Connect with us

Spravodajstvo

Airbag chráni aj motorkárov

Publikovaný

on

Airbag chráni aj motorkárov


Motocyklová bezpečnosť, alebo lepšie povedané bezpečnosť jazdca a spolujazdca je čím ďalej tým viac spracovávaná téma. Ešte nedávno sa na motocykloch bežne jazdilo bez prilby a to čo dnes považujeme za samozrejmosť nebolo na motorkách ani súčasťou doplnkovej výbavy. Doba sa chvalabohu posunula dopredu a motocykle majú čím ďalej tým viac elektroniky, ktorá rozmýšľa za jazdca. ABS sa stalo samozrejmosťou a kontrola trakcie je vyhľadávaný prvok. Jednoducho bezpečnosť je veľmi dôležitý prvok pre každého výrobcu.
 
 Airbag netreba hádam nikomu predstavovať, pôvodná myšlienka pochádza niekde z päťdesiatych rokov a samotný systém je využívaný od bežných osobných áut až po pristávanie kozmických sond, kde je airbag využitý ako mäkký vankúš, na ktorý sonda dopadne (otestované na Mesiaci v roku 1966 a na Marse 1997 a 2003).
 Späť k veci. Airbag, teda vzduchom naplnený vankúš, ktorý sa „otvorí“ v momente nárazu tak, aby chránil jazdca alebo pasažiera sa čím ďalej tým viac využíva aj v motocyklovom svete. V princípe sú momentálne v hre tri možnosti ako sa k airbagu dostať.

Mechanický airbag v oblečení
 Prvý systém a asi najdostupnejší je zapracovanie airbagu do motocyklovej vesty alebo bundy. Daný kus odevu je prepojený s motocyklom a v prípade nárazu sa nafúkne okolo jazdca a stlmí tak náraz a jeho dopad na telo. Zaujímavosťou je, že daný patent pochádza z Maďarska a stojí za ním Tamás Straub. Na patentovom úrade bol zapísaný 3. augusta 1976 a už pôvodný patent má veľa spoločného s fungovaním moto-airbagu, tak ako ho poznáme dnes.
 Samostatným systémom airbag vesty sa zaoberá viacero výrobcov a snažia sa ho dotiahnuť k dokonalosti. V princípe však všetky využívajú jednotný systém mechanického uvoľnenia poistky, kde airbag je prepojený s motocyklom lankom. V prípade, že dôjde k pádu alebo nárazu a jazdec opustí motocykel poistné lanko uvoľní vzduchový ventil, ktorý následne nafúkne airbag. Momentálne najlepšie systémy sa dostali na hmotnosť pod 500 gramov a reakčný čas sa skrátil na 0,2 sekundy. Neuveriteľné čísla, no nie?

Elektronický airbag v bunde a kombinéze
 Druhý systém, s ktorým sa môžeme stretnúť je veľmi podobný prvému, teda opäť sa jedná o montáž airbagu „na jazdca“, ale samotná vesta alebo bunda v tomto prípade nie je mechanicky pripevnená k motocyklu. Asi najznámejší výrobca tohto systému je Dainese a ich systém D-Air. Vývoj začal v roku 2000 a v spolupráci s firmou Merhav APP bola vyrobená vesta, ktorá sa spustí na základe elektronického spracovania dát a nie podľa „odpojenia“ od motocykla. Dainese ponúka rovno dve verzie D-Air, jedna je na civilné využitie a druhá je určená pre okruhových jazdcov. V prípade civilnej verzie je airbag zameraný na náraz, prípadne stratu trakcie a D-Air sa zaplní za 45 milisekúnd (čas kedy systém vyhodnotí, že sa jedná o nehodu + čas plnenia). Okruhový D-Air je určený pre nehody, ktoré vznikajú pri pretekoch a vystrelí sa za 30 milisekúnd. Jeho účinnosť je o 72% resp. 85% lepšia ako pri klasickom chrániči chrbta. Zaujímavosťou je, že o spoluprácu s Dainese a o priame zapracovanie D-Air do elektroniky motocykla prejavilo záujem viac výrobcov motocyklov, napríklad Ducati alebo BMW.
 Podobným systémom sa zaoberá aj firma Alpinestars a ich systém Tech-Air funguje na podobnom princípe. Systém má pred vystrelením airbagu medzičas zhruba 30 až 60 milisekúnd (podľa druhu nehody) a samotný airbag sa rozbalí naplno za 25 milisekúnd.
 Čo sa týka Dainese, tak v MotoGP D-Air oblieka Rossi, Bradl alebo Hayden, systém Aplinestars majú Marquez, Lorenzo a Pedrosa.

Airbag priamo na motocykli
 Posledný systém je namontovaný priamo na motocykel a vystrelenie airbagu závisí od spätnej väzby zo senzorov pri náraze. Sériovo montovaný je tento systém momentálne len na motocykli Honda Gold Wing. Umiestnenie vzduchového vankúša na motocykel (do oblasti nádrže) a nie na jazdca, samozrejme prináša svoje výhody a to hlavne, že nie je nutné napratať airbag do extra malého priestoru. Honda má teda vypracovanú celú analýzu toho, ako má byť airbag na motocykli tvarovaný. Dosiahli tak, maximálnu ochranu v prípade čelnej zrážky, ale aj v prípade, že motocykel narazí do prekážky v určitom uhle (motocykel vtedy po náraze vybočuje z dráhy, zatiaľ čo telo jazdca je vymrštené v priamke dopredu). S vývojom airbagu na motocykli začali už v roku 1990 a podarilo sa im dosiahnuť čísla 0,015 sekundy na vyhodnotenie nehody a ďalších 0,045 sekundy na to, aby začal airbag absorbovať kinetickú energiu jazdca.
 Objavila sa informácia, že na airbagu montovanom na motocykel už pracujú aj Yamaha a Suzuki. Uvidíme teda, či sa objaví konkurencia pre Hondu.

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2015.
Text: Jožo Jambor, foto: archív Motomedia

Airbag chráni aj motorkárov – Album k článku, Motomagazín 4/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri