Connect with us

Testy a recenzie

Istota presunu… – Test Honda Vision 50

Publikovaný

on

Pred týmto testom absolvujem fiktívnu transformáciu v časopriestore a ocitám sa na prahu mojich 15 narodenín. Okrem veľkej čokolády, pyžama a džúsu v konzerve dostávam aj nenápadné kľúčiky. Ešte netuším, že práve tie mi zmenia život naruby. Vďaka ním sa totiž stávam motorkárom…

Honda Vision 50 má síce minimálny objem, slabučký výkon a rýchlosť legislatívne obmedzenú na 45 km/hod, ale i tak je to pre mňa motorka. Je to vstup do sveta jednej stopy, vstup do sveta nezávislosti a nekonečnej slobody. Je to presne to, čo takmer všetci tínedžeri, resp. po našom puberťáci potrebujú ako soľ. Takto pretransformovaný (mínus 30 rokov, mínus 25 kíl, mínus 5 cm na výšku, mínus životné skúsenosti) sadám na túto malú milú Hondičku. Priestoru tak akurát, nohy položené na rovnej plošine a pod zadkom prebúdzam k životu „šialených“ 3,4 k. No prv, než vyštartujem na prvú testovaciu jazdu, predstavím vám Visiona 50 podrobnejšie.

Dizajn a podvozkové partie
Táto trieda v žiadnom prípade nedominuje v portfóliu Hondy, takže dizajnové úlety tu nehľadajte. Vision je aj napriek tomu na pohľad príjemným a moderne pôsobiacim skútrom. Dvojica vstavaných smeroviek v prednej kapotáži vzdialene pripomína väčších súrodencov. Zadná stavba je ešte o čosi modernejšia a nestratila by sa ani na väčšom objeme. Ostro rezané zadné smerovky a elegantné brzdové svetlá majú športový šmrnc, škoda len, že ich často v premávke nebudete ukazovať ostatným účastníkom :-). Podvozkové partie ukrývajú najklasickejšie a ustálené konštrukčné riešenie, a to zváraný trubkový rám, predné teleskopy s centrálnou riadiacou tyčou nesú pomerne sympatické odlievané koliesko s priemerom 14 palcov a šírkou púhych 80 mm. Jeden brzdový kotúč s priemerom 220 mm je spomaľovaný dvojpiestikovým brzdičom. Duálny brzdový systém (CBS) sa v Honde osvedčil natoľko, že si našiel miesto aj v tomto najnižšom modeli. Zadná stavba nesie rovnako 14 palcové koleso s ešte menej uveriteľnou šírkou pneumatiky 90 mm (len tak mimochodom, veľkí motorkári často riešia dilemu či dozadu 180 alebo 190… :-)). Kotúč vzadu však nehľadajte, na túto hmotnosť a jazdné výkony plne postačuje 110 mm bubon. Ku komfortu prispieva aj jeden veľký podsedlový priestor na prilbu a dva otvorené bočné odkladacie priestory pred kolenami na rukavice, či iné drobnosti.

Motor
Štvortaktný, dvojventilový, vzduchom chladený jednovalec podáva výkon 3,4 k pri 7 000 ot./min. a krútiaci moment 3,5 Nm pri 6 750 ot./min. O optimalizáciu spaľovania sa stará elektronické vstrekovanie paliva, o čistotu emisií zase trojcestný katalyzátor. Prenos sily na zadné koleso je klasickým skútrovým variátorom. Aj napriek tomu, že všetky výkonové parametre sú pomerne malé, dokázali by na rovine aj vyššiu maximálku. Nie je im to však nič platné, pretože od rýchlosti cca 48 km za hodinu sa už žiaden progres nekoná. Raz darmo, kategória L1e je jasne definovaná v zákone s rýchlostným limitom do 45 km/hod.

Jazda
A som späť v svojom vetchom tínedžerskom tele a štartujem svoju prvú dobrodružnú jazdu. Úžasné je to, že nie som iba spolujazdec a že svoje prvé kilometre nasmerujem presne tam, kam chcem ja. Jazda je plynulá, skútrik si vie poradiť aj s menšími nerovnosťami na ceste a pri troche trpezlivosti sa dostaví aj ten vietor vo vlasoch. Síce pod veľkou otcovou prilbou, ale je. Väčším nerovnostiam sa však pokúšam vyhýbať, pretože tenučké galusky vedia na hrboch a jamách riadne ponatriasať. Zrýchľovanie je s určitou odozvou po pridaní plynulé, no nečakajte žiadne pretekanie s autami. Tak ako ručička tachometra pomerne svižne vyskočí k 45-ke, tak rovnako „svižne“ zostáva tvrdohlavo prilepená v okolí tohto čísla. Jedinou výnimkou je naozaj prudký kopec dolu, kedy už ani motor nestačí brzdiť rozjašenú masu 100 kg skútra + 80 kg jazdca a rýchlosť sa dotkne 50-ky :-). Paradoxom je, že aj napriek takto nízkej maximálnej rýchlosti, kedy ma medzi križovatkami predbehnú komplet všetky autá, ich ja na ďalšej križovatke stojace predbieham. Tento scenár sa opakuje s takmer železnou pravidelnosťou. To znamená, že aj na tak maličkom a slabom skútriku, akým je Vision 50, dokážem držať krok s premávkou v meste.

Komu je určený
Je viac než isté, že toto je náradie pre úplného začiatočníka, slabú a nežnú žienku alebo niekoho, koho už nebaví bicykel. Ja som tento skútrik síce testoval v plnej mestskej premávke, ale z dôvodu neustáleho obiehania autami ho priamo do mestských aglomerácií neodporúčam. Viem si ho predstaviť v prímestských pokojných štvrtiach, na vidieku, poprípade na kratšie výlety do prírody či k vode. Zvláda aj jazdu vo dvojici, no v tomto prípade sa radšej vyhnite prudkým stúpaniam. Tam mu už dochádza dych a rýchlosť dokáže klesnúť až na 30 km/hod., resp. až 25 km/hod. Rovnako zaujímavé mi príde využitie niekde vzadu na karavane cestou na dovolenku.

Záverečné hodnotenie
Honda Vision 50 má svoje miesto na trhu, pretože poskytuje štartovaciu základňu pre 15-ročných jazdcov, resp. pre niekoho, kto nemá záujem si robiť vodičák skupiny A. Za relatívne slušný peniaz dostanete k dispozícii malého a šikovného pomocníka na presuny, ktorý navyše netrpí veľkým apetítom. Skôr naopak, pretože spotreba okolo 1,8 litra na 100 km je v dnešnej dobe predražených palív veľmi zaujímavým údajom.

Honda Vision 50

Cena: 1 690 Eur
Motor: 49 ccm, 2 ventily, SOHC, R1
Výkon: 3,4 k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 3,5 Nm pri 6 750 ot./min..
Prevodovka: autom. s plynulým prevodom CVT
Rozmery (D x Š x V): 1 882 x 670 x 1 117 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 100 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 284 mm
Výška sedla: 785mm
Objem pal. nádrže: 5,5 l
Pneu: vpredu: 80/90 – 14, vzadu: 90/90 – 14

+ – veľké kolesá a s nimi spojené ľahké ovládanie, výborná spotreba, brzdy vybavené systémom CBS, výborná úroveň dielenského spracovania
– – obmedzená max. rýchlosť ho trochu znevýhodňuje v rýchlejšej mestskej premávke

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava

Text a foto: Dušan Demovič

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012 Janka

Istota presunu… – Test Honda Vision 50

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri