No neviem si pomôcť, ale predstava drsného neoholeného čopráka na tejto motorke mi nejako nesedí. Viacej mi k charakteru Kawasaki VN900SE sedí uhladený manažér v obleku s „modrým zubom“ v uchu a notebookom v taške na ramene.
Objemová trieda okolo litra bola kedysi posledným stupienkom ku kráľovskej veľkoobjemovej mašine. Doba však pokročila a objem, pri ktorom sme kedysi tak podvedome hovorili ako o „veľkom“ čopri, sa dnes berie ako nižší stred triedy. Nad ňou je v súčasnosti bohatá ponuka od 1,1 l až po 2,0 l (resp. 2,3 l), čo už je naozaj dosť. Preto objem 0,9 l pôsobí ako „entry level“ pre začiatočníkov. Aj keď v súčasnej legislatíve, kedy sa na väčšie stroje púšťajú už vyzretejší jazdci to nie je až taká nereálna úvaha.
Dizajn No čo už napísať o čoprácko/cruiserovskej klasike. Tvary osvedčené rokmi úspešného predaja sa tento rok reinkarnovali v novej verzii SE (Special Edition). Tá stratila záplavu chrómu a nahradila ho decentným čierno-matným eloxom. A treba podotknúť, že vôbec to nie je na škodu veci! Motocykel pôsobí podstatne decentnejším a sebavedomejším dojmom. Mám pocit, že chróm ako taký sa vráti pekne tam, kde bol odveky. Maximálne tak na výfuky, riadidlá plus zopár doplnkov a hotovo. Veď uznajte sami, motor VN 900SE v čiernej farbe s brúseným rebrovaním je priam na zahryznutie… Ale ani ostatné detaily nezostali bokom. Mne osobne sa napríklad veľmi páčila nádrž (mimochodom najväčšia v triede) so zaujímavo tvarovanou hornou plochou, kde je stred s palubovkou mierne vyvýšený, s decentnými pozdĺžnymi preliačinami po jej stranách tiahnucimi sa až k sedadlu. Dvojfarebné lakovanie už len podtrhuje význam skratky SE.
Motor Kawasaki VN900SE ma „V-éčko“ ako sa patrí. Mohutné rebrovanie pseudo-vzducháča, nenápadný chladič medzi trubkami rámu a imitácia oddelenej prevodovky sú viac menej povinným čítaním v tejto triede. Výkon 50 koní pri 5 700 ot./min. možno neznie na 900-ku nijako presvedčivo, no krútiak 78 Nm o dve tisícky ot./min. nižšie už značne napráva reputáciu. Štvorventilová hlava obsahuje iba jeden vačkový hriadeľ, takže tu máme usporiadanie SOHC. Elektronické vstrekovanie sa stará o optimálne plnenie valcov v každom režime a treba podotknúť, že mu to ide výborne. Zvukový prejav dvojice masívnych tlmičov je značne krotený, utlmený (legislatíva opäť nepustí) a nedáva príliš možností jazdcovi „drsňákovi“ v koži na križovatke vystrčiť "zvukové drápiky". Je to skôr jemný bublavý zvuk pre uhladeného decenťáka.
Podvozok Kolískový rám s matným lakom ako keby hliníkovému z oka vypadol. Bol som o tomto fakte skalopevne presvedčený až do okamihu, keď som sa dočítal, že rám je oceľový (ale hral to na mňa dobre). Mäkké tlmenie, plavná jazda a stabilná geometria prednej vidlice (sklon 32°) sú logické veci vyplývajúce z konštrukcie a zo zamerania motocykla. Vypletané kolesá sú brzdené dvojicou kotúčov, a to 300 mm vpredu a 270 mm vzadu. Oba kotúče sú krotené dvojpiestikovými brzdičmi. Zdvih je na prednej 41 mm vidlici prekvapujúco 150 mm a vzadu na systéme Uni Track "iba" 100 mm. Zadné koleso má ešte dve zaujímavosti. Prvou je, že ho roztáča bezúdržbový remeň a tou druhou, že si obúva 180 mm pneumatiku, čo je opäť najvyššia hodnota medzi konkurenciou.
Jazda a komfort Širokánske riadidlá budia rešpekt a sekundujú rovnako širokým padacím rámom. Možno je to už trošku nad limit, pretože s touto zostavou sa už ťažko prepcháva medzi kolónami áut. Byť majiteľom VN900SE a jazdiť mesto, rozhodne by som riešil užšie padáky a riadidlá. Ak ale jazdíte väčšinou medzimesto, táto šírka sa na diaľnici určite stratí. Nízučké a priestranné sedlo zapasovalo výborne, a tak spúšťam motor. Predpisové bublanie poteší každého cholerického suseda s nervami na motorkárov, a tak sa takmer inkognito púšťam na testovaciu jazdu. Masívne plošiny poskytujú maximálnu oporu a sú dokonca sklápacie. Nieže by som ich išiel brúsiť o asfalt, ale keď už sa také niečo prihodí tak aspoň to nebude triasť celou motorkou. Na široko uložené späťáky mi poskytujú výhodu perfektného rozhľadu dozadu. A čo dodať k samotnej jazde…? No jednoducho pohoda, relax a uvoľnená pozícia. Ale tá má svoje limity, takže viac ako cca 150 – 200 km na jeden šup už pocítite na zadku, a hlavne chrbte. Podobne je to aj so spolujazdcom. Do určitého počtu kilometrov je to OK, potom už prichádza únava zo vzpriameného posedu. Koľko kilometrov to v skutočnosti bude, závisí od individuality jazdca a spolujazdca.
Nedostatky Ťažko hľadať niečo ako nedostatok, keď inému to presne sadne na mieru. Osobne sa mi napríklad až tak nepáči zapaľovacia skrinka pod sedlom a zámok pod spodným okulárom prednej vidlice. Je to nepohodlné a nepraktické behať s kľúčom okolo mašiny. Nuž ale keď to tak mali americké originály tak prečo aj my nie? Vadilo mi aj napríklad neustále jemné cvakanie mikrospínača v plynovej rukoväti niekde okolo voľnobehu, či bočný plastový kryt motora. Možno detaily, ale budúci majiteľ by mal o nich vedieť.
Záver Osvedčený cruiser strednej triedy v limitovanej SE edícii rozhodne nesklame niekoho, kto pozná a chce jazdiť na presne takejto motorke. Je to nielen pohodová poloha pri jazde, je to aj kus životného štýlu v pokoji si pobrázdiť po nádhernej krajine. Kawasaki VN900SE toto všetko ponúka plnými priehrštiami. Stačí si to len vziať.
Kawasaki VN900SE
Cena: 8 495 Eur
Motor: 903 ccm, 8 ventilov SOHC, V2
Výkon: 50 k pri 5 700 ot./min.
Krút. moment: 78 Nm pri 3 700 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 465 x 1 005 x 1 065 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 282 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 650 mm
Výška sedla: 680 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu: 180/70-15
Motocykel na test zapožičal: U.M.S., s. r. o. Bratislava
Text a foto: Dušan Demovič
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
devill63
14. októbra 2012 at 8:50
Mal som česť asi dve sezóny na VN 900 classic pojazdi, nesklamala… 👍 pekná a spoľahlivá moto….. 😎