Connect with us

Testy a recenzie

Ufóni už sú medzi nami ? Testovali sme Can-Am Spyder (fotoalbum 90 fotografií)

Publikovaný

on

Advertisement

Ufóni už sú medzi nami
A prišli na Can-Am Spyder… Žiadne UFO, ale kanadský úlet fabriky BRP (Can-Am). Tento vážený svetový výrobca štvorkoliek, snežných a vodných skútrov prináša na trh trojkolesové motorové vozidlo s pavúčím názvom Spyder. Spyder je exot po všetkých stránkach a ako pavúk chce chytiť do siete extravagantných zákazníkov, ktorí už majú všetko, ale ešte toto im chýba v garáži. Trojkolka Spyder je nielen o extravagancii, ale i o ojedinelosti, spoľahlivej technike, vysokej miere bezpečnosti a viacstranného využitia.

Keď hľadáte niečo iné
Spyder je to pravé. Smrdí benzínom, ani auto, ani motorka, očaruje okoloidúcich, prináša športový zážitok, dá sa s ním cestovať i na dovolenku, i do práce, poskytuje veľmi slušné pohodlie a bezpečnosť, a dodá vám pocit, že ste niekto iný. Toto všetko Spyder ponúka a veľmi rýchlo vás o tom i v praxi presvedčí.

Extravagantný dizajn
je len jedna z predností tohto stroja. Najviac mi pripomína snežný skúter na kolesách, motorka to nie je, štvorkolka tiež nie. Má teda vlastnú kategóriu typu ?exot? a aj keď výrobca ho označuje ako roadster, extravaganciu cítiť v každom detaile. Riadidlá sú skoro ako z dragstaru, kapoty ako z nejakého sci-fi stroja, sedadlo ako zo snežného skútra, zadná časť ako zo superšportovej motorky, kolesá ako zo športového auta. Moje pocity sú veľmi zmiešané, neviem, čo si mám o tomto stroji myslieť, ale do správneho smeru ma naviedla technika.

Technika za státisíce
Predné kolesá sú zavesené každé samostatne na dvojitých ?A? ramenách, a ich koordináciu pomáha ladiť antirolovacia tyč, ktorá zabezpečuje stabilitu prednej nápravy. Pohyb riadidiel sa na kolesá prenáša aj posilňovačom riadenia (DPS), a to s dynamickým režimom, čo v praxi znamená, že v rôznych režimoch jazdy pracuje individuálne, so smerovaním na čo najväčšiu stabilizáciu stroja. Jedno zadné koleso má remeňový pohon, čo zabezpečuje zníženú hlučnosť. Systém TCS ? systém trakčnej kontroly nedovolí kolesu akcelerovať, pokiaľ by šlo v bočnom smere, teda v šmyku. Navyše každé koleso má vlastný brzdový kotúč ovládaný jedným nožným pedálom, pričom brzdy disponujú systémom ABS v kombinácii s SCS (systém proti prevráteniu vozidla) a EBD ? elektronicky rozložením brzdného účinku na jednotlivé koleso podľa potreby. Prvky bezpečnosti ABS, SCS, TCS, EBD a DPS zhrňuje jeden spoločný názov VSS, pod čím BRP myslí komplexne – systém stability vozidla. Zadná kyvná náprava je tlmená jedným nastaviteľným tlmičom ? veľmi podobné ako u superšportov, je plne nastaviteľná (predpätie aj útlm), dokonca sú nastaviteľné i predné tlmiče (predpätie). Rám je tvorený jedným centrálnym nosným oceľovým lúčom, ktorý obopína motor, využíva minimálne množstvo zvarov, čím získal vysokú pevnosť a zároveň požadovanú pružnosť. Takto rám prispel k celkovo nízkej hmotnosti stroja (316 kg) a zároveň sa znížilo ťažisko stroja, čo má vplyv na jeho nekompromisnú stabilitu. Už treba len naliať benzín, naučiť sa radiť spiatočku a vyraziť vpred.

