Connect with us

Testy a recenzie

Univerzálny dobrodruh – test BMW R 1200 GS Adventure

Publikovaný

on

Ak sa pozrieme čo dnes renomované značky ponúkajú európskym zákazníkom, tak len ťažko by ste našli vyložene zlú motorku. Jednoducho drvivá väčšina motoriek je dnes dobrá, spoľahlivá a mieri na konkrétny typ zákazníka, ktorý bude spokojný. To však neznamená, že medzi nimi neexistujú rozdiely a nájdete tu lepšie, výrazne lepšie a najlepšie modely. No a do skupiny najlepších môžem bez mihnutia zaradiť najnovšiu generáciu legendárneho dobrodruha R 1200 GS Adventure z dielne BMW, ktorý sa na pár dní ocitol v našej garáži.

Nová éra dobrodružstva
S príchodom modernej elektroniky do motocyklového priemyslu sa otvárajú nové možnosti ako využiť prebytky výkonu, ktoré dnešné motory ponúkajú. Aj keď osobne mám pocit, že výrobcovia sa týmto snažia osloviť najmä jazdcov bez väčších skúseností, ktorí by si inak na takúto motorku netrúfli, tak z prínosu elektroniky v skutočnosti profitujeme všetci a v sedle môžeme robiť veci, ktoré by sme za normálnych okolností robili s oveľa väčším rizikom. Nový Adventure je toho skvelým dôkazom a priateľské a ľahko ovládateľné enduro je zároveň driftujúcim démonom nielen na prašných cestách ale aj počas šprintu na vrchol horského sedla.

Skvelý základ
Základom testovaného modelu je samozrejme posledná generácia modelu GS, ktorá je vybavená kvapalinou chladeným boxerom s výkonom 125 k pri 7 750 ot., ktorý sa v prípade verzie Adventure dočkal menších úprav, ktoré prinášajú zvýšenú pružnosť v najnižších otáčkach. Hmotnosť zotrvačníka sa zväčšila o cca 950 g, čo prináša ešte hladší chod motora v nízkych otáčkach. Zároveň na hriadeli spájajúcej kardan s prevodovkou pribudol ďalší tlmič, ktorý eliminuje vibrácie, ktoré tu vznikajú. Motor sa správal skutočne skvelo a dokázal plynulo zabrať prakticky z nulových otáčok. Napríklad na prvom prevodovom stupni sa motorka dokázala plynulo pohybovať krokovou rýchlosťou na voľnobežných otáčkach bez náznaku, že by sa motor trápil. Bolo prakticky jedno aký prevodový stupeň som mal zaradený, ale motor okamžite a bez protestov reagoval aj keď otáčky motora boli hlboko pod hranicou 2 000 ot. Na druhej strane išiel veľmi ľahko do otáčok, doslova s ochotou superšportu a jazda bola neustále dynamická a poriadne zábavná. Udržiavať rýchlosti v predpisových hladinách tak bolo chvíľami náročné a tento boj medzi svedomím a zábavy chtivým pravým zápästím moje svedomie väčšinou prehrávalo. Nepriamo tomu pomáhal aj dravý zvuk, ktorý sa dral z výfuku a sériová koncovka odvádzala naozaj skvelú prácu. Napriek tomu, že jazda vôbec nebola úsporná, tak priemerná spotreba sa pohybovala na hranici 5,6 l / 100 km čo je vynikajúce.

Obor, ktorý vás nevyľaká
Verzia Adventure vždy bola a bude poriadnym kusom motorky, ktorý na prvý pohľad niekoho nadchne, alebo naopak, pozeráte na ňu s rešpektom. Môžu za to samozrejme doplnky a úpravy, ktoré sú spojené s dobrodružným cestovaním. V porovnaní so štandardnou verziou má Adventure veľkú 30-litrovú hliníkovú nádrž, o 20 mm väčšie zdvihy pruženia, o 10 mm väčšiu svetlú výšku, veľký čelný štít (mimochodom, veľmi ľahko nastaviteľný pomocou otočnej hlavice na pravej strane prístrojovky), robustné kovové padacie rámy, široké offroadové stúpačky a množstvo ďalšieho príslušenstva, ktoré opticky motorku ešte zväčší. Natankovaný tento drobček váži 260 kg, čo je dosť a rešpekt je každopádne na mieste. U predchádzajúcej generácie tohto modelu v mojom prípade rešpekt z rozmerov vždy opadol až po prvých pár kilometroch jazdy, no nový model je iný a prehnaný rešpekt zmizol už po prvom nasadnutí. Môže za to nové užšie sedlo, vďaka čomu aj pri postave pod 180 cm dosiahnem oboma nohami pevne na zem. Hlboké výkroje v mohutnej nádrži spolu so sedlom motorku v stredných partiách výrazne zoštíhľujú, čo má pozitívny vplyv na ovládanie nielen na ceste, ale aj v teréne. Motorka je zo strany užívateľa vyriešená naozaj výborne a všetko funguje ľahko a presne, či už je to ovládanie spojky, ľahké radenie alebo extra výkonné brzdy Brembo, ktoré sa presne dávkujú pomocou dvoch prstov. Keď je motorka v pohybe tak spomínaných 260 kg sa razom niekde stráca a vychutnávate si ľahké ovládanie na úzkych cestách, a zároveň vysokú stabilitu na rýchlych úsekoch.

Elektronika, režimy a zábava
Adventure je v sérii vybavené dvomi jazdnými režimami Rain a Road, ktoré upravia nielen výkon motora, ale aj nastavenie ABS a trakčnej kontroly. Súčasťou doplnkovej výbavy sú ešte režimy Dynamic, Enduro a Enduro Pro, ktoré až na posledný režim boli aj na testovanom modeli. Testovaný Adventure bol vybavený aj poloaktívnym systémom pruženia DDC, ktorý rovnako zmenil svoje nastavenie s ohľadom na zvolený výkonový režim. V prípade pruženia sa dala regulovať aj jeho tuhosť do polohy Soft alebo Hard a zároveň si zvoliť zaťaženie motocykla, ktoré zohľadňovalo nielen prítomnosť spolujazdca ale aj batožiny.

Rain – priznám sa, že tomuto režimu som sa venoval najmenej (celý čas nám krásne svietilo slnko :)), no v tomto režime sa maximalizuje citlivosť ABS a trakčnej kontroly, zároveň výkon motora sa zjemní a pruženie sa prestaví na mäkšie nastavenie.
Road – je vlastne štandardným nastavením nielen na bežné jazdenie, ale aj diaľkovú turistiku je priam ideálne. Motor reaguje rýchlo a presne, spomínanú pružnosť využijete na prepletanie sa mestom a radením sa príliš nezaťažujete. Stačí však prudšie pridať a dvojvalec sa okamžite preberie k životu a rýchlo vyrazí vpred. Pri prudkej akcelerácii na 1. a 2. prevodovom stupni musí zasahovať trakčná kontrola. Komfort jazdy je aj pri diaľničných rýchlostiach výborný a diaľkové presuny zvláda s pohodlím čistokrvného turistu.

Dynamic – v tomto režime sa Adventure zmení na dravého športovca. Motor reaguje o poznanie živšie a podvozok citeľne stuhne. Tu sa naplno prejavil prínos poloaktívneho pruženia DDC, ktoré neustále optimalizuje tuhosť podľa okamžitých podmienok. Zo strany podvozku prichádza neuveriteľná istota, ktorá sa premietne do samotnej jazdy a dovoľujem si citeľne viac ako s bežným veľkým endurom. Podvozok to však s prehľadom zvláda, z ostrých zákrut sa zadné koleso zakaždým utrhne do jemného driftu, ktorý kontroluje trakčná kontrola. Na konci rovinky prichádza intenzívne brzdenie na poslednú chvíľu a opäť hlboký náklon a agresívny výjazd. Silne návyková zábava, ktorej vďaka výborne vyriešenej ergonómii nevadia ani väčšie rozmery a hmotnosť motorky. Pri športovej jazde som si všimol jednu z mála chybičiek krásy, ktorá mi na tejto motorke vadila a tou je umiestnenie ukazovateľa rýchlosti, ktoré je trochu mimo zorného poľa a kontrola okamžitej rýchlosti mi tak zabrala o máličko času viac ako by som chcel. Možno by stačilo medzi sebou vymeniť ukazovateľ rýchlosti s otáčkomerom, ktorý je umiestnený vyššie.

Enduro – 260 kg a +100 k v teréne neznie práve lákavo, ale účinným liekom je práve režim Enduro. Spočiatku som sa trochu aj s ohľadom na relatívne cestné obutie obával neustálych zásahov trakčnej kontroly, no ukázalo sa, že trakčná kontrola nepokazí žiadnu zábavu. Motor reaguje na plyn o niečo jemnejšie, no stále s dostatočnou intenzitou veľkého dvojvalca. Aj v tomto režime sa dalo ísť doslova na voľnobehu a zdolávať prekážky trialovou rýchlosťou. Tá pravá zábava však začína na kľukatej poľnej ceste, kde si v stúpačkách na treťom prevodovom stupni môžem dovoliť vo výjazde zo zákrut poriadne potiahnuť za plyn a absolvovať ju dokonalým driftom. Je pravdou, že trakčná kontrola zasiahne na môj vkus o máličko skôr ako by som chcel, no zábavu a rýchlosť to príliš neovplyvní a takýto štýl jazdy je skvelý zážitok. Samotný zásah trakčnej kontroly úplne preruší výkon, no trvá to len zlomok sekundy a zadné koleso sa opäť rýchlo „chytí“, takže neutrpí tým ani plynulosť jazdy. Dobrou správou pre skúsených jazdcov je, že trakčná kontrola sa dá vypnúť, no na efektívne využitie výkonu v teréne to už chce pneumatiky určené viac do terénu. Pochvalu zaslúži brzdný systém s ABS, ktorý fungoval aj v teréne a ani raz sa mi nestalo, že by som potiahol za brzdy a rútil sa ďalej vpred. Motorka najmä vďaka prednej brzde dokázala rýchlo spomaliť aj na prašnom a klzkom povrchu. Samozrejme ABS sa dá vypnúť ale neskúšal som, nebolo treba. Naopak, trochu viac tvrdosti som očakával od pruženia, ktoré pri vysokých rýchlostiach na zvlnenej ceste malo párkrát plné ruky práce, ale predpokladám, že režim Enduro Pro ponúkne ešte tuhšie nastavenie.

Univerzálny dobrodruh
BMW R 1200 GS Adventure je dokonalou ukážkou toho kam až môže najmodernejšia technika posunúť motocykel, ktorý bol vždy považovaný za prototyp robustného dobrodruha. Nová generácia nič nestratila zo svojej robustnosti, no prípadnú cestu kolo sveta si v tomto prípade užijete o niečo viac. Africké púšte absolvujete s ľahkosťou dakarského špeciálu, nekonečné diaľnice Severnej Ameriky s komfortom diaľkového turistu a alpské sedlá s intenzitou superšportu. Je to len otázkou navolenia správneho režimu.

BMW R 1200 GS Adventure
Cena
: od 15 850 Eur
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 255 x 980 x 1 450 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 260 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 510 mm
Výška sedla: 890 – 910 mm
Objem pal. nádrže: 30 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17

Motocykel na test zapožičal: BMW Group Slovakia, Bratislava

Text: Miro Tamáši, fot Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2014.

BMW R 1200 GS Adventure – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri