Connect with us

Testy a recenzie

Malé veľké enduro – Test Honda CB500X

Publikovaný

on

V automobilovom priemysle sa už pár rokov stretávame s výrazom „downsizing“, ktorý vlastne označuje trend celkového zmenšovania áut a najmä ich motorov. Zdá sa, že motocyklový priemysel čaká rovnaká cesta a čoskoro sa dočkáme novej generácie menších a kompaktnejších motoriek. No a o tom, že to vôbec nemusí byť na škodu veci nás najnovšie presvedčila Honda, ktorá momentálne stojí s novou modelovou radou CB500 na čele tohto trendu a po naháčovi CB500N sme si vyskúšali atraktívne cestné enduro CB500X.

500-vka je späť
S príchodom nových 500-viek sa Honde celkom slušne podarilo rozvíriť záujem verejnosti o úplne novú triedu, no pravdou je, že táto trieda až tak nová nie je a svojím spôsobom tu bola po celý čas. Dokonca samotná Honda mala dlhé roky v ponuke populárny model CB500 a vlastne podobné 500-vky ste našli aj v portfóliu ostatných japonských značiek. Novátorstvo súčasnej rady CB500 z dielne Hondy však tkvie v niečom inom a namiesto hľadania možností ako urobiť z malej 500-vky veľkú a dospelú motorku je tu skôr opačná tendencia, prispôsobiť dospelú motorku kompaktnejším rozmerom a ľahšiemu ovládaniu malých motoriek. Cieľová skupina je tak jasná a okrem čerstvých držiteľov vodičských oprávnení skupiny A2 to môžu byť napríklad aj ľudia čo sa po rokoch opäť vracajú na dve kolesá a hľadajú primeranú motorku.

Jedna platforma, tri rôzne modely
Downsizing je však len časť toho čo odlišuje modely rady CB500 od ostatných modelov podobného razenia na trhu a po vzore ďalšej modelovej rady Hondy, NC700 aj v tomto prípade na základe jednej platformy (rám a motor) vznikli hneď tri modely s rôznym zameraním. Dôvod je samozrejme jednoduchý a hlavným faktorom je zníženie nákladov, ktoré sa premietnu do finálnej ceny. O tom, že ide o správny krok zo strany výrobcu svedčí aj cena testovaného modelu 5 890 Eur, ktorá je výborná.

Je 35 kW dosť pre všetkých?
Moderný, kvapalinou chladený radový dvojvalec bol konštruovaný s cieľom splniť výkonové parametre stanovené pre kategóriu A2 (do 35 kW), no a treba povedať, že túto úlohu do bodky spĺňa. Maximálny výkon 47 k (35 kW) dosahuje pri 8 500 ot./min. a výkon je veľmi príjemne rozložený v prakticky celom rozsahu otáčok. Motor je tak veľmi pružný a dokáže plynulo reagovať už od voľnobežných otáčok. Toto ľahké dávkovanie a plynulý prechod do maximálnych otáčok dovoľuje využívať potenciál motora aj v prípade menej skúsených jazdcov. Navyše, maximálne otáčky nie sú extrémne vysoké a ku svižnej jazde tak nepotrebujete naháňať červené pole otáčkomera, ale môžete viac využívať široké spektrum otáčok. Motor je tak zábavný a dokáže ponúknuť dostatok výkonu nielen pre držiteľov spomínaného vodičského oprávnenia A2, ale svoje si tu nájdu aj skúsení jazdci.

Malé veľké cestné enduro
Verzia CB500X prichádza na náš trh ako posledná a z trojice noviniek sa od svojich dvoch súrodencov odlišuje nielen dizajnom, ale aj o máličko väčšími rozmermi, ktoré môžu viac vyhovovať vyšším postavám. Je to aj vďaka tomu, že spomínaná dvojica bola predstavená ako globálne modely s vysokým podielom predaja v ázijských krajinách, a naopak, verzia „X“ je namierená na európskeho zákazníka, ktorý je v priemere fyzicky o niečo väčší. Dizajn modelu „X“ ide presne v dynamických líniách väčších modelov Crosstourer, Crossrunner alebo NC700X. Vydareným líniám dizajnu nechýba športový nádych a Honda znesie v tomto smere aj najprísnejšie kritériá. Dokonca spodné partie sú ukryté v elegantnom plastovom kryte. Výborná úroveň dielenského spracovania už len podtrhuje celkovo dobrý dojem, ktorý výzor motocykla zanecháva. Ak by sa našlo niečo, čo by sa dalo vyčítať dizajnu, tak trochu mi chýba prítomnosť LED technológie na osvetlení, ktorú dnes bežne nájdete aj na oveľa lacnejších strojoch. O tom, že máte pred sebou turisticky ladený motocykel vás presvedčí napríklad výškovo nastaviteľný štít a ešte lepšie veci na vás čakajú keď sa pozriete na zoznam originálneho príslušenstva, kde nechýbajú padacie rámy, postranné kufre, vyšší čelný štít, prídavné svetlá, 12 V zásuvka, vyhrievané rukoväte a veľa ďalších doplnkov, ktoré ešte zvýšia turistický potenciál tohto motocykla.

Prvý vážny turista v kariére motorkára
Ak postavíte CB500X vedľa veľkého cestného endura akým je napríklad model Crosstourer, tak rozdiely vo veľkosti oboch motocyklov sú dosť výrazné. Má to však svoje výhody a do štíhleho sedla 500-vky, ktoré je len 810 mm nad zemou sa vyšvihne naozaj každý. Kompaktné rozmery motorky sa okamžite prenesú do pocitu istoty, ktorý nezmizne ani v momente, keď sa dáte do pohybu. Napriek relatívne vysokej prevádzkovej hmotnosti na hranici 200 kg som ani na sekundu nemal pocit, že motorka by bola ťažká, práve naopak, kompaktné rozmery pocitovo uberali dobrých 50 kg z hmotnosti motorky a nielen jazda, ale aj manipulácia na mieste bola ľahučká. Podvozok ponúka komfortné nastavenie a filtrovanie nerovností na vozovke bezpečne zvládal. Celkovo priateľské správanie motocykla na ceste má na svedomí aj motor, ktorý svojím príjemným ťahom a pružnosťou spĺňa to, čo by ste od ľahkého turistu očakávali. Dokáže plynulo zaberať už od 2 000 otáčok a výkon narastá adekvátne so zvyšujúcimi sa otáčkami. Z pohodových turistických rýchlostí nemá problém preskočiť do diaľničnej +130-ky a stráviť tu celodenný presun. Komfort je vzhľadom na kompaktnejšie rozmery motocykla veľmi dobrý, najmä ak prechádzate z malých kubatúr alebo kupujete svoju prvú veľkú motorku, tak Honda vám ponúkne nadštandardné pohodlie. Pred nápormi vetra výborne chráni čelný štít a v pohodlne vykrojenom sedle môžete stráviť dlhé hodiny. Úsmev na tvári vám vyčarí aj údaj o spotrebe a ani pri svižnom turistickom tempe vo dvojici neprekročila hranicu 4,5 l/100 km, čo je super. Niekoľkodňový výlet, napríklad niekde do Álp, tak vôbec nie je nereálny, práve naopak, pre začínajúceho jazdca je to na úvod slušná výzva, pretože na motorku sa môže plne spoľahnúť. Z pohľadu začínajúceho jazdca snáď jedna malá výtka, digitálna prístrojovka nemala ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa, čo môže byť najmä v začiatkoch pre niekoho dôležitý údaj.

Mestský pracant
Hondu CB500X si viem dobre predstaviť aj v tejto polohe. Výhodou je samozrejme pohodlný a vzpriamený posed, ktorý zabezpečuje dokonalý prehľad o premávke. Potom je tu ľahučké ovládanie, ktoré robí z prepletania sa hustou premávkou doslova hračku. Kompaktné rozmery vám dovolia zaparkovať prakticky kdekoľvek a lineárny nástup výkonu je v tomto prostredí rovnako prínosom. Podvozok vďaka vyšším zdvihom s prehľadom absorbuje cestné nerovnosti a výkonné brzdy spojené so systémom ABS sú v meste samozrejme k nezaplateniu. V prípade každodenného mestského nasadenia tento motocykel určite siaha oveľa ďalej ako len motocykel určený pre držiteľov vodičákov skupiny A2, ale dokáže byť praktickým spoločníkom aj pre skúseného jazdca.

Zábavný športovec
Mať pod zadkom „len“ 35 kW neznamená, že budete sedieť niekde v kúte a sledovať veľké motorky v akcii, práve naopak, X-ko je neustálym lákadlom nielen na ceste, ale aj v ľahkom teréne. Stačí nájsť úsek plný krátkych roviniek a ostrých vracákov a 500-vka je vo svojom živle. 17-palcové pneumatiky na oboch koncoch sú obuté do výborných pneumatík Pirelli Scorpion, ktoré vás na asfalte podržia aj v tých najhlbších náklonoch. Stačí udržiavať motor blízko maximálnych otáčok a športový zážitok na seba nenechá dlho čakať. Príjemne prekvapil podvozok, ktorý sa ani v rýchlostiach +150 km/h nevlnil a s istotou držal aj stopu v hlbokých náklonoch. Ľahučké ovládanie znamená, že motorka urobí v každej situácii presne to čo od nej chcete. Brzdy, ktoré pri bežnej jazde ponúkajú presný a ľahko dávkovateľný výkon, pri vyložene športovej jazde vyžadujú pevnejšie stlačenie, ale výkonom nesklamú a môžete sa na ne spoľahnúť.
O tom, že označenie „enduro“ sa vzťahuje na Hondu sa presvedčíte v momente, keď opustíte asfalt a vydáte sa na poľné cesty. Stačí jemne „brnknúť“ do spojky a predné koleso poslušne vystrelí zo zeme, pri jazde v stúpačkách sa motorka ovláda veľmi ľahko a každý výjazd zo zákruty sa dá absolvovať v dlhom kontrolovanom šmyku, jednoducho zábava, ktorej okamžite podľahnete. Samozrejme, na limity podvozku narazíte veľmi rýchlo, 17-palcové pneumatiky so sériovými Pirellkami patria len do ľahkého terénu, brzdy s ABS tiež nie sú výhrou a podvozok je mäkký. Napriek tomu som ľahký terén neustále vyhľadával práve kvôli ľahkému ovládaniu motocykla a zábave, ktorú ponúka.

Liek na krízu?
Trh s veľkoobjemovými motorkami sa v Európe v priebehu posledných pár rokov prepadol o polovicu a prepady predajov stále pokračujú. Okrem poklesu záujmu o motorky ako také zo strany mladej generácie je ďalším problémom aj cena, ktorá v prípade veľkých motoriek nie je práve najnižšia. Východisko z tejto nelichotivej situácie môžu predstavovať práve motocykle ako Honda CB500X. Atraktívne a ľahko ovládateľné cestné enduro, ktoré bolo šité pre potreby kategórie A2 má zrazu čo ponúknuť oveľa širšiemu okruhu jazdcov a to za výbornú cenu.

Honda CB500X

Cena: 5 890 Eur (ABS)
Motor: 471 ccm, 8 ventily, DOHC, R2
Výkon: 47 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 43 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 095 x 830 x 1 290 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 196 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 421 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17,3 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 160/60 – 17

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko, o.z.

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

Honda CB500X – album k testu Motomagazín 7-8/2013

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri