Connect with us

Testy a recenzie

Batman sa vracia – test Honda NM4 Vultus

Publikovaný

on

Prečo Honda takto experimentuje? Model NM4 Vultus bol v marci predstavený ako koncepts odkazom, že tvorba dizajnu bola zverená mladým dizajnérom s hranicami bez zábran, ktorí sa inšpirovali futuristickým dizajnom motocyklov z japonských komiksov. Tento model je na pohľad extrémne extravagantný a vôbec mi nepripadá ako skutočný motocykel. Sedel som na ňom v marci, kedy sa objavil na oficiálnom testovaní novej VFR800 v Španielsku. Ani v najväčšej miere mojej fantázie by som neveril tomu, že Vultus len o 5 mesiacov obsadí našu garáž a dostane sa nám veľkej cti ju vyskúšať. Stalo sa! Experiment otvára hranice dizajnu podobne ako pred nedávnom DN-01 a možno bude vstupnou bránou pre skoršie zavádzanie odvážnych projektov s podtitulkom „koncept“ do bežnej praxe.  

 

Batmanov stroj v realite

Nie je to nový stroj absolútne po všetkých stránkach, akoby sa na prvý pohľad zdalo. Motorická jednotka patrí modelu NC750X a pridanou hodnotou je neuveriteľný, ale už starší vynález Hondy – DCT prevodovka. Pomaličky sa prepracovávame k tomu, že máme do činenia s moderným cruiserom s prekliate nízko položeným sedadlom jazdca (650 mm). S pozíciou nôh na plošinových predstúpačkach a široko roztiahnutými rukami na riadidlách zaujímam jazdeckú polohu verne kopírujúcu cruisre. Nízko položený je otvor 11,6 litrovej nádrže, ktorý mám rovno pred … V tejto časti dominuje stroju obrovské sedadlo vodiča, a v štýle cruiser sedadlo spolujazdca, ktoré sa dá odomknutím prestaviť do troch polôh ako opierka pre jazdca. Motor je osadený v oceľovom ráme a vďaka predkloneným predným tlmičom (uhol 33°) je okamžite cítiť dlhší rázvor. Brzdy sú vybavené duálnym – dvojkanálovým ABS a vpredu hľadajte iba jeden brzdný kotúč. Výraz cruiser podtrhuje tiež 18“ koleso vpredu a širokánska pneu vzadu (200/50 ZR17). Pneumatiky Dunlop Sport Maxx určujú športové ambície stroja a nakoniec skúmam až 245 kg prevádzkovej váhy o ktorej v reále vôbec nemám žiaden negatívny pocit. Ovládače DCT na riadidlách už poznám z modelu NC a ich obsluha je identická.  

 

Fantázia v dizajne

Dizajn sa skutočne vymyká realite a je jasné, že tento stroj pricestoval z iného – fantazijného sveta. Ale pravdou je fakt, že to nie sú kozmické materiály, ale iba množstvo pekne vymyslených a osadených plastov. Zatiaľ čo zadné partie evokujú k modernému, ale reálnemu „vyLEDkovanému“ dizajnu, tak predná časť vás postaví pred otázku: „Je toto realita?“. Áno, je a dokonca sú tie kapoty v mnohých smeroch praktické a využiteľné. Z vonkajších strán odhaľujú luxusné integrované smerové svetlá, zatiaľ čo hlavný svetlomet sa skrýva medzi kapotami ako hlava votrelca pripravená zaútočiť. Čelný štít túto fantáziu dokonale dopĺňa a je škoda, že nie je nastaviteľný. Bočné kapoty ale skrývajú odkladové schránky, pravá s objemom 3 litre sa síce nedá uzamknúť, ale je to jedno, nikoho ani len nepadne, že tam je. Ľavá má objem 1 liter a odložíte si tu doklady a navyše skrýva 12V zásuvku.Toto sú všetky odkladacie priestory a na cruiser je to i tak veľa. Zvyšné už môžu byť len vzadu za príplatok – v príplatkových bočných kufroch. Šokujúci je pohľad na palubnú dosku, je to blikajúca a svietiaca obloha s množstvom informácií, pričom podsvietenie vám odhaľuje napr. režim práce DCT. Ak používate mód D, panel svieti v studenej modrej farbe, ak je to režim S, tak čakajte purpurovú ružovú a jazda v manuálnom móde bude sprevádzaná červenou farbou podsvietenia. Nočná jazda vás toto núti zo zábavy stále dookola prepínať. Je to magické ako nočná obloha. Zaujímavo sú riešené spätné zrkadlá, ktoré si integrované do kapôt. Pozeráte sa do nich ponad rukoväte, ale obraz zozadu vám sprostredkujú spopod rukovätí. Na toto som si chvíľku zvykal. Všetky svetlá sú typu LED, vrátane hlavného svetlometu. Keď som zastavil v garáži a zatiahol ručnú brzdu, stále som čakal na to, že tento trasformer sa zrazu postaví na nohy a premení naniečo iné a odkráča. Čakám, čakám, čakám a nič…  

 

Magická je i jazda

Motocykel, ktorý evokuje k Batmanovi sa zdá, že bude zázračne rýchly a silný – na toto sa neustále pýtali všetci a všade, je jedno kde som s Vultusom zastavil. Áno, to je, ale len v rámci limitu výkonu dvojvalcového radového motora. Vultus disponuje 55 koníkmi a inteligentnou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá svojou prevratnosťou prevalcovala všetko, čo bolo v tomto smere doposiaľ vyvinuté. Na rozdiel od cruiserov je motor úplne ukrytý pred očami okolia, ale zvuk z koncovky vám okamžite napovie koľko valcov máte pod sebou. Tlačidlom zaraďujem v móde D jednotku, o čom mám informáciu aj na displeji. Stačí už let otočiť rukoväť a ide sa. Inteligentný mód D rýchlo chápe potreby mesta a je cítiť dostatok výkonu na to, aby som robil so strojom čo chcem. Navyše je iniciatívny v radení a v meste neevidujem potrebu manuálneho radenia. Automatika radí absolútne hladko a keby to „necvakalo“ ani neviem, že sa vôbec radilo. Dlhší rázvor a predklonená predná vidlica mi kreslí v zákrutách väčší polomer, a i otáčanie na mieste je ako s čoprom. Mimo mesto v zákrutách zadná 200-vka púšťa motocykel do skoro ustlaných zákrut s výbornou odozvou istoty podvozku, že to robím správne. Najbližší veľký kruháč si dávam viac krát aby som sa utvrdil, že pocity boli na mieste. Nasleduje diaľnica, kde s módom S (šport) naháňam vietor a on mňa. Pociťujem ponad plexi dosť veľký nápor na prilbu, a stačilo by iba o 5-7 cm pridvihnúť plexi a je to tak ako to má byť. Batmanovské kapoty výborne chránia zvyšok môjho tela a dobre režú vzduch. Veľkosť kapoty mi pripomenie až silnejší bočný vietor, ale to je normálne. Poloha jazdca je výborná a slovo únava svalov nepoznám. Posed je priamy, sedadlo dovoľuje viacero polôh, pričom zadná trojpolohová opierka ma dostáva do obývačkového posedu. A čo spotreba? Diaľnica priemer 4.3 l a mesto kombinované s okolím 3,2 l na stovku.  

 

Batman stojí cca 11 500 Eur

Ak ustojíte pozíciu stále očumovaného a obdivovaného objektu, potom si ho kúpte. Motocykel je výkladnou skriňou neobmedzenej fantázie premietnutej do praxe. Súvislosti spojené s jazdou a obsluhou sú prirodzené, normálne a reálne bez potreby zvykať si na niečo neštandardné. Displej je úplne úžasný, brzdy presné, posed a jazda bez únavy, spotreba neuveriteľná. Motor spĺňa všetko, čo by ste si želali. Stroj vzbudzuje vlastnú, kľudnú atmosféru s prirodzeným rešpektom a sám vás navádza na to, ako s ním máte jazdiť a manipulovať. Tím dizajnérov všetko vyriešil k dokonalosti mu chýba možno iba nastavovanie štítu, mne by viac vyhovovali stúpačky namiesto plošín, a možno blikanie rezervy by nemalo tak zavčasu strašiť. Aj keď sa Vultus zdá, že je obrovský, z každého pohľadu je iný, ale v priemere je skôr útlejší. Je plný zaujímavých detailov, väčšina kapôt je matná, a niektoré časti sú lakované. Nápis Honda tu nájdete len skúpo, aj to minimalisticky, na objavenie označenia MN4 Vultus potrebujete dlhší pohľad na kapoty. Verzia je samozrejme dvojmiestna, rozdiel výšky sedadiel je ale dosť razantný a tak spolujazdec sedí vysoko nado mnou. Mení to síce ťažisko, ale geometria ostáva nezmenená a naďalej čitateľná. Nehľadajte tu premenlivé mapy riadenia, či trakčnú kontrolu, Vultus to ani nepotrebuje. Takže nakoniec tak ako sa zdá, že je z iného sveta, vo svojej podstate je to zrozumiteľný motocykel strednej triedy z reálneho sveta.  

 

 Honda NM4 VULTUS

Motor: 745 ccm, 8 ventilov, SOHC, R2

Výkon: 54,5 k pri 6 250 ot./min.

Krút. moment: 68 Nm pri 4 750 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová dvojspojková DCT, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 380 x 933 x 1 170 mm

Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 245 kg (prev. hmotnosť)

Rázvor / výška sedla / svetlosť: 1 645 / 650 / 130 mm

Pruženie vpredu: 43 mm tel. vidlica, zdvih 125 mm

Pruženie vzadu: Pro-Link, zdvih 125 mm

Brzdy, vpredu / vzadu: 320 / 240 mm, jednopiestikové NISSIN

Objem pal. nádrže: 11,6 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 18, vzadu: 200/50 – 17 (Dunlop Sport Maxx)  

 

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.  

Autor: Vlado Brniak  

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin č. 9 / 2014

Honda NM4 Vultus – Album k testu, Motomagazín 9/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri