Modelová rada XT obohatila kategóriu endúr mnohými zaujímavými modelmi. Prvé XT-čko je na trhu od roku 1983 a po úspechoch na legendárnej rallye Paríž – Dakar tento motocykel dostal meno Tenéré. Lenže netrvalo dlho a motocykel začal mať problémy s chladením motora vďaka objemnej nádrži a prednému blatníku. Aj cez tieto počiatočné problémy neutrpela povesť motocykla a stal sa vyhľadávaným artiklom.
Súbežne s modelom Ténéré bola ponúkaná verzia, na ktorej neboli vykonané "dakarské" úpravy, takže u tohto modelu je chladenie motora v poriadku – týmto modelom je práve motocykel XT. Model XT600E (E-electric start) bol vyrábaný v rokoch 1990 až 2003 a počas týchto rokov dochádzalo k priebežným inováciám. V roku 2004 Yamaha prišla na trh s novým modelom pod označením XT660.
Nenáročný jednovalec Pohonná jednotka vyniká svojou jednoduchosťou a spoľahlivosťou. Motor je vzduchom chladený štvortaktný jednovalec s objemom 595 ccm s rozvodom OHC a štyrmi ventilmi na valec. O prísun palivovej zmesi sa stará karburátor. Pôvodný výkon motora bol 33 kW / 45 koní / pri 6 500 ot./min., ale bohužiaľ u novších modelov klesol na hodnotu 40 koní. Dôvodom boli sprísňujúce sa emisné limity. Krútiaci moment dosahuje maximum 50 Nm pri 5 500 ot./min. S verziou 33 kW boli ponúkané aj škrtené verzie na výkon 20 a 25 kW. Zníženie výkonu sa dosiahne buď úpravami na prírubách a tryskách alebo v zmenšení priemeru sania. Motor sa za jazdy najlepšie cíti medzi 3 000 – 5 000 ot./min. a je zbytočné ho naháňať do maxima. U starých modelov chýba otáčkomer, takže je potrebné sa spoľahnúť na svoj cit a sluch. Vzhľadom k pomerne nízkym otáčkam motora sa dá predpokladať aj vyššia životnosť. Uvádzať životnosť motora v najazdených kilometroch je vždy trochu zavádzajúce, ale ak spomeniem údaj, že by to malo byť vysoko nad 50 000 km, tak tým nebudem ďaleko od reality. Nutné je vyzdvihnúť, že na jednovalec sa jedná o solídny priebeh kilometrov. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 5 l na 100 km. Maximálna rýchlosť XT-éčka je cca 150 km/h, ale vzhľadom k určeniu motocykla a konštrukcii podvozku nie je tento údaj až tak podstatný a udržať cestovných 120 km/h na diaľnici nebude až taký problém. Len pre predstavu, motor točí pri 120 km/h cca 4 500 ot./min. za predpokladu využitia sériového sprevodovania. Prevodovka je päťstupňová, ale spočiatku jej spoľahlivosť nie je tak presvedčivá ako u motora. Konkrétne problémy boli s mazaním piateho rýchlostného stupňa. Väčšinou dôjde k predčasnému opotrebovaniu dvoch ozubených kolies, ktoré sa prejavia nepríjemným cinkavým či klepavým zvukom. Náprava bola vykonaná v roku 1991, kedy bolo zlepšené mazanie. Ďalším problémovým miestom môže byť vypínač zapaľovania na bočnom stojane.
Robustný podvozok Podvozok motocykla je tvorený jednoduchým kolískovým rámom z oceľových rúrok. Predné koleso 90/90-21 je vedené teleskopickou vidlicou 41 mm. Zadné 120/90-17 je uložené v dvojramennej kyvnej vidlici s centrálnou jednotkou. Podvozok je skôr offroadový a až potom cestný. Vďaka veľkým zdvihom a mäkkému odpruženiu je horšia stabilita vo vyšších rýchlostiach alebo pri prudkom brzdení. Inak je motocykel dobre ovládateľný, jazdecká pozícia je pomerne pohodlná a hodí sa aj pre jazdu do mesta, ale oveľa lepšie mu bude v ľahšom teréne.
Ak sa vydáte na dlhší výlet je treba počítať s užším a tvrdším sedlom, ktoré je umiestnené vo výške 855 mm. O brzdenie sa vpredu stará jednokotúčová brzda – 267 mm s dvojpiestikovým strmeňom, od roku 1987 je vzadu tiež kotúč – 220 mm. Vzhľadom k pohotovostnej hmotnosti motocykla 159 kg sú brzdy dostačujúce, ale pri dlhšom intenzívnom brzdení začína ich účinok slabnúť. Prístrojová doska je tvorená dvomi hranatými budíkmi, vzhľad síce neoslní, ale je prehľadná. V roku 1995 prešlo XT-éčko upgradom. Motocykel dostal nový dizajn, väčšiu 15 l nádrž, novú prevodovku, nový tachometer a ďalšie drobné vylepšenia.
Záver Yamaha XT600E je z dnešného pohľadu „oldschool bike“, ktorý je však poctivo, jednoducho a dobre vyrobený. Jedná sa o spoľahlivého robotníka, ktorého najodolnejším článkom je motor. XT-éčko je vhodné ako pre začiatočníkov, tak aj pre pokročilých jazdcov všetkých vekových kategórií, ktorí radi zahnú z asfaltovej cesty za dobrodružstvom. Pri kúpe tohto typu motocykla je potrebné dať si pozor na stopy vážnej havárie, nejaké drobné odreniny budú na dennom poriadku, veď sa jedná o motocykel do terénu. Pozrite rám či nie je niekde viditeľne zváraný alebo či korózia nie je v pokročilom štádiu. Súčasne si vyskúšajte pruženie, či nie sú potrhané manžety na prednej vidlici, pomliaždené ráfiky atď. Tiež skontrolujte vôľu reťaze, ktorá by mala byť cca 4 cm. Ročníky staršie ako 1995 radšej nekupujte a sústreďte sa na čo najmladšie modely s menším počtom najazdených kilometrov, ktoré by vám mali robiť radosť ešte dlhú dobu.
Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.