Connect with us

Spravodajstvo

Jantulík sa predstaví na Grand Prix v Misane

Publikovaný

on

3. septembra dovŕši Kysučan Jakub Jantulík 15 rokov, čo je minimálny vekový limit pre štart v Majstrovstvách sveta a vďaka tomu bude môcť už na druhý deň absolvovať tréningy na Veľkej cene San Marina v talianskom Misane v triede 125 ccm. Vedenie Majstrovstiev sveta totiž akceptovalo jeho žiadosť o divokú kartu a po dlhých rokoch teda uvidíme slovenského pretekára v podujatí najvyššieho motocyklového šampionátu.

?Akceptačný email o pridelení divokej karty mi prišiel už pred niekoľkými dňami, boli sme však práve na ceste do Misana na Majstrovstvá Talianska, takže som sa to dozvedel až dnes, keď som si otvoril emailovú poštu,? vraví s neskrývanou radosťou v hlase Jakub.
?Samozrejme, že sa veľmi teším! Bude to pre mňa celkom niečo nové, obrovská skúsenosť. Určite sa budem snažiť zajazdiť čo najlepšie, aj keď viem, že to bude ťažké.?
Jakub priznáva, že o cieľoch je zložité hovoriť: ?Ciele určite nemôžem mať vysoké, skôr túžbu, ak by všetko išlo tak ako má, chcel by som byť v cieli do 25. miesta.?
Ako správne sa teda ukázalo rozhodnutie tímu o Jakubovej účasti v talianskom šampionáte počas uplynulého víkendu práve v Misane, ktorý uprednostnil pred pretekmi medzinárodných nemeckých majstrovstiev (IDM) v Assene, hoci práve v prestížnom nemeckom šampionáte bol tento rok už dvakrát na pódiu! Počas víkendu v Misane dokázal zrýchliť o viac ako štyri sekundy na kolo a napriek tomu, že tam nikdy predtým neštartoval, v cieli bol na jedenástom mieste. ?Rád by som pri Grand Prix vylepšil svoj čas, bolo by dobré, keby som stiahol ešte ďalšie dve sekundy,? uzatvára svoje rozprávanie Jakub, ktorý bude doteraz najmladším Slovákom jazdiacim v MS a jedným z najmladších pretekárov v histórii šampionátu vôbec.


História divokých kariet

Divoké karty neboli vo svetovom šampionáte vždy. Do roku 1989 obmedzenia neexistovali, v roku 1990 však prišla Medzinárodná motocyklová federácia s novými pravidlami a do Majstrovstiev sveta mohli len pretekári, ktorí spĺňali kritériá umiestnení v nižších šampionátoch. Do sveta mohli pretekári, ktorí obsadili v predchádzajúcich rokoch jedno z prvých troch miest napríklad v ME a podobný systém platil aj na nižších úrovniach, teda napríklad v európskom šampionáte, kam mohli národné federácie nominovať svojich úspešných pretekárov na tzv. Granding listine. Pre československých pretekárov, disponujúcich slabým materiálovým zabezpečením, to bol prakticky stop pre účasť v Majstrovstvách sveta.
Systém sa pre svetový šampionát zmenil až keď v roku 1992 de facto prevzal vedenie nad MS Bernie Ecclestone so svojou spoločnosťou TWP (Two Wheels Promotion) a boli zavedené práve divoké karty. Do svetového šampionátu totiž začali fabrické tímy dosádzať čoraz mladších pretekárov, na štarte sa objavovali 15-roční jazdci a na základe tohto tlaku bol postupový systém zrušený. Divoké karty preto majú slúžiť aj iným talentovaným pretekárom, ktorí síce za sebou nemajú podporu fabriky, ale skúsenosti z účasti v pretekoch MS im majú dať dôležitú skúsenosť pre ich ďalšie smerovanie.
Keď sa po ročnej prestávke vrátil v roku 1993 svetový šampionát do Brna, na štartovej čiare stáli práve na divokú kartu v triede 125 ccm Čech Jaroslav Huleš a náš slovenský pretekár Miroslav Kacko, ktorí však po pádoch preteky nedokončili.
Ďalším Slovákom, ktorý v Brne štartoval na divokú karu, bol v roku 1995 v osminkovej triede Vladimír Častka, ktorého sme o rok neskôr videli už na 250-ke a na brnianskych Grand Prix sa objavoval nepretržite do roku 2002.
Posledným Slovákom, ktorý doteraz absolvoval Grand Prix v triede 125 ccm, bol takisto v Brne s divokou kartou štartujúci Martin Psotný v roku 1998, ktorý však cieľ pre poruchu motocykla nevidel.

Jakub Jantulík je veľkou nádejou slovenského cestného motošportu (Foto: Risso46)

Advertisement

1 komentár

1 komentár

  1. Yetti

    27. augusta 2009 at 8:34

    Držím palce!!! 🙂 🙂 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri