Od roku 2007 kedy sa vo svete „Spyder“ udialo už veľa sa táto mašinka stala skoro samozrejmosťou na našich cestách. Posledným prírastkom bol skoro úplne nový model Spyder F3, ktorý sme testovali v marci tohto roku na Malorke (MMA č.: 4/15) a následne na Spyder challenge v rakúskych Alpách som sedlal zaujímavý model strednej triedy v Spyder-och verziu ST-S. Táto verzia pochádza z rodiny ST, kde máme trojicu: ST, ST-S a ST-LTD. Všetky tri sú poháňané 100-koňovým véčkovým dvojvalcom Rotax a zatiaľ čo model s koncovkou LTD, disponuje rádiom, bočnými kuframi, vyhrievanými rukoväťami a navigáciou Garmin, tak model ST-S nič z týchto vymožeností nemá. Odlišuje sa ale prekrásnymi športovými diskami a oproti modelu ST má navyše tempomat. 1600 km v sedle STS je za mnou a ak nad touto verziou uvažujete, tak vám napoviem o čom táto vecička je.
Mimoriadna univerzálnosť Zatiaľ čo základný model RS je rýdzi „naháč“ s nízkou a skromnejšou čelnou kapotou a sklom a model RT je bezkonkurenčný diaľkový turista s vyššou váhou, maximálnou ochranou a úložným priestorom (155 l) v hodnote malého auta, tak model ST-S by som označil ako zlatý stred. Tým, že je po všetkých stránkach kompaktnejší, výborne ochráni posádku, má možnosť v prípade potreby nahodiť bočné kufre sa razom mení z rekreačného vozidla na vozidlo dennej potreby pre dvojčlennú posádku. Predný kufor o objeme 44 l vám na denné používanie plne vystačí. Nebol problém s ním absolvovať 1600 km za 4 dni bez hocijakých obmedzení posádky a nie je s ním problém denne dochádzať do práce. Manuálne nastaviteľné čelné plexi (i počas jazdy) vás zakryje pred dažďom, alebo vás pekne v teple odvetrá. Rukoväte bez páčok(spojky a brzdy) – na tie si bude motorkár chvíľku zvykať, avšak tým pádom má Spyder bližšie k nemotorkárom, teda vodičom áut. Brzdiť sa dá iba nožným pedálom na pravej nohe, prevody poloautomatickej prevodovky SE5 hladko zapadajú pomocou dvoch páčiek na ľavej rukoväti a obsluhujú sa palcom (+) a ukazovákom (-). Zatiaľ čo ľavá rukoväť je obohatená ešte o niekoľko tlačidiel palubného prístroja, z ktorých sú niektoré i ako predpríprava na rádio a navigáciu, tak pravá ruka má na starosti iba výkon motora a tempomat.
Ako sa pilotuje ST-S? Ako sa „pilotuje“ Spyder, to sme si už písali niekoľkokrát, ale predsa sa k tomu vrátime, pretože záujem o Spyder neustále rastie. Byť pilotom Spydera je niečo výnimočné a pocitovo to nemá obdobu. Nie je to ani motorka, ani ATV, ani kabriolet. Je to proste Spyder ktorý nemá prirovnanie k ničomu a jediné prirovnanie na mieste je k nižšej alebo vyššej triede Spyderov. Komfort a jazdné vlastnosti skoro ako auto, vietor ako na motorke, úplne špecifický náklon v zákrutách, v jazde riešite 3 stopy. Spyder má celkovo nízku svetlosť (110 mm) a tak pozor na prechod obrubníkmi. Vďaka jeho šírke myšičky v hustej premávke nehrozia. Poctivo vystojíte rad na križovatke, ale máte odmenu navyše, čo tí pred a za vami nemajú a to: nekonečné obdivuhodné pohľady celého okolia… a ako vám rastie sebavedomie? Áno ľudia majú radi pekné a prečo teda nie extravagantné veci, veď časy, keď pol republiky chodilo na žigulákoch a druhá polka na škodoviciach sú predsa dávno preč. Jazda v meste, kde je asfalt plný poklopov vám bude liezť na nervy. Vždy ten poklop jedno z kolies trafí a to sa týka i jám. Ale zvyknete si. Pohodová jazda vás nenúti na žiadne osobné výkony za riadidlami. Proste len pridávate, radíte a brzdíte. Športovejšia jazda ale vyžaduje aktívnejšiu prácu jazdca. Tým, že sa predné kolesá nesklápajú ako na napr. na skútri Piaggio MP3, a Spyder sa neriadi náklonom ako jednostopá motorka, začnú na posádku v zákrute pôsobiť odstredivé sily. Pokiaľ ste športovec strednej triedy stačí sa len nakláňať v smere jazdy, ak ale pridáte, jemné vysunutie sa zo sedadla je vítané. Zatiaľ čo vodič sa drží riadidiel a spolujazdec len madiel, tak spolujazdec musí byť aktívnejší v náklonoch o to viac. Či sa posádka nakláňa, alebo nie stroj to zvládne tak či tak. Ide len o uľahčenie prechodu rýchlych zákrut a pre menšiu únavu a vyššiu pocitovú bezpečnosť posádky. Špeciál sú riadidlá a systém riadenia, ktoré vyžadujú tlak a ťah jazdca. Pre tých, ktorí to ešte nevedia mám malú fintu. Ak zatáčate v serpentínach vpravo, tak narovnajte si ľavú ruku v lakti a tlačte na ľavú rukoväť smerom dopredu. O to menej budete potrebovať sily pre pravú ruku, ktorú musíte zohýbať, pretože ťaháte pravé riadidlo k sebe a v opačnej zákrute presne naopak. V pár zákrutách to bude jedno, ale na takej horskej ceste na Grossglockner potom nepocítite únavu v lopatkách a zápästiach.
Vysoká citlivosť riadenia, obrovská bezpečnosť Spyder vo všeobecnosti má vysoko citlivé riadenie vďaka posilňovaču. V praxi to znamená to, že musíte tomu, čo robíte s riadidlami venovať dostatočnú pozornosť, pretože i maličké drgnutie do riadidiel počas jazdy znamená presný povel predným kolesám, že majú zatočiť a tie sa s tým nese.ú ale okamžite zareagujú a tak v chvíľke malej nepozornosti môžete byť meter mimo vašu stopu. Pri vysokých rýchlostiach počítajte s miernou nedotáčavosťou a tak si vždy treba nechávať k pravej a ľavej čiare vášho pruhu rezervu. Pri brzdení počítajte s peknou akčnosťou pedálu brzdy a vedzte, že zastavíte skôr ako ste zvyknutí z auta či motorky a ešte horšie rýchlejšie ako všetci pred vami a hlavne za vami. Majte to na pamäti stále! Asistenčné systémy potom chránia vaše prešľapy v riadení, stroj má plne aktívny systém trakcie, systém proti prevráteniu vozidla a majstrovské ABS. Nič z toho sa nedá vypnúť, ale ak chcete zafrajeriť , tak jedine na šotoline do kolieska, aj to len krátko a potom v rovnom smere keď Spyder z miesta odpáli ako dragster na závodnej trati s podobným revom motora a gúm. Dajte si pozor na správne hustenie pneumatík a nedajte na zákulisné rady, ako má byť pneu mäkšia, kvôli dlhšej výdrži. Nafúkajte ju presne, inak Spyder mení jazdné vlastnosti vo váš neprospech a to hlavne v zákrutách. Ak vám kvôli váhe nesedí nastavenie podvozku (Fox Podium), viete ho v tomto prípade prestaviť manuálne za použitia náradia. Ak máte aspoň v jednej zákrute pocit, že to treba, tak to proste spravte! A ozaj nepočul som, že by Spyder-a niekto niekedy odcudzil, navyše bezpečnostný systém D.E.S.S., nedovolí bez originálneho kľúča štart, tak zlodej ho môže akurát tlačiť.
Za tie peniaze predsa kúpim auto! Ale áno, je to pravda, ale Spyder si sám sebe tvorí vlastnú triedu. V predajnej sieti BRP v SR je skoro všade Spyder na vyskúšanie. Ľudia ktorí naň sadnú a vyskúšajú ho sa delia iba na 2 skupiny. Buď si ho okamžite zamilujú, alebo odsúdia. Keď chcete niečo iné a nielen s podtitulkom „rekreačný“ ale i denný, praktický, turistický, alebo i café racer tak model ST-S je pre vás ako vyšitý. Ojedinelý zjav, jazdné vlastnosti a vlastná trieda. Ak ho máte spotreba vás nezaujíma, excelentný pocit počas jazdy vám vyženie všetky zlé myšlienky z hlavy a vaše okolie bude žiaľ ticho závidieť. Rozhodnutie je len vás!
Can-Am Spyder STS Cena: od 21 700 Eur Motor: 998 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2 Výkon: 100 k pri 7 500 ot./min. Krút. moment: 108 Nm pri 5 000 ot./min. Prevodovka: 5-st. poloautom (SE5) + spiatočka, remeň Rozmery (D x Š x V): 2 267 x 1 506 x 1 332 mm Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov Hmotnosť : 392 kg (suchá hmotnosť) Nosnosť: 200 kg Rázvor / výška sedla:: 1 714 mm / 737 mm Objem pal. nádrže: 25 l Pneu: vpredu: 165/55 – 15, vzadu: 225/50 – 15
Vozidlo na test zapožičal: IMIDJEX spol. s r. o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.