Connect with us

Spravodajstvo

Auto vám po nehode len tak niekde neopravia. Čoskoro má prísť nový zákon.

Publikovaný

on

  • Vlastníte auto? Tak ste zrejme bohatí a asi si bez problémov budete môcť kúpiť aj ďalšie auto.
  • Vychádza nám to zo zmien, ktoré štát pripravuje a ktoré sa pravdepodobne dostanú už čoskoro do platnosti

V máji tohto roka by mal totiž prísť do účinnosti nový zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel, ktorý prináša mnoho zmien. Povieme klasický príklad.

Máte Škodu Octavia druhej generácie pred modernizáciou. Aktuálne ide v primeranom stave zhruba od 4 500 eur. Budete mať škodovú udalosť, čo sa môže stať komukoľvek. Narazí do vás iné auto, poškodí vám dvoje dvere a oba blatníky na jednej strane. Nejakým zázrakom vám vystrelia aj airbagy. Cena opravy?

Ak ste šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisíc eur sa s použitými dielmi vo farbe zmestíte. Tak teda, dáte si to vyplatiť rozpočtom. Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba). Berte to čisto v teoretickej rovine.

Ako to však bude po novom? Aktuálne nový zákon bude upravovať, že„po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt“.

Takže čo z toho plynie? Budete nútení kúpiť úplne nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy a tak ďalej, a to všetko v autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú poriadne vysokohorskú prirážku. Suma sumarum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena samotného vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú len oči pre plač.

Certifikované opravy


A čo vlastne to certifikované miesto opravy je? V zmysle zákona bude„osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA“.

A prečo to je tak? No preto, lebo každý druhý „garážmajster“ so zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov nedokáže „búrané“ (respektíve v určitom ponímaní ťuknuté) auto opraviť na vysokej úrovni.

Áno, berieme. Jazdia u nás občas doslova polepené vraky. Ale koľko ich je? Samozrejme, bežný kvalitný garážmajster si pravdepodobne nebude môcť dovoliť takúto „akreditáciu“. Koľko ľudí príde o živobytie? Opäť ďalší zákon, ktorý v konečnom dôsledku ľudom vôbec nepomôže.

Úplná škoda


Za predpokladu totálnej škody od poisťovne budete musieť relatívne opraviteľné auto odovzdať do zberného dvora. Opravu dofinancovať v profiservise sa asi bude oplácať naozaj len veľmi výnimočne.

Navyše, už teraz si nemôžete svoje auto rozobrať na diely a odhlásiť ho. Takže ak sa raz ocitnete v tejto situácii, budete si s najväčšou pravdepodobnosťou trhať vlasy.

Autor: TopSpeed
Uverejnené so súhlasom TopSpeed

Doplnené redakciou motocykel.sk

Čo takéto zmeny prinesú?
  • Pre mnohé neautorizované servisy to bude likvidačný krok
  • Poisťovne ušetria v prípadoch, kedy pôjde o totálne škody, pričom by neautorizované servisy dokázali vozidlá opraviť za oveľa nižšie ceny pri použití neoriginálnych, prípadne použitých funkčných dielov
  • Certifikát môže vydať asociácia CECRA, avšak z oficiálnej stránky vyplýva, že ide o združovanie výrobcov a autorizovaných opravovní. Keďže neautorizované servisy sa málokedy zameriavajú na jednu značku vozidiel, môže byť vydanie certifikátu problém, nakoľko podľa podmienky musí neautorizovaný servis vlastniť prístup k informáciám od výrobcu, čo pri viacerých značkách vozidiel môže byť finančne náročné / nemožné.
  • Mnohých ľudí to prinúti k uzatvoreniu havaríjneho poistenia pre prípad, ak by škodu na svojom vozidle spôsobili sami, aby sa vyhli drahým opravám
  • Zvýšenie obratov pre autorizované servisy
  • Zvýšenie obratov pre stanice technickej kontroly
  • Zvýšenie počtu vozidiel odovzdaných do zberných dvorov

V každom smere tieto zmeny uškodia predovšetkým bežným ľuďom, ktorí si nebudú môcť dovoliť opravy vozidiel v autorizovaných servisoch a v prípade, ak sa podľa vyjadrenia poisťovní bude jednať o totálne škody (pričom musím zopakovať, že sa stále jedná o vozidlá, ktoré sa dajú lacnejšie opraviť v neautorizovaných servisoch, čo by poisťovne za iných okolnosti neklasifikovali ako totálnu škodu), budú musieť svoje vozidlo odovzdať do zberného dvora bez možnosti rozpredať ho na náhradné diely, aby sa im vrátili aspoň nejaké peniaze.

A na záver? Štát natoľko dôveruje autorizovaným servisom pred neautorizovanými, že ich prácu nechá dodatočne ešte preveriť staniciam technickej kontroly. Na druhej strane, po celé roky sa na našich cestách pohybujú vozidlá, ktoré boli po ťažších dopravných nehodách opravované v neautorizovaných servisoch, pričom z hľadiska bezpečnosti prešli stanicami technickej kontroly, čím štát nepriamo tieto stanice kontroly svojim novým zákon spochybňuje.

TopSpeed

13 komentárov

13 Comments

  1. eXeBaT

    4. apríla 2018 at 12:05

    Zákon prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním. Bolo vznesených 311 pripomienok, z nich 73 bolo zásadných. Všetky pripomienky zo strany subjektov si môžete pozrieť TU.

  2. Mlhos

    6. apríla 2018 at 0:42

    to su kecy poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú len oči pre plač.  😁 

    iba tomu kto je blby a necha sa oj**t obciansky zakon sa nemeni a poistovna je povinna uhradit celu skodu ktora vznikla 
  3. ahojko

    6. apríla 2018 at 2:35

    Vsetky poistovne sa snazia vyplatit iba „almuznu“ vsade na svete, zial opravy v ramci rentabilnosti hodne stupnu, vdaka iba novym suciastkam a iba autorizovanym opravovniam, a tym padom aj poistovne adekvatne zvysia ceny ceny poistenia… 

       Mlhy, ale podla mna je poistovna povinna nahradit sumu poistenemu len v takej vyske, aka bola hodnota auta tesne pred nehodou. A kto sa pojde sudit s poistovnou o 4500 eurove auto, ked sudne trovy a ujma na mzde, a nervy, atd..  mu to mozu vsetko zozrat?  Poistovne zase ziskaju… To je moj osobny nazor…

  4. papi

    6. apríla 2018 at 4:31

    😈  Taxomvriti   😁 

  5. ahojko

    6. apríla 2018 at 4:53

    Papi,

     a mozno aj tesne vedla!!!

    Vies, obavam sa ze to auticko, co obcanovi poistovna zan zaplati tych cca 4500Eciek, ako sme tu spominali, uz nebude moct spojazdnit, bez tych novych dielov, autorizovanej opravovne a aj autorizovanej naslednej STKaaacky… To bude ryza pre dalsie vselijake dalsie podvodiky….“Underground“ to vsetko zvladne… Ideme coraz dalej ku „CASH“ ekonomike…
    Ale co by sme neurobili pre bezpecnost na cestachh??

    Ale na hento co mas na oblubenom obrazku ani pes nestekne,.. a nie to EU paragrafy…

    🤐 👍  😈

  6. Mlhos

    12. apríla 2018 at 22:58

    Vobec ma jaksi nezaujima nazor poistovne aku hodnotu malo alebo nemalo vozidlo pred nehodou ja som ho nepredaval niekto mi ho nabura a oni su povinny zaplatit to aby vyzeralo ako pred nehodou (pojazdne a nepokrcene ) kolko to bude stat ma tiez nezaujima

  7. ahojko

    13. apríla 2018 at 2:39

    Mlhosko,

      poistovni je jedno co ta nezaujima a co ano,

    su povinni ti uhradit skodu tebe sposobenu.

    Ak si vysudis viac ako pravny odhadca povie,

    tak dostanes viac, ak si nevysudis, tak zaplatis

    sudne trovy a budes sa skrabat za usami

    celu cestu domov…

  8. Mlhos

    15. apríla 2018 at 0:21

    Neviem kto je pravny odhadca nikoho takeho nepoznam 
    rozsah skody a cenu odstranenia jej nasledkov urcuje servis 
    ja opravu neplatim plati ju poistovna servisu na zaklade krycieho listu 
    mudruj si v kanade o slovensku vies hovno

  9. ahojko

    15. apríla 2018 at 4:06

    Ano,

     pri sudeni sa, skodu moze odhadnunut /urcit aj servis, ale musi byt

    na to „pravne“ kvalifikovany, aby to sud  mohol uznat za pravoplatne. 

    To je prave „pravny odhadca“, a ten veru neberie do uvahy ci ta to

    zaujima, a ci nie…

  10. eXeBaT

    15. apríla 2018 at 6:30

    Na Slovensku to tak Mlhoš nefunguje. Poisťovňa je predovšetkým obchodník, ktorý sa snaží zarábať a nie prerábať. Nie je to ani ľudomil. Je úplne bežným javom, že poisťovňa nepreplatí škodovú udalosť v plnom rozsahu podľa priania zákazníka, pričom sa oni držia svojich pravidiel, napr. amortizačnej tabuľky, alebo dokonca a to sa mi stalo, že zamestnanec pri odhade trhovej hodnoty môjho vozidla vychádzal v tej dobe z inzertného časopisu Avízo. Takže v takom prípade, ak škodu spôsobí iný účastník cestnej premávky a ty si poškodený, môžeš ísť do niekoľko ročného sporu s poisťovňou (v mojom prípade to trvalo 5 rokov), prípadne si zvyšnú sumu skúsiť vymáhať v občiansko-právnom konaní od vinníka nehody. Nie je ani prekvapením, keď poisťovňa podá dokonca trestné oznámenie na poškodeného, aby sa vyhla plneniu. V mojom prípade dokonca 2x. Prvé, že som dopravnú nehodu narafičil, druhé, že som vozidlo po nehode zdemoloval, aby som navýšil plnenie. Keď som sa v tom období bavil s kamarátom, ktorý bol jedným z riaditeľov konkurenčnej poisťovne povedal mi, že je takmer nemožné v niektorých prípadoch jednoznačne posúdiť, či sa nejedná o poistné podvody a preto je obranou poisťovní podávanie trestných oznámení, aby to šetrenie za nich urobil niekto iný. V inom prípade som mal ľahkú dopravnú nehodu, kedy mi suseda nacúvala do dverí športového auta, ktoré som kúpil práve v ten deň. Poisťovňa väčšiu časť škody preplatila z jej PZP, ale suseda mi doplatila pár stovák slovenských, aby som zvyšnú sumu za opravu neplatil ja. V treťom prípade mi paradoxne motorkár nabúral do boku iného auta. Iná poisťovňa v tomto prípade nerobila žiadne obštrukcie, auto putovalo do zmluvného servisu s tým, že po skončení opráv mám predložiť faktúru poisťovni na preplatenie. Tu som zaznamenal iba podvod zo strany servisu, ktorý mi tvrdil, že diely menil za nové, ale v skutočnosti ich iba opravoval klampiar, aby na tejto škodovej udalosti servis zarobil viac a pri odovzdávaní auta, ktoré bolo v parížskej modrej som mal opravované diely vo fialovej farbe. Vraj farba sedí podľa kódu, iba tá moja za 3 roky „zbledla“. Nasledoval bordel z mojej strany, servis veci vymenil za nové a dokonca na svoje náklady nastriekali celé auto. (Zjavne im robilo stále problém trafiť pôvodnú farbu). Takže jedna vec je, čo si logicky myslíme, že by fungovať malo a druhá, ako to funguje reálne v praxi.

  11. eXeBaT

    15. apríla 2018 at 6:45

    Ale keď už sme pri poisťovniach, ešte jednu príhodu. V júli 1999 sme sedeli v aule v nitrianskych kasárňach pred odchodom na misiu AFOR. Prišla milá pani z nemenovanej poisťovne a začala nás vehementne presviedčať, aby sme si u nich uzavreli životné poistky. „Chlapi idete do vojny, ak sa niečo stane, aspoň vaše rodiny získajú peniaze.“ Hovorila o 1 milíone slovenských. Neverím poisťovniam, ale nechal som sa ukecať. Zo 42, ktorí sme tam boli, nás uzavrelo poistku niečo cez 30, ostatní už mali, alebo nechceli. O dva mesiace neskôr sa v tom vŕtala manželka kolegu, ktorá zistila, že tie zmluvy sú nám zbytočné, pretože neplatia v prípade vojnového konfliktu / na vojnovom území. Trvalo pol roka, kým sme sa prví dostali domov na dovolenky a mohli tieto zmluvy zrušiť. Neskôr po návrate domov som mal iné starosti, ako sa súdiť, takže som to hodil za hlavu.

  12. papi

    26. apríla 2018 at 11:34

    😈  Admine, a kde nám opravia tému 40+ a ostatné viacstránkové, keré nejak nefungujú?
    Posledná strana 40+ (teda str. 541) sa momentálne ponúkne len  po kliknutí na stránku 271, posledná strana o lotérii (str. č. 4) naskočí po kliknutí na číslo 2 – teda vždy treba klikať cca polovicu „maxima“ – a potom to načíta.
    Som myslel, že ja to len v mojom PC, ale čítam maca (na str. 271  😈  ) – aj on to má podobne.
    Po prihlásení sa ale príspevok pridať dá, len to nájdu potom len dôchodcovia-koumáci, kerí majú čas, lebo však poprcháva… 😁

  13. Retro

    26. apríla 2018 at 15:20

    Ani mne to nefunguje…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri