Connect with us

Testy a recenzie

Čože je to 40-ka? – test Honda Gold Wing Deluxe

Publikovaný

on

Legendárne „Zlaté krídlo“ si v tomto roku pripísalo dôležitý míľnik vo svojej kariére a od svojho uvedenia na trh v roku 1975 ubehlo už okrúhlych 40 rokov. Z pôvodne komfortného náháča sa postupne stal prototyp luxusnej turistiky na dvoch kolesách, ktorý neohrozene kraľuje na cestách už dlhé roky. Znie to možno neuveriteľne ale súčasná generácia tohto modelu bola po prvýkrát predstavená už v roku 2001 a bez radikálnejších zmien je tento koncept ponúkaný už dlhých 14 rokov. Otázkou teda je: dokáže ešte súčasný Gold Wing držať krok s modernou konkurenciou?

Nadčasová motorka
Skôr ako sa dočkáte odpovede na túto otázku, poďme trochu prevetrať tento koráb a osviežiť si pamäť, prečo je táto motorka stále tak výnimočná. Priznám sa, že si už poriadne ani nespomínam koľkokrát sa Gold Wing stal súčasťou našej redakčnej garáže, no zakaždým za sebou nechal výraznú stopu a len neradi sme sa s ním lúčili. Rovnako tomu bolo aj teraz a Honde patrí skutočný obdiv za skvele odvedenú prácu. Obrovská motorka, ktorá je stále top voľbou keď ide o komfort, je zároveň v kľukatých pasážach démonom, ktorý chvíľami popiera fyzikálne zákony a takmer pol tony váhy na dvoch kolesách vodíte zákrutami s ľahkosťou a istotou športovej motorky. Je vidieť, že každý detail bol navrhovaný s vedomím, že tento luxusný cestovateľ bude slúžiť dlhé roky. Osobne si myslím, že Gold Wing v tomto smere prekonal aj najsmelšie očakávania japonských inžinierov, ktorí stáli pri jeho zrode a svoj odchod zo scény stále v pohode odkladá.

Tuhý podvozok a „user friendly“ charakter
Keď sa pozriete Gold Wingu trochu „pod sukne“, tak rýchlo pochopíte prečo sa môže táto motorka chváliť tak dobrými jazdnými vlastnosťami. Mohutný hliníkový rám bol v čase svojho zrodu doménou najmä športových motoriek a podvozku prepožičiava potrebnú tuhosť. Plochý 6-valcový boxer svojou konštrukciou je priam ideálnou voľbou, nakoľko ponúka extra nízke ťažisko, ktoré sa premietne do ľahkého ovládania celého motocykla. V tomto smere je nápomocný aj priebeh výkonu motora, ktorý dokáže dostať motorku do pohybu prakticky z voľnobežných otáčok. Samotné otáčky pritom prudko neletia do červeného poľa (max výkon 118 k dosahuje už pri 5 500 ot./min.), ale stúpajú pozvoľne, no napriek tomu vás dopredu tlačí ohromná sila v podobe 167 Nm krútiaceho momentu a motor pripomína skôr turbínu. Aj na najvyššom prevodovom stupni môžete nechať otáčky bez obáv padnúť na minimum a následne sa plynulo rozbehnúť.
Pohľad na ďalšie komponenty, ako sú brzdy a pruženie, dnes už nepatria medzi absolútnu špičku na trhu, no stále sú kvalitatívne na vysokej úrovni a prispievajú k výborným jazdným vlastnostiam Gold Winga. Ako celok pôsobí tento obor veľmi priateľsky aj keď podvedomý rešpekt z masy, ktorú ovládate tu je, no po prvých pár kilometroch to z vás celé opadne a užívate si ľahké a príjemné ovládanie.

Vitajte na palube
Pohodlie Gold Winga je dnes už legendárne a či ide o jazdca alebo spolujazdca, tak komfort je maximálny, jazda neúnavná a spolujazdec si môže v luxusnom kresle pomaly aj zdriemnuť. Jazdec sa za štítom dokonale ukryje a nápor vetra sa ho nijak netýka. Čelný štít je samozrejme nastaviteľný, no nečakajte žiadnu elektroniku, ide to len mechanicky, ale pravdou je, že po prvom nastavení už jazdec nemá potrebu ďalších úprav. V prípade prémiových turistov okrem výkonu a jazdných vlastností hrá nemenej dôležitú úlohu aj extra výbava zvyšujúca komfort jazdy a ovládania. Výbava Hondy je vskutku vyčerpávajúca a jazdec aj spolujazdec majú k dispozícii všetko na čo si spomenú. Na druhej strane spôsob akým jazdec a spolujazdec tieto prvky výbavy ovláda je zároveň asi aj najväčšou slabinou v porovnaní s konkurenciou. Gold Wing vznikol v časoch, keď bolo moderné mať na každú jednu funkciu príslušenstva minimálne jeden alebo dva samostatné gombíky a pohľad na pracovisko jazdca posiateho rôznymi tlačidlami, tak pripomína riadiaci panel bojového lietadla z 80-tych rokov a v záplave tlačidiel sa doslova stratíte. Na obranu Gold Winga však dodám, že väčšina základných funkcii vrátanie audio systému sa ovláda na riadidlách, no aj tu je toho na môj vkus zbytočne veľa a dnes nájdete na trhu oveľa prehľadnejšie spôsoby ovládania.
Honda vám okrem zabudovanej navigácie ponúkne aj vlastný komunikačný systém, no v časoch keď vám bezdrátový bluetooth namontujú už samotní výrobcovia prilieb, tak káblový systém Hondy už asi veľa priaznivcov nenájde. Špecialitou tohto motocykla je zabudovaný Airbag, ktorý na motorke nikto iný neponúka a Gold Wing je tak v oblasti ochrany jazdca jedničkou.

Motorka stvorená na cestovanie
Napriek spomínaným slabinám v oblasti práce s ovládačmi je jazda s touto motorkou jedinečným zážitkom a radi jej prepáčite záplavu gombíkov, ktoré aj tak nevyužívate, alebo mechanický čelný štít, či drátový komunikátor, Gold Wing vám to vynahradí samotnou jazdou. Už pri balení sa na dovolenku sa nemusíte nijak uskromňovať a  kufre ponúkajú až 150 litrov úložného priestoru. Široké kapotáže, ktoré sa za posledných 14 rokov zmenili len nepatrne jazdca dokonale zakryjú a nepriazeň počasia a chlad pociťujete v oveľa menšej miere ako na tradičných turistoch. Vďaka pohodliu dĺžku trasy nerátate na kilometre, ale skôr na dni, ktoré trávite v sedle. Na druhej strane výrazné oblé tvary dnes už nijak nenadchnú a zmenu by sme rozhodne uvítali asi všetci.
Osobne sa držím hesla, že motorka na diaľnicu nepatrí, no tu mi to až tak nevadilo a stačí pri 130 – 140 km/h spustiť tempomat, naladiť obľúbenú hudobnú stanicu a cesta aj v tomto inak nudnom prostredí ubieha rýchlo a v pohode. No a keď vás to bude nudiť, tak stačí odbočiť a cestu si spestriť na nejakom vychytenom horskom pase. Adrenalínový zážitok čaká nielen posádku Gold Winga, ale väčšinou aj borca na športovej motorke pred vami, ktorý sa nevie zbaviť siluety ohromnej motorky v spätných zrkadlách, ktorá sa mu neustále lepí na zadné koleso.

Stále špička aj keď…
Honda Gold Wing je fantastickou motorkou, ktorá za posledné desaťročie pripravila konkurencii množstvo bezsenných nocí a aj po dlhých rokoch dokáže udivovať svojim výkonom, jazdnými vlastnosťami a komfortom. Jednoducho Gold Wing je len jeden a napriek pribúdajúcemu veku stále dokáže byť rovnocenným partnerom svojej nie príliš početnej konkurencii. Na druhej strane už len ťažko dokáže zakrývať niektoré svoje nedostatky spojené so samotným vekom tohto konceptu a musíte sa zmieriť z vecami, ktoré sa dnes už riešia oveľa prehľadnejšie a jednoduchšie. Ako sa hovorí, technický pokrok nezastavíš a Gold Wing ako top turista by si už zaslúžil využiť aspoň niečo z toho, čo súčasný motocyklový priemysel dnes bežne ponúka. Nič sa však nestane ak neodoláte a siahnete po výročnej edícii, pretože ako som spomínal, Gold Wing je len jeden a ktovie výročná edícia sa môže za pár rokov stať ceneným zberateľským kúskom.

Honda Gold Wing Deluxe
Cena: 31 690 Eur
Motor: 1 832 ccm, 12 ventilov, SOHC, P6
Výkon: 119 k pri 5 500 ot./min.
Krút. moment: 167 Nm pri 4 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová + elektronická spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 630 x 945 x 1 455 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 413 / 421 kg (prev. hmotnosť / Airbag )
Rázvor: 1 690 mm
Výška sedla: 740 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 180/60-16

GW 40th anniversary edition
Modelová rada na rok 2015 je okrem štandardného prevedenia ponúkaná aj v špeciálnej výročnej edícii, ktorá sa odlišuje dvojfarebným spracovaním, pričom jednotlivé farby (červená a čierna) sú od seba oddelené strieborným pásom. Efektívne pôsobí matná čierna farba na ráfoch kolies, prednej vidlici, motore a koncovkách výfukov. Nechýbajú, samozrejme, ani špeciálne výročné logá, ktoré nájdete nad čelnými svetlami a na zadnom stredovom kufri. Okrem toho to logo nájdete aj na opierke spolujazdca, prístrojovej doske a kľúčoch zapaľovania.

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015.
Text: Miro Tamáši, foto: autor a Vlado Brniak
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.

Honda Gold Wing Deluxe – Album k testu, MMA 9/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri