Až sa mi to zdá, že to, čo všetko tento skúter má k dispozícii pre posádku, je tak nadštandardné, že inak ako luxus to ani nemôžem nazvať. Nie je to len unikátny dizajn, ale i obrovský priestor nad i pod sedadlom, trakčná kontrola, úplná elektronika všade, podsvietené ikonky ovládačov na riadidlách, obrovské množstvo údajov na palubnom prístroji, mimoriadna spotreba aj vďaka ECO módu a charakter jednak elegantného mestského Taliana a zároveň nebojácneho turistu na dlhé trate. A navyše imidž maxi skútra s pokorným ovládaním 125-tky.
O dizajne môžem písať donekonečna
V tomto sú Taliani doma, vyhrať sa každým jedným prvkom na motorke tak, aby nebol iba pekný, ale aj účelový, potom to strčia do aerodynamického tunelu a do bokov predných kapôt vsadia veterné deflektory, ktoré nielenže správne odtrhávajú vietor od kriviek kapôt, ale tvoria i výborné závetrie pre nohy posádky v daždi, alebo v rannom chlade. Už len pohľad do kokpitu vás navedie na absolútne prepracovaný luxus, o ktorý sa postarala séria žiariacich nerezových krytov, ktoré priamo nadväzujú na luxusný chrómový pás v bočných líniách skútra. Okamžite vzniká veľký rešpekt okolia s obzeraním skútra z ďalšia, ako keď niekto na parkovisku obzerá„Brabus CLS“. Majstri dizajnu vsadili na skvelú kombináciu farieb, predná i zadná svetelná rampa (kombinácia LED svetiel a halogéniek) je doslova majstrovským „pikasovým“ dielom a zaslúžila by medailu. Nešetrilo sa v základe a nie je potrebné dokupovať ani turistické plexi, pretože toto originálne, je krásne prehnuté a výborne aktívne v ochrane.
Použité technológie – „sánka dolu šéfe“…
ABS, ASR, unikátna CVT prevodovka (používa sa iba u X10 350 a Beverly 350), ECO mód, či PMP. Poďme ale postupne a začnime s ABS, ktorévyužíva trojkanálovú riadiacu jednotku s presnou reakciou na okamžité podmienky jazdy. A čo to je ASR? – Systém trakčnej kontroly a navyše vypínateľný. Hodí sa v daždi a skúter i keď váži cez 200 kg motor má silu 33 koní, čo stačí na to, aby kolesá a zvlášť zadné v kritickej chvíli dokázali prekĺznuť, či už na mokrej, špinavej ale šmykľavej vozovke. O meste plnom električkových koľajníc, ktoré križujú dráhu jazdy na križovatkách ani nehovoriac. Tento malý pomocník si možno až veľmi nenápadne obháji svoju prítomnosť a to tak, že často krát ani vodič nepostrehne, že sa vôbec niečo udialo. A potom o „netrhavý“ a lineárny prenos sily motora na koleso sa stará trochu netradične konštruovaná spojka, ktorá pracuje s podobnými lamelami ako bežná spojka s manuálnym ovládaním. Ale o bezstarostný prevod sa stará prešpekulovaná sústava guličiek a pružín a tým dostávate okrem lineárnej hnacej sily i pridanú hodnotu v nižšom opotrebovaní tejto časti skútra. PMP: ak si zakúpitemultimediálny switch Piaggio (100 Eur)+ presný kryt na váš smartfón (cca 20 Eur) pomocou aplikácie PMP (Piaggio Multimedia Platform) potom môžete za pomoci GPS získavať ďalšie cestovné informácie, ale i ľahko nájdete svoj motocykel na parkovisku medzi ďalšími stovkami iných. Platforma pracuje s OS Android i iPhone a je dostupná u skoro všetkých modelov Piaggio.
Pohodička „ala Italia“
Na toto teda nie sme v triede skútrov moc zvyknutí. To pohodlie… elektronické tlačidlá otvárajú veko kufra a aj nádrž v spodnej časti tunela. Pozor, pokiaľ by sa hoc čo z tohto nebodaj pokazilo, skúter má v zálohe dva mechanické, lankové systémy otvárania oboch vecí, ktoré sú skryté v skrinke pred kolenami. Absolútne neštandardným riešením je podsvietenie ikoniek ovládačov na riadidlách, čo ma fakt dostalo.A potom je tu prístrojový panel a zatiaľ čo dva analógové budíky, podotýkam luxusne lemované zvonku a ešte luxusnejšie tvarované zvnútra, predsunuté do priestoru kokpitu obsluhujú otáčkomer, palivomer a ukazovateľ rýchlosti, tak 4“ LCD displej medzi nimi je skutočný pán informácií. Prepínačom na pravej rukoväti sa dozviete, okamžitú / priemernú spotrebu, dojazd v km podľa okamžitého spôsobu jazdy, dokonca napätie batérie, vonkajšiu teplotu… Dva malé čudlíky pod displejom zasa majú na starosti počítadlá kilometrov, či nastavovanie hodín. Dosť zle sa na ne v rukaviciach triafa a ešte horšie za jazdy. Tá pohodička nesúvisí len s prístrojmi a ovládaním, ale i obrovským priestorom pre posádku a zatiaľ čo vodič rieši polohu nôh akú len chce, spolujazdec má k dispozícii obývačkové kreslo. Tu sme našli malú chybičku, obrovský podsedlový priestor spôsobuje značné roztiahnutie nôh spolujazdca pri sedení a pre jehopocit vyššieho bezpečia by to chcelo buď opierku, či kufor, aby mal v priamom kontakte ďalší oporný bod – hlavne v zákrutách.
Odkladacie priestory – toľko nemám v aute
Najväčší priestor je samozrejme pod sedadlom, kde nielen že vojdú dve integrály, ale i nákup, bunda, či ďalšie osobné veci (udávaný objem je 52 l). Tu inak nájdete netradičnú výbavu. Našli sme tu v sáčku kus tvarovaného železa, čo je predpríprava na osadenie vášho smartfónu do stredu riadidiel a tiež sme tu našli i „pláštenku“ na sedadlo pre prípad parkovania v daždi. Osvetlenie kufra je samozrejmosťou. Pred kolenami zatlačením kľúča sa odklopí schránka, kde sú spomínané mechanické ovládače otvárania nádrže a kufra, ale i 12 V zásuvka a objemný priestor v dvoch priehradkách napr. i na pol litrovú fľašku vody.Pod riadidlami objavíte dve neuzamykateľné schránky napríklad na doklady, peňaženku a podobne a zatiaľ čo v ľavej nájdete USB port na nabíjanie vašich zariadení, tak v pravej nájdete hrdlo pre chladič + nejaké to miesto napr. na kľúče.
Bezstarostná jazda, ovládanie ako hračka
Ak ste mysleli, že sme všetko vyčerpali, tak sa mýlite, tu to všetko ešte len začína. Na pohľad vzbudzujúci rešpekt maxiskútra sa X10 za každých okolností ovláda ako 100-kilová 125-tka a to doslova. Vďaka nízkemu ťažisku si vodič okamžite zvykne na manipuláciu a to aj na mieste. Po sklopení bočného stojanu, ktorý zároveň skúter aj mechanicky odbrzdí zadné koleso (vo vyklopenom stave stojan pomocou lanka zabrzdí skúter proti posunu), vodič dostáva do hlavy klamlivý impulz o nízkej váhe skútra, čo ale nie je v skutočnosti pravda. Šteklivo pradúci motor bez trhavých efektov sa postará o veľmi akčné a zároveň plynulé zaradenie sa skútra do premávky. Výkon sa dávkuje úplne presne. Výborným pomocníkom je samodobrzďovanie motorom, ktoré šetrí platničky a kotúče. Akcelerácia jeabsolútnehladká, ako vodič dostávam pozitívne informácie od podvozku, že sa dejú len dobré veci. Zrýchlenie strojaaj v dvojčlennom obsadení je bez špekulácie veľmi dynamické, na diaľnici dosahujem vo dvojici rýchlosť skoro 150 km/h, čo je vo dvojici „šľeha“ ako sa patrí. Mňa ale zaujímajú technické pasáže, kde sa v zákrutách napriek obrovskému rázvoru1 625 mm, ktorý má napríklad aj H-D Electra Glide, „ixsdesina“ správa neuveriteľne dobre. Podvozok dovoľuje abnormálne náklony až do takej miery, že som radšej vysunul čižmu z plošiny, aby som náhodou neobšúchal spodné kapoty skútra o asfalt, k čomu už mal teda skutočne tesno. Prehadzovanie skútra v zákrutách nie je ničím ťažkopádnym a zvládne to i žena, takže žiaden strach, opäť to má za vinu ťažisko. Zakrytie posádky je veľmi efektívne, spolujazdec sa vôbec nesťažoval na turbolencie v oblasti prilby pri vysokých rýchlostiach.Diaľničný výjazd v rýchlosti + 125 km/h so skútrom v náklone zavlnil. Po konzultácii s importérom sme ale zistili, že je to spôsobené obutím, ktoré je viac predpripravené do mesta ako na diaľnicu, vlastne sám názov pneu tomu nasvedčuje: Michelin CITY GRIP. Model X10 500 je už ale obutý do iných „topánok“ a tento vlnitý efekt tu už nepocítite.
Podvozok a brzdy
Tuhý, trubkový, oceľový rám je doplnený vpredu o 35 mm vidlicu s netradičnou dráhou 125 mm. Ten ponor ľahko ucítite pri nerovnostiach, pretože táto časť skútra vie pekne zahúpať. A preto je možno na mieste nastaviť zadné pružiny na niektorú z tuhších – celkovo 4 pozícii. A ak sme pri brzdách, tak opäť špecialita. Duálny kombinovaný brzdný systém pracuje v dvoch režimoch. Ak stlačíte pravú páčku brzdy aktivuje sa iba piestik na jednom z dvojice predných brzdných kotúčov, pokiaľ zatiahnete za ľavú páčku do hry vstupuje druhý predný kotúč vrátane zadného. Táto verzia skútra má osadený snímač rýchlosti jednotlivých kolies a tak systém dokáže pri brzdení komunikovať s ABS tak, aby skúter bezpečne zastavil. Je to jeden z najvyspelejších systémov používaných u skútrov vôbec, pretože systém zapája do činnosti i trakčnú kontrolua tak sa jazdcovi dostane maximálneho bezpečia pri stresovo nebezpečných situáciách, či už pri akcelerácii, alebo brzdení. Ak ale brzdíte iba prednou brzdou, čakajte ďaleko menší účinok, ako v prípade brzdenia ľavou páčkou. Tá ľavá je sakra ostrá, tak aby vás neprekvapila.
Finále vyšlo super
Kľudne považujme X10 za unikátny vo viacerých smeroch, a neviem čo postaviť na 1. miesto, či dizajn, bezpečnostné prvky, alebo jazdné vlastnosti – všetko tam patrí. Dokonca aj cena je za ponúkanú techniku priam lákavá. O technickej vyspelosti talianskych skútrov nemôžeme v negatívach vôbec diskutovať a keďže v stredne objemových skútroch až taká konkurencia veľká nie je, ľahko sa budete rozhodovať.Trochu vás zastraší optický vzhľad maxiskútra, obrovský rázvor, ktorý mierne zväčšuje oblúky prejazdnosti, niekto možno nemá rád u skútrov stredový tunel, ktorý niekomu sťažuje nastupovanie. Každopádne je to vecička, ktorá nás v redakcii iba tešila a patrí medzi technické lahôdky, kde heslo „V jednoduchosti je krása“ proste neplatí.
Piaggio X10 350 ABS/ASR Executive
Cena: 6 690 Eur (M2015), 6 200 Eur (M2014)
Motor: 330 ccm, 4T jednovalec, Euro 3
Výkon: 33,3 k pri 8 250 ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 2 265 x 750 x 1 410 mm
Výška sedadla / rázvor: 760 / 1 625 mm
Hmotnosť / cel. hmotnosť: 216 / 400 kg
Nádrž: 15,5 l
Max. nameraná rýchlosť: 148 km/h
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 150/70-13
Skúter na test zapožičal: Ital Moto s.r.o. Žilina
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a A. Brniaková
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015
Piaggio X10 350 ABS/ASR Executive – Album k testu, MMA 7-8/2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.