Mám rád motorky, ktoré
dokážu názorovo rozdeliť motorkársku obec. Motorky, ktoré budú vždy vyčnievať
z radu a okamžite si ich všimnete. Niekoho nadchnú hneď na prvý
pohľad, iného naopak príliš neoslnia, no vždy sú vďačnou témou rozhovorov. Do
tejto kategórie patrí aj Suzuki Katana, ktorá sa prvý krát objavila na trhu
v roku 1981 a svojim na tú dobu sci-fi dizajnom sa okamžite dostala
do centra pozornosti. Po takmer 40-tich rokoch tu máme reinkarnáciu tohto
výnimočného stroja a presne po vzore svojho predchodcu prináša dizajn,
ktorý vás buď nadchne alebo naopak vás krásou neohúri. Každopádne možnosť
poriadne ju popreháňať po našich cestách som si nemohol nechať ujsť.
Základné fakty
Podrobný test Katany, kde
bola rozobraná aj technika ste si mohli prečítať už v minulom vydaní
Motomagazínu (MMA 7-8 / 2019) a preto sa budeme venovať najmä jazde
a pocitom z nej. Krátke zoznámenie sa je však určite na mieste. Nová
Katana je postavená na rovnakej platforme ako športový naháč GSX-S1000
a to je rozhodne dobrá správa. Kompaktný a štíhly naháč ukrýva
tuhý športový podvozok a neskutočne pružný štvorvalec, ktorý vás
v ľubovoľný moment dokáže okamžite katapultovať vpred. V tuhom
hliníkovom ráme je uložený radový štvorvalec, ktorý vychádza
z legendárneho superšportu GSX-R1000 generácie K5, ktorý bol považovaný za
jeden z najlepších v novodobej histórii tohto modelu. Na rozdiel od
pôvodnej verzie mu už nechýbajú elektronickí asistenti ako trakčná kontrola, alebo
asistent regulácie nízkych otáčok, ktorý pomáha regulovať otáčky pri rozbehu
a automaticky ich zvýši, tak aby vám motor počas rozbehu nezhasol. No
a keď sa dáte do pohybu, tak nedostatkom výkonu rozhodne trpieť nebudete
a štvorvalec dosahuje maximum 150 k pri 10 000 ot./min. Spomeniem
ešte výkonný brzdný systém Brembo, ktorý spolupracuje s výborne fungujúcim
systémom ABS.
Dizajn, ktorý priťahuje
Ak si potrpíte na výrazné
dizajnové línie, ktoré „nezapadajú“ do hlavného prúdu, tak ste na správnej
adrese. Suzuki v tomto smere odviedla výbornú prácu a ak pôvodná
verzia z roku 1981 pôsobila na vtedajších motorkárov doslova sci-fi
dojmom, tak dnešná verzia naopak poteší priaznivcov neo retro modelov. Čo je
však dôležité novodobá Katana si napriek modernej motorickej a podvozkovej
platforme zachovala základne dizajnové črty originálu. Výsledok tak naozaj
stojí zato a ak vás oslovil originál, tak s výzorom novej Katany
budete určite spokojní. „Hranatá“ čelná kapotáž s čelným obdĺžnikovým
svetlom plynulo nadväzujúca na malú 12-litrovú nádrž vytvárajú dominantnú časť
dizajnu. V tejto „klasike“ však nechýbajú moderné prvky ako LED osvetlenie
alebo veľký digitálny prístrojový panel. Zaujímavo pôsobí aj krátka
podsedlová časť, ktorá až na farebné prevedenie už s originálom nemá moc
spoločné, no poteší komfortom nielen jazdca, ale na širokom sedle sa dobre cíti
aj spolujazdec, čo u športových naháčov nie je úplne bežné. V porovnaní
s originálom sa zmenil aj posed a namiesto predkloneného posedu
sedíte na novej Katane v oveľa komfortnejšom vzpriamenom posede.
Skvelý športovec
Posadenie sa do sedla
150-koňového naháča, ktorý naviac „podedil“ veľa zo športových génov svojho
superšportového predchodcu GSX-R1000 je celkom adrenalínový pocit, najmä keď
som v poslednom čase trávil veľa času v sedle rôznych cestných endúr.
Musím však povedať, že rýchlo sme našli spoločnú reč. Katana v sérií
ponúka tuhšie nastavený podvozok, no a keď k tomu pripočítame
kompaktné rozmery a minimálne dotazy riadenia, tak chvíľami som mal pocit,
že mám pod sebou skôr superšport ako naháča. Všetko však dáva zmysel
v momente keď sa motorka dá do pohybu, Katana je ľahkým, obratným a presne
reagujúcim športovcom, ktorý každú zákrutu vykrajuje bez mihnutia oka
a čím viac mu nakladáte tým lepšie sa cíti. Zároveň platí, že čím
kvalitnejší asfalt, tým viac si jazdu užívate. Tuhší podvozok si síce ľahko
poradí aj s horším asfaltom, no je to na úkor jazdného komfortu. Superšportové
gény Katana nezaprie a určite si viem predstaviť tohto naháča na poriadnom
okruhovom dni, kde by bol terčom obdivných pohľadov nielen v depe, ale
prekvapil by aj na okruhu. Vzpriamený posed je pritom komfortný a len
zľahka vás tlačí do jemného predklonu a pri športovej jazde sa môžete
v sedle ľahko pohybovať.
Malý čelný štít vpredu
nie je len čisto dizajnovým prvkom ako som si pôvodne myslel, ale celkom
úspešnesa mu znižovať nápory vetra vo vyšších rýchlostiach. Diaľničná 130-ka je
tak relatívne komfortná. Stáôe však platí, že Katana je oveľa viac naháčom ako
kapotovaným športovcom a na dlhé presuny nájdete aj lepšie voľby. To
nakoniec podtrhuje aj malá 12-litrová nádrž, ktorá vystačí na necelých 200 km jazdy.
Výkon na cestu aj okruh
Okrem dizajnu je
najväčším tromfom tohto motocykla motor, ktorý vám pripraví skvelý zážitok
prakticky v ľubovoľnom prostredí. Radový štvorvalec je neskutočne pružný a dokáže
pri zaradenej 6-tke akcelerovať prakticky od 1 500 ot/min. (cca 50 km/h) až do svojho
maxima čo je niekde okolo 10 000 ot/min. V meste som sa často krát
pristihol, že jazdím predpisovo so zaradenou 6-kou a motor vôbec
neprotestuje. V rýchlejšej mimo mestskej premávke pri predbiehaní naopak stačilo
len pootočiť plynovou rukoväťou a motorka opäť na 6-ke okamžite vystrelí
vpred. Najmä v hustej premávke s minimálnym priestorom na obiehanie
vie byť táto pružnosť motora skvelým pomocníkom. Potom je tu samotný výkon,
ktorý v bežnej premávke prakticky nemáte kde využiť. Otáčkomer sa len
veľmi zriedkavo dostal nad hranicu 7 000 ot./min a to aj pri vyložene
športovom tempe, kedy už dopravné predpisy chvíľami prestávajú platiť.
O tom však veľkoobjemové športové motorky sú a Katana je po
motorickej stránke skvelá. Trojstupňová trakčná kontrola pracuje bez problémov
a keď treba vie citlivo zasiahnuť. To isté naviac platí o brzdnom
systéme ABS, ktorý rovnako pracuje perfektne.
Dva v jednom
Suzuki Katana je
motorkou, ktorá svojím dizajnom na seba okamžite pritiahne pozornosť a o
to konštruktérom v podstate aj šlo. Prináša do detailu dotiahnutú
kombináciu charakteristických prvkov pôvodnej verzie spojených s modernými
doplnkami súčasnosti. Je toho však viac a pod tradičným dizajnom sa ukrýva
výborný športový motocykel, ktorý vás svojim ohromným výkonom a výbornými
jazdnými vlastnosťami bude tešiť každý deň a je jedno či ste na ceste do
práce, krátkom výlete alebo okruhovom dni, Suzuki Katana je moderným športovcom
s originálnym retro nádychom.
Suzuki Katana
Cena: 11 990 Eur
Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 150 k pri 10 000 ot./min.
Krút.
moment: 108 Nm pri 9 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Rozmery
(DxŠxV): 2 125 x 830 x 1 110 mm
Hmotnosť: 215 kg
(pohotovostná)
Rázvor: 1 460 mm
Výška
sedla: 825
mm
Objem
pal. nádrže: 12 l
Pneu:
vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.