Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Honda X-Eleven

Publikovaný

on

Týmto modelom vypustila Honda na trh ďalšieho svalovca, ktorý mal v kategórii naked bike zamiešať kartami. Hoci bol uvedený na trh tento motocykel v roku 1999 je vybavený už vstrekovaním PGM-FI, trojcestným katalyzátorom, brzdovým systémom Dual CBS a bezpečnostným systémom zapaľovania HISS. Ak pripočítame futuristický dizajn a motor, ktorý patrí k tým najlepším čo tu do výkonu a spoľahlivosti máme, motocykel, ktorý si ako jazdenka aj po mnohých rokoch drží pomerne vysokú cenu. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide v podstate o Blackbirda bez kapôt, avšak to nie je úplne tak presné a neznižuje to kvality tohto motocykla.

Hladký a výkonný štvorvalec
Motor vychádza z modelu CBR1100XX Blackbird, ale bol upravený pre použitie pre kategóriu naked bike. Ako to už býva, ubudlo koní a zlepšil sa priebeh krútiaceho momentu. Radový, štvordobý štvorvalec s objemom 1 137 ccm dosahuje výkon 140 koní pri 9 000 ot./min. a krútiaci moment sa vyšplhal na 116 Nm pri 7 000 ot./min. Na 14 rokov starý motocykel veľmi slušné parametre. X-11-ka dokáže zrýchliť z 0 – 200 km/h za 12 sekúnd a maximálna rýchlosť uvádzaná výrobcom je 240 km/h. Motor je samozrejme vybavený 16-ventilovou technikou s rozvodom DOHC. K prednostiam motora patrí už spomínané vstrekovanie označované PGM-FI, ktoré pracuje spoľahlivo a spustenie motora je aj po dlhej dobe bezproblémové. Vyvažovací hriadeľ úspešne potláča vibrácie. Chod motora je „zamatovo“ hladký bez rušivých cinkavých či rachotivých zvukov. Elegantný chod motora je podčiarknutý sériovými koncovkami (zvody 4-2-1-2), ktoré motocyklu dodávajú ešte svalnatejší vzhľad. Súčasťou výfukovej sústavy je trojcestný riadený katalyzátor. Pružnosť a elasticita motora vás nenúti k častému radeniu a tým prispieva k pohodovej jazde. Športový pôvod motor však nezaprie a po prekročení cca 5. tis ot./min. sa rozpútava peklo, ktoré vás nekompromisne ženie vpred až do červeného poľa.

Podvozok vychádza z Blackbirda
Palivová nádrž vyzerá veľmi mohutne a pojme 22 litrov benzínu. Pri priemernej spotrebe cca 7 l/100 km to stačí na slušný akčný rádius. Akokoľvek veľa chvály si pohonná jednotka zaslúži, tak celkový dojem trošku kazí prevodovka, presnejšie povedané absencia 6. rýchlostného stupňa. Nie je to potrebné dramatizovať, ale motor má sily dostatok, a tak je škoda, že na 6-ku u Hondy zabudli.
Podvozok motocykla tvorí dvojitý chrbticový rám tiež prevzatý z modelu Blackbird, ktorý sa dočkal niekoľkých zmien z estetického a pevnostného hľadiska. Predná vidlica je teleskopická so systémom HMAS, ktorý zabezpečuje jej lepšiu funkčnosť. Bohužiaľ, nemá možnosť nastavenia. Zadné koleso je uložené v dvojramennej kyvnej vidlici s centrálnou jednotkou, kde môžete nastaviť 7 polôh predpätia pružiny.
Jazda na motocykli je príjemná, ale na dlhšie cestovanie v mestskej premávke sú aj vhodnejšie motocykle. Jazdecká pozícia je podobne ako na Blackbirde mierne predklonená, s určitým tlakom do rúk a zľahka zalomenými nohami. Sedlo je jednodielne, široké a dostatočne pohodlné aj pre spolujazdca. Manipulácia na mieste vyžaduje fyzicky zdatnejšieho jedinca, pretože motocykel váži necelých 230 kg. Po rozbehnutí je ovládanie motocykla oveľa lepšie a veľké náklony v zákrutách nie sú problém. Prístrojová doska vás zaujme hneď dvoma zvláštnosťami. Netradičným červeným pozadím ručičkového tachometra aj otáčkomera a predovšetkým potom deflektorom, ktorý tieto budíky obklopuje. Jedná sa o prvok, ktorý by mal slúžiť na zlepšenie odvodu prúdiaceho vzduchu, ale je treba počítať s tým, že ste stále na naked biku, a tak sa cestovná rýchlosť bude väčšinou pohybovať medzi 120 – 140 km/h. Druhý deflektor obklopuje chladič a je to jeden z ďalších „muscle“ prvkov, ktoré na motorke nájdete.

Výkonný športovec
S X 11-kou sa budete cítiť najlepšie za mestom mimo diaľnicu, kde môžeme využívať výkonný motor, stabilný podvozok a dobré brzdy. Honda vybavila tento motocykel systémom Dual CBS. Zjednodušene, tento systém pracuje tak, že ak brzdíte prednou brzdou je brzdný účinok prenášaný aj na zadné koleso a naopak. CBS systém oceníte pri bežných výjazdoch, keď si pribrzdíte zadnou brzdou v zákrute, tak sa motorka chová neutrálne a nemá snahu sa narovnávať. Na prednom kolese sa nachádzajú dva kotúče s priemerom 310 mm s šesťpiestikovým strmeňom, vzadu je kotúč s priemerom 256 mm s trojpiestikovým strmeňom. Pneumatiky majú klasické rozmery, vpredu je 120/70-17 vzadu potom 180/55-17.

Záver
Motocykel Honda X-11 je spoľahlivý svalovec s futuristickým dizajnom a slušným motorom.
Je vhodný skôr pre individualistov, ktorí sa nezľaknú 230 kg a ocenia mohutný poctivý „muscle bike“. Celkom iste to nie je motocykel vhodný pre začiatočníkov. X 11-ka zvládne akýkoľvek prevádzkový režim, ale najlepšie sa bude cítiť mimo mesto, kde môže naplno rozvinúť svoje schopnosti bez nutnosti častého tankovania. Pri kúpe motocykla nie je dôležitý až tak ročník, pretože po dobu výroby sa nestalo nič zásadné v oblasti modernizácie. Rozhodujúci by mal byť dobrý stav motocykla. Vzhľadom k tomu, že posledné modely sú k zohnaniu z roku 2003, je potrebné počítať s tým, že zohnať nejakú „voňavku“ bude ťažké, takže drobné odreniny z prevádzky by som tak neriešil. Motor zvládne väčší priebeh kilometrov, takže aj modely s väčším počtom najazdených kilometrov sú stále atraktívne.

Text: R. Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri