Connect with us

Testy a recenzie

Hračka do extrému – Test KTM 250 Freeride R

Publikovaný

on

Minulý rok sa mi po prvýkrát dostal do rúk hybrid súťažného endura a trialového motocykla s označením Freeride 350 z dielne rakúskej KTM. Štvortaktná 350-ka príjemne prekvapila svojou ľahkou ovládateľnosťou a priateľským správaním, pričom dokonale spĺňala predstavu zábavnej motorky na prekonávanie náročného terénu. Pre rok 2014 KTM predstavila dvojtaktnú verziu tohto motocykla a už prvé metre v sedle ukázali, že KTM 250 Freeride R bude oveľa extrémnejšou hračkou.
Dva motory jeden koncept
Rakúska KTM-ka rada skúša nové myšlienky a prichádza s vecami, ktoré nik iný neponúka. Platí to aj v prípade modelovej rady Freeride, ktorá prináša jazdné vlastnosti na hranici trialového špeciálu v balení, ktoré pripomína skôr civilne ladené súťažné enduro. KTM možno nie je v tomto smere priekopníkom a podobné pokusy tu boli už v minulosti, no prístup KTM-ky, ktorá siahla po špičkovej súťažnej technike, ktorú pretransformovala na motorku vhodnú aj pre hobby jazdca je originálna a filozofia „ready to race“ sa naplno prejavila aj tu. Každopádne Freeride si okamžite našiel množstvo priaznivcov a s príchodom dvojtaktnej 250-ky sa dá očakávať ešte väčší záujem o tento koncept.
Dvojtakt a trial ide dohromady
Štvortakty momentálne možno dominujú offroadom, no mám pocit, že je to hlavne vďaka samotným výrobcom, ktorí preferujú komplikovanejšie a cenovo drahšie štvortakty na úkor jednoduchých a výkonných dvojtaktov. Pravdou však je, že v disciplínach ako motokros majú štvortakty dnes už výrazne navrch, no na druhej strane existuje prostredie, kde bude mať ľahší, obratnejší a výkonnejší dvojtakt vždy navrch. Túto skutočnosť si uvedomuje aj KTM, ktorý ako jeden z posledných významných výrobcov venuje vývoju týchto motorov stále veľkú pozornosť. V prípade modelu 250 Freeride R to znamená pohotovostnú hmotnosť 92,5 kg (-7 kg v porovnaní s 350-kou) a živý dvojtaktný motor, ktorý vás priam núti skúšať veci, na ktoré by ste inak ani nepomysleli.
Motor zo súťažného endura
Moderný dvojtakt, ktorý nájdete vo Freeride pochádza zo súťažného endura 250 EXC. Motor bol však podrobený výrazným zmenám, ktoré posúvajú výkon a krútiaci moment do nízkych otáčok. Nový valec má najväčší podiel na zmene výkonovej charakteristiky motora. Nový tvar sacích a výfukových kanálov dopĺňa chýbajúca výfuková prívera, ktorá nebola v tomto prípade potrebná. Nová 6-stupňová prevodovka má v porovnaní s endurom kratšie prevody medzi 1. až 5. prevodovými stupňami a naopak 6-ka je extra dlhá. Spojka je identická ako na verzii Freeride 350 a prináša ľahké a presné ovládanie, ktoré je v náročnom teréne dôležité. Motor dáva o sebe vedieť relatívne utlmeným zvukom aj vďaka predĺženému hliníkovému tlmiču výfuku. Plusom je aj vedenie samotného výfuku okolo valca podobne ako na súťažnom špeciále.
Kompaktný podvozok
Podvozok modelovej rady Freeride je špecifický a skladá sa z oceľovej kolísky, na ktorú nadväzujú hliníkové komponenty a ľahký podsedlový rám, ktorý je vyrobený z odolného plastu. V prípade novej 250-ky konštruktéri naplno využili kompaktné rozmery dvojtaktného motora a rúrky spodnej časti rámu sú vyššie až o 60 mm, vďaka tomu sa zvýšila svetla výška motocykla. Komponenty pruženia má už tradične na starosti značka WP. Predná teleskopická vidlica typu upside down o priemere 43 mm je plne nastaviteľná a to isté platí aj v prípade zadného tlmiča, ktorý je uchytený na kyvnú vidlicu na priamo, bez použitia prepákovania. Hlavným rozdielom oproti minuloročnému modelu Freeride 350 je tuhšie nastavenie pruženia a väčšia odolnosť proti prepruženiu, vďaka čomu si jazdec užije viac zábavy aj v rýchlejších sekciách a prípadných skokoch. Brzdný systém tvorí dvojica výkonných kotúčov, a napriek tomu, že v tomto prípade KTM vymenila komponenty Brembo za menej známu firmu Formula, tak s účinkom bŕzd som nemal najmenšie problémy a odvádzali skvelú prácu. To isté platí aj o nových pneumatikách Maxxis, ktoré boli špeciálne vyvinuté pre Freeride a mali schopnosť nájsť okamžite trakciu aj na extra klzkom povrchu. Môže za to nielen profil pripomínajúci trialovú pneumatiku, ale aj použitá mäkšia zmes. V tomto prípade je otázna životnosť takejto pneumatiky, ale osobne menšiu životnosť rád oželiem, pretože na pneumatiky sa dalo spoľahnúť za každej situácie.
Nízka a štíhla
Ergonómia Freeridu si zaslúži pozornosť a už na prvý pohľad sa táto motorka odlišuje od zaužívaného štandardu. Takmer rovné a štíhle sedlo je pretiahnuté prakticky až k hlave riadenia a tradičný uzáver nádrže tu nenájdete. Tá je spolu so vzduchovým filtrom ukrytá pod sedlom, ktoré musíte nadvihnúť ak chcete doplniť palivo. Snaha o minimalizovanie ťažiska a zároveň vytvorenie optimálneho posedu jazdca však vyšla dokonale a vôbec mi nevadilo, že uzáver nádrže je ukrytý pod sedlom. Samotné sedlo je vysoké len 915 mm nad zemou a v kombinácii so štíhlou konštrukciou tak na zem s istotou dosiahnu aj nižšie postavy. Pohyb v sedle motorky bol neskutočne ľahký a na rýchle presúvanie ťažiska ako stvorený. Sedlo si pritom zachovalo aj relatívne vysokú mieru komfortu a nemusíte sa obávať dlhších presunov. Pracovisko jazdca je jednoduché a plné kvalitných komponentov presne tak, ako by ste od KTM očakávali.
Živý motor vás okamžite katapultuje vpred
Minuloročné stretnutie so štvortaktným Freeridom vo mne zanechalo len tie najlepšie spomienky a nenútený spôsob akým ma táto motorka úplne dobrovoľne zatiahla do končín, ktorým sa normálne snažím vyhnúť má niečo do seba. Do sedla nového dvojtaktu tak sadám s vedomím, že ma opäť čaká neskutočná zábava. Hneď na úvod musím povedať, že motorka ma nesklamala, práve naopak, ešte predčila moje očakávania a dvojtaktná 250-ka posúva hranicu zábavy na novú úroveň. Už prvé metre prekvapuje motor okamžitým výkonom v najnižších otáčkach, na odlepenie predného kolesa od zeme stačí len „brnknúť“ do plynovej rukoväte a odozva je okamžitá. Tento „hravý“ výkon sa však dá ľahko a presne dávkovať, takže sa nemusíte obávať neočakávaných reakcií. Samotný priebeh výkonu by sa stručne dal opísať ako krátky a výkonová krivka po počiatočnom náraste rýchlo vyrovnáva. Motor svoje maximum dosiahne veľmi rýchlo bez toho, aby bolo potrebné atakovať maximálne otáčky, naviac vysoké otáčky sprevádzajú aj jemné vibrácie, ktoré sa prenesú do širokých stúpačiek. Môžete však byť bez obáv a Freeride dokáže byť svižnou motorkou, stačí krátkym a častým radením udržiavať vysoké tempo, napriek tomu oveľa viac zábavy na vás čaká v nižších otáčkach a môžete sa doslova krokom posúvať v náročnom teréne, poprípade krokom sa vyštverať na vrchol strmého stúpania a cez vysoké prekážky sa jednoducho prehupnete rýchlym pootočením plynovej rukoväte presne ako na triale.
Hračka do extrému
Hravému výkonu motora, ktorý máte okamžite k dispozícii v tomto prípade výborne sekunduje podvozok. Ľahké ovládanie, nízka hmotnosť a kompaktné rozmery vás bez obáv ženú do extrémnych sekcií. Prehnaný rešpekt z motorky rýchlo hodíte za hlavu a máte pod sebou ideálneho spoločníka na hľadanie svojich hraníc. Dokáže robiť vecí ľahšími ako v skutočností sú a aj keď vás nepremení na ďalšieho Taddyho Blazusiaka, tak v náročnom teréne sa cítite o niečo istejšie. Výrobca sľubuje tvrdšie nastavenie pruženia, no stále je to príjemne mäkký podvozok, ktorý sa najlepšie cíti v prostredí plných vyčnievajúcich kameňov a trčiacich koreňov, kde vám pomáha prehupnúť sa cez prekážku a nájsť optimálnu trakciu v každej situácii. Pravdou však je, že lepšie odoláva prepruženiu a o niečo lepšie zvláda aj agresívnejšie tempo na otvorenejšom teréne. Toto však platí pre motorku ako celok a hranice možnosti dvojtaktného Freerida sú v porovnaní so štvortaktnou 350-kou posunuté o niečo vyššie, preto môže byť tento motocykel zaujímavou alternatívou aj pre skúsených jazdcov, ktorí sú v sedle trialu doma.
250 alebo 350?
Na túto otázku by som asi vedel dať najlepšiu odpoveď keby sme mali obe motorky k dispozícii naraz, ale nateraz u mňa víťazí dvojtakt. Nie ani tak preto, že sa môžem pochváliť skúsenosťami z trialu, skôr u mňa vyhráva živý motor, ktorý sa do prostredia extrému hodí o niečo viac ako pohodovejší štvortakt. No a nedá mi nespomenúť aj cenu, ktorá je v prípade 250-ky nižšia o 570 Eur.
KTM 250 Freeride R
Motor: 249 / 293 ccm, 2T, R1
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 92,5 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 418 ± 10 mm
Výška sedla: 915 mm
Objem pal. nádrže: 7 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 4,00-18
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, spol. s r. o., Bratislava
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013 Janka

KTM 250 Freeride R – album k testu – Motomagazín 11/2013

1 komentár

1 komentár

  1. bacaono

    9. decembra 2013 at 10:27

    Pekný stroj. 👍
    Už na prvý pohľad vyzerá prívetivo a hravo. 2T má svoje čaro, ktoré určite hravosť tejto motorečky ešte viac zvýrazňuje.
    Celkom by som si ju vedel predstaviť doma ako „jašítko“.  😁 

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri