Connect with us

Testy a recenzie

Keď na dizajne záleží – Test Keeway Zahara 125

Publikovaný

on

Neviem čím to je, ale retro štýl stále a stále dobýva  aj naše malé Slovensko a tak dovozcovia vo svojej ponuke retro modely udržiavajú. Pravdou ale je, že všetko má na svedomí jedna talianska značka a aj vďaka nej retro nielen u nás ale všade vo svete frčí. Oproti Zahare ale bezkonkurenčne kultová Vespa stojí trojnásobok a tak je tu šanca, že menej solventný majiteľ sa otočí z juhu ďaleko na východ a siahne práve po modeli Keeway Zahara 125. Proste necelých 1 400 Eur a i samotný dizajn Zahary je lákadlom pre zákazníka. Slovenský dovozca má v ponuke aktuálne 3 farby a to decentnú čiernu, pútavú pastelovo svetlú a nakoniec červenú ako Ferrari. Všetky sú kombinované s hnedou retro farbou a sú nabité chrómom kade-tade.

Niekto sa s farbou vyhral
Ak hľadáte zaujímavosť na Zahare, tak tu je: hnedý stredový pás začína už na palubnej doske, pokračuje stredovým tunelom na podlahu, podlaha je celá hnedá a pás z nej vystupuje na hnedé sedadlo a končí až vzadu nad EČ. Tento model má navyše v oblasti okolo sedla až dozadu bielu lemovku a tak jeho dizajnová atraktivita vytŕča spomedzi zvyšných dvoch najviac. Palubný prístroj mierne kopíruje tvar predného svetla a jeho žltý podklad vám prehľadne odhalí analógový rýchlomer a ukazovateľ paliva, oba s oranžovými paličkami. Do rokov 70-tich vás na tomto paneli vrátia viditeľné štyri čierne krížové skrutky, z ktorých každý pár drží zariadenie ukazovateľov na doske. A na palubovke už potom nič nehľadajte, len svetlá smeroviek a svetiel. Toľko jednoduchosti, že až. Ale viete čo? Pasuje to tu ako prdel na šerbeľ.

Svetlá, chróm, a batožina
Silnou stránkou skútra je prepracovanosť  jednotlivých svetiel a ich zakomponovanie do kapôt stroja. Je zaujímavé, ako práve pri tejto kategórie lacných skútrov si projekcia dala záležať na týchto maličkostiach ich efekt v perfektnom detaile. Nie sú to len svetlá a smerovky osadené do kapôt, ale evidentne v Keeway  niekto sedí a kreslí každé zo svetiel samostatne a nekonečne dlho. Proste ťažko tu nájdete chybičku krásy a svetlá sú s hranatými krivkami kapôt vo výbornom súlade a zaujmú vpredu i vzadu. Musím pochváliť ich viditeľnosť zo všetkých smerov a aby Zahara nezostala v tieni zašlých rokov, predný svetlomet disponuje denným LED svietením, inak všade sú len bežné žiarovky, v prednom svetlomete je halogénová. K dizajnu patrí chróm a niet pochýb o pravosti železa na kryte koncovky výfuku, zrkadlách, či masívneho železného nosiča. Ten je mimochodom dôležitý, pretože budete okamžite potrebovať kufrík. Aj keď pozeráte na masívne, komfortné sedadlo, plnohodnotné pre dvoch pasažierov, pod ním je len minimum miesta.  Na batožinu vám teda ostáva len háčik pred kolenami.

Okolie má pre Zaharu oči
Nie neprekvapíte na križovatke nikoho raketovým štartom. Zahara má pokojnú povahu, čistý dizajn a žiadne zbytočné veci na sebe. Kapoty sa snažia zahaliť maximum stroja a neprovokujú k  športovej jazde. Rovná, ale vyššia podlaha umožní jazdcovi bezproblémový pohyb a poskytuje mu veľký osobný priestor, spolujazdec dostane pod zadok slušný kus sedačky, do rúk silné oceľové madlo, ktoré je súčasťou zadného držiaku a pod nohy oceľový výklopné stúpačky. Keby nebol vpredu 12“ ráf kolesa bola by to škoda, pretože rozmery skútra a jeho výbava poskytujú pohodlie pre dvoch členov posádky. O to je prechod mestom bezpečnejší, jednoduchší a bezpochyby komfortnejší. Motor ide úplne ticho a na jeho ovládanie netreba žiadnu strategickú odvahu, či skúsenosť. Riadidlá sú vo vyššej polohe a to má výborný vplyv na ovládanie skútra a zároveň zľahčuje manipuláciu na mieste, pričom predný tlmič pracuje v dráhe 88 mm. Sólo jazda môže byť dokonca mierne športová a Zahara sa nebojí ani nášho testovacieho kopca na sídlisko Rozkvet v PB, kde v prudkom stúpaní s červenými plameňmi šľahala rýchlosťou cez 55 km v hlbokom náklone. Na dlhšej rovinke bola atakovaná hranica 100 km/h. Červená „Ferrari“ farba spolu s dizajnom zasa atakovala okolie a mnohonásobné pohľady očí z plechoviek tohto boli dôkazom. Vzadu treba ale počítať  iba s bubnovou brzdou a predok má jeden brzdný kotúč o priemere 190 mm. Páčky bŕzd sú stredne tvrdé a po naučení dobre ovládateľné. Sedadlo má výšku iba 725 mm a tak i nižšie postavy dočiahnu pohodlne na zem. Podvozok znesie dvoch pasažierov ako nič a nemusia to byť teda dvaja vyziabnutí 55-kiloví tínedžeri, ale aj pánko s objemnejšou paničkou.

Červená je dobrá, cena ešte lepšia
Je to jednoduché, Zahara je zaujímavý a dizajnovo nadštandardne prepracovaný skúter s peknými, čistými líniami. Funguje správne, vozí sa na ňom dobre a jednoducho. Vo výbave má hlavný i bočný stojan, pohodlné obutie, veľký priestor pre dvojčlennú posádku a malý priestor pre batožinu. Vzadu jeden tlmič s dráhou 58 mm, bubnová brzda a 10“ koleso mierne limitujú jeho akčný rádius, na druhej strane je stále použiteľný nielen v meste, ale i na krátke výlety mimo mesto, či denné dochádzanie do práce. Vaša spokojnosť so skútrom bude záležať od toho ako sa k nemu budete správať. Priznám sa, že v redakcii sa nikomu do testu nechcelo a tak ostal v studenej garáži bez pohnutia 3 týždne. Akosi automaticky som k nemu niesol i nabíjačku, alebo „žeby najprv vyskúšam štart?“ Batéria prekvapivo držala kapacitu, Zahara chytila na druhý krát a už nezhasla, nabíjačku nebolo treba.  Motor síce nemá vstrekovanie, ale iba karburátor, ktorý je rozumne nastavený a spĺňa normu Euro3. A nakoniec cena 1 399 Eur je vôbec pre 125-ku úplne super. Čo si to povedal? „Však to je Čína, tak čo!?“  Áno je, ale už úplne iná ako skoro spred 10-tich rokov. Opäť len pripomeniem, manažment značky Keeway sedí už roky v Budapešti a dnes už chápe potreby a kvality európskeho trhu. Modelová ponuka Keeway je toho dôkazom aj keď sem-tam niečo nevyjde ako má, Zahara určite patrí do kategórie toho lepšieho.

Technické parametre:

Keeway Zahara 125

Cena: 1 399 Eur 
Motor: vzduchom chladený 4-taktný jednovalec
Zdvihový objem: 124,6 ccm
Max. výkon: 8.25 k pri 7 500 ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 1840 x 690 x 1 150 mm
Pneu: vpredu: 90/90 x 12, vzadu: 100/90 x 10
Hmotnosť / nádrž / výška sedadla: 102 kg / 7 l / 725 mm

Motocykle na test zapožičal: GVP Moto s.r.o. Komárno
Autor: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 10/2014.

KEEWAY ZAHARA 125 – Album k testu, Motomagazín 10/2014

1 komentár

1 komentár

  1. cazzo

    12. decembra 2014 at 9:41

    Len či by to, aj s mojími 112 kilami ,tak letelo, hore tým kopcom ? 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri