Connect with us

Testy a recenzie

GS ako nikdy predtým, Maroko 2. – 4. 3. 2013 – Test BMW R 1200 GS

Publikovaný

on

Trochu netradične si na týchto stránkach teraz prečítate postrehy alebo priamo test BMW R 1200 GS M2013. Prečo takto? Pôvodná pozvánka, ktorú naša redakcia obdržala na testovanie tohto modelu v Južnej Afrike v termíne 4. – 6. 2. 2013 bola nakoniec zrušená z dôvodu tragickej udalosti, ktorá sa stala pri testovaní tohto modelu hneď v prvom turnuse testovania novinárov. Náhradné novinárske testovanie sa nekonalo a tak sme využili skúsenosti a postrehy autorizovaného predajcu BMW motocyklov v SR Michala Fraňa a Juraja Babiaka z FMoto Bavaria, ktorí na začiatku marca vyskúšali túto legendu na dílerskom mítingu a tréningu predajcov BMW v Maroku. Keďže v krátkej dobe bude GS i na Slovensku, redakčný test si prečítate v niektorom z najbližších vydaní ale i tieto postrehy Michala a Juraja sú veľmi zaujímavé, možno o to viac, že Mišo aj Juro ako dlhoroční GS-áci poznajú pôvodné modely GS úplne dokonale a tak môžu model 2013 prísne konfrontovať s históriou. Jazdilo sa úplne rozličným prostredím, asfalt, serpentíny, štrk, terén, teda všetko čo vás s dobrodružnou GS môže ľahko stretnúť.

Dizajn a ergonómia v skutočnej praxi (Michal)
Najnovší prírastok v rodine GS je od roku 2013 po dizajnovej stránke inovatívnymi technológiami kompletne prerobený, čím sa na prvý pohľad odlišuje od konkurencie, a samozrejme aj od svojho predchodcu. V prednej časti motocykel disponuje radou úplne nových výkonných svetlometov s viacerými kombináciami zdrojov svetla. Za prednými tlmičmi nad motorom je doposiaľ nepoužívaný kvapalinový chladič motora s ventilátorom. Vzhľadom k svojej vysokej polohe a pozíciou bočných kapôt je veľmi dobre ukrytý pred poškodením v prípade ľahkého pádu. Inovatívny je i polohovateľný štít, ktorý nadštandardne chráni jazdca. Aj jazda s enduro prilbou so šiltom je pre jazdca aj pri vyšších rýchlostiach bezproblémová, a hlavne bez turbulencií, čo značne znižuje únavu krčnej chrbtice pri ďalekých výjazdoch. Rovnako dobre pracujú i jednodielne kryty rukoväti, ktoré vynikajúco chránia ruky jazdca pred dažďom, chladom, či kamienkami z cesty od jazdca pred vami.

Ovládače skoro ako na GTL (Michal)
BMW vložilo do nového GS úplne nový systém ovládacích prvkov na riadidlách s tým, aby boli čo najjednoduchšie prístupné pre okamžitú manipuláciu za každých podmienok. Možno neuveríte, ale konečne je tu jednotlačítkové ovládanie smeroviek, ovládanie navigácie na rukoväti podobne ako na GTL. Ovládačom dobre sekunduje nová prístrojová doska s vynikajúcou čitateľnosťou LCD displeja za každých svetelných podmienok. Displej zobrazuje obrovské množstvo skutočne užitočných údajov potrebných pre monitorovanie aj niekoľko tisíckilometrovej dobrodružnej trasy.

Je jedno či ste tlstý, chudý, malý, vysoký… (Michal)
GS poskytuje skutočne široký výber a možnosť nastavenia sedadiel a tým poskytuje možnosť jazdcom s akoukoľvek postavou, ale aj jazdným zameraním, nekonečný výber nastavenia pozície a vôbec prvýkrát je nastaviteľné aj sedadlo spolujazdca. Kritizovaný priestor medzi valcom a stúpačkou u pôvodného GS sa v tomto prípade radikálne zmenil a teraz i jazdci nízkej postavy pri dosahovaní na zem toto ocenia. Totižto zmenená poloha stúpačiek už tak nerozťahuje nohy a aj pri enduro jazde môže jazdec viac manipulovať so svojím postojom ako u pôvodného GS. Na postoj i posed priamo nadväzuje nádrž a jej tvar s integrovaným tankpadom. Je lepšie prispôsobená pre jazdca tak v jazde v stúpačkách, ako aj v sede, a navyše výborne chráni nohy proti vetru a vode. Predné stúpačky sú v základe širšie a zadné zasa rýchlo demontovateľné, čo ocení sólo enduro jazdec.

Pozícia rámu, zadné partie (Michal)
Rám je dvojdielny, oceľový a spolu s motorovou časťou tvorí nosný prvok, čím sa dosahuje vyššia torzná tuhosť. Neprehliadnuteľný je zväčšený, zmodernizovaný masívny tlmič výfuku.
Mimochodom, po prvýkrát je koncovka výfuku u boxer motorov vedená po pravej strane motocykla. Keď logicky jazdec vždy nasadá z ľavej strany, zamedzila sa možnosť popálenia jazdca pri nasadaní na motocykel, a hlavne pri tlačení, napr. pri krátkych presunoch na parkovisku. Na ľavej strane ale prekvapí kardan, ktorý týmto navrhnutím narástol o 5 cm a pomohol zvýšeniu stability jazdy pri zachovaní rázvoru. Oba ráfiky kolies sú širšie aj s použitím širších pneumatík, čo zvyšuje dizajnovú atraktivitu a zároveň je motocykel robustnejší. Nezabudnime na nové brzdové koncové svetlo, ktoré zvyšuje bezpečnosť, pretože výrazne odlišuje koncové svietenie od brzdného.

Motor prevodovka a elektronika
Aj dizajn motora je prispôsobený zmene koncepcie, pričom je citeľne kompaktnejší, má širšie rebrovanie. Prekvapivý je systém chladenia, ktoré je kombinované vzduchom a kvapalinou. Kvapalina je iba tam, kde dochádza k extrémnemu tepelnému namáhaniu. Viete, že tento systém bol vyvinutý na monopostoch F1? Preto i na novom GS nájdete spomínané rebrovanie a celkový výsledok vedie k potrebnému zníženiu emisií. Motor je oproti predchodcovi tichší a aj s minimálnymi – menšími vibráciami. Zvuk z koncovky výfuku by ste hravo priradili k iným dvojvalcovým, kvapalinou chladeným zástupcom značky, ale v záťahu má príjemný a plný zvuk.

Mapy riadenia, motor ide lepšie… (Juraj)
Otočte rukoväťou a už pod hranicou 2 000 otáčok je nárast krútiaceho momentu citeľný a ťah motora je veľmi lineárny, pričom nevädne ani vo vrchnom spektre otáčok. Každý, kto jazdil predchádzajúce modely potvrdil, že hádam okrem najnižších otáčok (pod 2 000 ot./min.) ide motorka podstatne lepšie ako predchodca a má motardovejší charakter. V závislosti od zvoleného jazdného módu (RAIN, ROAD, DYNAMIC, ENDURO A ENDURO PRO) reaguje buď mäkučko (Rain), pričom ABS s kontrolou trakcie zasahujú jemne a okamžite, alebo veľmi ostro (Dynamic) a s možnosťou štartu po zadnom a možnosti powerslidu na asfalte s kvalitným povrchom, so zapnutou kontrolou trakcie a ABS. V móde Enduro si takéto užívanie motorky môže dopriať aj menej skúsený jazdec, pretože pred hranicou fyzikálnych zákonov zasiahne elektronika spôsobom adekvátnym k situácii, ale dosť jemne na to, aby sa jazdec nedostal do problémov. Mód Enduro Pro vyžaduje skúseného jazdca, pretože ABS a ASC sa zapínajú až v hraničných situáciách a v prípade zošliapnutia zadnej brzdy sa ABS vzadu deaktivuje, aby bolo možné kontrolovane zahodiť zadok a pri tom zostalo ABS vpredu aktívne. Môžem potvrdiť, že už na Enduro móde môžete zabudnúť na vypínanie ABS pri zjazde z kopca po kameňoch, pretože na to, aby sa aktivovalo, by motorka musela isť tak neúmerne rýchlo k adhéznym podmienkam, že ani kontrolované jemné blokovanie predného kolesa pravdepodobne nezabráni pádu alebo obdobnej nepríjemnosti.
Vo finále je motor po každej stránke pružnejší, výkonnejší a zábavnejší, kľudne porovnateľný s trojvalcom. Možno bude niekomu chýbať drsnejší, živočíšny prejav vzduch / olej predchodcu, ale adrenalín a úsmev v prilbe pri plnej akcelerácii zo zákrut nechajú zabudnúť na „staré dobre časy“ a povieš si „Let the progress go on!“

Prevodovka a spojka = hydraulika a antihopping (Juraj)
Prevodovka je veľmi ľahko a presne ovládateľná a to aj vďaka novej hydraulickej antihoppingovej spojke. Jej práca je vynikajúca aj pri rýchlom odkopnutí o 2 či 3 stupne a to bez štandardného „antihop“ cvaknutia po rýchlom vypustení. Všetkých 6 stupňov prevodu zapadá hladko a presne bez vyskakovania rýchlosti (stávalo sa to v minulosti pri modeloch so suchou spojkou počas zábehu), pričom dráhy radiacej páky sú tak akurát. Mechanické šelestenie prevodovky a kardanu tak typické pre GS pri prejazde terénom a ľahkých skokoch zostalo, pocitovo je ale trochu menšie – možno je to tým, že boli motorky tesne po zábehu a nie so 100 tis. kilometrami ako moja.

Podvozok to je ESA (Juraj)
GS prichádza s novým elektronicky regulovaným systémom pruženia Dynamic ESA. Tento poloaktívny systém monitoruje vertikalny pohyb kolesa spolu s okamžitou rýchlosťou a okamžite upravuje tuhosť pruženia podľa danej situácie. Pritom spolupracuje so zvoleným jazdným režimom (rain-enduro-pro) v zmysle zachovania čím lepšej trakcie, komfortu a na druhej strane zabráneniu húpania pri akcelerácii a poškodenia motorky pri prepružení v teréne. Tento systém tiež zberá údaje polohy elektronického plynu a vedenia kolies patentovanými systémami BMW Telelever a Paralever so snímačmi polohy a rýchlosti pohybu tlmiacich jednotiek. Nové základné obutie Metzeler určené v nových rozmeroch pre najnovší model GS je vynikajúce a poskytujú úplne iný pocit v zákrutách, ale s minimálnou hlučnosťou v enduro verzii. Ich dvojzmesová technológia im zaručuje dlhšiu životnosť, pričom oceníte ich prácu na ceste aj v teréne.

O čom teda je nová GS? (Michal)
Mnoho výhod už v základe. Napríklad nová GS má super krytie voči vetru a zlému počasiu, netreba riešiť žiadne iné plexi a nádrž ku krytiu pekne pomáha. Posed je neúnavný, prirodzený a komfortný, s neštandardnými voľbami nastavenia. V základnom nastavení v Enduro móde je motorka v teréne zmyselne ovládateľná aj pre úplného nováčika a elektronika vyrieši množstvo problémových situácií za jazdca. Jazdili sme v piesku, blate, kameňoch, horské zjazdy a výjazdy a aj chopristi krásne išli bez zaváhania.
V Enduro móde, ktorý sa cvakne za jazdy je obmedzené zadné ABS, aby sa dalo lepšie brzdiť, pričom predok reaguje super. S Enduro módom sa dá pár centimetrov aj vo výjazde odhodiť zadok, potom sa hneď chytí, a preto si aj úplný amatér užije jazdu terénom. Na ceste ide GS skoro ako sama a do zákrut a pri Rain móde sa dá vyblázniť aj v daždi alebo na prašných cestách.
Nevýhody? V teréne pri prekážke sa ťažšie pri novom systéme elektronickej aktívnej kontroly pruženia preskočí nečakaná veľká jama. Pri vyššom výkone je prvotný rozbeh rovnaký (cca do 50 km/h), pretože tlmič nedovolí „pričupeniu“ motorky pri prudkom štarte, a preto guma nie je tak zaťažená. Trakcia ju tým pádom nedovolí vystreliť váhou a prekážka – jama je horšie prekonateľná. Pôvodný model mi dovolil motocykel vzadu pri prudkej akcelerácii pritlačiť k zemi a následne odľahčiť a skočiť. V tomto prípade to elektronika nedovolí, ale je to iba jeden prípad, pričom berte to ako moju teóriu. Od 3 000 ot. to ide ako štvorvalec a úsmev neschádza 🙂 A potom asi nevýhodou bude dostupnosť modelu. Ak chcete vedieť viac a podrobnejšie – sme vaši: Mišo a Juro.

BMW R 1200 GS
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 700 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 207 x 953 x – mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 238 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 507 mm
Výška sedla: 850 / 870 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17
Cena: 13 950 Eur

Text: Michal Fraňo, Juraj Babiak, Vlado Brniak, foto: BMW, Michal, Juraj

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013 Janka

GS ako nikdy predtým, Maroko 2. – 4. 3. 2013 – Test BMW R 1200 GS

1 komentár

1 komentár

  1. devill63

    7. mája 2013 at 15:56

    Popísané veľmi zrozumiteľne, žiadne omáčky a kecy typu normálňe čovjek neví co napísat, prvé co mňa napaduo, biuo prevzaté

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement Advertisement

Najčítanejšie

Partneri