Connect with us

Spravodajstvo

Beštia na prvý pohľad – predstavenie Kawasaki Z1000

Publikovaný

on

Na nasledujúcich stranách sa bližšie pozrieme na trojicu najdivokejších športových naháčov, ktoré budú brázdiť cesty v budúcom roku. Agresívny dizajn, brutálny výkon a moderná elektronika, ktorá vám ho pomáha krotiť, robí z týchto dravcov motorky vhodné nielen na každodenné jazdenie, ale aj atakovanie okruhových rekordov a poriadnu zábavu v štýle streetfightrov. No a hneď na úvod sa pozrieme na novú Kawasaki Z1000.

Originálny svalovec v novom dizajne
Model Z1000 je dizajnovou lahôdkou a určite upúta každého hneď na prvý pohľad. Stojí za tým agresívny výzor s extra nízko položeným svetlom a svalnatou postavou. Človek by povedal, že dizajnéri svoju prácu nechali na sochára so záujmom v science-fiction, no to je len začiatok a Kawasaki je pripravená ohúriť vás aj svojím výkonom a jazdnými vlastnosťami.

Z dizajnu dýcha sila a dynamika
Celý dizajn Z1000 pre rok 2014 je zameraný na silný predok motocykla. Predný LED-kový svetlomet je uložený tak nízko ako to len šlo a línia motocykla sa od neho plynule dvíha nahor k nádrži. Cieľom dizajnérov bolo docieliť efekt prikrčenej šelmy so sklonenou hlavou. Jednoducho šelmy, ktorá je pripravená zaútočiť.
Aj napriek tomu, že bike drží líniu so svojimi predchodcami, tak už nie je natoľko svalnatý, práve naopak, dizajn je zameraný na minimalizovanie priestoru medzi stavbou motocykla a motorom/rámom.
 Ako som spomenul, predné svetlo je vybavené LED technológiou. Okrem životnosti, ktorá je v prípade LEDiek nesporná, majú diódy aj výhodu rôzneho rozloženia v priestore svetlometu. Práve preto je svetlo na novej Kawe tak úzke. Aby nedošlo k omylu, že svetlo trpí kvôli rozmeru, je dôležité poznamenať, že predné svetlo sa skladá z dvoch častí, ktoré slúžia ako stretávacie svetlá a z dvoch samostatných častí slúžiacich ako diaľkové.
 Tenké futuristické kryty obopínajú motor a myslím, že v tomto prípade platí, že menej je niekedy viac. Minimalistické kryty dizajnovo sedia a ešte zvýrazňujú motor. Kryty prednej vidlice známe z predošlých modelov zmizli. Späťáky majú nové tvarovanie a zadné partie sú ešte ďaleko užšie. Človek sa až začína zamýšľať, kde sa im tam vojde nejaká tá nosná súčiastka.

Dravec pripravený zaútočiť
Motor je naladený tak, aby jazdec dostával presnú odozvu od stroja. Znamená to, že otáčanie plynovej rukoväte pocíti jazdec ako lineárne prepojenie so zadným kolesom. Radový DOHC štvorvalec o objeme 1 043 ccm ponúka výraznú silu 142 koní a silný krútiaci moment. Krátke sprevodovanie prevodovky v jazdcovi len utvrdí pocit, že sedí na dravcovi chystajúcom sa uloviť nejaké bezbranné stvorenie.
Umiestnenie škrtiacich klapiek umožňuje nasávanému vzduchu, aby sa dostal do motora čo najkratšou cestou. Okrem toho dostali škrtiace klapky priemer 38 mm, čo by sa malo odraziť v ideálnej odozve v nízkych a stredných otáčkach. Motor bol jednoducho vyladený na prácu v nižších a stredných otáčkach, takže najsilnejší by mal byť práve v chode, ktorý bude jazdec potrebovať na každodennú potrebu.
Výfuková sústava novej Z1000 je opäť dizajnovou lahôdkou, máme tu zvody 4-2 s úžasnou koncovkou. Samozrejmosťou je katalyzátor a vďaka nízko položenej komore vo výfukovom systéme sa znížila veľkosť a hmotnosť koncovky výfuku a prispelo sa aj k centralizácii hmoty.

Podvozok naladený na agresívnu jazdu
 Hliníkový rám bol navrhnutý s dôrazom na centralizáciu hmoty, pričom výrobca sa pokúsil nájsť ideálnu cestu pre ľahké ovládanie motocykla a zároveň pre ostré zatáčanie pre dokonalý pocit z jazdy. Rám sa skladá z piatich hliníkových častí, pričom motor je uchytený v štyroch bodoch. Novo navrhnutá predná vidlica odbúrava trenie pri otáčaní vidlice a uľahčuje tak zatáčanie v nízkych rýchlostiach.
K dobrému podvozku samozrejme prispieva pruženie. V prípade Z1000 bola do prednej vidlice osadená kombinácia dvoch konceptov SFF a BPF od firmy Showa, ktoré doteraz patrili najmä na špičkové superšporty. Predpätie je nastaviteľné v ľavej časti vidlice a útlm sa nachádza v pravej. Horizontálne umiestnené zadné pruženie prispieva k centralizácii hmoty, k účinnejšiemu ovládaniu a ruší nechcenú prácu pruženia pri brzdení.

Kvalitné brzdy
 Keď už sme došli k brzdovej sústave, tak nová Z1000 má dvojicu 310 mm kotúčov s radiálne uchyteným strmeňom monoblok vpredu. Okrem kotúčov je vpredu štvorica protismerne umiestnených piestikov, pričom horné dva majú priemer 32 mm a spodné dva 30 mm. Vzadu je jednopiestik a kotúč s priemerom 250 mm a jeho naaranžovanie má pripomínať racingové stroje. ABS je súčasťou príplatkovej výbavy a podľa môjho názoru v prípade tohto stroja kvalitné ABS rozhodne nie je na zahodenie.

Kawasaki Z1000 2014
Motor: 1 043 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 142 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 111 Nm pri 7 300 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 045 x 790 x 1 055 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 220 / 221 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 435 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17

Text: Jozef Jambor, foto: Kawasaki

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 12/2013.

 

Predstavenie Kawasaki Z1000

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri