Connect with us

Testy a recenzie

Test Suzuki LT-A700X KingQuad

Publikovaný

on

Z pohľadu veku patria štvorkolky stále ešte medzi relatívnych mladíkov, no za cca 25 rokov svojej existencie stihli urobiť poriadny skok vpred. Bola to práve Suzuki, ktorá na sklonku roku 1982 predstavila prvú sériovú štvorkolku QuadRunner 125. To čo nasledovalo potom sa dá označiť ako ?boom?, ktorý sa dotkol prakticky všetkých významných značiek. Suzuki už od prvých momentov hrala v tomto procese dôležitú rolu a obsadzovala všetky kategórie, ktoré postupne vznikali. Na samom vrchole súčasnej ponuky Suzuki stojí športovo-úžitkový model LT-A700X KingQuad.

Najväčší KingQuad nie je horúcou novinkou, premiéru mal už v roku 2005, no v našich končinách sa štvorkolky ešte stále len dostávajú do povedomia slovenskej verejnosti a modely Suzuki nie sú v tomto prípade výnimkou. V kategórii kde sa nachádza KingQuad panuje tvrdá konkurencia a okrem japonských značiek tu má zastúpenie aj trojica severoamerických značiek. Byť úspešným v tejto spoločnosti znamená disponovať najmodernejšími technológiami a výkonnou pohonnou jednotkou. S KingQuad-om sa však nemusíte obávať a stačí len letmý pohľad na technické parametre Suzuki a každému je hneď jasné, že Kingquad sa nestratí.

Masívny jednovalec
?Objemová vojna? aj v tejto kategórii naberá na obrátkach a ak je momentálne maximom 800 ccm v dvojvalcovej konfigurácii, tak masívnych 695 ccm KingQuad-a je maximom medzi jednovalcami. Tento zdvihový objem v kombinácii s jednovalcom sa prejaví v podobe mohutného krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii už od minimálnych otáčok. Samotný valec je naklonený dopredu pod 48º uhlom, vďaka čomu sa znižuje ťažisko a motor svojou výškou nezasahuje do konštrukcie štvorkolky. Najmodernejšia technika ukrýva ventilový rozvod DOHC so štvoricou ventilov, špeciálna technológia povrchovej úpravy vnútorných plôch valca prináša ľahkú konštrukciu valca bez potreby použitia vnútornej vložky. Kryt hlavy valcov je vyrobený z horčíkovej zliatiny a rovnako prispieva k úspore hmotnosti. Elektronický systém vstrekovania paliva bol počas rokov dokonale odtestovaný v superšportových modeloch Suzuki a prináša zlepšenú odozvu na rýchle pridanie. Okrem toho prináša menšiu spotrebu paliva a bezproblémové studené štarty. Samozrejmosťou je automatická prevodovka s plynulým prevodom CVT (variátor), ktorá ponúka rýchly a pomalý prevod, spiatočku a neutrál. Súčasťou náhonu je aj systém brzdenia motorom, ktorý zabraňuje odpojeniu variátora pri jazde na voľnobeh. Mimochodom pohonná sústava patrí medzi špičku, predný náhon a uzávierka diferenciálu sa aktivuje elektronicky stlačením tlačidla na riadidlách. Jazdec sa tak môže rýchlo prispôsobiť vzniknutej situácii. Sací systém je vyvedený čo najvyššie a bez obáv môžete vyraziť do hlbokých brodov, ktoré pohltia takmer celú štvorkolku. V rovnakom duchu je riešený aj podvozok, motor je osadený v tuhom trubkovom ráme, všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle, pruženie ponúka možnosť nastavenia predpätia pružiny v piatich polohách, kotúčové brzdy na predných kolesách majú priemer 200 mm. Zadná brzda je dokonale ukrytá a zapuzdrená. Pracuje na podobnom princípe ako spojka a brzdný účinok zabezpečujú lamely. Z pohľadu ochrany je o podvozok tiež veľmi dobre postarané a zospodu štvorkolky je umiestnená plechová platňa, ktorá chráni citlivé partie vozidla pred poškodením.

Kráľovská jazda
Pohľad na moderné športovo-úžitkové štvorkolky je viac ako príjemný a tieto robustné vozidlá sú svojimi rozmermi skôr malými SUV-éčkami. Suzuki KingQuad patrí medzi najväčšie a ak hľadáte spôsob ako si pozdvihnúť sebavedomie, tak v sedle tejto veľkej športovo-úžitkovej štvorkolky to máte zaručené. V oblasti dizajnu je evidentné smerovanie k automobilom triedy SUV, no Suzuki treba pochváliť za kvalitné dielenské spracovanie a osobitý dizajn. Má to však aj svoje mínusy a napríklad efektne pôsobiaca predná maska je prakticky celá tvorená plastovými dielmi a v prípade, že nejazdíte len po lúkach ale zamierite do extrémnejších terénov, tak pravdepodobnosť poškodenia plastových dielov je vysoko pravdepodobná. Trochu železa by vpredu rozhodne neuškodilo. Pracovisko vodiča ponúka všetko čo by ste očakávali. Pohodlné sedlo v tvare písmena ?T? dovoľuje pohyb po celej svojej ploche, predlžené stúpačky sú doplnené širokými plastovými plošinami a prakticky neexistuje možnosť aby vaša noha skĺzla pod zadné koleso. Radiaca páka je umiestnená na ľavom prednom blatníku, digitálny prístrojový panel ponúka maximum informácii a jazdec je okrem štandardných údajov informovaný o zaradenom stupni, aktivácii predného náhonu a uzávierke diferenciálu. Užitočným doplnkom je vodotesná 12V elektrická zásuvka a vodotesná odkladacia skrinka v pravom blatníku. Výbava však nie je všetko a je čas dať sa do pohybu. Jednovalec sa ozve príjemným a pokojným zvukom bez náznaku najmenšej nervozity. Zdanie však v tomto prípade klame a pohonná jednotka dokáže dať veci veľmi rýchlo do pohybu. Najmä v nízkych a stredných otáčkach je výkon vynikajúci. Dôkazom pružnosti motora je, že ani v ťažších sekciách nerobil rozdiel medzi rýchlym a ľahkým prevodom a na rýchlom prevode si poradil aj v náročných a pomalých sekciách. Naopak na pomalom prevode sa stačilo len pohrávať s plynom a reakcia bola aj v prudkých stúpaniach veľmi spontánna a prudšie zatlačenie palca pravej ruky okamžite riešilo každú situáciu. Dostať motor ?do úzkych? je prakticky nemožné a na každú situáciu existuje ?záložné? riešenie v podobe pomalého prevodu, aktivácie predného náhonu, keď už je naozaj zle, tak je tu uzávierka diferenciálu, no a ak by sa vám podarilo nemožné, tak vždy tu je tlačidlo ?Overide?, ktoré deaktivuje obmedzovač otáčok a môžete v prípade potreby využiť plný výkon motora. Ak mám byť úprimný, tak napriek svojej enormnej snahe som predný náhon využíval viac-menej pre istotu, uzávierku diferenciálu len zo zvedavosti a ?Overide? som vyskúšal len pre dosiahnutie maximálnej akcelerácie. Odlepiť predné kolesá od zeme na 300-kilovej štvorkolke je príjemný pocit, no robila to aj bez ?Overidu?. Zmena tempa z poslušného úžitkového vozidla na rýchleho športovca je len otázkou prudšieho pohybu palca pravej ruky a ak v teréne bol motor ?neuťahateľný?, tak na ceste sú možnosti tohto motora rovnako vysoké a nie je problém pohybovať sa rýchlosťou +120 km/h, aj keď vzhľadom na použité pneumatiky to nie je práve bezpečná rýchlosť. Široké ?balóny?, ktoré sú určené predovšetkým na jazdu v teréne sú riadne podhustené a na asfalte máte neustále pocit, že štvorkolka pod vami pláva. Podvozok je svojím nastavením určený najmä pre jazdu v teréne a práve v tomto prostredí ponúka maximálny komfort. Nezávislé zavesenie zadných kolies v spolupráci s diferenciálom v porovnaní s tuhou zadnou nápravou bez diferenciálu mení charakter jazdy, a najmä z pohľadu športovej jazdy, kde zadná náprava je neustále v šmyku je KingQuad civilizovanejší. Premietne sa to aj do samotnej jazdy a potreba vykláňania sa v zákrutách nie je nutná v takej miere. Túto ?ležérnosť? podporuje aj pruženie, ktoré veľmi dobre filtruje menšie nerovnosti a do stúpačiek sa staviam len výnimočne. Dokonca ani pri vyšších rýchlostiach nepredstavujú bežné nerovnosti väčší problém a štvorkolka je stabilná a nepociťujete ani náznak nervozity. Samozrejme na vyložene športové tempo je už mäkké, no aj tu treba podotknúť, že predpätie pruženia sa dá pritvrdiť a už pri sériovom nastavení zvláda napríklad menšie skoky. Dostať zadné koleso do šmyku je trochu náročnejšie, ale výkonová rezerva príde vhod a stačí prudšie pridať a zadná náprava ide ľahko do šmyku. Ďalšou z predností KingQuad-a je aj ľahké ovládanie a na zmenu smeru vynakladáte len minimum námahy. Dokonca aj pri aktivovanom prednom náhone sa dá udržiavať svižné tempo bez toho, aby bola záťaž na riadidlách extrémna. Až zablokovaný diferenciál výrazne ovplyvní tuhosť riadenie, ale to je pochopiteľné. Kvalitný podvozok kompletizuje výkonný brzdný systém a najmä dvojica predných kotúčov je až športovo agresívna a dokázala účinne štvorkolku spomaliť. Zadnej brzde síce nechýba výkon, ale mohla by byť o niečo citlivejšia, nakoľko išla do šmyku až príliš rýchlo.

Záver
Na rozdiel od motocyklov medzi štvorkolkami nestoja na samom vrchole superšporty, ale športovo-úžitkové vozidlá, ktoré vo svojom vrcholnom prevedení predstavujú maximálne všestranné vozidlá, ktoré nič nedokáže prekvapiť. Sem môžeme smelo zaradiť aj Suzuki LT-A700X KingQuad, ktorá je v súčasnosti tým najlepším čo výrobca ponúka. Kombinácia výkonného jednovalca najmodernejšej techniky robí z tejto štvorkolky jednu z vôbec najlepších na trhu. Na európske pomery je zaujímavá aj cena a len ťažko by ste v tejto triede hľadali lacnejšie vozidlo. Je tu ešte jedna vec, ktorá stojí za zmienku a tou je jazda na verejných komunikáciách. Všetky japonské značky pri výrobe štvorkoliek vychádzajú z požiadaviek severoamerického trhu, ktorý vyslovene nedovoľuje štvorkolkám pohyb po verejných komunikáciách a to platí aj pre KingQuad-a. Osobne som tiež názoru, že štvorkolka do bežnej premávky nepatrí, predsa len v rukách neskúsených jazdcov je to nebezpečné vozidlo, ale na druhej strane by mala existovať možnosť presunu z domu do lesa po vlastnej osi. Toto však nie je len vecou výrobcov ale aj legislatívy, ktorá na to nemyslí a pri súčasných zákonoch je len minimum miest kde sa s neprihlásenou štvorkolkou môžete pohybovať legálne, čo postihuje najmä najkvalitnejšie štvorkolky.

+ dizajn, výkon motora v nízkych a stredných otáčkach, ľahké ovládanie, elektronická aktivácia predného náhonu a uzávierky
– plastové diely na prednej maske a plastové kryty ramien prednej a zadnej nápravy

Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak a autor /Motomagazín, www.motocykel.sk/
Test bol publikovaný v Motomagazíne č.: 6/07

Test Suzuki LT-A700X KingQuad

Advertisement

1 komentár

1 komentár

  1. AMIS

    17. marca 2008 at 22:39

    Pekný článok aj som si cvrkol pri tých fotkách do gatí. Neveril som dokiaľ som nevyskúšal ale je to dravec 😈 Milujem ju 😘

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Partneri