Connect with us

Spravodajstvo

Trojvalcová Yamaha realitou – Predstavenie Yamaha MT-09 2014

Publikovaný

on

Yamaha počas minuloročnej výstavy Intermot v Kolíne predstavila koncept radového trojvalcového motora, ktorý bol prezentovaný ako základ úplne novej generácie motocyklov, ktoré by sa na trhu mali objaviť v blízkej budúcnosti. Japonská značka plní svoj sľub a svetlo sveta uzrel úplne nový športový naháč MT-09, ktorý je poháňaný radovým trojvalcom novej generácie.

Dôležitý krok
Predstavenie nového trojvalca je pre Yamahu bezpochyby jedným z najdôležitejších krokov v posledných rokoch a nie je len indikátorom budúceho smerovania značky, ale vnáša nový impulz aj do modelovej rady MT. Yamaha v tomto prípade kládla vysoký dôraz na samotný zážitok z jazdy, ľahké ovládanie a všestrannosť tohto konceptu.

Kompaktný trojvalec
Bezpochyby najdôležitejšou súčasťou nového modelu je kompaktný trojvalec, ktorý je kľúčovým prvkom celého dizajnu motocykla. Konštrukčne motor vychádza z pohonnej jednotky superšportu R1 a aj tu sa stretáme so špeciálnym usporiadaním kľukového hriadeľa „Crossplane crank“, ktorá sa opiera o vyosené čapy kľukovej hriadele a nepravidelné odpaľovanie jednotlivých valcov. V prípade trojvalca sú všetky tri čapy vyosené v uhle 120 stupňov. Výsledkom je lineárny nárast masívneho krúťaku, pričom motor stále ponúka dostatok výkonu vo vysokých otáčkach, ktorý dosahuje svoje maximum 115 k pri 10 000 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na 87,5 Nm pri 8 500 ot./min. Na zachovanie hladkého chodu motor využíva kompaktnú vyvažovaciu hriadeľ. Elektronický systém vstrekovania v tomto prípade spolupracuje s elektronicky ovládanou plynovou rukoväťou (YCCT). Súčasťou elektronického balíka je potom trojica pripínateľných výkonových máp. Samotný motor váži len 60 kg.

Obratný naháč s vizážou bulldoga
Kompaktný motor má nemalý vplyv na celkovú konštrukciu motocykla. V porovnaní so štvorvalcom FZ8 dokázali konštruktéri ušetriť 10 kg na motore a ďalších 10 kg na podvozku. Motocykel je so svojimi 188 kg prevádzkovej hmotnosti jedným z najľahších modelov nielen vo svojej triede, ale napríklad je ľahší ako superšportový model YZF-R6. Ľahkosť podvozku sa samozrejme prenáša aj do samotného ovládania motocykla. Dobrou správou je, že oba konce pruženia sú nastaviteľné. Zadný, horizontálne uložený tlmič pruženia zostáva verný tradícii originálnych riešení modelov rady MT. V tomto duchu môžeme hovoriť aj o dizajne, ktorý opticky presúva celkovú hmotnosť motocykla dopredu a zadné partie naopak pôsobia odľahčene.
Yamaha prezentuje tento model ako univerzálny naháč a tomu aj prispôsobila bohatú paletu originálnych doplnkov, ktoré budú na tento model k dispozícii. Výrobca označuje Yamahu MT-09 ako model na rok 2014, no v predaji sa určite objaví ešte v tomto roku.

Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

Advertisement

1 komentár

1 komentár

  1. Dragon

    20. augusta 2013 at 8:18

    Som naozaj zvedavý koľkým ľudom príde táto motorka na chuť. Myslím si, že tak vyladený motor mohol byť osadený aj v oveľa krajšom rúchu. Takto to vyzerá čudne… niečo z XJ, niečo z FZ… atď. Som z toho v rozpakoch, lebo vôbec mi to akosi nezapadá do rady MT. Naživo možno osloví viac, i keď dúfam, že ten motor použijú aj do niečoho iného a pôjdu podobným smerom, ako konkurenčné značky a rozšíria tak záujem aj iných cieľových skupín zákazníkov. Osobne si ten motor viem viac predstaviť v TDM. 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri