Človek vlastniaci motocykel a zároveň testujúci motocykle sa vždy dostáva do stavu, kedy porovnáva ten testovací s tým vlastným. Často krát sa uisťuje v čom je ten jeho lepší a v čom možno nie je až tak dobrý, zároveň však v žiadnom prípade nie horší. Samozrejme, tieto porovnania sa obvykle nedostávajú do článkov, pretože sú ovplyvnené subjektívnymi pocitmi. KTM 1190 Adventure vybavená systémom MSC je prvý mnou testovaný motocykel, ktorý sa neodvážim porovnávať s mojim vlastným, aby som si nemusel priznať pravdu.
Ako vždy dážď a zima Teda štandardné počasie, ktoré sprevádza moje testy. Samotnú cestu do redakcie beriem v daždi a už sa nemôžem dočkať motocykla vybaveného balíkom elektronických pomôcok MSC. Za skratkou sa skrýva názov Motorcycle Stability Control, ktorý myslím nie je nutné prekladať. Novinkou v tomto sofistikovanom systéme je nový systém ABS, ktorý spoľahlivo pracuje aj v hlbokom náklone. No a predpoveď počasia ma uisťuje, že výhody systému MSC budem mať možnosť vyskúšať. Motocykel sa na prvý pohľad od minuloročnej verzie vôbec neodlišuje a vlastne je to pravda, nakoľko elektronický balík MSC sa zvonka nijako nemenil. Po otočení kľúča ma víta nápis Ready to Race a je mi jasné, že tento dobrodružný turista sa bude vymykať zaužívaným pravidlám. Sedlo je o niečo vyššie ako som zvyknutý, ale vďaka stavbe motocykla nemám žiadny problém s dosiahnutím na zem. Chvíľu bojujem s nastavením zrkadiel, ktoré by podľa môjho vkusu mohli byť o niečo viac vychýlené do strán, potom si však zvykám, pretože vďaka tvarovaniu mi poskytujú dostatočný výhľad dozadu aj napriek tomu, že z časti si pozerám na ramená. Adventura je sériovo obutá v pneumatikách Continental ContiTrailAttack 2, čo je podľa môjho súkromného názoru asi najlepšie cestné obutie, aké som na veľkom endure mal. Zo začiatku si musím zvykať na plyn, keďže tento 1 195 ccm dvojvalec do „V“ a jeho 148 koní ide prudko za plynom. Motocykel ťahá úplne od spodku a verím, že nebyť MSC systému nie raz by sa mi stalo, že by išiel na zadné, alebo že by som na mieste prešmykoval. Beriem diaľnicu a s ňou prichádzajú nárazy do prilby. Odstavujem na prvom výjazde a nastavujem si štít na najvyššiu polohu. Návrat na D1 sa koná vo veľkom štýle, teda pri pripájaní do pruhu mám „našlápnutých“ 140 a veselo môžem predbiehať. Štít je veľmi pekne tvarovaný a v najvyššej polohe prekvapivo berie všetok vietor, takže dobrá práca.
Modernizovaný elektronický balík MSC Systém MSC vyrobený v spolupráci s firmou Bosch je niečo, na čo sa nedá vopred pripraviť tak, aby jazdec neostal šokovaný. Motocykel je s ním absolútne stabilný v akejkoľvek polohe na cestách prakticky všetkých tried. Vyskúšal som všetky povrchy od diaľnice cez, okresky a cesty druhej triedy, až po lesné výjazdy na cestách tretej triedy a trakcia bola niečím, čo mal samotný motocykel vždy pod kontrolou. Pokiaľ som teda o niektorom motocykli písal, že vám odpustí začiatočnícke chyby, tak KTM 1190 Adventure MSC je úplným opakom. Táto dáma vám tie chyby ani len nedovolí urobiť. Motocykel vždy reaguje na náklon, povrch a rýchlosť. Náklony je možné robiť snáď až na koleno. V prípade nečakaného a prudkého brzdenia v zákrute motocykel nestráca trakciu a stabilitu, ako by sa z pohľadu fyziky dalo očakávať, ale jednoducho sa vzpriami a zastane. Je to neuveriteľné a človek si to jednoducho musí vyskúšať, aby uveril.
Režim pre každé prostredie MSC ponúka štyri jazdné režimy a to Sport, Street, Rain a Off-road. Vo verzii Street ide motocykel naplno, 148 koní sa derie dopredu a človek má prakticky neustále kam pridávať. Nezachytil som prepad výkonu a aj na 6. stupni som mal pocit, že ešte stále sa len rozbieham a kým som sa s KTM zžil, tak som si musel rýchlosť strážiť, pretože od 90-ky k 110-ke je na KTM veľmi krátka cesta. Zatiaľ čo vo verzii Sport je motocykel agresívnejší, vo verzii Rain sa naopak upokojí. Jeho výkon sa zníži na 100 koní a celý chod je kultivovanejší, takže aj v lejaku má jazdec všetko pod kontrolou. MSC zabezpečuje aby nedošlo k pretočeniu kolesa ani k pošmyknutiu na vozovke. Jazdný režim Off-road naopak dovolí jazdcovi drift do určitej miery. Tak isto pri Off-road režime sa vypína kombinované ABS, ktoré je v ostatných režimoch zapnuté a dovoľuje teda brzdiť oddelene prednou a zadnou brzdou. MSC možno nezabráni tomu, aby vám z vedľajšej cesty nedalo prednosť auto, ale tak ako v tomto prípade, tak aj v 90 % ďalších prípadov môže zachrániť život. Nehovoriac o tom, že je to neskutočne zábavné.
Ergonómia Jedna z vecí, ktoré som pri KTM nečakal je umiestnenie a šírka riadidiel. Sú pre mňa nezvyčajne nízko a sú dosť úzke. Nie je to závada, skôr nezvyk pre mňa. Rozmiestnenie ovládačov je prirodzené a v dosahu. Jedna výtka patrí prepínaču diaľkových svetiel, ktorý je umiestnený tak nešťastne, že sa mi pravidelne darilo zapínať ich pri pohybe ruky. Typický KTM displej sa skladá z analógového otáčkomeru a dvoch digitálnych obrazoviek. Jedna zobrazuje rýchlosť, palivo, teplotu motora, zaradený stupeň atď. Druhá multifunkčná obrazovka jazdcovi ukáže kilometráž, dojazd, teplotu vzduchu, priemernú spotrebu, tlak v pneumatikách, a okrem toho umožňuje nastavovať MSC a pruženie. Pruženie je možné nastaviť elektronicky v troch režimoch a pre štyri druhy záťaže. Režimy sú od najtvrdšieho Sport, cez Street až po Comfort. Voliteľné záťaže sú jazdec, jazdec a batožina, jazdec a spolujazdec a plne naložený motocykel. Čo sa týka samotného sedenia, tak sedadlo je na môj vkus príliš tvrdé. Je to otázka zvyku a toto je predsa len športový bike, takže svoj účel spĺňa ako samotný motocykel tak aj sedadlo. Nečakal by som, že z motocykla s dakarskou rallye v rodokmeni sa časom môže vyvinúť jeden z top motocyklov s najlepšími charakteristikami na presun po cestách.
Nová úroveň bezpečnosti Elektronický balík MSC je pre mňa určite highlightom sezóny. Je to niečo, čo by som ocenil aj keď verím, že je to návykové ako cúvací senzor na osobnom aute a presadnutie na motocykel bez tohto systému môže byť pre jazdca chvíľu mätúce. Napriek tomu by som po ňom určite siahol a užíval si komfort, rýchlosť a bezpečnosť, ktorý toto veľké cestné enduro ponúka. KTM naviac zostala verná svojim koreňom a dobrodružný turista je zároveň aj dobrodružný športovec, ktorý dokáže každý výlet premeniť na vynikajúci zážitok. Veľmi pozitívnou správou je určite aj to, že KTM vyrobila kit na inštaláciu MSC do starších modelov motocyklov 1190 Adventure.
Názor druhého jazda – Miro Tamáši Keby mi niekto pred pár rokmi povedal, že najsofistikovanejšie cestné motocykle bude raz vyrábať rakúska KTM, určite by som mu neveril. Samozrejme, dominancia v teréne je niečo na čo sme si zvykli už dávnejšie, ale cesta? To je predsa niečo úplne iné. Za všetko môže posledná generácia dobrodružného turistu Adventure. V KTM si dali naozaj záležať aby tento motocykel nielen držal krok s top konkurenciou, ale aby bol v mnohých smeroch najlepší. Výborne fungujúci balík elektronických pomôcok, ktorým je Adventure vybavený je na rok 2014 ešte vylepšený a minimálne v oblasti bezpečnosti posúva KTM na absolútny vrchol. Brzdný systém ABS, ktorý je funkčný aj v náklone sme tu ešte nemali, a hneď na úvod musím povedať, že Bosch spolu s KTM odviedli kus práce. Na druhej strane, musím sa priznať, že dosť dlho som bojoval s predstavou, že v náklone mám agresívne potiahnuť za páčku prednej brzdy a poriadne dupnúť na zadnú brzdu. Z praxe viem, že motorka v náklone ponúka len limitované možnosti na spomalenie a prudšie zabrzdenie sa automaticky rovná pádu. Samozrejme, celé som si to naštudoval a pozrel videá z rôznych testov, kde motorka zakaždým bezpečne spomalila, ale trvalo hodnú chvíľu, kým som presvedčil pravú ruku, aby siahla po páčke brzdy. Po prvých opatrných pokusoch však dôvera v tento systém rýchlo narastala a čoskoro som skúšal prudko brzdiť aj v hlbokom náklone a výsledok bol zakaždým rovnaký, motorka rýchlo a bezpečne zastavila, bez náznaku podkĺznutia kolesa alebo intenzívneho pulzovania v páčke. Rýchly brzdný účinok sprevádzalo aj plynulé narovnanie motocykla z náklonu a celé to prebehlo ľahko a prirodzene. Perfektná odvedená práca a stále rozmýšľam koľko fyzikálnych zákonov som počas brzdenia vlastne porušil. Výborný systém, ktorý opäť posúva hranice bezpečnej jazdy na motorke na novú úroveň.
KTM 1190 Adventure 2014 Cena: od 15 200 Eur Motor: 1 195 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2 Výkon: 150 k pri 9 500 ot./min. Krút. moment: 125 Nm pri 7 500 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 2 263 x 893 x 1 447 mm Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná) Rázvor: 1 560 ± 15 mm Výška sedla: 860 mm Objem pal. nádrže: 23 l Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava Text: Jozef Jambor, foto: Vlado Brniak Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2014.
KTM 1190 Adventure 2014 – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.