Jednou z najočakávanejších noviniek tejto sezóny je definitívne vonku a nemecká značka BMW oficiálne predstavila dvojicu modelov, ktoré budú ponúkané s novou generáciou populárneho „boxera“. Máme tu teda veľké enduro BMW R 1250 GS a športového turistu R 1250 RT.
Už zopár mesiacov sa internetom šíria zaručené správy o novej generácii kvapalinou a vzduchom chladeného boxera. Podľa týchto správ má byť nový motor väčší a pochopiteľne aj výkonnejší. Dnes môžeme povedať, že tieto prvotné správy neboli ďaleko od pravdy a najnovšia verzia má zdvihový objem motora zväčšený na 1 254 ccm, výkon motora vzrástol na hodnotu 136 k (predtým 125 k) a krútiaci moment narástol až na 143 Nm (predtým 125 Nm). Najväčšou novinkou na novom motore je však použitie technológie variabilného časovania ventilov BMW ShiftCam, ktorá je tak po prvý krát použitá na sériovom motocyklovom motore z dielne BMW. Základom tejto technológie je dvojica vačiek, ktoré ovládajú pohyb každého zo štvorice ventilov sania. Menšia vačka, ktorá zabezpečuje menší zdvih ventila je aktívna pri nižších otáčkach motora a naopak väčšia, ktorá maximalizuje zdvih sacieho ventila je aktívna pri maximálnych otáčkach motora. Obe váčky sú umiestnené na jednom vačkovom hriadeli, ktorý sa pohybuje v osi. Pohyb vačkového hriadeľa je aktivovaný elektronicky. Výsledkom je už spomínaný nárast výkonu a krútiaceho momentu, no nemalým prínosom systému variabilného časovania ventilov je aj v optimalizovanej spotrebe, náraste výkonu v celom rozsahu otáčok a hladšom chode motora spojeného s presnejším dávkovaniu výkonu.
Nová generácia boxera
Nová technika a lepšia výbava
Motor samozrejme nie je jedinou novinkou na dvojici nových boxerov a už v základe sú oba modely vybavené dvojicou jazdných režimov, systémom trakčnej kontroly a asistentom rozbehu do kopca (Hill Start Control). Súčasťou doplnkovej výbavy sú režimy Dynamic, Dynamic Pro a Enduro a Enduro Pro na R 1250 GS. Novinkou je systém DBC (Dynamic Brake Control), ktorý asistuje pri intenzívnom brzdení a znižuje výkon motora.
Dynamic ESA „Next Generation“
Elektronický poloaktívny systém pruženia Dynamic ESA vo svojom najnovšom prevedení „Next Generation“ je dostupný aj na modeli R 1250 RT. Automaticky upraví nastavenie pruženia podľa štýlu jazdy a kvality vozovky, a zároveň automatický upraví tuhosť podľa okamžitého zaťaženia motocykla.
Farebný TFT displej na R 1250 GS už v základnej výbave
Konektivita a jednoduché ovládanie sú najväčšie prednosti plnofarebného TFT 6,5 palcového displeja. V prípade nového modelu R 1250 GS už bude súčasťou základnej výbavy. V prípade Model R 1250 RT bude vybavený rovnako TFT displejom, no s menšou uhlopriečkou 5,7 palca, ktorý bude kombinovaný s analógovým otáčkomerom a tachometrom.
😎 V pripomienkach k článku o GS 1250 na vedľajšom serveri sa zase, ako vždy, rozprúdila debata o zobáku. Zobák, zobák, zobák, furt len ten zobák. 😁
Raz dávnejšie, som na tom nemenovanom slovenskom moto-serveri diskutérom sa snažil skromne naznačiť, prečo ten zobák BMW začalo používať, ale sebavedomí znalci ma sebavedome poslali do zadku, že oni si to myslia ináč…
Tak som prestal, ako už často… Ale nedá mi to, tak len z nudy, zobák v kocke:
Talianska firma Moto Guzzi už v roku 1950 postavila aerodynamický tunel s vyše dvestokilowattovým motorom ventilátora. Slúžil logicky hlavne pre vysoké rýchlosti, teda pre návrhy a testy pretekárskych motocyklov, v ktorej oblasti sa v tých predjaponských časoch Guzzi angažovalo pomerne úspešne.
Pri skúmaní rôznych tvarov kapotáže zistili, že akýsi predsunutý špic či zobák mierne znižuje aerodynamický odpor (dnešná vzdialená obdoba je napr. „podvodný“ čumák nákladných lodí), ale aj zlepšuje stabilitu motorky, zamedzuje napr. vlneniu pri vyššých rýchlostiach.
Prvé testy už na pretekárskych tratiach však zachytila aj nemecká NSU a hneď ten zobák použila – dokonca v dokonalejšom vyhotovení – na svojom „Delfíne“. Teda pár mesiacov po Guzzi už podobný zobák mali aj Nemci, konkrétne napríklad na NSU Rennmax 250 Delphin (alias Dolphin) – a píše sa rok 1953.
Z nejakého čudného dôvodu však FIM zakročila a zobáky zakázala na pretekoch používať. Odstránili sa teda, ale zaujímavosťou je, že predmetné, už „odzobákované“ NSU sa naďalej volali Delfín.
Jazdci za krátku kariéru zobákov si ale všimli aj ďalšiu zaujímavosť: na zobákových motorkách sa zmenšil tlak na spoza kapotáže vyčnievajúce časti ich tela, k tomu za dažďa napríklad nabrali oveľa menej vody, ako bez zobáka.
Doba pokročila, na zobáky sa zabudlo, ale odrazu získané poznatky začali riešiť Japonci (jak ináč?) a postupne ich potom aplikovali po pár skúškach Suzuki, BMW a bohvie kto ešte na dakarských špeciáloch.
FIM už nezasiahlo… 😁
Dobové odôvodnenie napr. od BMW znelo v zmysle, že zobákom zmenené aerodynamické vlastnosti nielen že pomôžu stabilite pri vyššých rýchlostiach, ale ovplyvnia aj trajektórie (dráhy) zrniek piesku a motorka aj jazdec schytá takto za jazdy oveľa menej piesku. Čo na nejakom Dakare nemusí byť nevýhoda… Prínos nejak mimoriadne významný nie je, ale s prispôsobením pre vybrané účely už je to malé plus.
State o nejakom olejovom chladiči prišli potom tiež a ono ten zobák sa skúša prakticky až dodnes, či už má motorka v dosahu zobáka nejaký olejový chladič alebo nie.
Podstatné je, že pôvodne to nebol len dizajnový prvok a pri trafenom vyhotovení ním nie je ani dnes…
Nakoľko by som mal uviesť svoje zdroje, linky a odkazy (dokonca aj fotky) aj s písomným súhlasom autorov, tak nič také nemienim urobiť.
Teda len skromne dodám, že pokojne to berte tak, že to všetko som vymyslel (aj keď som to nevymyslel) – alebo začnite gúgliť.
Je toho na gugelovi dosť, aj keď zavádzania, dezinformácií, konšpiračných teórií, bludov z neznalosti alebo zámerných marketingových klamstiev je oveľa viac. Tak každý si môže vybrať, čo sa pre jeho teóriu najviac hodí. 😈
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
papi
27. septembra 2018 at 14:11
😎 V pripomienkach k článku o GS 1250 na vedľajšom serveri sa zase, ako vždy, rozprúdila debata o zobáku.
Zobák, zobák, zobák, furt len ten zobák. 😁
Raz dávnejšie, som na tom nemenovanom slovenskom moto-serveri diskutérom sa snažil skromne naznačiť, prečo ten zobák BMW začalo používať, ale sebavedomí znalci ma sebavedome poslali do zadku, že oni si to myslia ináč…
Tak som prestal, ako už často… Ale nedá mi to, tak len z nudy, zobák v kocke:
Talianska firma Moto Guzzi už v roku 1950 postavila aerodynamický tunel s vyše dvestokilowattovým motorom ventilátora. Slúžil logicky hlavne pre vysoké rýchlosti, teda pre návrhy a testy pretekárskych motocyklov, v ktorej oblasti sa v tých predjaponských časoch Guzzi angažovalo pomerne úspešne.
Pri skúmaní rôznych tvarov kapotáže zistili, že akýsi predsunutý špic či zobák mierne znižuje aerodynamický odpor (dnešná vzdialená obdoba je napr. „podvodný“ čumák nákladných lodí), ale aj zlepšuje stabilitu motorky, zamedzuje napr. vlneniu pri vyššých rýchlostiach.
Prvé testy už na pretekárskych tratiach však zachytila aj nemecká NSU a hneď ten zobák použila – dokonca v dokonalejšom vyhotovení – na svojom „Delfíne“. Teda pár mesiacov po Guzzi už podobný zobák mali aj Nemci, konkrétne napríklad na NSU Rennmax 250 Delphin (alias Dolphin) – a píše sa rok 1953.
Z nejakého čudného dôvodu však FIM zakročila a zobáky zakázala na pretekoch používať. Odstránili sa teda, ale zaujímavosťou je, že predmetné, už „odzobákované“ NSU sa naďalej volali Delfín.
Jazdci za krátku kariéru zobákov si ale všimli aj ďalšiu zaujímavosť: na zobákových motorkách sa zmenšil tlak na spoza kapotáže vyčnievajúce časti ich tela, k tomu za dažďa napríklad nabrali oveľa menej vody, ako bez zobáka.
Doba pokročila, na zobáky sa zabudlo, ale odrazu získané poznatky začali riešiť Japonci (jak ináč?) a postupne ich potom aplikovali po pár skúškach Suzuki, BMW a bohvie kto ešte na dakarských špeciáloch.
FIM už nezasiahlo… 😁
Dobové odôvodnenie napr. od BMW znelo v zmysle, že zobákom zmenené aerodynamické vlastnosti nielen že pomôžu stabilite pri vyššých rýchlostiach, ale ovplyvnia aj trajektórie (dráhy) zrniek piesku a motorka aj jazdec schytá takto za jazdy oveľa menej piesku. Čo na nejakom Dakare nemusí byť nevýhoda… Prínos nejak mimoriadne významný nie je, ale s prispôsobením pre vybrané účely už je to malé plus.
State o nejakom olejovom chladiči prišli potom tiež a ono ten zobák sa skúša prakticky až dodnes, či už má motorka v dosahu zobáka nejaký olejový chladič alebo nie.
Nakoľko by som mal uviesť svoje zdroje, linky a odkazy (dokonca aj fotky) aj s písomným súhlasom autorov, tak nič také nemienim urobiť.
Teda len skromne dodám, že pokojne to berte tak, že to všetko som vymyslel (aj keď som to nevymyslel) – alebo začnite gúgliť.
Je toho na gugelovi dosť, aj keď zavádzania, dezinformácií, konšpiračných teórií, bludov z neznalosti alebo zámerných marketingových klamstiev je oveľa viac. Tak každý si môže vybrať, čo sa pre jeho teóriu najviac hodí. 😈
Vyhráva najhlasnejší, ako vždy … 😁