Ako sme testovali
Can-Am Spyder, to celé sa dočítate v Motomagazíne č.: 10/2008 (20. 09. na pultoch). Prezradím len, že jazda so Spyderom je zážitok, na ktorý sa len tak ľahko nezabúda. Keďže to nie je ani motocykel, ani automobil, ani štvorkolka, musíte skĺbiť všetky vlastnosti jazdy týchto vozidiel, nakonfigurovať si ich do hlavy a snažiť sa prispôsobiť konkrétnej situácii, v ktorej práve ste. Sú zákruty, ktoré Spyder zvládne lepšie ako motorka, sú miesta, kde motorka má na vrch. Spyder nemá rád vyjazdené koľaje a túto situáciu neznáša navyše v zákrutách, na druhej strane rovný asfalt mu sedí ako sa patrí a drží ako F1. Diaľnicu zhltne ako nič, ako som si vyskúšal rýchlosť 180 km/h dokonca so spolujazdcom mu nerobí najmenší problém, a tak obiehanie na diaľnici je dobrou zábavou. Navyše sa pohodlne ovláda, vynikajúco pruží a absorbuje nerovnosti. Tým sa akčný rádius využitia roadstera rozširuje o ďaleko viac, ako ma napadlo pri mojom prvom kontakte s ním.

Plusy: dizajn & extravagancia, spoľahlivosť, akcelerácia, bezpečnosť, veľký úložný priestor, pohodlie, ľahká ovládateľnosť, manévrovanie, široká možnosť využitia
Mínusy: nemá rád vyjazdené koľaje, chýba zásuvka na 12 V, malý čelný štít, vysoká cena, veľký polomer otáčania, zle viditeľná kontrolka smeroviek

Technické parametre:
Can-Am Spyder 1000
MOTOR
Typ: Rotax, kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, 8 ventilov
Zdvihový objem: 998 cm³
Kompresný pomer: 10,8:1
Max. výkon: 97 k pri 8 500 ot./min.
Max. krútiaci moment: 115 Nm pri 6 250 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické viacbodové vstrekovanie
Prevodovka: 5-stupňová manuálna + spiatočka
Palivo: benzín 95 ok.
Maximálna rýchlosť: 190 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,5s (oficiálny údaj výrobcu)
Sekundárny prevod: remeň

PODVOZOK
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 667 x 1 506 x 1 146 mm
Rázvor: 1 727 mm
Výška sedla: 737 mm
Objem palivovej nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 165/65-R14, vzadu: 225/50-R15
Pruženie: vpredu: dva tlmiče, zdvih 144 mm, vzadu: uložený centrálny tlmič, zdvih 118 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, štvorpiestiková, priemer kotúča 260 mm,
vzadu: kotúčová, jednopiestiková priemer kotúča 260 mm
Suchá hmotnosť: 316 kg
Objem batožinové priestoru: 44 kg, max. 16 kg
Cena: 16 900 ? (oficiálny dovozca)

Autor: V. Brniak Motomagazín & Motocykel.sk

Ufóni už sú medzi nami

7 komentárov

1 komentár

  1. kxbibo

    27. augusta 2008 at 18:58

    Riadna somarina 😟

  2. AMIS

    28. augusta 2008 at 0:40

    Nesedela tá baba aj na trojkolke od piagia 🤣)))))))))))))))))))

  3. misi

    28. augusta 2008 at 4:53

    Súhlasím s kxbibom je to … 🤐

  4. Slon

    28. augusta 2008 at 5:24

    Taký nevydarený hybrid,nepáči sa mi to…

  5. Tomzuzu

    28. augusta 2008 at 8:36

    Ja by som sa celkom potesil keby mi to niekto daroval 😁

  6. tikac

    28. augusta 2008 at 8:49

    Toto uz neni motorka 🤣 🤣 🤣 🤣

    v zapche stojis ako kazde auto 😎 😎

  7. max1

    28. augusta 2008 at 18:22

    Zaujímalo by ma prečo sú dve diskusie k tomu istému článku? Ako je to možné.

    Inak tá trojkolka je humus

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri