Connect with us

Testy a recenzie

Keď sezóna nikdy nekončí – XY Moto UTV 500

Publikovaný

on

Malé úžitkové autíčka, ktoré sa ukrývajú za skratkou SSV (Side by Side Vehicle) sa postupne udomácňujú aj na našom trhu a ponuka je v súčasnosti už celkom pestrá. Táto technika so sebou prináša niektoré výhody v porovnaní s klasickou štvorkolkou a medzi najväčšie, okrem pridanej úložnej plochy, patrí aj zvýšená bezpečnosť v podobe tuhého ochranného rámu, ktorý vás spolu s bezpečnostnými pásmi ochráni v prípade prevrátenia. Okrem toho ponúka lepšiu ochranu pred nepriazňou počasia a ľudia bez skúseností s jazdou na klasických štvorkolkách ocenia prítomnosť volantu ako na aute. No a ako sa jazdí s jedným z najdostupnejších úžitkových SSV na trhu, modelu XY Moto UTV 500 sme sa presvedčili počas nášho krátkeho redakčného testu.

Kvalitná technika za prijateľnú cenu
Niekto by pod nízkou cenou hľadal aj nižšiu kvalitu, no 500-vka nás hneď na začiatku príjemne prekvapila. Pod sedadlami sa ukrýva výkonný a spoľahlivý jednovalec z dielne značky CF Moto, ktorý vďaka modernej konštrukcii poteší svojím výkonom a nemá problém ani v náročnom teréne. Výkon sa na kolesá prenáša pomocou štandardného 2-stupňového automatu a spiatočky. V prípade potreby sa tlačidlom aktivuje náhon 4×4 a keď je najhoršie, tak ďalším tlačidlom sa aktivuje elektronická uzávierka a vozidlo sa vyhrabe aj z väčších problémov. V podobnom duchu robustného pracanta prichádza aj podvozok, ktorý je vybavený nezávislým zavesením všetkých 4 kolies. Tuhšie nastavené pruženie je prispôsobené zvýšenej nosnosti. Vzadu je pruženie dokonca zdvojené a zadnú korbu môžete zaťažiť až 300 kg nákladu. Vítaným doplnkom je hydraulické ovládanie korby a na jej vyklopenie stačí stlačiť tlačidlo na prístrojovej doske. Výkonom nesklamali kotúčové brzdy, ktoré spoľahlivo plnili svoju prácu.

Bohatá výbava a extra doplnky
V prípade tohto modelu na váš čaká nadštandardná výbava už v sérii a okrem hliníkových ráfov kolies je toto SSV vybavené spodným krytom motora a podvozku, nechýba elektrický navijak a ťažné zariadenie, radlica, ktorú ovládate práve pomocou navijaku, uzatvárateľná kabína a čelné sklo so stieračom. Takým menším luxusom je zabudované rádio s MP3 prehrávačom, USB konektorom a dvojicou reproduktorov. Pracovisko vodiča tak ponúka všetko potrebné aj keď samozrejme nemôžete očakávať veľký luxus. Na druhej strane, ide o úžitkové vozidlo a tomu zodpovedá vybavenie kabíny. V prípade sedadiel sa dá upraviť len sklon opierky, ale dostatok miesta tu nájdu rôzne postavy. Nezaškodila by im ani väčšia bočná podpora, ale tento malý nedostatok čiastočne nahrádzal oblúk na postrannom ráme, o ktorý ste sa mohli v zákrute bezpečne oprieť.
Potom je tu samozrejme doplnková výbava, kde nechýba ťažná vlečka, ale napríklad aj kosačka alebo posypové zariadenie. Vítaným doplnkom je potom zimné zaplachtovanie, vďaka ktorému môžete v zime kabínu úplne uzavrieť a jazdiť tak v úplnom teple, pričom o vykurovanie sa stará motor, ktorý máte rovno pod zadkom.

Do práce aj na zábavu
500-vka XY Moto má všetky predpoklady stať sa vďačným spoločníkom, ktorý okrem práce využijete aj na offroadové výlety po okolí. Príjemne v tomto prípade prekvapil motor, ktorý už od najnižších otáčok ponúkal veľmi slušný výkon, ktorý plynulo narastal až do svojho maxima. Na ceste to znamenalo max. rýchlosť +65 km/h a v teréne si prekvapivo dlho vystačíte s rýchlym prevodom. Do ťažkého terénu je potom určený pomalý prevod, ktorý v kombinácii s elektronicky aktivovaným predným náhonom a uzávierkou diferenciálu zabezpečuje prejazdnosť aj skutočne náročným terénom. Presne zaberajúci variátor v kombinácii s dostatkom výkonu už od najnižších otáčok vám potom dovolí plynulý pohyb doslova krokom. Nesklamal ani podvozok, ktorý vďaka tuhšiemu nastaveniu absorbuje aj tvrdšie nárazy bez väčších problémov a v teréne sa tak nemusíte obávať. Naopak, na ceste by možno nezaškodilo trochu viac komfortu, ale stále sa bavíme o vozidle určenom do terénu, no a tam obstálo XY Moto naozaj veľmi dobre a vďaka množstvu doplnkov ide skutočne o celosezónnu záležitosť.

XY Moto UTV 500

Cena: 7 198 Eur
Motor: 493 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: 30 k
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 550 kg
Rázvor: 1 820 mm
Objem pal. nádrže: 22 l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12
Homologizácia: áno

SSV na test zapožičal: Xquad Centrum Košeca, Košeca, výhradný dovozca do SR

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013 Janka

Keď sezóna nikdy nekončí – XY Moto UTV 500

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri