Motocyklová bezpečnosť, alebo lepšie povedané bezpečnosť jazdca a spolujazdca je čím ďalej tým viac spracovávaná téma. Ešte nedávno sa na motocykloch bežne jazdilo bez prilby a to čo dnes považujeme za samozrejmosť nebolo na motorkách ani súčasťou doplnkovej výbavy. Doba sa chvalabohu posunula dopredu a motocykle majú čím ďalej tým viac elektroniky, ktorá rozmýšľa za jazdca. ABS sa stalo samozrejmosťou a kontrola trakcie je vyhľadávaný prvok. Jednoducho bezpečnosť je veľmi dôležitý prvok pre každého výrobcu.
Airbag netreba hádam nikomu predstavovať, pôvodná myšlienka pochádza niekde z päťdesiatych rokov a samotný systém je využívaný od bežných osobných áut až po pristávanie kozmických sond, kde je airbag využitý ako mäkký vankúš, na ktorý sonda dopadne (otestované na Mesiaci v roku 1966 a na Marse 1997 a 2003). Späť k veci. Airbag, teda vzduchom naplnený vankúš, ktorý sa „otvorí“ v momente nárazu tak, aby chránil jazdca alebo pasažiera sa čím ďalej tým viac využíva aj v motocyklovom svete. V princípe sú momentálne v hre tri možnosti ako sa k airbagu dostať.
Mechanický airbag v oblečení Prvý systém a asi najdostupnejší je zapracovanie airbagu do motocyklovej vesty alebo bundy. Daný kus odevu je prepojený s motocyklom a v prípade nárazu sa nafúkne okolo jazdca a stlmí tak náraz a jeho dopad na telo. Zaujímavosťou je, že daný patent pochádza z Maďarska a stojí za ním Tamás Straub. Na patentovom úrade bol zapísaný 3. augusta 1976 a už pôvodný patent má veľa spoločného s fungovaním moto-airbagu, tak ako ho poznáme dnes. Samostatným systémom airbag vesty sa zaoberá viacero výrobcov a snažia sa ho dotiahnuť k dokonalosti. V princípe však všetky využívajú jednotný systém mechanického uvoľnenia poistky, kde airbag je prepojený s motocyklom lankom. V prípade, že dôjde k pádu alebo nárazu a jazdec opustí motocykel poistné lanko uvoľní vzduchový ventil, ktorý následne nafúkne airbag. Momentálne najlepšie systémy sa dostali na hmotnosť pod 500 gramov a reakčný čas sa skrátil na 0,2 sekundy. Neuveriteľné čísla, no nie?
Elektronický airbag v bunde a kombinéze Druhý systém, s ktorým sa môžeme stretnúť je veľmi podobný prvému, teda opäť sa jedná o montáž airbagu „na jazdca“, ale samotná vesta alebo bunda v tomto prípade nie je mechanicky pripevnená k motocyklu. Asi najznámejší výrobca tohto systému je Dainese a ich systém D-Air. Vývoj začal v roku 2000 a v spolupráci s firmou Merhav APP bola vyrobená vesta, ktorá sa spustí na základe elektronického spracovania dát a nie podľa „odpojenia“ od motocykla. Dainese ponúka rovno dve verzie D-Air, jedna je na civilné využitie a druhá je určená pre okruhových jazdcov. V prípade civilnej verzie je airbag zameraný na náraz, prípadne stratu trakcie a D-Air sa zaplní za 45 milisekúnd (čas kedy systém vyhodnotí, že sa jedná o nehodu + čas plnenia). Okruhový D-Air je určený pre nehody, ktoré vznikajú pri pretekoch a vystrelí sa za 30 milisekúnd. Jeho účinnosť je o 72% resp. 85% lepšia ako pri klasickom chrániči chrbta. Zaujímavosťou je, že o spoluprácu s Dainese a o priame zapracovanie D-Air do elektroniky motocykla prejavilo záujem viac výrobcov motocyklov, napríklad Ducati alebo BMW. Podobným systémom sa zaoberá aj firma Alpinestars a ich systém Tech-Air funguje na podobnom princípe. Systém má pred vystrelením airbagu medzičas zhruba 30 až 60 milisekúnd (podľa druhu nehody) a samotný airbag sa rozbalí naplno za 25 milisekúnd. Čo sa týka Dainese, tak v MotoGP D-Air oblieka Rossi, Bradl alebo Hayden, systém Aplinestars majú Marquez, Lorenzo a Pedrosa.
Airbag priamo na motocykli Posledný systém je namontovaný priamo na motocykel a vystrelenie airbagu závisí od spätnej väzby zo senzorov pri náraze. Sériovo montovaný je tento systém momentálne len na motocykli Honda Gold Wing. Umiestnenie vzduchového vankúša na motocykel (do oblasti nádrže) a nie na jazdca, samozrejme prináša svoje výhody a to hlavne, že nie je nutné napratať airbag do extra malého priestoru. Honda má teda vypracovanú celú analýzu toho, ako má byť airbag na motocykli tvarovaný. Dosiahli tak, maximálnu ochranu v prípade čelnej zrážky, ale aj v prípade, že motocykel narazí do prekážky v určitom uhle (motocykel vtedy po náraze vybočuje z dráhy, zatiaľ čo telo jazdca je vymrštené v priamke dopredu). S vývojom airbagu na motocykli začali už v roku 1990 a podarilo sa im dosiahnuť čísla 0,015 sekundy na vyhodnotenie nehody a ďalších 0,045 sekundy na to, aby začal airbag absorbovať kinetickú energiu jazdca. Objavila sa informácia, že na airbagu montovanom na motocykel už pracujú aj Yamaha a Suzuki. Uvidíme teda, či sa objaví konkurencia pre Hondu.
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2015. Text: Jožo Jambor, foto: archív Motomedia
Airbag chráni aj motorkárov – Album k článku, Motomagazín 4/2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.