Connect with us

Testy a recenzie

Jedna motorka, dve vášne – test BMW K 1600 Grand America

Publikovaný

on

Dlho to netrvalo a BMW ukázalo ani nie po pol roku model Grand America, ktorý je nadstavbou  šesťvalcového modelu K 1600 Bagger. Cruiseroidný bagger tak dostal pridanú výbavu a stáva sa turistickým sprievodcom každej posádky, ktorá má rada rýchly, hladký a hlavne zatáčajúci sa asfalt všetkými smermi. Diaľka vôbec nie je rozhodujúca a so spotrebou, ktorú sme namerali (6 l /100 km) je tento radový šesťvalec tŕňom v oku konkurencie a navyše v tej zlatej farbe má tak famózny a ohromujúci dizajn, že i babky v dedine sa za nami otáčali. Áno, aj v Papradne aj v Maríkovej.  


Základné rozdiely Bagger / Grand America

Motocykel dostal turistický predný štít s vysokou účinnosťou, navyše dá sa ovládať elektronicky. Neprehliadnuteľný je tretí kufor, ktorý je centrálne pri otváraní prepojený s celou motorkou, teda oba bočné kufre + kryt hrdla nádrže (ten sa otvára tiež elektronicky, ale samostatne). Všetky tri kufre elektronicky zablokujete, ale po odblokovaní pri ich otváraní treba mechanicky stlačiť ovládač a vyklopiť bezpečnostnú uzáveru. Zadný kufor má textilnú výstelku, pridanú 12V zásuvku, teleskopický držiak a nádherné LED diódy doplňujúcu siluetu zadnej svetelnej rampy. Jej efekt sa prejaví pri brzdení. Zatiaľ čo celková prevádzková hmotnosť sa u modelu „B“ a „GA“ nemení, America má o 28 kg vyššiu pohotovostnú hmotnosť a tým ale o túto hodnotu i nižšiu nosnosť – 196 kg. Všetky ostatné parametre sú prakticky zhodné až na jeden, Bagger má konštrukčnú rýchlosť +200 km/h a GA ju má zníženú na 162 km/h a prečo je to tak, to si povieme nižšie.    


Najmocnejší Grand turista na trhu

Radový šesťvalec ponúka posádke až 160 koní, ktoré sú upratané elektronikou po všetkých smeroch. To, že je najkompaktnejší v konkurencii vôbec, je holý fakt, ktorý mu v mnohých smeroch pridáva na hodnote. V ponuke sú tri mapy riadenia motora Road, Rain a Dynamic a dve elektronické nastavenia podvozku (Dynamic ESA) v režimoch Road a Cruise a to ako štandardná výbava. Motorka vpredu využíva patentovaný BMW Motorrad Duolever a vzadu Paralever, pričom prenos sily na koleso prebieha kardanom. V oblasti palubného prístroja sa tiež nič nezmenilo a je tu kombinovaný jednofarebný palubný prístroj. Nad ním v „boxe“ svieti síce dotykový displej, ale je to 5,7“ TFT BMW Motorrad Navigatorktorý je plne ovládateľný cez ovládače na ľavej rukoväti. Dokáže tiež zobraziť i palubné a nielen GPS údaje. Musím podotknúť, že by som tu uvítal už moderný združený BMW TFT 6,5“ displej, ktorý je napríklad voliteľný aj u modelov R 1200 GS. Motorka je vybavená rýchloradením smerom hore i dolu (Shift Assistant Pro – za príplatok) ale i bezpečnostným systémom privolania pomoci (eCall). V základe je i systém brzdenia v náklone – ABS Pro. Čo vás ale prekvapí, sú dva páry stúpačiek pre jazdca. Jedny klasické a druhý pár sú plošinové predstúpačky, ktoré tvoria odpočinkovú pozíciu pre nohy vodiča na dlhých cestách. Ak ste cruiser pozitívny, sú tu pre vás cruiserovské riadidlá kruhobého profilu, na ktoré si môžete poľahky doinštalovať rôzne pomôcky, či už držiak na vodu, alebo smartfón a to aj všetko spolu, pretože trubka riadidiel je riadne široká.    


Luxusná výbava – každý deň máš sviatok

Vyhrievané rukoväte i sedadlá pre celú posádku, no teda! Všade sa odleskuje chróm a emblémy „Grand America“. Všetko je podriadené blahobytu a luxusu. Motorka nechce vyzerať skromne ani náhodou, jej majiteľ musí mať na nej každý deň sviatok, podporený plnou muzikou s reproduktormi vpredu i vzadu. Spolujazdec dostáva komfortné o 70 mm znížené sedadlo s masívnym operadlom a aby motorka čo najlepšie sedela je tomu prispôsobený podvozok s nízkym ťažiskom, ktoré má na starosti vysokú stabilitu v zákrutách. Motorka je ale riadne ťažká a tak je vybavená systémom Hill Start Control, čo je asistent rozjazdu do kopca. Stlačením brzdy motocykel pochopí, že ste v kopci a cca na 3 sek motocykel zabrzdí, čo vám stačí na – bezpečne spustiť spojku a rozbehnúť sa. Samozrejmosťou je spätný chod prostredníctvom ovládača na ľavej rukoväti a potom je tu na ľavej rukoväti združený rotačný ovládač, ktorý vám navolí na displeji všetky existujúce možné palubné údaje. Extra sa mi páči preklápanie adaptívnych svetiel pre jazdu vpravo, či ľavostranných krajinách.   


Plávanie v mori nekonečných ciest

Tento stroj je vymyslený na jazdu, ale aj „plavbu“ po cestách. Tú plavbu uvádzam v súvislosti s podvozkovým režimom Cruise, kde i samotný názov nahovára, že „plavba“ bude s Grand America jemná, ponorná a nižšia, presne ako keď jazdíte na veľkoobjemovom cruiseri. Motocykel v tom momente prináša zážitkovú jazdu s pokojným tempom a hodí sa skôr na pomalšie prejazdy krásnou krajinou, či moderným mestom ako je Barcelona. Režim Road, naopak pracuje inak, a v milisekundách lepšie komunikuje s podvozkom v čo najvyššej miere v smere prítlaku, pruženia a trakčnej kontroly. Road mení cruiser za turistickú motorku a umocniť tieto dva režimy sa dajú práve s mapami riadenia motora. Zatiaľ čo mapa Dynamic a Road sú v skoro príbuznej krivke s jemnou odchýlkou, mapa Rain sa mení už od cca 2 700 ot. min, odkiaľ motor s výkonom narába jemnejšie a samozrejme účinnejšia je i trakčná kontrola. GA oproti modelu Bagger je o čosi ťažšia (+28 kg) a na manipuláciu chce chlapa. Okrem toho, že z pohľadu na tento testovací stroj dostanete blahodarný šok, dostaví sa i rešpekt, pretože motorka dokonca vyzerá väčšia ako nový Gold Wing. Musím sa priznať, že mi trošku vadí, že motor naskočí skôr, ako sa naplno rozbalí prístrojový panel. Potom ale nasleduje nastavenie motorky a údajov na palubnom prístroji, prevažne pomocou rolovacieho ovládača na ľavej rukoväti a chce to riadnu výučbu pred jazdou. Je tam úplne všetko, ale na niektoré funkcie musíte preklikávať dlhšie, tak sa to radšej naučte v garáži, lebo to dosť odpútava pozornosť počas jazdy. Naopak regulácia čelného plexi je okamžitá samostatným ovládačom. Ak ste mali pred touto jazdou sklo v nejakej pozícii, po naštartovaní sa do nej vráti. Stále si pohľadovo neviem zvyknúť na síce matné, čierne, aletrubkové riadidlá. Na mieste, či v garáži je motorka dosť „ťarbavá“ zaradiť spätný chod chvíľku trvá a pohnúť sa dozadu tiež, pretože motor najskôr zvýši otáčky a až potom sa do plynulého záberu dostáva spiatočka, ale ťahá silno. Ak ste toto všetko zvládli, čaká vás po zaplatení faktúry, nastavení motorky a jej zábehu skutočný pôžitok z jazdy.   


Keď 160 koní zaburáca

Motor v spodných otáčkach v mieste posádky znie skôr ako električka, ale ak som jazdil na druhej motorke za ním ten, zvuk šesťvalca zozadu je prenádherný – trochu chrapľavý a drsný. Z miesta – z ťarbavosti sa už v prvých metroch jazdy stáva z GA obratný partner na jazdu. Presný povel, presná odozva, motor pracuje so silným krúťakom, tak sa nezľaknite, že už pri 70 km/h tam máte zaradenú šestku. Tá sa nehanbí a dokáže pracovať v rýchlostiach od 60 do 170 km/h. Ono konštrukčná rýchlosť je 162 km/h, ale obmedzovač podľa ručičky rýchlomera zasiahol v rýchlosti 170 km/h. Prečo je 160 koňová motorka takto zablokovaná? Má to viac dôvodov, jeden je z tých, že americký spôsob „cruiser“ jazdy si to takto predstavuje a ten technický je ten, že zvýšený turistický štít s profilom zadného kufra (top case) a ešte s plnou batožinou vie zmeniť jazdné vlastnosti motocykla. Ak na otvorených cestách vezmeme do úvahy opierajúci sa vietor do veľkých kapôt, tak považujem toto rozhodnutie obmedzenia konštrukčnej rýchlosti z dôvodu bezpečnosti za rozumné. A nakoniec, ktorý blázon, teda mimo okruhu, chce takto rýchlo jazdiť v premávke? Ja teda nie. Ale nie je to až také zlé ako to vyznelo, v rýchlych točivých pasážach s podvozkom „Road“ v prostredí lemovanom lesom som ťahal i 140 km/h a motorkou ani nehlo. Ak máte spolujazdca, je to ešte lepšie. Ak ale jazdíte na otvorenej rýchlostnej ceste, vysoko nastavený štít v kombinácii s bočným vetrom vie s motorkou zavlniť, ale nie tak aby ste sa vyľakali, či by to nebodaj bolo nebezpečné. Vždy to záleží na konkrétnej situácii, na čo si ľahko zvyknete a indície prídu vždy včas.    


Raketa to je!!!

Vďaka kompaktnostimotora a priebehu výkonu sa môžete doslova pretekať so slabším superšportom. Dávkovanie výkonu je veľmi presné a motorka s váhou +360 kg pri 130 km rýchlosti na 6-tke nemá problém prudko akcelerovať, čo v tomto vzorci zasa každý veľký turista nedokáže. Tým, že je motor radový, nemá až také aktívne brzdenie motorom, ale nevadí, stlačte brzdu čo to dá, protiponorový Duolever s aktívnymi brzdami urobí svoju prácu tak, akoby ste šliapli na brzdy v kamióne. Samotný horský pas vás dostane do rovnice športového jazdenia, kde s trojkou a štvorkou vystrieľate strelcov na horskom pase, ale motorka sa tak bleskovo pod zadkom nepreklopí, treba vždy myslieť stotinku sekundy dopredu, na zákrutu pred vami. Spolujazdec sa bude len usmievať, má luxusnú pozíciu, pevné madlá, vyhrievaný zadok a nesedí zbytočne vysoko nad jazdcom. Ako jazdec máte neúnavnú pozíciu v ideálnom jazdeckom trojuholníku. Krytie posádky je plne funkčné, navyše pridané plošinové predstúpačky vytvárajú prekrytie pre nohy a tak jazdec sedí v absolútnom závetrí, zmoknete tu asi ťažko. Navyše má predná kapota vyklápacie deflektory po oboch stranách, to pre prípad, keď potrebujete aktívne vetranie. Rádio hrá celkom dobre až do rýchlosti 130 km/h, vpravo v zornom poli pozeráte na fičúrsky, „staromódny“ prút antény. Dnes už antény bývajú prevažne skryté, viď plutvičky na strechách áut BMW, tak to považujme za plný – nostalgický úmysel. Rádio má pridané ovládanie pred ľavým kolenom na kapote, to aby ste stále nepreklikávali v menu, a viete si pridať i externé zariadenie na počúvanie ako vás rádio nebaví. Ak potrebujete nabíjať smartfón, máte viac možností, jednou z nich je nabíjacia taštička s USB portom v pravom zadnom kufri, kde vás osloví i praktická sieťka v spodnej časti kufra, to aby vám okamžite nevypadli voľne položené veci pri otvorení veka. Motorka má ďalšie 3 mini 12V zásuvky, na kapote pred pravou rukoväťou, vľavo pod sedadlom spolujazdca a v top case.    


Jedna motorka, dve vášne a to doslova 

k rozmýšľate o motorke s dvomi vášňami, tak toto je presne ona a v podstate ani takto postavenú konkurenciu nenájdete. Výkonný motor s dynamickou akceleráciou, perfektné brzdy, plne elektronická výbava + všemožné prvky komfortu, bezpečnosti a pohodlia, pričom motorka vizuálne priam hýri luxusom. Áno môžete síce siahnuť na model GTL, ale ten nemá druhú tvár cruisera, áno môžete siahnuť na H-D, ale ten nemá radový 6-valec, áno, môžete siahnuť na Gold Wing, ale ten nemááá???,…toľko výkonu, ale je najbližšie k tomu aby ste zrazu zaváhali. Mať na kapote vrtuľu, alebo krídlo? To sa dozviete v niektorom z najbližších vydaní, kde pripravujeme porovnávací test. Ak sa ale rozhodnete pre vrtuľu s podtitulkom Grand America – nemáte šancu ľutovať.  


 BMW K 1600 Grand America

Cena: od 25 347 Eur

Motor: 1 649 ccm, 24 ventilov, DOHC, R6

Výkon: 160 k pri 7 750 ot./min.

Krút. moment: 175 Nm pri 5 250 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,7 sek.

Rozmery (D x Š x V): 2 560 x 1 000 x 1 440 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 364 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 618 mm, výška sedla: 780 / 750 / 810 mm

Udávaná / nameraná spotreba: 5,7 / 6,0 l /100 km

Objem pal. nádrže: 26,5 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17  


Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovakia  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8/2018

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši  

Jedna motorka, dve vášne – test BMW K 1600 Grand America

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri