Píše sa presne 1. máj 2013. Je krásne jarné ráno, sviatok práce a teda voľno a vo vzduchu sa črtá pekný deň ako stvorený na oddychovú kávu v meste alebo na malý výlet niekam do prírody. ALE HLAVNE!!! Od dnes vchádza do platnosti novela zákona o cestnej premávke. Umožňuje všetkým s B-čkovými papiermi pilotovať aj skútre do 125 ccm a myslím, že to bude mať pozitívny ohlas práve u kúpyschopnej časti zákazníkov, medzi 25 – 45 rokov, ktorí nemajú skúsenosti a chuť na veľkú motorku, ale už ich zápchy a nekonečne strávený čas v meste za volantom nebaví. Tak načo je aj mne dnes v meste veľké, ťažké a slnkom zohriate auto!?! Zahadzujem kľúč a vyberám iný, krajší… kľúč od motorky.
Prémiový spoločník nielen do mesta Áno, schválne som použil výraz motorka. Kategória do 125 ccm je totiž zlomová. Je to prechodná hranica medzi malými skútrami a skutočnými motorkami. Niektoré z nich si dokonca aj status skutočná motorka svojimi rozmermi a charakteristikou zaslúžia. Ale čo keď nechcete iba klasický skúter, čo keď chodíte na kávu na drahom SUV alebo športovom kupé? Potrebujete niečo extra, niečo iné, prémiové. No a jednu takú si dnes beriem so sebou na kávu ja. Yamaha X-MAX 125 Momodesign. Poďme sa teda trochu ukázať…
Spojenie týchto dvoch značiek má svojím štýlom k sebe blízko. Yamaha navrhuje ostré, dynamické tvary, a samozrejme kvalitné motorky, no a pre MOMO je typický moderný, mestský „Urban style“. Čo môže byť lepšie spojenie pre atraktívny a svieži mestský skúter? Japonská kvalita v talianskom dizajne – nový X-MAX 125 Momodesign, prémiový skúter.
Srdce X-MAXu Štvortaktný jednovalec je už dobre známy a svojimi výkonmi nikoho neprekvapí. Je vyladený na rýchle reakcie od 0 do cca 60 km/hod., čo je ideálne na výborné zrýchlenie z križovatky a svižne zrýchľuje až do rýchlosti cca 90 km/hod. Viac od neho ani neočakávam. Aj keď maximálna rýchlosť sa vyšplhá niekde nad 110 km/hod., nie je to tempo, ktoré by ste chceli udržiavať dlhodobo. Svojou stavbou je prispôsobený na mestské rýchlosti a tam sa cíti ako ryba vo vode. Navyše pri jazde so spolujazdcom mimo obce už cítiť vyššiu váhu a chýbajúce koníky na zrýchlení. Optimálna cestovná rýchlosť mimo obce je teda skutočne predpisových 90 km/hod a malá výkonová rezerva príde vhod na obehnutie pomalšieho vozidla aj keď treba si nechať dostatočnú rezervu na predbiehanie. Výhodou štvortaktnej 125-ky je samozrejme takmer bezúdržbový režim počas celej sezóny. Stačí tankovať a ani to vlastne skoro netreba.
MOMO Design Celkový dojem X-MAXu má teda na svedomí spojenie značiek Yamaha a MOMO Design. Treba povedať, že je to vydarené spojenie. Všetky detaily, každý kút motorky je označený logom MOMO Design. Od vyšívania na sedadle, cez stúpačky s okrasnou hliníkovou lištou, úložnú skrinku, kapotáž, športové budíky až po rukoväte. Navyše nie sú použité žiadne druhotriedne materiály. Všetko v luxusnom prevedení a dokonalom zladení šedej a čiernej. A k tomu všetkému dokonale ladí farba POWER BLACK. Nádherná moderná kombinácia, žiadne retro, ani klasika.
Podvozok Absolútne najsilnejšou stránkou X-MAXu je jeho podvozok. Krátky rázvor ho predurčuje na vynikajúce manévrovacie schopnosti. To by však samo o sebe nestačilo. Za jeho všestrannosťou a športovými vlastnosťami je ľahký a tuhý rám. Kompaktná trubková konštrukcia rámu mu dodáva ostrosť a stabilitu aj v hlbokých náklonoch. O rýchlu odozvu sa zase stará kvalitné odpruženie vpredu, teleskopická vidlica a vzadu dvojica tlmičov spolu so širšími kolesami, vpredu 15 palcov a vzadu 14. Výborným nadštandardom sú potom zväčšené brzdné kotúče 267 a 240 mm s dvojitým piestikom vpredu. Tie majú vzhľadom na nízku váhu výborný účinok a vzhľadom na športový charakter vysokú prioritu. Ak sa necítite dostatočne bezpečne, je možné X-MAX objednať aj vo verzii s ABS, ktorú však vzhľadom na stav vozoviek a správanie vodičov automobilov určite doporučujem.
Mesto je môj revír Ako skoro každý skúter aj je X-MAX určený predovšetkým do mesta. Je mimoriadne obratný a stabilný. Hĺbka náklonov, ktorú ponúkne podvozok je najmä pre spolujazdca až šokujúca. Z mesta sa raz dva stane motokárová dráha a každý kruháč, každá ostrá zákruta je pre neho výzvou, ktorú treba zdolať alebo skrotiť. Úžasné pritom ale je, akú istotu a kľud pritom X-MAX zachová. Začínajúci jazdec už po pár týždňoch jazdenia naberie veľmi cenné skúsenosti a zlepší svoje jazdecké kvality. X-MAX ale nie je iba športová a luxusná hračka. Je mimoriadne praktický. V prednej časti ponúka dostatočný uzamykateľný priestor na mobil, kľúče peňaženku, vizitkár, dokonca aj stredný diár či Mini Tablet. Pracovné kávy v štýle prídem v prilbe, očarím ťa na te a odídem na imidžovej strele sú v sedle Yamahy predurčené na úspech. Priestor pod sedadlom je prispôsobený na dve prilby, takže ak potrebujete skočiť s asistentkou na poštu, pod sedadlo v pohode zmestíte kopec A4 obálok, prípadne dva stredné balíky.
Rovnako praktické sú úložné priestory aj cez víkend na piknik, či víkendový nákup na nedeľný obed. Dá sa X-MAXu aj niečo vyčítať? Pri dlhšom jazdení som si nevedel vystrieť nohy a nízky čelný štít je pri rýchlosti nad 90 km/hod. málo účinný. Vietor je nepríjemný a vysoká rýchlosť nie je vhodná ani pre vaše pravé zápästie, ktoré sa po čase tiež unaví. Na druhej strane ak plánujete absolvovať v sedle +200 km výlety, tak už by stálo poobzerať sa po niečom väčšom ako 125-ka. V tomto prípade by som odporučil modely X-MAX 250 alebo najnovšie X-MAX 400 (samostatné predstavenie nájdete na str. 40 – 41), ktoré sa nebránia ani dlhším turistickým výletom.
Záver X-MAX Momodesign je ako ozajstná celebrita. Predstavujem si ho práve vo veľkých mestách a v prestížnych dovolenkových letoviskách. Pred preplneným nákupným centrom, pred prestížnym fitcentrom v centre, pred známou kaviarňou, ale aj na bežné vybavovanie po úradoch cez pracovný deň. Absolútne spratný v každej uličke, obratný v každej situácii, a k tomu stále zábavný a zaujímavý. Vynikajúca voľba pre náročných zákazníkov, ktorí objavujú skútre do 125 ccm.
Yamaha X-MAX 125 Momodesign
Cena: 4 790 Eur
Motor: 124 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 14 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 11,3 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 200 x 776 x 1 215 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 173 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 776 mm
Objem pal. nádrže: 11,8 l
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 140/70-14
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V.
Text: Edo Chudovský, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2013
Janka
Exkluzívny mestský frajer – Test Yamaha X-MAX 125 MOMODESIGN
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
devill63
15. júla 2013 at 7:48
Veľmi pekný a verím aj hodnotný skúter ale či skutočne za 4.800 € som už trocha na pochybách….