Connect with us

Spravodajstvo

Yamaha YZF-R1 2025 – vďaka euronorme už len na okruhu

Publikovaný

on

Ďalší umieračik

Prichádza nová Yamaha YZF R1 – super, ale… odhalenie nasleduje po skoršom oznámení japonskej značky, že R1 už nebude homologizovaná na používanie na cestách v Európe. Áno len v Európe. S prísnymi a nie úplne rozumnými emisnými predpismi Euro 5, bola Yamaha nútená poslať cestnú R1 do pr…e.

Zachrániť sa to snažia okruhovou verziou, ktorá v bude športová, ako nikdy predtým. Je to super, ale pre nás všetkých milovníkov motoriek len miniatúrna cena útechy. Tak, ako neskutočná štvorvalcová R6 zmizla z našich ulíc a kúpiš ju len na okruh. Taký istý osud čaká aj R1.

Až sa mi to zle píše!

Nová Yamaha YZF-R1 2025

Nová R1 na okruh, ktorá bude k dispozícii od apríla 2025 pre zákazníkov, bude v dvoch verziach. Základný model R1 Race a über-trick model R1 GYTR. Ceny ešte nie sú oznámené. Obe R1-tky sú orientované na preteky, pričom Yamaha sa dokonca vzdala poriadneho laku na verzii GYTR a namiesto toho sa rozhodla dokončiť superbike v „základnej čiernej farbe“.

Veľké technické zmeny prichádzajú v troch oblastiach. Ide o odpruženie, brzdy a aerodynamiku – dopĺňa aj extra priľnavé nové sedadlo.

Okruhové monštrum

R1 – čo je nové ?
Snáď najvýznamnejšou aktualizáciou, ktorú R1 vyfasuje, je výrazne prepracované nastavenie vidlice. Vpredu sú teraz umiestnené 43 mm Kashima jednotky od KYB, ktoré sú vybavené individuálnymi nastavovačmi pre tlmenie odskoku a kompresie na ľavej a pravej trubici vidlice.

Každý z nich je možné nastaviť nezávisle a pýšiť sa samostatnými funkciami. Pravá vidlica sa stará o kontrolu odskoku pri vysokých a nízkych rýchlostiach a ľavá sa stará o tlmenie kompresie pri vysokých a nízkych rýchlostiach. Nemalo by zmysel inštalovať elektronicky upravený systém, pretože by ho pretekárske tímy okamžite odstránili. Každá noha vidlice je teraz vybavená základným ventilom, ktorý je navrhnutý tak, aby optimalizoval tlak vo valci obmedzením alebo úplným zabránením prúdeniu oleja do spodnej časti vidlice. Yamaha tvrdí, že toto nové usporiadanie má za následok lepšiu odozvu tlmenia, lepší pocit kontaktu a lepšiu všestrannú stabilitu.

Brzdiť ako posledný
Základný model R1 bol predtým kritizovaný za to, že má „drevené“ brzdy. Nová R1nasadzuje úplne novú sadu predných kotiev zameraných na zlepšenie pocitu z prednej časti a zlepšenie výkonu na trati. Jedná sa o Brembo Stylema.

Pripravený na let
R1 Race (a GYTR) má dvojicu krídel z uhlíkových vlákien inšpirovaných MotoGP. Sú zamerané na poskytnutie maximálnej stability.

Známy pocit
Oba bicykle si zachovávajú rovnakú osvedčenú radovú kľuku s objemom 998 ccm ako predtým a výkon zostáva rovnaký na úrovni 197 koní. Podobne hliníkový rám Deltabox, hliníková kyvná vidlica smerom nahor a horčíkový pomocný rám nebudú pre tento prechod na trať od odchádzajúceho modelu R1M dostávať žiadne aktualizácie – hoci kvalita podvozku bola pri modeloch R1 a R1M vždy na prvom mieste.

R1 Race je teda v konečnom dôsledku skôr evolúciou ako revolúciou stroja, ktorý sa dočkal svojej poslednej veľkej aktualizácie v roku 2015.

R1 GYTR – plyn je v pravo !

Prevodovka je nižšia s kombináciou ozubených kolies 15/42 zubov na podporu zrýchlenia a vďaka nastaviteľnej pretekárskej ECU má GYTR údajne „vylepšený výkon“ v celom rozsahu otáčok.

Pretekárska kapota zo sklenených vlákien by mala byť ľahšia a pevnejšia ako štandardná jednotka. GYTR vyfasuje aj Akrapovič Race výfukový systém.

K dispozícii je tiež sada vylepšených brzdových vedení, ktoré by spolu s pretekárskymi doštičkami Z04 mali zlepšiť zhryznutie a pocit.

Okrem všetkého vyššie uvedeného je balík GYTR dodávaný s oveľa väčšou súpravou, ktorá ho pripraví na preteky, vrátane: bezkľúčového vypínača zapnutia/vypnutia v pretekárskom štýle, pretekárskeho uzáveru palivovej nádrže, krytu ozubeného kolesa žraločej plutvy, krytu bŕzd, zarážok riadenia a pretekárskeho čelného skla. K dispozícii je tiež zadný stojan.

Už by stačilo!

Lúčime sa nedobrovoľne s R1 tak ako nám chýbajú všetkým ďalšie dva válce pri R7. Je to skvelá motorka ale vymenili by sme všetci všetky R7 sveta za poctivú R6 ktorá sa točila do stratosféry. Aj R1 pokračuje ďalej, len nie v Európe a nám nezostáva nič iné len sa so slzami v očiach lúčiť s ďalšou legendou ktorá brázdila naše cesty. Už by stačilo nie? Jak je možné že toto necháme dopustiť? Nadávanie pri pive nezaberá čo ? Dokým to bude u piva tak R1 to určite neskončí. Motobulhar

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri