Connect with us

Spravodajstvo

Európske štítky na pneumatiky sú tu.

Publikovaný

on

Odborníci z branže upozorňujú, že nehovoria zďaleka všetko.

Bratislava 5. novembra – V minulom týždni vošlo do platnosti povinné používanie nových štítkov, ktoré upozorňujú spotrebiteľov na výkonnostné a bezpečnostné parametre pneumatík. Odborníci z pneumatikárského odvetvia však poukazujú na to, že štítok obsahuje veľmi málo kritérií na to, aby dostatočne charakterizoval vlastnosti pneumatík.

Európsky štítok na pneumatiky bol navrhnutý ako hodnotiaci systém, ktorý má spotrebiteľov viesť k nákupu bezpečných a k životnému prostrediu šetrných pneumatík pomocou zobrazenia troch výkonnostných parametrov – valivého odporu, priľnavosti za mokra a hlučnosti. Od minulého týždňa všetky pneumatiky na osobné automobily, ľahké nákladné vozidlá a nákladné vozidlá sa musia predávať výhradne s týmto informačným štítkom.

Výrobca pneumatík spoločnosť Goodyear túto iniciatívu víta, ale zároveň zdôrazňuje, že európsky štítok udáva iba niekoľko z mnohých dôležitých výkonnostných parametrov pneumatiky.

Jean-Pierre Jeusette, generálny riaditeľ inovačného centra spoločnosti Goodyear v Luxemburgu, to komentuje slovami: "Štítok má veľký potenciálny vplyv, a to z finančného, ekologického ako aj z bezpečnostného hľadiska na cestách napriek celou Európou. Naša analýza ukazuje, že ak by všetky vozidlá jazdili na pneumatikách s hodnotením A, mohlo by to ušetriť až 27 miliárd eur ročne na pohonných hmotách 1 a emisie CO2 by mohli byť znížené až o 20 miliónov ton #178;. "

"Voľba osobných pneumatík s hodnotením A v priľnavosti na mokrom povrchu v porovnaní s pneumatikami s hodnotením G môže znamenať až o 30 % kratšiu brzdnú dráhu na mokrom povrchu, teda zastavenie až o 18 metrov skôr 3, čo zodpovedá dĺžke troch až štyroch automobilov."
"Avšak štítok môže spotrebiteľom a správcom vozových parkov slúžiť len ako počiatočný bod, pretože pri výbere by mali hľadieť aj na ostatné parametre, ktoré ovplyvňujú celkové vlastnosti pneumatiky. Ak sa pozrieme na to z hľadiska našej spoločnosti, Goodyear testuje viac než 50 rôznych prvkov ovplyvňujúcich vlastnosti pneumatiky počas jej vývoja, vrátane ovládateľnosti na suchom a mokrom povrchu, bočnej stability a stability vo vysokých rýchlostiach. Kľúčové bezpečnostné parametre, ako sú aquaplaning pri zatáčaní a pri jazde po rovine, nie sú takisto uvedené na štítku.
"

Výsledok sa môže líšiť podľa typu vozidla a cestných podmienok, ale rozdiel medzi stupňom G a A pre kompletnú sadu pneumatík môže obmedziť spotrebu pohonných hmôt až o 7,5 % pri meraní podľa testovacích metód uvedených v nariadení EC 1222/2009. Napríklad: Voľbou pneumatiky s valivým odporom A miesto stupňa G by mohol vodič ušetriť viac ako 315 eur počas životnosti pneumatík. Výpočet vychádza z nasledujúcich predpokladov: Priemerná spotreba pohonných hmôt je 8 l na 100 km (80 l na 1 000 km), 7,5 % = o 6 l menej pohonných hmôt; 1,50 eura na liter = 9 eur pri priemernom kilometrovom prebehu 35 000 km = 315 eur. S približne 217 750 000 autami na cestách (zdroj: http://www.acea.be/news/news_detail/vehicles_in_use/) a priemerne 14 000 najazdenými kilometrami v Európe za rok vedie k potenciálnej ročnej úspore až 27 miliárd eur, ak by všetky európske autá jazdili na pneumatikách s hodnotením A.

Nezávislá testovacia organizácia TÜV tak isto upozorňuje na to, že informácie uvedené na novom európskom štítku sú obmedzené.

Michael Staud, produktový manažér v oblasti pneumatík a kolies v spoločnosti TÜV SÜD Automotive uvádza: "Európsky štítok je niečo ako sviečka, pretože vnáša do oblasti parametrov pneumatík trochu svetla, žiaľ, nejde však o pochodeň. Veľa dôležitých výkonnostných parametrov na ňom jednoducho nie je uvedených a zimné pneumatiky sú toho veľmi dobrým príkladom. Na túto skutočnosť by ste si ako kupujúci mali dávať pozor. Na vaše ďalšie otázky by ste sa pri výbere pneumatík mali pýtať priamo vášho predajcu a neočakávať, že štítok vám povie všetko, čo potrebujete vedieť. "

"Úspech nového značenia bude veľmi závisieť aj od kvality jeho presadzovania, čo má za úlohu všetkých 27 členských štátov, každý na svojom území. Zároveň musí existovať efektívny systém pokút v súvislosti so zavádzaním tohto predpisu, čím sa zvýši dôveryhodnosť štítku. Efektívnym presadzovaním štítkov by sa mala vytvoriť porovnateľná základňa pre všetky spoločnosti na trhu, čo by zabezpečilo, že verejnosť, predajcovia pneumatík aj ostatní zainteresovaní ľudia nebudú oklamaní a navádzaní k nákupu nekvalitných pneumatík, ktoré boli buď náhodou alebo zámerne nesprávne označené," dodáva Staud .

Jedny z najväčších úspor sa prejavili vo flotile nákladných vozidiel, vysvetľuje Emmanuel Robner, riaditeľ hodnotenia pneumatík v spoločnosti Goodyear. "Pri nákladných automobiloch sa valivý odpor podieľa na spotrebe približne 30 percentami, takže voľba správnej pneumatiky môže spotrebu automobilu zásadne znížiť."

"Vplyv na potenciálne zníženie ekologického vplyvu by mohol byť enormný a odhadované finančné úspory by sa mohli rovnať 7 000 eur počas celej životnosti pneumatík – teda dosť na to, aby správca flotily nakúpil nové pneumatiky 4."

Viac informácií nájdete na www.goodyear.sk.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri