Pred týmto testom absolvujem fiktívnu transformáciu v časopriestore a ocitám sa na prahu mojich 15 narodenín. Okrem veľkej čokolády, pyžama a džúsu v konzerve dostávam aj nenápadné kľúčiky. Ešte netuším, že práve tie mi zmenia život naruby. Vďaka ním sa totiž stávam motorkárom…
Honda Vision 50 má síce minimálny objem, slabučký výkon a rýchlosť legislatívne obmedzenú na 45 km/hod, ale i tak je to pre mňa motorka. Je to vstup do sveta jednej stopy, vstup do sveta nezávislosti a nekonečnej slobody. Je to presne to, čo takmer všetci tínedžeri, resp. po našom puberťáci potrebujú ako soľ. Takto pretransformovaný (mínus 30 rokov, mínus 25 kíl, mínus 5 cm na výšku, mínus životné skúsenosti) sadám na túto malú milú Hondičku. Priestoru tak akurát, nohy položené na rovnej plošine a pod zadkom prebúdzam k životu „šialených“ 3,4 k. No prv, než vyštartujem na prvú testovaciu jazdu, predstavím vám Visiona 50 podrobnejšie.
Dizajn a podvozkové partie Táto trieda v žiadnom prípade nedominuje v portfóliu Hondy, takže dizajnové úlety tu nehľadajte. Vision je aj napriek tomu na pohľad príjemným a moderne pôsobiacim skútrom. Dvojica vstavaných smeroviek v prednej kapotáži vzdialene pripomína väčších súrodencov. Zadná stavba je ešte o čosi modernejšia a nestratila by sa ani na väčšom objeme. Ostro rezané zadné smerovky a elegantné brzdové svetlá majú športový šmrnc, škoda len, že ich často v premávke nebudete ukazovať ostatným účastníkom :-). Podvozkové partie ukrývajú najklasickejšie a ustálené konštrukčné riešenie, a to zváraný trubkový rám, predné teleskopy s centrálnou riadiacou tyčou nesú pomerne sympatické odlievané koliesko s priemerom 14 palcov a šírkou púhych 80 mm. Jeden brzdový kotúč s priemerom 220 mm je spomaľovaný dvojpiestikovým brzdičom. Duálny brzdový systém (CBS) sa v Honde osvedčil natoľko, že si našiel miesto aj v tomto najnižšom modeli. Zadná stavba nesie rovnako 14 palcové koleso s ešte menej uveriteľnou šírkou pneumatiky 90 mm (len tak mimochodom, veľkí motorkári často riešia dilemu či dozadu 180 alebo 190… :-)). Kotúč vzadu však nehľadajte, na túto hmotnosť a jazdné výkony plne postačuje 110 mm bubon. Ku komfortu prispieva aj jeden veľký podsedlový priestor na prilbu a dva otvorené bočné odkladacie priestory pred kolenami na rukavice, či iné drobnosti.
Motor Štvortaktný, dvojventilový, vzduchom chladený jednovalec podáva výkon 3,4 k pri 7 000 ot./min. a krútiaci moment 3,5 Nm pri 6 750 ot./min. O optimalizáciu spaľovania sa stará elektronické vstrekovanie paliva, o čistotu emisií zase trojcestný katalyzátor. Prenos sily na zadné koleso je klasickým skútrovým variátorom. Aj napriek tomu, že všetky výkonové parametre sú pomerne malé, dokázali by na rovine aj vyššiu maximálku. Nie je im to však nič platné, pretože od rýchlosti cca 48 km za hodinu sa už žiaden progres nekoná. Raz darmo, kategória L1e je jasne definovaná v zákone s rýchlostným limitom do 45 km/hod.
Jazda A som späť v svojom vetchom tínedžerskom tele a štartujem svoju prvú dobrodružnú jazdu. Úžasné je to, že nie som iba spolujazdec a že svoje prvé kilometre nasmerujem presne tam, kam chcem ja. Jazda je plynulá, skútrik si vie poradiť aj s menšími nerovnosťami na ceste a pri troche trpezlivosti sa dostaví aj ten vietor vo vlasoch. Síce pod veľkou otcovou prilbou, ale je. Väčším nerovnostiam sa však pokúšam vyhýbať, pretože tenučké galusky vedia na hrboch a jamách riadne ponatriasať. Zrýchľovanie je s určitou odozvou po pridaní plynulé, no nečakajte žiadne pretekanie s autami. Tak ako ručička tachometra pomerne svižne vyskočí k 45-ke, tak rovnako „svižne“ zostáva tvrdohlavo prilepená v okolí tohto čísla. Jedinou výnimkou je naozaj prudký kopec dolu, kedy už ani motor nestačí brzdiť rozjašenú masu 100 kg skútra + 80 kg jazdca a rýchlosť sa dotkne 50-ky :-). Paradoxom je, že aj napriek takto nízkej maximálnej rýchlosti, kedy ma medzi križovatkami predbehnú komplet všetky autá, ich ja na ďalšej križovatke stojace predbieham. Tento scenár sa opakuje s takmer železnou pravidelnosťou. To znamená, že aj na tak maličkom a slabom skútriku, akým je Vision 50, dokážem držať krok s premávkou v meste.
Komu je určený Je viac než isté, že toto je náradie pre úplného začiatočníka, slabú a nežnú žienku alebo niekoho, koho už nebaví bicykel. Ja som tento skútrik síce testoval v plnej mestskej premávke, ale z dôvodu neustáleho obiehania autami ho priamo do mestských aglomerácií neodporúčam. Viem si ho predstaviť v prímestských pokojných štvrtiach, na vidieku, poprípade na kratšie výlety do prírody či k vode. Zvláda aj jazdu vo dvojici, no v tomto prípade sa radšej vyhnite prudkým stúpaniam. Tam mu už dochádza dych a rýchlosť dokáže klesnúť až na 30 km/hod., resp. až 25 km/hod. Rovnako zaujímavé mi príde využitie niekde vzadu na karavane cestou na dovolenku.
Záverečné hodnotenie Honda Vision 50 má svoje miesto na trhu, pretože poskytuje štartovaciu základňu pre 15-ročných jazdcov, resp. pre niekoho, kto nemá záujem si robiť vodičák skupiny A. Za relatívne slušný peniaz dostanete k dispozícii malého a šikovného pomocníka na presuny, ktorý navyše netrpí veľkým apetítom. Skôr naopak, pretože spotreba okolo 1,8 litra na 100 km je v dnešnej dobe predražených palív veľmi zaujímavým údajom.
Honda Vision 50
Cena: 1 690 Eur
Motor: 49 ccm, 2 ventily, SOHC, R1
Výkon: 3,4 k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 3,5 Nm pri 6 750 ot./min..
Prevodovka: autom. s plynulým prevodom CVT
Rozmery (D x Š x V): 1 882 x 670 x 1 117 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 100 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 284 mm
Výška sedla: 785mm
Objem pal. nádrže: 5,5 l
Pneu: vpredu: 80/90 – 14, vzadu: 90/90 – 14
+ – veľké kolesá a s nimi spojené ľahké ovládanie, výborná spotreba, brzdy vybavené systémom CBS, výborná úroveň dielenského spracovania
– – obmedzená max. rýchlosť ho trochu znevýhodňuje v rýchlejšej mestskej premávke
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava
Text a foto: Dušan Demovič
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.