Connect with us

Testy a recenzie

Diabol v žltom – test Can-Am Spyder ST-S

Publikovaný

on

Od roku 2007 kedy sa vo svete „Spyder“ udialo už veľa sa táto mašinka stala skoro samozrejmosťou na našich cestách. Posledným prírastkom bol skoro úplne nový model Spyder F3, ktorý sme testovali v marci tohto roku na Malorke (MMA č.: 4/15) a následne na Spyder challenge v rakúskych Alpách som sedlal zaujímavý model strednej  triedy v Spyder-och verziu ST-S. Táto verzia pochádza z rodiny ST, kde máme trojicu: ST, ST-S a ST-LTD. Všetky tri sú poháňané 100-koňovým véčkovým dvojvalcom Rotax a zatiaľ čo model s koncovkou LTD, disponuje rádiom, bočnými kuframi, vyhrievanými rukoväťami a navigáciou Garmin, tak model ST-S nič z týchto vymožeností nemá. Odlišuje sa ale prekrásnymi športovými diskami a oproti modelu ST má navyše tempomat. 1600 km v sedle STS je za mnou a ak nad touto verziou uvažujete, tak vám napoviem o čom táto vecička je.

Mimoriadna univerzálnosť
Zatiaľ čo základný model RS je rýdzi „naháč“ s nízkou a skromnejšou čelnou kapotou a sklom a model RT je bezkonkurenčný diaľkový turista s vyššou váhou, maximálnou ochranou a úložným priestorom (155 l) v hodnote malého auta, tak model ST-S by som označil ako zlatý stred. Tým, že je po všetkých stránkach kompaktnejší, výborne ochráni posádku, má možnosť v prípade potreby nahodiť bočné kufre sa razom mení z rekreačného vozidla na vozidlo dennej potreby pre dvojčlennú posádku. Predný kufor o objeme 44 l vám na denné používanie plne vystačí. Nebol problém s ním absolvovať 1600 km za 4 dni bez hocijakých obmedzení posádky a nie je s ním problém denne dochádzať do práce. Manuálne nastaviteľné čelné plexi (i počas jazdy) vás zakryje pred dažďom, alebo vás pekne v teple odvetrá. Rukoväte bez páčok(spojky a brzdy) – na tie si bude motorkár  chvíľku zvykať, avšak tým pádom má Spyder bližšie k nemotorkárom, teda vodičom áut. Brzdiť sa dá iba nožným pedálom na pravej nohe, prevody poloautomatickej prevodovky SE5 hladko zapadajú pomocou dvoch páčiek na ľavej rukoväti a obsluhujú sa palcom (+) a ukazovákom (-). Zatiaľ čo ľavá rukoväť je obohatená ešte o niekoľko tlačidiel palubného prístroja, z ktorých sú niektoré i ako predpríprava na rádio a navigáciu, tak pravá ruka má na starosti iba výkon motora a tempomat. 

Ako sa pilotuje ST-S?
Ako sa „pilotuje“ Spyder, to sme si už písali niekoľkokrát, ale predsa sa k tomu vrátime, pretože záujem o Spyder neustále rastie.  Byť pilotom Spydera je niečo výnimočné a pocitovo to nemá obdobu. Nie je to ani motorka, ani ATV, ani kabriolet. Je to proste Spyder ktorý nemá prirovnanie k ničomu a jediné prirovnanie na mieste je k nižšej alebo vyššej triede Spyderov. Komfort a jazdné vlastnosti skoro ako auto, vietor ako na motorke, úplne špecifický náklon v zákrutách, v jazde riešite 3 stopy.  Spyder má celkovo nízku svetlosť (110 mm) a tak pozor na prechod obrubníkmi. Vďaka jeho šírke myšičky v hustej premávke nehrozia. Poctivo vystojíte rad na križovatke, ale máte odmenu navyše, čo tí pred a za vami nemajú a to: nekonečné obdivuhodné pohľady celého okolia… a ako vám rastie sebavedomie? Áno ľudia majú radi pekné a prečo teda nie extravagantné veci, veď časy, keď pol republiky chodilo na žigulákoch a druhá polka na škodoviciach sú predsa dávno preč. Jazda v meste, kde je asfalt plný poklopov vám bude liezť na nervy. Vždy ten poklop jedno z kolies trafí a to sa týka i jám. Ale zvyknete si. Pohodová jazda vás nenúti na žiadne osobné výkony za riadidlami. Proste len pridávate, radíte a brzdíte. Športovejšia jazda ale vyžaduje aktívnejšiu prácu jazdca. Tým, že sa predné kolesá nesklápajú ako na napr. na skútri Piaggio MP3, a Spyder sa neriadi náklonom ako jednostopá motorka, začnú na posádku v zákrute pôsobiť odstredivé sily. Pokiaľ ste športovec strednej triedy stačí sa len nakláňať v smere jazdy, ak ale pridáte, jemné vysunutie sa zo sedadla je vítané. Zatiaľ čo vodič sa drží riadidiel a spolujazdec len madiel, tak spolujazdec musí byť aktívnejší v náklonoch o to viac. Či sa posádka nakláňa, alebo nie stroj to zvládne tak či tak. Ide len o uľahčenie prechodu rýchlych zákrut a pre menšiu únavu a vyššiu pocitovú bezpečnosť posádky. Špeciál sú riadidlá a systém riadenia, ktoré vyžadujú tlak a ťah jazdca. Pre tých, ktorí to ešte nevedia mám malú fintu. Ak zatáčate v serpentínach vpravo, tak narovnajte si ľavú ruku v lakti a tlačte na ľavú rukoväť smerom dopredu. O to menej budete potrebovať sily pre pravú ruku, ktorú musíte zohýbať, pretože ťaháte pravé riadidlo k sebe a v opačnej zákrute presne naopak. V pár zákrutách to bude jedno, ale na takej horskej ceste na Grossglockner potom nepocítite únavu v lopatkách a zápästiach.

Vysoká citlivosť riadenia, obrovská bezpečnosť
Spyder vo všeobecnosti má vysoko citlivé riadenie vďaka posilňovaču. V praxi to znamená to, že musíte tomu, čo robíte s riadidlami venovať dostatočnú pozornosť, pretože i maličké drgnutie do riadidiel počas jazdy znamená presný povel predným kolesám, že majú zatočiť a tie sa s tým nese.ú ale okamžite zareagujú a tak v chvíľke malej nepozornosti môžete byť meter mimo vašu stopu. Pri vysokých rýchlostiach počítajte s miernou nedotáčavosťou a tak si vždy treba nechávať k pravej a ľavej čiare vášho pruhu rezervu. Pri brzdení počítajte s peknou akčnosťou pedálu brzdy a vedzte, že zastavíte skôr ako ste zvyknutí z auta či motorky a ešte horšie rýchlejšie ako všetci pred vami a hlavne za vami. Majte to na pamäti stále! Asistenčné systémy potom chránia vaše prešľapy v riadení, stroj má plne aktívny systém trakcie, systém proti prevráteniu vozidla a majstrovské ABS. Nič z toho sa nedá vypnúť, ale ak chcete zafrajeriť , tak jedine na šotoline do kolieska, aj to len krátko a potom v rovnom smere keď Spyder z miesta odpáli ako dragster na závodnej trati s podobným revom motora a gúm. Dajte si pozor na správne hustenie pneumatík a nedajte na zákulisné rady, ako má byť pneu mäkšia, kvôli dlhšej výdrži. Nafúkajte ju presne, inak Spyder mení jazdné vlastnosti vo váš neprospech a to hlavne v zákrutách. Ak vám kvôli váhe nesedí nastavenie podvozku (Fox Podium), viete ho v tomto prípade prestaviť manuálne za použitia náradia. Ak máte  aspoň v jednej zákrute pocit, že to treba, tak to proste spravte! A ozaj nepočul som, že by Spyder-a niekto niekedy odcudzil, navyše bezpečnostný  systém D.E.S.S., nedovolí bez originálneho kľúča štart, tak zlodej ho môže akurát tlačiť.

Za tie peniaze predsa kúpim auto!
Ale áno, je to pravda, ale Spyder si sám sebe tvorí vlastnú triedu. V predajnej sieti BRP v SR je skoro všade Spyder na vyskúšanie. Ľudia ktorí naň sadnú a vyskúšajú ho sa delia iba na 2 skupiny. Buď si ho okamžite zamilujú, alebo odsúdia. Keď chcete niečo iné a nielen s podtitulkom „rekreačný“ ale i denný, praktický, turistický, alebo i café racer tak model ST-S je pre vás ako vyšitý. Ojedinelý zjav, jazdné vlastnosti a vlastná trieda. Ak ho máte spotreba vás nezaujíma, excelentný pocit počas jazdy vám vyženie všetky zlé myšlienky z hlavy a vaše okolie bude žiaľ ticho závidieť. Rozhodnutie je len vás!   

Can-Am Spyder STS
Cena: od 21 700 Eur
Motor: 998 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 100 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 108 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 5-st. poloautom (SE5) + spiatočka, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 267 x 1 506 x 1 332 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť :  392  kg (suchá hmotnosť)
Nosnosť:  200 kg
Rázvor  / výška sedla:: 1 714 mm / 737 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 165/55 – 15, vzadu: 225/50 – 15

Vozidlo na test zapožičal: IMIDJEX spol. s r. o., Bratislava


Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015


Autor: Vlado Brniak

Can-Am Spyder ST-S – Album k testu, MMA 9/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri