Connect with us

Testy a recenzie

KTM Offroad Test Day 2014 – 4. 9. 2013, Offroad areál Kopernica

Publikovaný

on

Rakúska značka už pekných pár rokov dominuje svetu offroadových motocyklov a najnovšie sme sa o tom mohli presvedčiť počas oficiálnej prezentácie súťažných špeciálov rady EXC a EXC-F na rok 2014 v nádhernom offroadovom areáli v Kopernici neďaleko Kremnice. Noviniek a inovácií bolo ako vždy veľa, no najväčšia pozornosť sa ušla malému štvortaktu 250 EXC-F, ktorý je prakticky úplne nový.

Vyberaná spoločnosť
Momentálnu dominanciu na trhu súťažných špeciálov najlepšie dokumentuje samotný počet modelov, ktoré sme mali k dispozícii. KTM na rok 2014 ponúka až osem rôznych modelov s dvoj- a štvortaktnými motormi. Potom sú tu ešte špeciálne edície s označením Six Days, ktoré sú vybavené sadou exkluzívnych komponentov, ktoré ešte vylepšujú už aj tak vynikajúce športové náradie. V tomto prípade si asi každý musí prísť na svoje a KTM nerobí kvalitatívne rozdiely medzi jednotlivými modelmi, takže či sa rozhodnete pre dvoj- alebo štvortakt, do rúk dostávate špičkové športové náradie.

Spoločné zmeny
KTM pracuje v dvojročnom inovačnom cykle a ak modelový rok 2013 patril motokrosom, tak sezóna 2014 bude naopak v znamení súťažných špeciálov, ktorým bola venovaná zvýšená pozornosť konštruktérov. Nejde pritom len o inováciu vybraných modelov, ale zmeny sa dotkli všetkých modelov rady EXC a EXC-F. Do kategórie spoločných úprav patrí nový spodný okulár, ktorý je prispôsobený na uchytenie nového blatníka, ktorý je pevnejší s hladkým vnútorným tvarovaním a neponúka priestor na zachytenie nečistôt. Modernizovaný rám je ďalšou novinkou a vďaka tenším stenám je o 300 g ľahší. Vďaka novým plastom sa zlepšila ergonómia jazdca, a samozrejme, priaznivo to ovplyvnilo aj dizajn motoriek. Za zmienku stojí aj nový uzáver nádrže, ktorý umožňuje otvoriť nádrž jednou rukou. Chrániče riadidiel sú vyrobené z dvoch vrstiev plastu. Predná brzda používa novú hydraulickú pumpu, ktorá prináša brzdám viac výkonu a ľahšie dávkovanie. Nová elektroinštálacia je jednoduchšia s ľahším prístupom k zosilneným konektorom. Všetky štvortakty sú odteraz vybavené spojkou DDS, ktorá vďaka špeciálnemu systému tlmenia pomocou silentblokov pomáha účinnejšie tlmiť spätné nárazy, ktoré vznikajú pri náhlych zmenách výkonu. Dvojtaktné modely sa naopak dočkali výkonnejšej batérie.

Hviezdou dňa bol malý štvortakt
Najväčšou novinkou v ponuke KTM na rok 2014 je inovovaný model 250 EXC-F, ktorý má so svojim predchodcom len minimum spoločných prvkov. Úplne nový motor konštrukčne vychádza z motoru úspešnej 350-ky. Motor sa okrem iného môže pochváliť kratším zdvihom a zväčšením vŕtaním, čo sľubuje dynamickejší priebeh výkonu. Pribudla nová hlava valcov s väčším priemerom sacích ventilov. Najväčší prínos nového motora predstavuje nárast krútiaceho momentu o cca 4 Nm medzi 6 000 – 7 000 ot. a jazdec by mal mať k dispozícii viac výkonu v nižších otáčkach. Snaha o zvýšenie krútiaceho momentu a pružnosti motora sa netýka len novej 250-ky, ale týka sa prakticky všetkých súťažných modelov, čím sa KTM chce priblížiť trendom moderného endura, kde sa jazdci musia stále viac vysporiadavať s náročnými extrém testami, kde maximálny výkon nie je rozhodujúci. O tom, že v tomto prípade nejde len o dobre premyslené PR som sa presvedčil priamo na trati a nárast výkonu v spodných otáčkach bolo naozaj cítiť. V situáciách, kde by minuloročný model potreboval vyššie otáčky, poprípade pomoc spojky, sa na novom modeli dalo spoľahnúť na výkon, ktorý prichádzal už od nízkych otáčok. V drvivej väčšine situácií tak bola motorka zábavnejšia a jazdec má väčší pocit výkonovej rezervy aj v dlhých a tiahlych stúpaniach alebo pred náročnou prekážkou, kde treba predné koleso rýchlo odlepiť od zeme. Výkon v maximálnych otáčkach sa naopak príliš neodlišoval od minuloročnej verzie. Pohyb v sedle bol aj vďaka novej ergonómii ľahký, čo len zvýraznilo istotu v ovládaní motocykla.

350 EXC-F s drobnými zmenami
350-ka bola zdá sa výborným ťahom zo strany KTM a v súčasnosti je to najpredávanejší súťažný model v ponuke výrobcu. Okrem už spomínaných zmien sa tento model dočkal drobných úprav na motore, ktoré zvyšujú najmä jeho životnosť. Spomeniem nové ložiská na ojnici, ktoré predlžujú servisný interval na 135 hodín (týka sa aj 250-ky). Pod hlavou valca teraz nájdete nové, trojvrstvové tesnenie, ktoré odoláva aj v najnáročnejších podmienkach. Na trati je 350-ka rozhodne jedným z najlepších motocyklov v ponuke KTM. Svojou okamžitou reakciou na plyn už od najnižších otáčok chvíľami pripomína skôr dvojtakt. Okamžité odlepenie predného kolesa od zeme v ľubovoľnej situácii je tak otázkou prudšieho pohybu pravým zápästím. Na druhej strane, motor nemal najmenší problém ani v náročných úsekoch, kde sa jazdec pohybuje takmer na voľnobežných otáčkach. No a ak potrebujete maximálny výkon, tak k dispozícii máte 45 k výkonu, ktorý síce nájdete vo vyšších otáčkach ako na 450-ke, no je ho dostatok nato, aby ste držali s veľkým štvortaktom krok. Ľahkým ovládaním však pripomína skôr 250-ku a skutočne predstavuje ideálny kompromis medzi výkonom veľkého štvortaktu a ovládaním kompaktnej 250-ky.

Veľké štvortakty
V prípade veľkých štvortaktov 450 a 500 EXC-F boli zmeny zamerané najmä na zvýšenie životnosti. Piest je vybavený novými krúžkami, ktoré pomáhajú znížiť spotrebu oleja. Hlava valca bola podrobená redukčnej diéte a hmotnosť klesla o 10 %. Ďalšie úpravy priniesli zníženie trenia a zlepšenie výkonu. Vystužené tesnenie pod hlavu pomáha lepšie odolávať opotrebeniu. Nové ložiská v ojnici predlžujú servisný interval údržby podobne ako v prípade 250 a 350-ky. Na trati som mal možnosť vyskúšať len 450-ku a táto motorka potvrdila, že právom patrí medzi najlepšie súťažné endurá na trhu. Motor vás prakticky od voľnobehu zásobuje dávkami ľahko kontrolovateľného výkonu a to, čo v porovnaní s 350-kou vyzerá ako pomalší nástup je v skutočnosti ťah traktora, ktorý vám aj v najnáročnejšom prostredí dovolí ísť na druhom prevodovom stupni krokom v strmom stúpaní alebo medzi veľkými balvanmi. Stačí však prudšie potiahnuť za plynovú rukoväť a motorka sa vám chce vytrhnúť z rúk. Rýchlu motokrosovú vložku tak zvláda s razanciou motokrosového špeciálu rovnakého objemu. V porovnaní s menšími štvortaktmi má možno pár kíl naviac, no zakrýva to výborne vyváženým podvozkom, vďaka čomu nemá problém ani v tesnom lesnom teréne.

Dvojtakty dotiahnuté k dokonalosti
V zákulisí KTM sa už dlhšiu dobu hovorí o hotovom systéme elektronického vstrekovania paliva na dvojtakty, no v roku 2014 ho ešte neuvidíme. Na druhej strane, po vyskúšaní modelov na rok 2014 nemám pocit, že dvojtakty potrebujú radikálnu motorickú zmenu, nakoľko fungujú bezchybne. Najvýznamnejšou motorickou zmenou na dvojtaktoch je upravený systém sánia, ktorý teraz využíva klapky Boyesen. Výsledkom by mala byť lepšia odozva a vyššia životnosť. 250-ka a 300-vka prichádza s novou hlavou valca s optimalizovanou spaľovacou komorou, ktorá prináša dokonalejšie spaľovanie a lepšiu odozvu motora najmä pod záťažou.
Je tu čas jazdenia a najskôr siaham po univerzálovi 200 EXC. Model, ktorý je postavený na základe 125-ky napriek tomu, že vlastne nepatrí do žiadnej objemovej triedy má pevné miesto v ponuke výrobcu. Hravá ovládateľnosť 125-ky a výborný podvozok dopĺňa motor, ktorý sa výkonom približuje 250-kam. Na trati tak patril medzi najzábavnejšie motorky nielen v rukách skúsených jazdcov, ale aj hobíkov, ktorí mohli jazdiť agresívnejšie dlhšiu dobu. Hovorí sa, že to najlepšie prichádza nakoniec a v mojom prípade to bol model 250 EXC. Patrím skôr medzi fanúšikov štvortaktnej techniky a keby testovací okruh pripomínal rýchlu MX trať bez umelých prekážok, pravdepodobne by som siahol po štvortakte, ale v daných podmienkach náročného endura bola 250-ka perfektná. Výkon v nízkych otáčkach sa dal ľahko a presne dávkovať prakticky ako na triale a náročné sekcie som mohol absolvovať doslova krokom. Motor dokázal plynulo zaberať prakticky na voľnobehu ešte na druhom prevodovom stupni a zadné koleso našlo trakciu všade. V prípade potreby stačilo prudšie potiahnuť za rukoväť a výkon bol okamžite na zadnom kolese pocitovo oveľa rýchlejšie ako na štvortakte. K tomu treba pripočítať ľahké ovládanie, ktorému sa štvortaktná 450-ka ani nepribližuje a vlastne ani 250-ka. V rukách skúseného profíka dokonalá zbraň do prostredia extrémneho endura a v rukách šikovného hobíka motorka, ktorá mu dovolí zdolávať prekážky, na ktoré by si inak netrúfol.


Text: Miro Tamáši, foto: David M. Bodlák a Martin Matula

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2013 Janka

KTM Offroad Test Day 2014 – 4. 9. 2013, Offroad areál Kopernica

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri