Connect with us

Spravodajstvo

Znovuzrodená – Predstavenie Yamaha WR450F 2012

Publikovaný

on

Keď sa už pomaly zdalo, že Yamaha ponechá súťažné endurá rady WR-F voľnému pádu a postupne sa pretavia na hoby motorky bez výraznejších športových ambícií, tak prichádza úplne nová generácia štvortaktnej 450-ky WR450F, ktorá opäť mieri na absolútnu špičku a je pripravená víťaziť.

Stále populárna
Dôvodom prečo Yamaha nakoniec pristúpila k dôkladnej modernizácii tohto modelu je jednoduchý – popularita. Z pohľadu celosvetového predaja patrí model WR450F stále medzi najpredávanejšie a v offroadovom segmente triedy do 450 ccm mu patrí až 30 percentný trhový podiel v Európe, Severnej Amerike a Austrálii. Za úspechom tohto modelu treba hľadať vynikajúcu povesť spoľahlivého náradia a naozaj všestranné schopnosti motocykla. S WR450F sa dnes stretnete doslova všade, klasickým endurom počnúc a diaľkovými súťažami typu Dakar končiac. Najnovšia generácia tohto modelu by mala opäť dostať Yamahu na vrchol v konkurenciou nabitej triede E2 a zabezpečiť vydobyté pozície na najbližšie roky.

Osvedčený motor a vstrekovanie paliva
Yamaha sa už nejaký čas môže pochváliť inovatívnym motorom s valcom zakloneným dozadu, ktorý používa zatiaľ iba motokrosová verzia YZ450F a zostane tomu tak aj v roku 2012. Srdcom súťažnej verzie WR450F aj naďalej zostáva osvedčený a spoľahlivý motor vybavený piatimi titánovými ventilmi, ktoré sú ovládané rozvodom DOHC. Široký okruh využiteľných otáčok a maximálna spoľahlivosť z neho robia motor stvorený pre potreby súťažného endura. Najväčšou zmenou tak je prítomnosť elektronického systému vstrekovania paliva, ktorý výrazne zvyšuje možnosť ľahkého vyladenia a motor nie je nijako ovplyvnený zmenami nadmorskej výšky a vrtochmi počasia ako karburátorová verzia. Elektronika sa automaticky vyrovnáva so všetkými zmenami bez toho, aby to malo vplyv na výkon motora. Sústava senzorov monitorujúca celý rad parametrov dáva informácie riadiacej jednotke, ktorá má na starosti presné dávkovanie paliva. Nemalým plusom je aj lineárny priebeh výkonovej krivky, ktorý elektronické vstrekovanie prináša.

Športový kit
Autorizovaní predajcovia Yamahy budú k tomuto modelu dodávať aj špeciálny športový kit, ktorý je určený pre športovú jazdu na uzavretých okruhoch a súčasťou kitu je niekoľko racingových komponentov, ktoré oproti sériovému nastaveniu citeľne zvýšia výkon motora. Najdôležitejším prvkom tohto kitu je nové výfukové potrubie a racingová koncovka výfuku. Potrubie je vybavené rezonančnou komorou, podobne ako továrenské motokrosové špeciály rady YZ-F. Nová koncovka výfuku zvyšuje výkon predovšetkým v nízkych a stredných otáčkach, čo je z pohľadu súťažného endura veľmi dôležité. V doplnkovej výbave kitu nájdete aj elektronický programovací prístroj „Power Tuner“, ktorý vám umožní jednoducho upravovať výkonové mapy motora. Výhodou tohto systému je jednoduchosť ovládania a veľká variabilita upravovaných parametrov. Môžete si tak doslova „ušiť“ výkon podľa vašich predstáv.

Kompaktný podvozok
Úplnou novinkou je dvojitý kolískový rám pozváraný z hliníkových profilov, ktorý je výrazným krokom vpred v oblasti ľahkého ovládania a optimalizácie hmotnosti. Celý rám vychádza z rámu, ktorý sa používa na poslednej generácii motokrosovej 250-ky YZ250F a prináša mimoriadne kompaktné rozmery a ľahkosť ovládania podobnú skôr malému štvortaktu ako veľkej 450-ke. So svojím rázvorom 1 475 mm je o celých 25 mm kratší ako u pôvodnej verzie a spolu s novým sklonom prednej vidlice je ľahkosť ovládania motocykla na úplne novej úrovni. Spolu s rámom sa na novom endure objavili aj nové komponenty pruženia, ktoré rovnako nájdete na najnovších motokrosových špeciáloch rady YZ-F. Samozrejme, nastavenie je prispôsobené špecifickým požiadavkám endura, no kvalita je na špičkovej úrovni.

Štíhly dizajn a kvalitné komponenty
V rozdvojenom ráme je uložená nová plastová nádrž o objeme 7,2 l, ktorá rovnako prispieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti a ľahkému ovládaniu. Nové plasty svojim dizajnom rovnako vychádzajú z poslednej generácie motokrosových špeciálov rady YZ-F a majú nemalý podiel na štíhlych líniách celého motocykla a podporujú pocit ľahkosti a ovládateľnosti. Yamaha v tomto prípade siahla aj po kvalitných komponentoch a na jazdca čakajú špičkové riadidlá Pro Taper alebo čierne eloxované ráfy Excel. Samozrejmosťou je vysoká úroveň dielenského spracovania, ktoré podtrhuje napríklad aj kvalitný protišmykový poťah sedla, ktorý zabraňuje nežiadanému kĺzaniu sa v sedle najmä v daždi a blate.

Yamaha WR450F 2012

Motor: 449 ccm, 5 ventilov DOHC, R1
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 315 x 825 x 1 275 mm
Rám: dvojitý kolískový pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 129 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 475 mm
Výška sedla: 960 mm
Objem pal. nádrže: 7,2 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 120/90-18

Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2011 Janka

Znovuzrodená – Predstavenie Yamaha WR450F 2012

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri