O tom, ktoré vozidlo sa dá považovať za prvý motocykel sa dodnes vedú dohady. Jedna skupina ľudí tvrdí, že prvým motocyklom bol parným motorom poháňaný bicykel vyvinutý v roku 1867 Sylvestrom H. Roperom. Či je už tak, alebo tak, s určitosťou vieme povedať, že pán Roper prilbu nenosil. A tak ako mnoho iných po ňom, zomrel na následky nehody na jednom z prototypov jeho motocykla, kedy sa stroj v rýchlosti 64 km/h stal neovládateľným. Písal sa 1. jún 1896 a pán Roper sa stal prvý jazdcom, ktorý zomrel bez prilby. Poďme sa však pozrieť na to, ako sa tento prvok bezpečnosti vyvíjal.
Zaujímavosťou je, že prvá motocyklová prilba sa objavila na svete už v roku 1885. Na svedomí ju má pán Gottlieb Daimler, známy priekopník vo svete automobilov a motocyklov. Práve v roku 1885 predstavil jednoduchú koženú čiapku, ktorá mala jazdcovi poskytovať ochranu lebky.
S motocyklami sa dostavila aj chuť pretekať a s pretekmi začal stúpať počet nehôd a úrazov s nimi spojených. Na danú situáciu sa rozhodol pozrieť doktor Eric Gardner. Výsledkom jeho práce je základná prilba, ktorú si obliekli pretekári na Isle of Man TT v roku 1914. A výsledok? Zdravotníci na pretekoch potvrdili, že vysoký počet otrasov mozgu sa znížil v podstate na nulu.
Ďalším medzníkom vo vývoji motocyklovej prilby sa stal rok 1935. Práve v tomto roku sa odohrala nehoda T.E. Lawrence-a. Áno, bol to ten hrdina známy ako Lawrence z Arábie. V roku 1935 zomiera na následky zranenia hlavy po nehode na jeho motocykli Brough Superior. Tento prípad vyvolal nemalú publicitu, čoho výsledkom bolo, že na popud neurochirurga Hugha Cairnsa britská vláda zavádza helmy, ako povinnú výbavu pre jazdcov britskej armády od roku 1941. Prilby mali tvar misy na puding (pudding bowl) a v prakticky nezmenenej podobe ostali populárne aj v 50. a začiatkom 60. rokov.
V päťdesiatych rokoch sa ľudia namiesto vytúženého mieru dočkali studenej vojny. Rozvoj v oblasti bojového letectva naštartoval už za druhej svetovej vojny a po jej skončení v podstate neustále napredoval. Bojoví piloti dostávali špičkové vybavenie a práve ich prilbami sa nechala inšpirovať spoločnosť Bell vo svojom modeli Indy 500. V roku 1957 sa vyrába „Jet Style“ model Bell 500-TX, ktorý popularizovali fanúšikovia značky Bell, Steve McQueen a jeho kaskadér Bud Ekins.
Rok 1957 bol zaujímavý aj tým, že Bajkonuru štartuje Sputnik. Vesmírne preteky medzi Sovietskym Zväzom a Spojenými Štátmi začali síce o niečo skôr, ale naplno sa rozhoreli po Sputniku a obe vlády do nich počas 60. a 70. rokov investovali množstvo financií. Čo s tým majú motocyklové prilby? Opäť raz to bola firma Bell, ktorá sa nechala inšpirovať novým druhom prilby navrhnutým pre kozmonautov. Vzniká tak prilba Bell Star. Kultovou výbavou sa tento druh prilby stal aj vďaka menám ako Evel Knievel alebo Peter Fonda.
Samotný dizajn prilieb sa v ďalších rokoch menil len minimálne. V 70-tych rokoch sa na prilbách objavil metalízový efekt a v rokoch 80-tych sa začali dizajnovo a farebne približovať k prilbám, ktoré nosili vtedajší pretekári. Populárnymi sa stali aj prilby s autogramom predávané v limitovanom náklade. Široká ponuka na súčasnom motocyklovom trhu si vyžiadala aj variabilitu v druhoch prilieb. Okrem cielene účelových prilieb (integrálne, enduro, motokros) do módy opäť prichádzajú aj vintage prilby. A vďaka zvýšenému počtu jazdcov využívajúcich motocykel a skúter, ako každodenný dopravný prostriedok, sa zvýšil dopyt po open-face a modulárnych prilbách.
Ponuka aj dostupnosť na trhu je naozaj široká a nemá zmysel opisovať v jednom článku všetky značky. V redakcii sa nám osvedčili prilby HJC, ktoré potreby rôznych kategórií jazdcov pokrývajú na výbornú. Len narýchlo spomeniem kusy ako: RPHA11 QUINTAIN MC9SF (integrálna), RPHA90S CARBON BALIAN MC2 (vyklápacia), V90 BLANC (vyklápacia pre fanúšikov štýlového bubble visor), FG JET PATON MC4HSF (Jet Style), V30 PEROT MC7SF (open-face prilba s klasickým štýlom pripomínajúcim 50-te roky), V30 SENTI MC27SF (open-face prilba so štýlom Gulf racing rokov 70-tych), integrálne repliky RPHA11 CRUTCHLOW SPECIAL MC4H (Cal Crutchlow) a RPHA11 IANNONE REPLICA 1 (Andrea Iannone) no a pre fanúšikov filmov je od HJC známa séria prilieb s motívom Marvel, DC Comics alebo Star Wars.
Ďalší vývoj prilieb sa bude niesť asi v duchu hi-tech výbavy, napríklad Head-up displejov (HUD).
Ahoj si neskutočne všímavý, ďakujeme. Jozef písal článok „v skratke“ pre niekoho môže mať i tak zaujímavú výpovednú hodnotu. No ak máš chuť na články, daj vedieť. Vlado
Od Jozefa: Ahoj papi, mrzi ma, ze clanok nenaplnil tvoje ocakavania. Cielom bolo zhrnut zakladne fakty a data pre tych, ktori mozno nevedia a chceli by. Cielom urcite nebola nejaka hlboka analyza, pretoze to by urcite vydalo na knihu. Ak ti vsak nieco konkretne v clanku chyba, tak daj vediet co a pohrabem sa v tom.
😈 Nejde o mňa. Ja mám pravekom počnúc megatony materiálu a na nete je toho o vývoji prilieb habadej.
Jednoducho podľa názvu som čakal trochu viac práve kvôli tým, ktorých by to zaujímalo.
Opakujem, výhrady mám hlavne voči fotodokumentácii. Tá určite neprezentuje nejaký prierez vývojom, veď tá je okrem tej starej Bell-ky len reklama na novodobé modely HJC.
Ale však dobre no, nemal som sa ozvať. Ospravedlňujem sa, boli tam dve-tri pivečka, to je všetko… 😁
Spitý starec sa ozval a už je oheň na streche… 😁 😁 😁 Papi,ja som to ani nečítal, lebo ma odradilo množstvo fotiel HJC. Napriek tomu, že to už dávno bola v Amerike najpredávanejšia značka /to u nás ešte nikto nevedel že existuje/ historicky vo vývoji neznamená nič. Vieme o tom svoje ňe??? 😁
Takú nejakú BOERI som vlastnil, v bielej farbe. V r.1978 to bola na našom TUZEX trhu 👍 špička. Stála vtedy neskutočných 600 Kčs, čo pri cenách Cassid bola akože nenormálna cena. Ale bol ešte drahší model, čo stál skoro raz toľko. Problém boli PLEXI, ktoré radi praskali a náhradné sa dali kúpiť v TUZEXE len raz za rok 😶 , preto sme to mali všelijako polepené. Že do toho fučalo, to pri maximálke naších JAWA aČZ okolo 120km/h, nebol žiadny problém 😁
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
papi
1. augusta 2020 at 10:49
Brought je „príklep“, že?
„t“ tam už nepatrí.
A Eve je určite nedoklep.
Chýba tam „l“, pán sa volal Evel…
Čo sa týka obsahu a hlavne fotodokumentácie, článok je oničom, slabý, jak čaj. To možno aj amatér Awia by to zvládol lepšie… 😁
VladiB
3. augusta 2020 at 7:22
Ahoj si neskutočne všímavý, ďakujeme. Jozef písal článok „v skratke“ pre niekoho môže mať i tak zaujímavú výpovednú hodnotu. No ak máš chuť na články, daj vedieť.
Vlado
eXeBaT
4. augusta 2020 at 8:37
papi na vine je „tlačiarenský škriatok“ 😁
VladiB
4. augusta 2020 at 9:59
Alebo covid. vírus ako vírus
VladiB
4. augusta 2020 at 10:03
Od Jozefa: Ahoj papi, mrzi ma, ze clanok nenaplnil tvoje ocakavania. Cielom bolo zhrnut zakladne fakty a data pre tych, ktori mozno nevedia a chceli by. Cielom urcite nebola nejaka hlboka analyza, pretoze to by urcite vydalo na knihu. Ak ti vsak nieco konkretne v clanku chyba, tak daj vediet co a pohrabem sa v tom.
papi
4. augusta 2020 at 13:18
😈 Nejde o mňa.
Ja mám pravekom počnúc megatony materiálu a na nete je toho o vývoji prilieb habadej.
Jednoducho podľa názvu som čakal trochu viac práve kvôli tým, ktorých by to zaujímalo.
Opakujem, výhrady mám hlavne voči fotodokumentácii.
Tá určite neprezentuje nejaký prierez vývojom, veď tá je okrem tej starej Bell-ky len reklama na novodobé modely HJC.
Ale však dobre no, nemal som sa ozvať.
Ospravedlňujem sa, boli tam dve-tri pivečka, to je všetko… 😁
Mishko
4. augusta 2020 at 15:41
„…len reklama na novodobé modely HJC.“
A cos´ čekal, Bohumile?
V serióznych médiách sa takéto „PR články“ označujú ako inzercia (reklama) nech je čitateľovi vopred jasné do čoho ide.
Retro
4. augusta 2020 at 15:46
Spitý starec sa ozval a už je oheň na streche… 😁 😁 😁
Papi,ja som to ani nečítal, lebo ma odradilo množstvo fotiel HJC. Napriek tomu, že to už dávno bola v Amerike najpredávanejšia značka /to u nás ešte nikto nevedel že existuje/ historicky vo vývoji neznamená nič. Vieme o tom svoje ňe??? 😁
Retro
4. augusta 2020 at 17:24
A zase fotka s Romerom na hlave 🙂
Pre mňa z tých dostupných bola top, jednoznačne Boeri Indy. Z nedostupných Nava2, čo bola designová revolúcia.
B12
21. augusta 2020 at 21:22
Takú nejakú BOERI som vlastnil, v bielej farbe. V r.1978 to bola na našom TUZEX trhu 👍 špička. Stála vtedy neskutočných 600 Kčs, čo pri cenách Cassid bola akože nenormálna cena. Ale bol ešte drahší model, čo stál skoro raz toľko. Problém boli PLEXI, ktoré radi praskali a náhradné sa dali kúpiť v TUZEXE len raz za rok 😶 , preto sme to mali všelijako polepené. Že do toho fučalo, to pri maximálke naších JAWA aČZ okolo 120km/h, nebol žiadny problém 😁