Connect with us

Testy a recenzie

200 km DOJAZD – test elektrickej motorky EVOKE!

Publikovaný

on

EVOKE URBAN C / S – test plne elektrickej motorky

Česká spoločnosť  Journeyman CZ pripravuje do predaja nový, plne elektrický motocykel s oficiálnym názvom EVOKE URBAN. Výrobca je  z Číny a dva predvádzacie stroje s označením Urban S a Urban Classic sme našli v sídle spoločnosti Journeyman vo Všechromách. Obe motorky sú testovacie nielen pre novinárov, ale predovšetkým pre importéra, ktorý sa netajil tým, že niektoré veci ešte nie sú finálne dotiahnuté pre potreby európskeho zákazníka, ale projekt je tu a je v štádiu testovania.  Evoke sa už predáva napr. na Novom Zélande, Poľsku, Maďarsku a my prinášame dojmy z toho, čo bude v blízkej budúcnosti i na našom trhu.

Foxconn v Pekongu
Motocykle sa montujú v Pekingu v známej továrni Foxconn. Elektrické skútre sú už dnes samozrejmosťou, elektrické autá vidíme na každom kroku a nie len Teslu a motocykle typu KTM Freeride E, či Harley-Davidson LiveWire sú už tu. EVOKE je projektom menšej, mladej skupiny podnikateľov z Ameriky a Európy, sídliaci  v Číne pod názvom Evoke Electric Motorcycles (http://www.evokemotorcycles.com). Toľko o výrobcovi.

Plne elektrický motocykel
Už prvý pohľad na motocykel vás ubezpečí o tom, že výrobca si nelámal hlavu nad rámom a podvozkom, evidentne je tento základ prevzatý už z nejakého existujúceho motocykla. To, do čoho vložili úsilie je systém pohonu, motor, batérie, nabíjanie, brzdenie a rekuperácie  energie pri brzdení so spätným návratom energie do batérie. Motor je integrovanou súčasťou zadného disku kolesa, je uložený priamo v náboji, preto tu nehľadajte reťaz, alebo remeň. Obrovská, zabudovaná batéria je v časti, kde býva na bežných motorkách motor, prekrytá je z oboch strán motorky krytom, s podobným rebrovaním ako býva kryt chladiča. V podstate si na diaľku ani nevšimnete, že sa pozeráte na elektrickú motorku. Na to prídete pri bližšom pohľade a keď otočíte kľúčom v klasickej spínačke, rozsvieti sa vám dotykový displej.  Na rukovätiach nájdete ovládače ako na bežnom motocykli, či už je to zapínanie osvetlenia, smerových svetiel, alebo prerušenie aktivácie motora. Model Urban Classic od S sa odlišuje tým, že má okrúhly svetlomet so zabudovanou LED technológiou, dvojité, hnedé prešívané sedadlo, model S je športový s veľkoplošným svetlometom v ktorom je prekvapivo klasická H7 žiarovka a disponuje čiernym sedadlom. Iné rozdiely nehľadajte. A ozaj, na oboch motorkách na nádrži neprehliadnete zelenú nálepku s nápisom: „Be Green Biker“.

Čo teda ten podvozok?
Prvé čo vás zaujme je vidlica typu USD, teda prevrátená, ktorá sa štandardne používa u silnejších motocyklov. Vzadu je centrálna pružina s nastaviteľným predpätím uložená so systémom prepákovania. Zadná kyvná vidlica je jednoduchá, jej ramená sú obdĺžnikového profilu. Disky kolies sú ako u veľkej motorky s priemerom 17“, pneumatiky sú mne známej značky CST – Magsport s dezénom s hlbšími zárezmi pre lepší odvod vody. Pneumatika je duálneho zloženia, pre lepšiu účinnosť v náklone je na krajoch použitá mäkšia zmes, či v jazde rovno naopak tvrdšia zmes. Zadný brzdový strmeň je zn. Adelin, dva predné brzdové strmene obsluhujú dva kotúče spoločne s kombinovaným duálnym systémom CBS, čo v praxi znamená, že po stlačení jednej či druhej páčky ovládate brzdy naraz, len s rozdielnym pomerom účinku vpredu a vzadu.  Tá oválna vec v zadnom disku kolesa je plne integrovaný „nábojový“ motor, ktorý je spracovaný tak, aby čo najlepšie odvádzal teplo a zároveň minimalizoval všetko zbytočné trenie spôsobené rotáciou kolesa.

Čo ponúka elektronika?
Po otočení kľúča sa rozsvieti 5“ displej s ponukou na zvolenie jazdných režimov: City, Eco a Pro. Tu vás zaujme aktívna ikonka Bluetooth, ktorá váš smartfón pripojí k motorke prostredníctvom aplikácie.  Ak sa neveriacky pozeráte na ikonu „R“, tak vedzte, že táto motorka má spiatočku. Stačí stlačiť R na displeji, motor sa prepne, otočíte rukoväťou a cúvate. Cúvanie dokonca nie je konštantnou rýchlosťou, ale dynamickou, takže môžete cúvať pomaly aj rýchlejšie. Ak treba batériu dobiť, pod zadným svetlom je zásuvka, ak tu zastrčíte protipól, tak zo siete 220V okamžite začne nabíjanie, displej sa prepne do iného režimu – „ikona batérie“ a v tejto chvíli sa s motorkou nedá nič robiť. Nabité batérie spravuje SMART systém, ktorý aktuálne informácie počas jazdy prenáša na displej. K displeju mám výčitku, je síce jednoducho obslúžiteľný dotykom, funguje to na 100 %, ale má slabšiu čitateľnosť na slnku. Smart systém je podporovaný stálou diagnostikou a kebyže sa niečo ide pokaziť, máte o tom včas informáciu na palubnom prístroji.

Pôjdeme už konečne jazdiť?
Klasický, nenáročný posed ponúka tento Evoke. Je dvojmiestny, všetko je tu presne ako na motorke. Navolím režim Pro, otočím rukoväťou a Evoke sa rozbieha ako nič. Hneď na prvých kilometroch mi je jasné, že pruženie a podvozok sú stavané do mesta a na vidiek, prácu vykonávajú bez kopancov, či ponoru na doraz. Pootočenie rukoväťou tlačí motocykel vpred celkom slušnou silou, v porovnaní ako by ste sedeli na motorke s obsahom 300 ccm. Tu sa ale neradia rýchlosti, motor vydáva jemný klepavý zvuk o ktorom si myslím, že to je úmysel, aby ma bolo vôbec aspoň trošku v premávke počuť. Zastavil som pri miestnej krčmičke, kde lokálni popíjali už na obed pivo, skoro ich vykotilo, kde som sa tam vzal ako duch.

K zrýchleniu nad 100 km/h dochádza vo veľmi rýchlom čase, dosiahnuť maximálku 130 km/h trvá trošičku dlhšie. Motor sa dobre cíti do rýchlosti 90 km/h a čo som bol veľmi prekvapený, ako ťahá do prudkých kopcov… ako nič. Čo je ale podstatné, že motor sa nikdy neodopne, čo je logické a tak vie i skvele dobrzdovať po ubratí plynu. Brzdy vzhľadom k stavbe motocykla a jeho váhe 169 kg sú presne postavené na túto úroveň, netreba sa báť a pneumatiky držia i v zákrutách úplne suverénne. Brzdy a podvozok považujem vzhľadom na zmyselnosť a určenie stroja adekvátne, načo to viac rozoberať.

EVOKE – dvere do premávky máš otvorené
Možno vás trošku zaskočí, že dizajn motocykla je viac jednoduchý, ako sofistikovaný, ale nebuďte prekvapení, na stránke výrobcu som našiel model Evoke Energy a spadla mi sánka. Evoke Urban je skôr jednoduchý naháč, takto lacno by vás nepresvedčil na jeho kúpu, ale čím by vás mal presvedčiť je zvyšok techniky, ktorý je o  ekonomickej a ekologickej jazde. Motocykel s dojazdom 200 km v tejto triede je priam raritou a tento mladý projekt bude mať čoskoro veľmi na zeleno rozsvietené všetkými smermi zemegule. Jeho deklarované nabíjacie časy sú priam geniálne a životnosť batérie je 200 000 km???   Motorka sa vie svižne obracať v mestskej ale i mimomestskej premávke, čo doceníte je jeho obratnosť a ľahkosť s akou sa s ním manipuluje. A viete že vám tu stačí VO skupiny B? Ak vás Evoke zaujal, zastavte sa vo Všechromoch u Prahy v sídle Journeyman a pozrite si tento stroj naživo. Už čoskoro bude v predaji.

Finále je 2020
Oba modely v  Prahe sú testovacie. V súčasnosti prebieha zbieranie informácií o tom, čo by sa malo na Evoke doladiť. Do ČR a SR by sa mali dovážať až inovované modely, ktorých inovácia by mala prebehnúť na základe požiadaviek českého importu (Journeyman s.r.o.), s niektorými zmenami, akými sú napr.: nový, ešte výkonnejší motor s menším zahrievaním, s novým ráfom kolesa aj širšou pneumatikou, vpredu pribudnú tvarované kotúče, pribudne i nožná brzda, ktorá u testovaného modelu absentuje. Nastane i zmena v displeji, ktorý bude síce TFT, ale nebude dotykový, ovládanie bude tlačidlami na rukoväti. Takže tešte sa a vo Všechromoch, pokiaľ máte záujem sú oba testované modely k dispozícii.
 
EVOKE URBAN Classic
Cena od: 8 500  Eur
Motor:  19  kW, krútiaci moment: 116,6 Nm
Max. rýchlosť: 130  km/h, spiatočný chod: Áno
Batéria: 103,6 V, 72 Ah, Lítium
Životnosť batérií: 200 000 km
Dojazd: 200 km mesto / 120 km diaľnica
Doba nabíjania: 3 h (80%), 4 h (100 %)
Pneumatiky: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/70-17
Hmotnosť / nosnosť: 169 / 150  kg
Výška sedadla: 780 mm
Vodičské oprávnenie: A1, B, A
Motocykel na test zapožičal:
www.journeyman.cz

Text: Vlado Brniak foto: autor a M. Tamáši

Elektrická motorka EVOKE má dojazd až 200 km

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri