Connect with us

Testy a recenzie

Elegantný chuligán – test Benelli Macis 125

Publikovaný

on

Extravagantný v detaile

 Ojedinelé technické riešenia

 V premávke má rešpekt

Maximálka 102 km  

 

Skúter s charakterom

Takto model Macis prezentuje samotné Benelli a keď to podtrhneme, tak to nie sú iba reči. Benelli nechcelo vyrobiť IBA skúter, ALE skúter, ktorý by sa odlišoval a zaujal niečím, čo inde neuvidíte. Čo myslíte podarilo sa?  

 

Absolútne individuálne prvky

Začnem pekne zvrchu, pretože oči mi padli rovno na odlievané, hliníkové riadidlá, za ktoré by sa nehanbil ani superšport. Zatiaľ čo iní zakrývajú riadidlá tlstým plastom, tu sú krásne odhalené a vytvarované tak, že sú doslova unikátom v tejto cenovej a kubatúrovej triede skútrov. Pred nimi dominuje väčší oválny prístrojový panel vrazený na kapotu, (niečo podobné sme videli v Alfa Romeo), ktorý v tomto prípade ale kryje športovo tvarovaný spojlerik. Ďalším neštandardným prvkom je bezpochyby plastový priezračný kryt prednej kapotáže a podobne je to i v zadnej časti, kde je ním prekrytá svetelná rampa, v oboch prípadoch s jemne tieňovaným a tvarovaným plexi. Super bodku dizajnu: výfuk / variátor. V prvej chvíli som ostal v pomykove, prečo je variátor na „oboch“ stranách motorky. Motorka skoro identicky vyzerá v týchto partiách na oboch stranách. Variátor je ale na ľavej strane a jediná odlišnosť je v tom, že je nad ním je pridaný vzduchový filter. Pravá strana je zrkadlovou sestrou tej ľavej, ale tu sa skrýva koncovka výfuku a rafinovane aj hrdlo na nalievanie oleja do motora. To bol výpis neštandardných prvkov do plusu, ale sú tu i tie do mínusu: pod sedadlo nám nevošla žiadna JET prilba, skrinka pred kolenami je na ozdobu, vošla mi tam iba peňaženka, a to v nej moc peňazí teda nemám, prístrojovka je síce veľká, ale…  

 

Podvozok a brzdy

Ak hľadáte silnú stránku skútra niekde inde ako v dizajne, tak tu ste správne. Oceľový rám sa vyznačuje skutočnou tuhosťou a nebude sa báť odviezť dvoch jazdcov a v pohode znesie i plne naložený zadný kufrík, na ktorý má pripravený pekne tvarovaný, masívny železný držiak s predvŕtanými otvormi na upevnenie platne. My sme vyskúšali 50 l kufor a bolo to super a bez straty miesta pre spolujazdca. Ráfy kolies sú pravé 16-tky s pekným dizajnom lúčov. Ak by sme si dovolili porovnávať predné tlmiče, tak napr. Honda SH 125i má identický priemer predných tlmičov 33 mm ako Macis či Burgman 125. Macis disponuje vpredu i vzadu po jednom 240 mm kotúči, ktoré obsluhujú dvojpiestikové strmene. Zadné koleso je kotvené z oboch strán a vpravo nájdeme odlievanú kyvnú vidlicu, ktorá zabezpečuje skútru vysokú mierustability a to nielen pocitovo, ale aj v rôznych pasážach cesty a to aj vďaka 58 mm zdvihu pruženia.  

 

Motor dá čo očakávate

Macis bez pohnutia stál v garáži skoro 3 týždne kým prišiel na rad. Trochu som sa bál, ako zareaguje štart v spoločnosti karburátora. To vám poviem: NA 1. šupu a nezhasol.Jeho prejav ostal okamžite zdravý bez kolísania otáčok. Aj keď posed je opäť vyšší, v tomto prípade mi to nevadilo ako u Cafénnera 250. Veľmi zaujímavý je i jeho zvukový prejav, ktorý vás navádza na vyšší objem ako máte pod sebou. Variátor treba roztočiť trochu viac, ako by som očakával, aby sa skúter rozbehol. Všetko ostatné už ide hladko, rozjazd skútra nazvem ako veľmi AKČNÝ a razantný. Motor podtrhuje práve v tomto momente svoju silu a a nastavenie od výrobcu je také, že dávkovanie výkonu je akčné ihneď až do rýchlosti cca 80 km/h. Pri takomto rozbehu vás opäť poteší neštandardná zvuková kulisa v rytme tuningového výfuku, ale nepotešia neštandardne vibrujúce zrkadlá. Ďalšia potešiteľná vec je, že motor nestratí silu ani v prudkom stúpaní. A práve tu som vytušil, že výrobca vsadil nastavenie CVT prevoduviac na silu ako na mimomestskú rýchlosť. Moja testovacia rovná cesta s obojsmernou jazdou potvrdila domnienku o maximálne, ktorá skončila na 98 km/h (info z rýchlomeru). Po predĺžení tejto trasy som dosiahol rýchlosť 102 km/h. Takže ak chcete zmenu, treba vymeniť valčeky vo variátore, zvýšite tým maximálku a znížite silu v stredných otáčkach. Ak chcete dochádzať do práce napr. Bytča – Žilina po diaľnici, tak by som to spravil, ak sa motáte len po meste a blízkom okolí, treba to nechať tak.  

 

Jazda je príjemná, bezpečná

Ihneď po nasadnutí doceňujem skutočne veľký priestor pre jazdca i spolujazdca, ktorý má v tomto prípade pod nohami oceľové stúpačky a pre ruky veľmi dobre tvarovateľné madlá. Priaznivo je nastavené pruženie, ktoré je primerane príjemné – ani mäkké, ani príliš tvrdé. Oválny palubný prístroj vyzerá trochu lacno a na rýchlomery ohlupuje oči číslicou 160 km/h, ručičky a informácie sú čisto analógové a veľmi dobre čitateľné až na dva mini displejíky s časom a počítadlom km. Prístroj a spojlerík na ňom je uložený nízko, skoro pod úrovňou riadidiel a tak ma dobre prefukuje. Veľmi zaujímavé celkom sa mi páči vzorka pneumatík, ktorá má výborne drží aj v daždi a pneu nepodšmykuje. Prudké náklony má Macis v tele výjazdy zo zákrut sú pod plnýom príjemné, následné brzdenie je jemné, stredne mäkké- presne dávkovateľné a spoľahlivé. Skúter je veľmi štíhly, dobre obratný zo strany na stranu ide pekne. Všimol som si, že okolitá premávka si ho poľahky mýli s veľkou motorkou a následne mu vzdáva náležitú poctu uhýbaním sa s očakávaním, že „táto motorka ma bude predbiehať“ a to sa mi na skútri stáva málokedy.  

 

Je 1 990 Eur adekvátnych?

V porovnaní s tým čo je na trhu áno. Áno, dá sa kúpiť 125-tka aj za 1 200 Eur, ale nebude mať 16“ kolesá, takto silný motor, výrazný dizajn, kvalitný sebavedomí podvozok, výborné brzdy a imidž dospelej motorky. Prirátajte si ale drobnú investíciu do kufríka pre dve prilby, pretože na víkendové výlety vo dvojici je ako stvorený a nie len tam, ale aj do práce v pohode denne obslúži dvojčlennú posádku – a to sa počíta.  

 

Benelli Macis 125

Cena: 1 990 Eur

Motor: 125ccm, 4T jednovalec, Euro 3

 Výkon: 12 k pri 8 500ot./min.

Rozmery (D x Š x V): 2 095 x 720 x 1 115 mm

Výška sedadla: 800 mm

 Hmotnosť / cel. hmotnosť / nádrž: 130 / 290 kg / 7,4 litrov

 Max. nameraná rýchlosť: 102 km/h

Pneu: vpredu: 100/80-16, vzadu: 120/80-16  

 

Skúter na test zapožičal: GVP MOTO s.r.o. Komárno  

Autor: Vlado Brniak

Benelli Macis 125 – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri