Vec sa
má tak, cestovať sa dá na všetkom. Aj na oslovi, aj na voze ťahanom dobytkom,
aj na koni. Ale predstavte si cestovať na veľkej mačke, povedzme na gepardovi,
leopardovi alebo pume. Tak o tom je cestovanie na KTM 1290 Super Duke GT.
Dvojvalcová explózia
Pohonnou
jednotkou Super Duke-a turistu je 75 stupňový V-éčkový dvojvalec s objemom
1301 ccm. Vŕtanie x zdvih je 108 x 71 mm. Čo však jazdca a vlastne aj jeho okolie
zaujme ako prvé je brutálny zvuk, ktorý sa začne rinúť z Akrapoviča po
naštartovaní. Je to hutný zvuk zvieraťa na love a nie jednu chvíľu bude
jazdca tešiť, že kam príde tam o ňom vedia. Na druhú stranu si predstavte
situáciu, že cestujete. Chcete sa v neznámych končinách spýtať na cestu
a čo sa stane? Dotazovaný vás nepočuje, takže zakaždým musíte vypnúť
motor. Ešteže už máme navigačky. Motor dáva pri bežnom režime 173 koní
a spojme si to s váhou (natankovanou) 228 kíl. Je to jednoducho
cestovná raketa, niečo ako Šinkansen na dvoch kolesách.
Motor
a vlastne celý motocykel sa správa ako čistokrvný športovec. Motor zaberá
odspodu a jazdec má k dispozícii ohromný krútiaci moment 144 Nm,
pričom 114 Nm je dostupných už pri 3 250 otáčkach, jednoducho trhá asfalt.
Výjazdy zo zatáčok sa stávajú otázkou posúvania hraníc náklonu
a rýchlosti, no a postupne sa tam preklápa celá jazda, na čo
u turistického motocykla nie som moc zvyknutý. Na druhú stranu je to
vysoko návykové a zvyká sa na to rýchlo 🙂
Aby
som teda neopisoval len eufóriou spôsobenú uvoľňovaním adrenalínu spomeniem, že
na môj vkus bolo treba príliš často radiť. Rýchlosti sú jednoducho krátke
a neustále je nutné preraďovať. Pre športovú jazdu OK, ale toto má byť
turistický motocykel a čakal by som teda, že keď už sa mi nechce naháňať,
tak zaradím 6-ku a idem ako na choppri – „na kochačku“.. Okolo 3 000
otáčok, čo je zhruba 80-tka na päťke sa dostavujú drobné vibrácie do riadidiel
a stúpačiek, čo je pravdepodobne spôsobené usporiadaním motora a je to
signálom na podradenie. Pri vyšších otáčkach už nič podobné nepocítite
a motor je maximálne kultivovaný. GT-éčko sa samozrejme pohodovej jazde
nebráni, no ako správny vrcholový atlét má tieto hranice v porovnaní
s bežnými smrteľníkmi nastavené o niečo vyššie. Osobnemám pocit, že tá spomínaná pohoda „na
kochačku“ je na KTM-ke niekde okolo 100 km/h, ktorá bude vyhovovať nielen motorke
ale aj jazdcovi, samozrejme pozor pri okukovaní krás rýchlosť je už podstatne
vyššia. Z pohľadu turistu by plyn
mohol reagovať menej akčne, respektíve mohol by reagovať tak, ako
v jazdnom móde Rain, no popravde GT-ečko nie je obyčajná turistická
motorka a jeho chuť akcelerovať musíte buď akceptovať, alebo jazdiť na
spomínanom režime Rain, čo samozrejme stráca zmysel. Ešte jedna drobnosť
a ideme na elektroniku. Motocykel mi po zohriati celkom slušne hrial ľavé
stehno. V lete to bude boj a chcelo by to nejaký podsedlový plast.
Čarovná elektronika
KTM 1290 Super Duke GT je motocykel absolútne nabitý
elektronikou, ktorá funguje na jednotku a keby existovalo ešte
o kúsok lepšie hodnotenie, tak si zaslúži aj to. Schopnosť krotiť ohromný
dvovalec s objemom 1,3 l
a výkonom +170 k na kultivovaného športovca je jednoducho
obdivuhodná. Jazdec dostáva okrem samozrejmosti akou je elektronické
vstrekovanie aj tri jazdné módy, a to klasický Street, Rain pre znížené
podmienky a Sport ak náhodou niekomu nebude striekať adrenalín ušami užpri móde Street. Mimochodom, rozdiely
v jednotlivých režimoch sú citeľné a napríklad pri prepnutí zo Street na
Rain sa motor výrazne ukľudní, a reaguje plynulejšie. Nie, že by zlenivel.
Je to skôr ako uviazať veľkú mačku na vodítko a pre istotu ju vyšľahať
bičíkom (len pre inf pri teste nebolo ublížené žiadnemu zvieraťu, okrem toho
kila hmyzu, čo sa mi zabilo na štíte). No a pri zvolení režimu Sport motor
akoby dostal ešte extra dávku adrenalínu, no stále máte veci pevne pod
kontrolou, čo je na tom to najlepšie
Palivovými mapami to však nekončí. Super Duke nemá len
obyčajné ABS, ale ABS, ktoré spolupracuje v náklone. Okrem toho je tam kontrola
trakcie a nebudem preháňať ak poviem, že pokiaľ jazdec nebude robiť
absolútne sprostosti, tak mu kombinácia ABS a kontrola trakcie proste nedovolí
spadnúť. Chvíľami mi to pripadalo, ako tie medvedíky s polguľouz detstva, ktoré sa proste nedali
prevrátiť.
Skvelou vecou je elektronický poloaktívny podvozok, ktorý
neustále upravuje tuhosť podľa okamžitých podmienok a motorka sa správa
v každej situácii isto a stabilne. Ponúka možnosť nastavenia tuhosti na
Sport, štandardný Street a Comfort, potom je možné nastavenie pruženia
podľa záťaže: jazdec sólo, jazdec + batožina, jazdec + spolujazdec
a jazdec + spolujazdec + batožina. Mne osobne sa zdalo, že pri jazde po
diaľnici je Street lepší, pretože Comfort ma vlnil, na druhú stranu na ceste druhej
triedy mi Comfort prišiel pohodlný. Sport prestaví podvozok na rýchle športové
tempo a ak je asfalt dostatočne kvalitný a cesta dosť kľukatá, tak
turistu premení na okamžite reagujúci superšport.
Komfort
turistu
GéTéčko je cestovný stroj a ergonómia by teda mala
byť alfou a omegou tohto modelu. V prvom rade sedenie. Sedadlo je
dosť tenké a hranaté. Hranaté asi natoľko, že budete cítiť švík na
boxerkách. Pri jazde je nutné sedieť až na nádrži, takže cestovanie v štýle „chopper“
nebude možné. Na druhú stranu som si pri jazde prvý krát presadol po 120 km
a druhý krát pri 200 km. Zadok ani chrbát neboleli, čo hodnotím veľmi pozitívne.
Riadidlá sú dostatočne široké, ale ocenil by som zvýšenie o 1 až 2 cm. Je
možné ich potočiť smerom k jazdcovi, ale zvýšenie by to proste chcelo. Stúpačky
sú tak trochu športové, ale bez väčších problémov sa na ne dá zvyknúť.
Štít je minimalistický, ale prekvapivo chráni na výbornú.
Jazdil som s enduro prilbou (so šiltom) a pri žiadnej rýchlosti sa mi
vietor nevíril okolo prilby. Takže klobúk dole za štítok.
V zrkadlách je pekne vidieť za seba a výhľadu
vodiča nič nezavadzia. Na druhú stranu je prístrojovka umiestnená dosť nízko.
Plusom je, že je prehľadná. Prístrojovka sa skladá z dvoch častí.
V pravej časti je analógový otáčkomer s kontrolkami a digitálny
panel s rýchlomerom, zaradeným rýchlostným stupňom, jazdným módom, stavom
nádrže, teplotou motora, hodinami a voľbou zaťaženia motocykla.
V pravej časti je displej zobrazujúci voliteľné údaje od výmyslu sveta.
Nájdete tam prakticky čokoľvek od teploty vzduchu, denných kilometrov,
tachometra, dojazd, spotreba, pruženie (nápis Comfort sa nevojde celý na
displej:)), nastavenie elektroniky a tak ďalej.
Rýchle
cestovanie
OK, je to cestovný motocykel. Ako som písal, motor je
dravec, čo má svoje plusy aj mínusy. Podvozok je plne nastaviteľný. Bočné
kufre sú zvonku kompaktné, ale dostatočne priestranné vnútri. Na fotkách to asi
nebude vidno, ale vojde do nich integrálna prilba.
Osvetlenie motocykla je super, stretávacie svetlo svieti
veľmi dobre, diaľkové je úžasné a jazdca určite poteší prisvietenie do zákrut,
ktoré mi pri jazde v noci reálne pomáhalo.
Čo by som u cestovného stroja očakával, čo Super
Duke nemá? V prvom rade je to hlavný stojan. Jednoducho si neviem
predstaviť mazanie reťaze niekde v kempe. Vysúvanie bočného stojanu je za
trest a chce to dosť cviku, aby to jazdec zvládol „bez dívania“. Tiež by
som ocenil chrániče rúk. Mnou testovaný motocykel mal vo výbave vyhrievané
rukoväte, ktoré fungovali super. Pri jazde v daždi stačila prvá poloha
(Min) aby som mal zohriate ruky a rukavice. Strednú polohu (Med) som
neudržal, a neviem si predstaviť ako to musí taviť na hornej (Max). To už
sa musia pájkovať plechy pri tej teplote.
Spotreba mi pri tankovaní vyšla do 5 litrov na 100 km, čo
sa mi zdá neuveriteľné. Čísla však nepustia a +170-koňová raketa vôbec nie je
náročná na spotrebu, samozrejme veľa záleží od jazdného štílu.
Ak ste videli
reklamu na KTM 1290 Super Duke GT, v ktorej chlapík v kancelárii sadne
ma motocykel, prejde do Álp, tam zhodí kufre a športovo preletí cez passy
tak je to takmer pravda. Slovo „takmer“ je tu preto, lebo cestou do Álp sa
budete potrebovať napiť, najesť a odskočiť si. To je však asi všetko,
motorka je presne taká ako v reklame.
KTM 1290 Super Duke GT
Cena: 17 790
Eur
Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 173 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 144 Nm pri 6 750
ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný
z oceľových rúrok
Hmotnosť: 205 kg (suchá)
Rázvor: 1 482 ± 15 mm
Výška sedla: 835 mm
Objem pal. nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o.,
Bratislava
Článok
bol uverejnený v časopise Motomagazin 9/2016
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.