Connect with us

Testy a recenzie

Test: TGB Blade 550 LT iRS 14" 4×4

Publikovaný

on

Ťažko odolateľná kombinácia

Športovo-úžitkové štvorkolky patria na trhu štvorkoliek medzi najobľúbenejšie a najlepšie to vidieť na predajných štatistikách, kde pravidelne obsadzujú čelné priečky. Kombinácia komfortu, vysokých úžitkových vlastností a športovej zábavy robí z týchto vozidiel univerzálov do ľubovoľného prostredia. Keď ku tomu ešte nakoniec pridáte priaznivú cenu, tak dostávate ťažko odolateľnú kombináciu, ktorá môže vyzerať napríklad ako TGB Blade 550 LT iRS 14" 4×4, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.

============================================

Produkty taiwanskej značky TGB sa už pár rokov radia do kategórie, kde pomer ceny a kvality je výborný. Za priaznivú cenu na vás tak čaká vozidlo, ktoré vás nesklame nielen po technickej ale ani po kvalitatívnej stránke.

Kvalitná technika
Testovaný Blade je skvelým príkladom technickej kvality, ktorú TGB ponúka. Testovaný model LT mal oproti štandardnej verzii rázvor predĺžený o 18 cm, vďaka čomu vznikol extra priestor pre pohodlné usadenie spolujazdca. Na spolujazdca tak čaká samostatné vyvýšené sedlo s pohodlnou opierkou a dvojicou úchytných madiel po stranách. Moderný kvapalinou chladený jednovalec, ktorý sa objavuje aj v športovej verzii Target ponúka v otvorenej verzii výkon presahujúci 40 k, čo je dosť nato, aby ste sa s Bladom a spolujazdcom mohli vydať aj do najnáročnejšieho terénu. Výkon sa na všetky štyri kolesá prenáša pomocou moderného dvojstupňového variátora, ktorý je vybavený systémom brzdenia motorom. Pozornosť si zaslúži aj podvozok, ktorý ponúka nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. O rýchle spomalenie sa postará trojica hydraulicky ovládaných kotúčov, pričom zadný kotúč je umiestnený priamo na kardanovom hriadeli. Dôležitou novinkou, ktorá poteší v náročnom prostredí je elektronicky aktivovaná uzávierka diferenciálu prednej nápravy a predného náhonu.
__________________________________________________

Bohatá výbava
Tak ako býva v prípade produktov TGB zvykom, tak už v základnom vybavení na vás čaká bohatá výbava, kde okrem samostatného sedla spolujazdca nechýba robustný kovový nosič v prednej časti štvorkolky. V prednej časti rovnako nájdete až dvojicu praktických uzamykateľných priestorov, či praktickú 12 V zásuvku. Naopak vzadu je pripravené ťažné zariadenie, vďaka ktorému môžete za sebou potiahnuť aj väčší náklad. Súčasťou sériovej výbavy sú 14-pacové hliníkové ráfy kolies, ktoré sú obuté do kvalitných pneumatík Maxxis Bighorn. Do kategórie praktických doplnkov môžeme zaradiť aj úplne nový digitálny multifunkčný prístrojový panel, kde nájdete všetky potrebné informácie, ktoré k jazde potrebujete.
__________________________________________________

Komfortný v ľubovoľnom prostredí
Blade sme naposledy vyskúšali pred rokom a je treba povedať, že za ten čas urobil tento model výrazný krok vpred. Najmä podvozok bol citeľne kvalitnejší a prítomnosť elektronicky aktivovaného náhonu prednej nápravy a uzávierky prednej nápravy prinášal rýchlejšiu a pohodlnejšiu manipuláciu s týmto zariadením. Celkovo kvalita dielenského spracovania opäť pokročila smerom vpred a všetko má svoje miesto, tak ako ste zvyknutí v prípade renomovanej konkurencie. Testovaný model bol vybavený sériovo naladeným motorom, ktorý disponoval „predpisovým“ výkonom 20 k. Aj s týmto výkonom dokázal byť Blade svižným vozidlom nielen v prostredí bežnej premávky, ale aj v teréne. Treba však počítať s tým, že veľkú výkonovú rezervu k dispozícii mať nebudete a najmä v náročnejšom teréne budete využívať predovšetkým pomalý prevod. Skôr či neskôr tak siahnete po odblokovaní výkonu, ktorý však posunie jazdné vlastnosti tejto štvorkolky o triedu vyššie a Blade získa potrebnú výkonovú rezervu na prekonávanie najnáročnejšieho terénu. No a s najväčšou pravdepodobnosťou to môže byť aj váš jediný zásah do motora, pretože výkonový nárast už dokáže uspokojiť aj náročnejších jazdcov. Čo však poteší hneď od začiatku je podvozok, ktorý je nastavený veľmi dobre a ponúka vysokú mieru komfortu aj v ťažkom teréne. Mäkšie nastavenie dobre kopíruje menšie nerovnosti terénu aj pri vyšších rýchlostiach, no a naopak vysoké zdvihy pruženia si poradia aj s náročnými „trialovými“ vložkami. Tu príde vhod aj príjemný záber variátora, ktorý dostane štvorkolku do pohybu bez zbytočných trhavých pohybov. Blade je však v prvom rade športovo-úžitkové vozidlo, kde športové výkony majú svoje limity a na preskakovanie lavíc na motokrosovej trati to určite nie je a skôr budete vyhľadávať terén, kde len výnimočne stratíte pevnú zem pod kolesami. Osvedčila sa aj elektronická aktivácia predného náhonu a uzávierky, ktorý sa v prípade potreby okamžite aktivoval stlačením tlačidla na riadidlách. Predlžený rázvor je cítiť v tesnejších sekciách, no jazdné vlastností tým nijak výrazne neutrpia a stále sa dá jazdiť dostatočne rýchlo a agresívne aj v prostredí, kde veľa miesta na manévrovanie nemáte. Ovládanie tak zostáva ľahké a nie ste nútení vynakladať zvýšené úsilie na ovládanie + 350 kg vážiacej štvorkolky. Pravdou však je, že Blade nemá ambície športovej štvorkolky a najlepšie sa cíti pri pohodovejšom tempe, kde dokáže byť komfortným spoločníkom nielen pre jazdca, ale aj pre prípadného spolujazdca.
__________________________________________________

TGB Blade 550 LT iRS 14" 4×4 v skratke
• Motor

Moderný kvapalinou chladený štvortakt je v sériovom prevedení „priškrtený“ len na 20 k, no jeho potenciál je oveľa vyšší a v otvorenej verzii dosahuje maximálny výkon +40 k, čo z neho robí výkonného spoločníka nielen pri práci ale aj pri zábave, kde dokáže držať krok so športovejšou konkurenciou. Dá sa samozrejme jazdiť aj s predpisovým výkonom a Blade bude stále zábavným spoločníkom, no výkonová rezerva vám bude chýbať a ak často jazdíte predovšetkým v teréne tak +40 k výkonu dokáže v tomto prostredí urobiť oveľa viac ako štandardných 20 k.

• Podvozok
TGB Blade sa opiera o podvozok modernej konštrukcie s nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies. Mäkšie nastavenie pruženia sľubuje komfortnú jazdu. Zvláda aj rýchlejšie tempo, no na návštevu motokrosovej trate to určite nie je. Novinkou, ktorá posúva TGB medzi renomovanú konkurenciu je elektronicky aktivovaný náhon predných kolies a uzávierky diferenciálu. Moderný dvojstupňový variátor je vybavený systémom brzdenia motorom, čo je najmä náročnejších podmienkach vítaným doplnkom.

• Dizajn a komfort
Moderný dizajn štvorkolky dopĺňa veľmi solídne dielenské spracovanie a Blade patrí vo svojej cenovej kategórii medzi absolútnu špičku na trhu. Predĺžená verzia ponúka aj spolujazdcovi v sedle komfort akým sa doteraz mohli pýšiť len renomované značky. Dlhší rázvor naviac nemá výraznejší vplyv na jazdené vlastnosti, takže v teréne je to stále dostatočne obratný spoločník.

• Sumár
TGB nám v posledných rokoch pripravila zopár príjemných prekvapení a ako vidieť na poslednej generácii športovo-úžitkovej verzie Blade, tak v tomto trende chce aj naďalej pokračovať. Za viac ako prijateľnú cenu na vás čaká plnohodnotná športovo-úžitková štvorkolka pre dvoch, ktoré nielen úrovňou dielenského spracovania ale aj jazdnými vlastnosťami dokáže uspokojiť aj náročnejšieho užívateľa .
__________________________________________________

TGB Target 550 LT iRS 14" 4×4
Cena: 6 739 EUR (cena sa môže meniť v závislosti kurzu EUR / CZK)
Motor: 503 ccm, 4 ventily, OHC, 1-valec
Výkon: 20 k pri 7 000 ot./min. (41 k verzia offroad)
Prevodovka: dvojstupňový automat s plynulým prevodom
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 364 kg
(D x Š x V): 2 405 x 1 235 x 1 250 mm
Svetlá výška: 305 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
__________________________________________________

Štvorkolku na test požičal: ASP Group s.r.o., Žebrák (CZ)
__________________________________________________

plus podvozok, elektronická aktivácia náhonu 4×4 a uzávierky diferenciálu, atraktívna cena
minus zle tesniace sedlo
__________________________________________________

Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak
Publikované: Motomagazín 11/2010

Test: TGB Blade 550 LT iRS 14" 4×4

3 komentáre

3 Comments

  1. AIR

    23. januára 2011 at 8:28

    Idealny pomocnik na samotu na Kysuciach 😉 😉 😉

  2. milan3232

    23. januára 2011 at 16:04

    No neviem. Cez leto ok, ale v zime, ked vonku mrzne az prasti a fuka protivny vetrisko by to chcelo celu strechu s oknami, dvermi aj s kurenim. Hlavne na pracovny stroj s ktorym clovek vonku pracuje..

  3. AIR

    24. januára 2011 at 5:27

    milan3232 v zime, ked vonku mrzne az prasti a fuka protivny vetrisko…. 😟 😟 😟
    tak ja sedim doma a ani nos nevytiahnem spoza pece 🤣 🤣 🤣

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri