 bar
2,3 bar


Testovacie motocykle:

– BMW R 1200 GS Adventure
– BMW R 1150 Adventure


Zaťaženie motocyklov:

– jazdec + celková váha motocykla s batožinou 386 kg
– jazdec + spolujazdec + celková váha motocykla s batožinou 447 kg

*Verzia Dakar bola testovaná na ťažšom motocykli



Kritériá a subjektívne hodnotenie pneumatík:

Opotrebenie:
Aby bolo možné presne dokumentovať postupné opotrebovávanie profilu, meranie bolo vykonávané v intervale najazdenia 1 500 km, v strede behúňa, v mieste styku (záberu) dezénu zadnej pneumatiky s vozovkou. Hodnoty opotrebenia sa zberali z viacerých miest po celom obvode a ich aritmetické priemery sú zobrazené v nasledovnom grafe (viď. tabuľka).

Z grafu možno je vidieť, že opotrebenie oboch verzií pneumatík prebieha skoro lineárne a môžeme konštatovať, že do prvej polovice najazdených kilometrov i s rovnakým úbytkom. Z daného zistenia vyplýva, že na oboch verziách pneumatík bola použitá rovnaká zmes. V druhej polovici najazdených kilometrov sa prejavilo mierne zvýšenie opotrebenia verzie DAKAR, čo poukazuje na väčšie zaťaženie testovacieho motocykla.

Vysoká životnosť tvrdšej použitej zmesi pneumatík E07 a univerzálnosť dezénu, ich predurčujú pre diaľkové cestovanie. Pneumatiky s prehľadom zvládnu veľký kilometrový výkon cez 15 000 km. Aj po najazdení 12 000 km stále zostáva dostatok dezénu na prednej i zadnej pneumatike na oboch verziách.

*Celkový kilometrový nájazd až po hranicu životnosti bude vyhodnotený v druhej časti testu.

Pri dlhodobej jazde i pri zvýšených teplotách okolia okolo 38°C sa neprejavilo žiadne narušenie prvkov dezénu, ktoré by bolo spôsobené z dôvodu prehriatia samotnej pneumatiky ako i od prehriatej vozovky.

Ovládateľnosť:
Je potrebný väčší dôraz pre náklon stroja pri nájazde do zákruty. Táto vlastnosť pneumatík sa preukázala pri jazde motocyklom nezaťaženým batožinou. Takéto chovanie môže byť z môjho pohľadu dané tvarom behúňa, ktorý je plochejší v porovnaní s inými typmi pneumatík v tejto triede. Na druhej strane je zanedbateľné na motocykli zaťaženom batožinou, kedy je potrebná oveľa väčšia sila na prekonanie tiaže batožiny v postranných kufroch.

Priľnavosť v náklone:
Bočné vedenie pneumatík v náklone pri jazde v zákrute na suchom asfalte so zreteľom na zaťaženie motocykla je dostatočné a E07 sa chovajú pokojne bez straty adhézie. Na mokrom povrchu sa prejavuje mierna nervozita, čo si vyžaduje určitú zdržanlivosť pri jazde.

Priľnavosť pri zrýchľovaní:
Prenos sily, priame a bočné vedenie je dostatočné, pneumatiky nepodklzujú. I pri rýchlostiach nad 160 km/h sa pneumatiky správajú stabilne bez výraznej nervozity.

Správanie v medznej oblasti:
Pneumatiky sa pri bežnom brzdení správajú v štandardných medziach. Pri extrémnom brzdení, v priamom smere jazdy, držia motocykel v pôvodnom smere. Stabilita pri brzdení sa viackrát preukázala v extrémnych nepredvídateľných situáciách, kedy za pomoci ABS uchránili motocykel i jazdca pred hroziacim nebezpečenstvom.

Jazda v teréne:
Poloterénny dezén E07 je vhodný do suchých a kamenitých podmienok. Pri jazde na suchu mimo spevnených komunikácií, na šotoline, kamení, piesku sa E07 chovajú v medziach stability a umožňujú jazdcovi kontrolu nad motocyklom. Tvar a geometria dezénu zabezpečujú pneumatikám dostatok trakcie v suchých podmienkach.

Tlak v pneumatikách:
Celú trasu motocykle absolvovali bez jediného defektu, pričom nebol použitý žiadny prostriedok proti strate tlaku v pneumatikách. Ani pri vyšších teplotách okolia okolo 38°C som nezaznamenal žiadnu výraznú stratu tlaku vzduchu ani na jednej z testovaných pneumatík. Pneumatiky boli bez problémov prezuté v domácich podmienkach, za použitia minimálneho náradia, čím boli navodené sťažené podmienky pri prezúvaní v teréne mimo civilizácie.

Hlučnosť:
Jazda na pneumatikách E07 je sprevádzaná výraznejšou zvukovou kulisou, čo môže iným jazdcom prekážať.

Zhrnutie:
Test pneumatík MITAS E07 bol orientovaný na potreby z pohľadu motocestovateľa a to na maximálny kilometrový dojazd s dôrazom na bezpečnosť a stabilitu jazdy pri plne batožinou zaťažených motocykloch. Jazda s motocyklom pri veľkom počte kilometrov, ďaleko od domova, často v sťažených podmienkach, prináša extrémne a nepredvídateľné situácie. Týmto chcem upozorniť, že počas celého testovania v spojení s pneumatikami nedošlo k žiadnej negatívnej udalosti. Pneumatiky E07 sa vyznačujú vysokou životnosťou a všestrannosťou použitia, ktoré umožňujú i jazdu v ľahšom, predovšetkým suchom teréne. V porovnaní s inými výrobcami sa na stranu voľby týchto pneumatík prikláňa i pomer cena/výkon. V neposlednom rade je treba oceniť i vizuálnu stránku dezénu, ktorá dodáva motocyklu atraktívny dobrodružný OFF-ROAD vzhľad. Pre mňa ako diaľkového mototuristu budú pneumatiky MITAS E07 voľbou i v budúcnosti.

Druhú časť dlhodobého testu pneumatík, ako aj cestopis z výpravy po západnej Afrike prinesieme v niektorom z budúcich čísiel nášho magazínu.


Text a foto: Peter Cagala

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2012 Janka

Test pneumatík pre veľké cestovné endurá Mitas E07

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri