Connect with us

Testy a recenzie

Dobrodružstvo s MSC – test KTM 1190 Adventure 2014

Publikovaný

on

Človek vlastniaci motocykel a zároveň testujúci motocykle sa vždy dostáva do stavu, kedy porovnáva ten testovací s tým vlastným. Často krát sa uisťuje v čom je ten jeho lepší a v čom možno nie je až tak dobrý, zároveň však v žiadnom prípade nie horší. Samozrejme, tieto porovnania sa obvykle nedostávajú do článkov, pretože sú ovplyvnené subjektívnymi pocitmi. KTM 1190 Adventure vybavená systémom MSC je prvý mnou testovaný motocykel, ktorý sa neodvážim porovnávať s mojim vlastným, aby som si nemusel priznať pravdu.

Ako vždy dážď a zima
Teda štandardné počasie, ktoré sprevádza moje testy. Samotnú cestu do redakcie beriem v daždi a už sa nemôžem dočkať motocykla vybaveného balíkom elektronických pomôcok MSC. Za skratkou sa skrýva názov Motorcycle Stability Control, ktorý myslím nie je nutné prekladať. Novinkou v tomto sofistikovanom systéme je nový systém ABS, ktorý spoľahlivo pracuje aj v hlbokom náklone. No a predpoveď počasia ma uisťuje, že výhody systému MSC budem mať možnosť vyskúšať.
Motocykel sa na prvý pohľad od minuloročnej verzie vôbec neodlišuje a vlastne je to pravda, nakoľko elektronický balík MSC sa zvonka nijako nemenil. Po otočení kľúča ma víta nápis Ready to Race a je mi jasné, že tento dobrodružný turista sa bude vymykať zaužívaným pravidlám. Sedlo je o niečo vyššie ako som zvyknutý, ale vďaka stavbe motocykla nemám žiadny problém s dosiahnutím na zem. Chvíľu bojujem s nastavením zrkadiel, ktoré by podľa môjho vkusu mohli byť o niečo viac vychýlené do strán, potom si však zvykám, pretože vďaka tvarovaniu mi poskytujú dostatočný výhľad dozadu aj napriek tomu, že z časti si pozerám na ramená.  Adventura je sériovo obutá v pneumatikách Continental ContiTrailAttack 2, čo je podľa môjho súkromného názoru asi najlepšie cestné obutie, aké som na veľkom endure mal. Zo začiatku si musím zvykať na plyn, keďže tento 1 195 ccm dvojvalec do „V“ a jeho 148 koní ide prudko za plynom. Motocykel ťahá úplne od spodku a verím, že nebyť MSC systému nie raz by sa mi stalo, že by išiel na zadné, alebo že by som na mieste prešmykoval.
Beriem diaľnicu a s ňou prichádzajú nárazy do prilby. Odstavujem na prvom výjazde a nastavujem si štít na najvyššiu polohu. Návrat na D1 sa koná vo veľkom štýle, teda pri pripájaní do pruhu mám „našlápnutých“ 140 a veselo môžem predbiehať. Štít je veľmi pekne tvarovaný a v najvyššej polohe prekvapivo berie všetok vietor, takže dobrá práca.

Modernizovaný elektronický balík MSC
Systém MSC vyrobený v spolupráci s firmou Bosch je niečo, na čo sa nedá vopred pripraviť tak, aby jazdec neostal šokovaný. Motocykel je s ním absolútne stabilný v akejkoľvek polohe na cestách prakticky všetkých tried. Vyskúšal som všetky povrchy od diaľnice cez, okresky a cesty druhej triedy, až po lesné výjazdy na cestách tretej triedy a trakcia bola niečím, čo mal samotný motocykel vždy pod kontrolou. Pokiaľ som teda o niektorom motocykli písal, že vám odpustí začiatočnícke chyby, tak KTM 1190 Adventure MSC je úplným opakom. Táto dáma vám tie chyby ani len nedovolí urobiť. Motocykel vždy reaguje na náklon, povrch a rýchlosť. Náklony je možné robiť snáď až na koleno. V prípade nečakaného a prudkého brzdenia v zákrute motocykel nestráca trakciu a stabilitu, ako by sa z pohľadu fyziky dalo očakávať, ale jednoducho sa vzpriami a zastane. Je to neuveriteľné a človek si to jednoducho musí vyskúšať, aby uveril.

Režim pre každé prostredie
MSC ponúka štyri jazdné režimy a to Sport, Street, Rain a Off-road. Vo verzii Street ide motocykel naplno, 148 koní sa derie dopredu a človek má prakticky neustále kam pridávať. Nezachytil som prepad výkonu a aj na 6. stupni som mal pocit, že ešte stále sa len rozbieham a kým som sa s KTM zžil, tak som si musel rýchlosť strážiť, pretože od 90-ky k 110-ke je na KTM veľmi krátka cesta. Zatiaľ čo vo verzii Sport je motocykel agresívnejší, vo verzii Rain sa naopak upokojí. Jeho výkon sa zníži na 100 koní a celý chod je kultivovanejší, takže aj v lejaku má jazdec všetko pod kontrolou. MSC zabezpečuje aby nedošlo k pretočeniu kolesa ani k pošmyknutiu na vozovke. Jazdný režim Off-road naopak dovolí jazdcovi drift do určitej miery. Tak isto pri Off-road režime sa vypína kombinované ABS, ktoré je v ostatných režimoch zapnuté a dovoľuje teda brzdiť oddelene prednou a zadnou brzdou. MSC možno nezabráni tomu, aby vám z vedľajšej cesty nedalo prednosť auto, ale tak ako v tomto prípade, tak aj v 90 % ďalších prípadov môže zachrániť život. Nehovoriac o tom, že je to neskutočne zábavné.

Ergonómia
Jedna z vecí, ktoré som pri KTM nečakal je umiestnenie a šírka riadidiel. Sú pre mňa nezvyčajne nízko a sú dosť úzke. Nie je to závada, skôr nezvyk pre mňa. Rozmiestnenie ovládačov je prirodzené a v dosahu. Jedna výtka patrí prepínaču diaľkových svetiel, ktorý je umiestnený tak nešťastne, že sa mi pravidelne darilo zapínať ich pri pohybe ruky.
Typický KTM displej sa skladá z analógového otáčkomeru a dvoch digitálnych obrazoviek. Jedna zobrazuje rýchlosť, palivo, teplotu motora, zaradený stupeň atď. Druhá multifunkčná obrazovka jazdcovi ukáže kilometráž, dojazd, teplotu vzduchu, priemernú spotrebu, tlak v pneumatikách, a okrem toho umožňuje nastavovať MSC a pruženie.
Pruženie je možné nastaviť elektronicky v troch režimoch a pre štyri druhy záťaže. Režimy sú od najtvrdšieho Sport, cez Street až po Comfort. Voliteľné záťaže sú jazdec, jazdec a batožina, jazdec a spolujazdec a plne naložený motocykel. Čo sa týka samotného sedenia, tak sedadlo je na môj vkus príliš tvrdé. Je to otázka zvyku a toto je predsa len športový bike, takže svoj účel spĺňa ako samotný motocykel tak aj sedadlo.
Nečakal by som, že z motocykla s dakarskou rallye v rodokmeni sa časom môže vyvinúť jeden z top motocyklov s najlepšími charakteristikami na presun po cestách.

Nová úroveň bezpečnosti
Elektronický balík MSC je pre mňa určite highlightom sezóny. Je to niečo, čo by som ocenil aj keď verím, že je to návykové ako cúvací senzor na osobnom aute a presadnutie na motocykel bez tohto systému môže byť pre jazdca chvíľu mätúce. Napriek tomu by som po ňom určite siahol a užíval si komfort, rýchlosť a bezpečnosť, ktorý toto veľké cestné enduro ponúka. KTM naviac zostala verná svojim koreňom a dobrodružný turista je zároveň aj dobrodružný športovec, ktorý dokáže každý výlet premeniť na vynikajúci zážitok. Veľmi pozitívnou správou je určite aj to, že KTM vyrobila kit na inštaláciu MSC do starších modelov motocyklov 1190 Adventure.

Názor druhého jazda – Miro Tamáši
Keby mi niekto pred pár rokmi povedal, že najsofistikovanejšie cestné motocykle bude raz vyrábať rakúska KTM, určite by som mu neveril. Samozrejme, dominancia v teréne je niečo na čo sme si zvykli už dávnejšie, ale cesta? To je predsa niečo úplne iné. Za všetko môže posledná generácia dobrodružného turistu Adventure. V KTM si dali naozaj záležať aby tento motocykel nielen držal krok s top konkurenciou, ale aby bol v mnohých smeroch najlepší. Výborne fungujúci balík elektronických pomôcok, ktorým je Adventure vybavený je na rok 2014 ešte vylepšený a minimálne v oblasti bezpečnosti posúva KTM na absolútny vrchol. Brzdný systém ABS, ktorý je funkčný aj v náklone sme tu ešte nemali, a hneď na úvod musím povedať, že Bosch spolu s KTM odviedli kus  práce.
Na druhej strane, musím sa priznať, že dosť dlho som bojoval s predstavou, že v náklone mám agresívne potiahnuť za páčku prednej brzdy a poriadne dupnúť na zadnú brzdu. Z praxe viem, že motorka v náklone ponúka len limitované možnosti na spomalenie a prudšie zabrzdenie sa automaticky rovná pádu. Samozrejme, celé som si to naštudoval a pozrel videá z rôznych testov, kde motorka zakaždým bezpečne spomalila, ale trvalo hodnú chvíľu, kým som presvedčil pravú ruku, aby siahla po páčke brzdy. Po prvých opatrných pokusoch však dôvera v tento systém rýchlo narastala a čoskoro som skúšal prudko brzdiť aj v hlbokom náklone a výsledok bol zakaždým rovnaký, motorka rýchlo a bezpečne zastavila, bez náznaku podkĺznutia kolesa alebo intenzívneho pulzovania v páčke. Rýchly brzdný účinok sprevádzalo aj plynulé narovnanie motocykla z náklonu a celé to prebehlo ľahko a prirodzene. Perfektná odvedená práca a stále rozmýšľam koľko fyzikálnych zákonov som počas brzdenia vlastne porušil. Výborný systém, ktorý opäť posúva hranice bezpečnej jazdy na motorke na novú úroveň.

KTM 1190 Adventure 2014
Cena: od 15 200 Eur
Motor: 1 195 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 150 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 263 x 893 x 1 447 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 ± 15 mm
Výška sedla: 860 mm
Objem pal. nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava
Text: Jozef Jambor, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2014.

KTM 1190 Adventure 2014 – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri