Pravidelne odoberám časopis Kilometer. V jeho poslednom čísle 8/2007 bol uverejnený zaujímavý článok:
Autori článku vypracovali štúdiu zo štatistických údajov PZ SR a vyšiel im zaujímavý článok o nehodách, z ktorého výcuc uvádzam:
V rámci Slovenskej republiky v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka došlo k nárastu dopravných nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel o 1 572 nehôd. Taktiež je v tejto kategórií nehôd zaznamenaný nárast následkov, usmrtených osôb o 11, ťažko zranených o 57 a ľahko zranených o 60 osôb. Vo všeobecnosti medzi najčastejšie príčiny vzniku dopravných nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel patrí:
? nesprávny spôsob jazdy – 19 961 dopravných nehôd (oproti roku 2005 nárast o 740 nehôd), usmrtených 61 osôb (pokles o 11 osôb),
? porušenie základných povinností ? 19 063 dopravných nehôd (nárast o 1 667 nehôd), usmrtených 123 osôb (nárast o 23 osôb),
? neprimeraná rýchlosť jazdy – 8 589 dopravných nehôd (pokles o 762 nehôd), usmrtených 198 osôb (pokles o 16 osôb),
? nedanie prednosti v jazde – 5 916 dopravných nehôd (pokles o 122 nehôd), usmrtených 68 osôb (nárast o 9 osôb),
? nesprávne predchádzanie – 1 375 dopravných nehôd (nárast o 49 nehôd), usmrtených 25 osôb (nárast o 5 osôb),
? technická závada vozidla – 64 dopravných nehôd (rovnako ako v roku 2005), usmrtená 1 osoba (nárast o 1 osobu).
Pod vplyvom alkoholu zavinili vodiči motorových vozidiel celkom 2 487 dopravných nehôd, čo predstavuje nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 260 nehôd. V priemere pri každej 22 dopravnej nehode bolo vodičovi – vinníkovi preukázanie požitie alkoholických nápojov pred alebo počas jazdy.
Podľa kategórie vodičov najviac dopravných nehôd v rámci Slovenskej republiky zavinili vodiči držitelia vodičského oprávnenia skupiny "B" takmer 58 % z celkového počtu nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel (35 749 nehôd), pri týchto nehodách bolo 324 osôb usmrtených, 1 101 ťažko zranených a 5 105 ľahko zranených osôb.
Podľa druhu nehody, najviac dopravných nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel vzniklo v dôsledku:
? zrážky s idúcim vozidlom – 32 395 dopravných nehôd, 215 usmrtených osôb,
? zrážky so zaparkovaným vozidlom – 10.001 dopravných nehôd, 10 usmrtených osôb,
? zrážky s pevnou prekážkou – 8 237 dopravných nehôd, 107 usmrtených osôb.
Dopravné nehody z hľadiska druhu vozidla:
? Vodiči osobných motorových vozidiel zavinili 40 126 dopravných nehôd (o 796 dopravných nehôd viac ako v roku 2005), čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje takmer 65 % z celkového počtu dopravných nehôd. Pri týchto nehodách došlo k usmrteniu 373 osôb (+ 22 osôb), 1 261 osôb sa zranilo ťažko (+ 70 osôb) a 5 850 osôb sa zranilo ľahko (+ 121 osôb).
? Vodiči nákladných motorových vozidiel zavinili 5 826 dopravných nehôd (+ 206 nehôd), čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje 9,4 % z celkového počtu dopravných nehôd. Pri týchto nehodách došlo k usmrteniu 40 osôb (- 6 osôb), ťažko sa zranilo 104 osôb (- 24 osôb) a 434 osôb sa zranilo ľahko (- 29 osôb).
? Vodiči dodávkových vozidiel zavinili 946 dopravných nehôd (+ 49 nehôd), čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje 1,5 % z celkového počtu dopravných nehôd. Pri týchto nehodách došlo k usmrteniu 10 osôb (+ 2 osoby), ťažko sa zranilo 39 osôb (+ 3 osoby) a 141 osôb sa zranilo ľahko (- 25 osôb).
? Vodiči autobusov zavinili 648 dopravných nehôd (- 24 nehôd), čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje 1,1 % z celkového počtu dopravných nehôd. Pri týchto nehodách došlo k usmrteniu 8 osôb (+ 4 osoby), ťažko sa zranilo 19 osôb ( + 4 osoby) a 116 osôb sa zranilo ľahko (- 23 osôb).
? Vodiči motocyklov zavinili 547 dopravných nehôd (+ 20 nehôd), čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje 0,9 % z celkového počtu dopravných nehôd. Pri týchto nehodách došlo k usmrteniu 28 osôb (- 6 osôb), ťažko sa zranilo 131 osôb (+ 10 osôb) a 283 osôb sa zranilo ľahko (+ 8 osôb).
? Vodiči traktorov zavinili 174 dopravných nehôd (- 33 nehôd), čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje 0,3 % z celkového počtu dopravných nehôd. Pri týchto nehodách došlo k usmrteniu 4 osôb (+ 2 osoby), ťažko sa zranilo 5 osôb (- 1 osoba) a 27 osôb sa zranilo ľahko (+ 13 osôb).
? Vodiči ostatných motorových vozidiel zavinili 6 761 dopravných nehôd (+ 558 nehôd), čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje 10,9 % z celkového počtu dopravných nehôd. Pri týchto nehodách došlo k usmrteniu 13 osôb (- 8 osôb), ťažko sa zranilo 74 osôb (- 6 osôb) a 338 osôb sa zranilo ľahko (+ 1 osoba).
Nepriaznivá situácia z pohľadu najzávažnejších následkov – smrteľných zranení pri nehodách je najmä v Nitrianskom kraji (nebezpečnosť dosahuje hodnotu – 63), v Trnavskom kraji (nebezpečnosť – 86), v Prešovskom kraji (nebezpečnosť – 92), v Košickom kraji (nebezpečnosť – 98), v Banskobystrickom kraji (nebezpečnosť- 103) v Žilinskom kraji (nebezpečnosť – 104) v Trenčianskom kraji (nebezpečnosť – 110). Naopak priaznivé hodnoty nebezpečnosti na usmrtené osoby (nad celoslovenský priemer) evidujeme iba v Bratislavskom kraji (nebezpečnosť – 255).
S cieľom obmedzenia počtu a následkov dopravných nehôd bude v ďalšom období činnosť príslušníkov Policajného zboru orientovaná najmä na:
? plnenie úloh vyplývajúcich pre Policajný zbor z Národného plánu na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky na 2. polrok 2005 s výhľadom do roku 2010,
? zisťovanie priestupkov a sprísnený postih za priestupky, ktoré sú najčastejšími príčinami vážnych dopravných nehôd,
? dodržiavanie rýchlosti jazdy, zákazu požívania alkoholu a iných návykových látok pred alebo počas jazdy, používanie bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení,
? kontrolu motocyklistov a nemotorových účastníkov cestnej premávky.
Pred Policajným zborom Slovenskej republiky stojí neľahká úloha. Hoci, ako už bolo spomenuté, počet usmrtených na našich cestách je druhý najnižší za posledných 10 rokov, z uvedenej tabuľky vidno, že celkový počet dopravných nehôd stúpa.
Je preto načase skoncovať s arogantnými a agresívnymi vodičmi, tolerovaním zastaraného vozidlového parku, ktorý nespĺňa najprísnejšie normy bezpečnosti. Treba riešiť aj problém autoškôl. Hoci ich je ako maku, mnohým z nich chýba profesionálna úroveň a väčšia autorita inštruktorov. Mladí ľudia sa tu nielenže nenaučia správne jazdiť, ale neučia ich ani rešpektu. Výchovu vodičov treba nemilosrdne "odkukať" od severských krajín, kde je výchova mladých vodičov oveľa profesionálnejšia. A v neposlednom rade, polícia musí zapracovať aj vo vlastných radoch. Veď pokiaľ" sa takíto bezohľadní vodiči dokážu s policajtom "dohodnúť".
Prevzaté a upravené z Časopisu Česmad Slovakia – Kilometer.
Tak hlavne ze treba skoncovat s tolerovanim zastaraneho vozidloveho parku co statistika povedala ze z dovodu nevyhovujuceho technickeho stavu alebo technickou zavadou vznikol iba zlomok nehod. Napr ja som doteraz jazdil na samych vrakoch a v pripade nudze pouzijem vraky na presun aj teraz a na to kvantum km som doteraz nemal nieze nehodu ale ani len skrabanec alebo koliziu s inym ucastnikom cp. mam teraz 32 rokov a jazdim od 18 r. a to som za volantom dennodenne. takze si myslim ze dobry a zodpovedny vodic bezpecne odjazdi s akymkolvek vrakom cim nechcem povedat ze ja som ten spomenuty ale tie zastarane vozidlove parky su nebezpecne asi najmenej takze najviac by si policia mala posvietit na vyrostkov s cerstvymi vodicakmi a silnymi lux.autami od sikovnych fotrikov(nikomu nezavidim lepsie auto pokial jazdi ako normalny clovek) tot moj skromny nazor 🙄
Roland Bohužiaľ musím súhlasiť . Je samozrejmé, že technický stav vozidla je dôležitý, ale tento názor je čisto k***tský. Tento názor vyslovil imbecil ( to znamená, že nie je imbecil ten, čo to napísal ). Celá štatistika neuviedla vekový priemer a tým sa stáva nepoužiteľná. Ja stretávam na cestách zásadne k***tkov na silnejších autách, ktorí totálne ohrozujú ostatných účastníkov neskutočnými excesmi. Aj ja som bol taký, nie som bez viny. Na moju obhajobu musím uviesť, že keď som ja mal 150 koňové auto, tak na cestách nikto „nepremával“, to znamená, že to bolo veľmi dávno. Teraz mám najslabšie auto v okrese a som spokojný, len som sústavne ohrozovaný tak ako aj na moto.Ohľadne „netolerancie“ zastaralého vozového parku môžem povedať len toľko, že obnove bráni zákon 725/2004, ktorý je výmyslom ľudí, ktorí tento výrok vyprodukovali. Tož schyzofrenia je ochorenie, ktoré v tejto republike tiež nie je zverejňované štatisticky
Aj ja súhlasím je to úplná hlúposť ked je niekto debil tak narazí aj na novom aute a práve tí čo jazdia na starších sú väčšinou opatrnejší ako tí spomenutý čerství vodiči. Takže si tak isto myslím že ten zákon je úplný kreténizmus. 🙂
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Roland
1. septembra 2007 at 19:37
Tak hlavne ze treba skoncovat s tolerovanim zastaraneho vozidloveho parku co statistika povedala ze z dovodu nevyhovujuceho technickeho stavu alebo technickou zavadou vznikol iba zlomok nehod. Napr ja som doteraz jazdil na samych vrakoch a v pripade nudze pouzijem vraky na presun aj teraz a na to kvantum km som doteraz nemal nieze nehodu ale ani len skrabanec alebo koliziu s inym ucastnikom cp. mam teraz 32 rokov a jazdim od 18 r. a to som za volantom dennodenne. takze si myslim ze dobry a zodpovedny vodic bezpecne odjazdi s akymkolvek vrakom cim nechcem povedat ze ja som ten spomenuty ale tie zastarane vozidlove parky su nebezpecne asi najmenej takze najviac by si policia mala posvietit na vyrostkov s cerstvymi vodicakmi a silnymi lux.autami od sikovnych fotrikov(nikomu nezavidim lepsie auto pokial jazdi ako normalny clovek) tot moj skromny nazor 🙄
kramos
1. septembra 2007 at 20:31
Roland Bohužiaľ musím súhlasiť . Je samozrejmé, že technický stav vozidla je dôležitý, ale tento názor je čisto k***tský. Tento názor vyslovil imbecil ( to znamená, že nie je imbecil ten, čo to napísal ). Celá štatistika neuviedla vekový priemer a tým sa stáva nepoužiteľná. Ja stretávam na cestách zásadne k***tkov na silnejších autách, ktorí totálne ohrozujú ostatných účastníkov neskutočnými excesmi. Aj ja som bol taký, nie som bez viny. Na moju obhajobu musím uviesť, že keď som ja mal 150 koňové auto, tak na cestách nikto „nepremával“, to znamená, že to bolo veľmi dávno. Teraz mám najslabšie auto v okrese a som spokojný, len som sústavne ohrozovaný tak ako aj na moto.Ohľadne „netolerancie“ zastaralého vozového parku môžem povedať len toľko, že obnove bráni zákon 725/2004, ktorý je výmyslom ľudí, ktorí tento výrok vyprodukovali. Tož schyzofrenia je ochorenie, ktoré v tejto republike tiež nie je zverejňované štatisticky
Kwasak
1. septembra 2007 at 20:45
Kramos, co sa tyka toho zakona – absolutne suhlasim
Impreza1412
3. septembra 2007 at 8:31
Aj ja súhlasím je to úplná hlúposť ked je niekto debil tak narazí aj na novom aute a práve tí čo jazdia na starších sú väčšinou opatrnejší ako tí spomenutý čerství vodiči. Takže si tak isto myslím že ten zákon je úplný kreténizmus. 🙂