Malé úžitkové autíčka, ktoré sa ukrývajú za skratkou SSV (Side by Side Vehicle) sa postupne udomácňujú aj na našom trhu a ponuka je v súčasnosti už celkom pestrá. Táto technika so sebou prináša niektoré výhody v porovnaní s klasickou štvorkolkou a medzi najväčšie, okrem pridanej úložnej plochy, patrí aj zvýšená bezpečnosť v podobe tuhého ochranného rámu, ktorý vás spolu s bezpečnostnými pásmi ochráni v prípade prevrátenia. Okrem toho ponúka lepšiu ochranu pred nepriazňou počasia a ľudia bez skúseností s jazdou na klasických štvorkolkách ocenia prítomnosť volantu ako na aute. No a ako sa jazdí s jedným z najdostupnejších úžitkových SSV na trhu, modelu XY Moto UTV 500 sme sa presvedčili počas nášho krátkeho redakčného testu.
Kvalitná technika za prijateľnú cenu Niekto by pod nízkou cenou hľadal aj nižšiu kvalitu, no 500-vka nás hneď na začiatku príjemne prekvapila. Pod sedadlami sa ukrýva výkonný a spoľahlivý jednovalec z dielne značky CF Moto, ktorý vďaka modernej konštrukcii poteší svojím výkonom a nemá problém ani v náročnom teréne. Výkon sa na kolesá prenáša pomocou štandardného 2-stupňového automatu a spiatočky. V prípade potreby sa tlačidlom aktivuje náhon 4×4 a keď je najhoršie, tak ďalším tlačidlom sa aktivuje elektronická uzávierka a vozidlo sa vyhrabe aj z väčších problémov. V podobnom duchu robustného pracanta prichádza aj podvozok, ktorý je vybavený nezávislým zavesením všetkých 4 kolies. Tuhšie nastavené pruženie je prispôsobené zvýšenej nosnosti. Vzadu je pruženie dokonca zdvojené a zadnú korbu môžete zaťažiť až 300 kg nákladu. Vítaným doplnkom je hydraulické ovládanie korby a na jej vyklopenie stačí stlačiť tlačidlo na prístrojovej doske. Výkonom nesklamali kotúčové brzdy, ktoré spoľahlivo plnili svoju prácu.
Bohatá výbava a extra doplnky V prípade tohto modelu na váš čaká nadštandardná výbava už v sérii a okrem hliníkových ráfov kolies je toto SSV vybavené spodným krytom motora a podvozku, nechýba elektrický navijak a ťažné zariadenie, radlica, ktorú ovládate práve pomocou navijaku, uzatvárateľná kabína a čelné sklo so stieračom. Takým menším luxusom je zabudované rádio s MP3 prehrávačom, USB konektorom a dvojicou reproduktorov. Pracovisko vodiča tak ponúka všetko potrebné aj keď samozrejme nemôžete očakávať veľký luxus. Na druhej strane, ide o úžitkové vozidlo a tomu zodpovedá vybavenie kabíny. V prípade sedadiel sa dá upraviť len sklon opierky, ale dostatok miesta tu nájdu rôzne postavy. Nezaškodila by im ani väčšia bočná podpora, ale tento malý nedostatok čiastočne nahrádzal oblúk na postrannom ráme, o ktorý ste sa mohli v zákrute bezpečne oprieť.
Potom je tu samozrejme doplnková výbava, kde nechýba ťažná vlečka, ale napríklad aj kosačka alebo posypové zariadenie. Vítaným doplnkom je potom zimné zaplachtovanie, vďaka ktorému môžete v zime kabínu úplne uzavrieť a jazdiť tak v úplnom teple, pričom o vykurovanie sa stará motor, ktorý máte rovno pod zadkom.
Do práce aj na zábavu 500-vka XY Moto má všetky predpoklady stať sa vďačným spoločníkom, ktorý okrem práce využijete aj na offroadové výlety po okolí. Príjemne v tomto prípade prekvapil motor, ktorý už od najnižších otáčok ponúkal veľmi slušný výkon, ktorý plynulo narastal až do svojho maxima. Na ceste to znamenalo max. rýchlosť +65 km/h a v teréne si prekvapivo dlho vystačíte s rýchlym prevodom. Do ťažkého terénu je potom určený pomalý prevod, ktorý v kombinácii s elektronicky aktivovaným predným náhonom a uzávierkou diferenciálu zabezpečuje prejazdnosť aj skutočne náročným terénom. Presne zaberajúci variátor v kombinácii s dostatkom výkonu už od najnižších otáčok vám potom dovolí plynulý pohyb doslova krokom. Nesklamal ani podvozok, ktorý vďaka tuhšiemu nastaveniu absorbuje aj tvrdšie nárazy bez väčších problémov a v teréne sa tak nemusíte obávať. Naopak, na ceste by možno nezaškodilo trochu viac komfortu, ale stále sa bavíme o vozidle určenom do terénu, no a tam obstálo XY Moto naozaj veľmi dobre a vďaka množstvu doplnkov ide skutočne o celosezónnu záležitosť.
XY Moto UTV 500
Cena: 7 198 Eur
Motor: 493 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: 30 k
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 550 kg
Rázvor: 1 820 mm
Objem pal. nádrže: 22 l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12
Homologizácia: áno
SSV na test zapožičal: Xquad Centrum Košeca, Košeca, výhradný dovozca do SR
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.