…„Pojď s náma, něco tady máme… je to raketa, tak co s ní uděláme… Je to raketa a když už máš raketu… navrhuju výlet na jinouuu planetu VaPaRaPáRaPaPaRa“…
Áno, tu máte právo si myslieť, že som trochu uletel mimo. A je to pravda, Triumph Rocket III Roadster (volajme ho Raketa) by do úletu mimo realitu dostal aj vás. Text piesne Raketa od Chinaski bolo to jediné čo ma napadalo si pospevovať v prilbe počas jazdy na tomto, bezpochyby najväčšom sériovom Triumphe. Pozrime sa teda bližšie na túto raketu.
Slzy radosti… …sa mi do očí vtisli, keď som si vypočul „tu máš kľúče a bež ho vyskúšať“. Od roku 2008 som túžil počuť túto vetu. Vtedy som prvýkrát vysadol na toto monštrum na vrchu Edelweiss v Rakúsku, kedy mi ho požičal jeden český kolega, aby som si vraj porovnal dojmy z veľkoobjemových cruiserov. Odvtedy ma po nociach strašil a túžbu po dlhšom teste som si príležitostne padajúcimi hviezdami pripomínal. Ale teraz vážne. Mohutný kolos s dvomi svetlami, pod nimi typický kríž pripomínajúci sanie do stíhačky, blok motora s trojicou zvodov na pravej strane elegantne ukončenými dvomi mohutnými koncovkami. Pôvodný model mal koncovky tri, no mne osobne sa to nepáčilo, naopak, dvojka je to pravé (kde si dvaja rozumejú tretí zaberá miesto), nádrž ako na tatrovke, aj napriek tomu, že do nej vlezie len 24 litrov benzínu, kardan, ktorý je stavaný, aby zniesol všetku tú silu, no a nakoniec balóny, na ktorých sa to všetko vezie. Tu by vyhovovalo viac symetrie po oboch stranách ako to má napríklad model Touring. Na jednej strane pohľad na pozdĺžne uložený trojval naháňajúci strach a na druhej viac chrómu ako sa patrí. Je veľký (až 2,5 metra), je ťažký (na sucho až 367 kg), je na prvý pohľad odstrašujúci… ale… znova ale… a to najlepšie na záver.
To najkrajšie… …radový trojvalec, s objemom 2 294 kubíkov kvalifikuje tento motocykel ako sériový s najväčším motorom na svete, každopádne pokiaľ berieme do úvahy pomer produkcie k objemu. Nie je to síce motor z Corvette, ale na zvyšok sveta klobúk dolu. Čo na ňom ale vyráža dych viac ako objem sú skôr hodnoty výkonu, kde pri 5 750 otáčkach za minútu produkuje 148 koní, ktoré kardan vzadu mierne, naozaj len mierne krotí, zato 221 Nm už pri relatívne nízkych otáčkach 2 750 ot./min. dokáže dostať zadné koleso do šmyku aj pri trojke. K tomu relatívnemu by som sa ešte vrátil, relatívne nízke na inom je tu pracovný režim, kde napr. pri 1 500 otáčkach na päťke už ide raketa cez 100 km/h, a to ešte neukázala zuby, iba si trojval pokojne pradie. Čo ale naozaj vyrazí dych je, že práve v tejto rýchlosti sa naozaj prebúdza jeho veličenstvo. S plynom opatrne, lebo napriek jemnej vôli lanka trhá zápästím a ani na diaľnici, kedy potrebujete ešte o málinko výkonu na predbiehanie viac, vám ho dá viac než je treba. Maximálka na rakete je tiež relatívny pojem, pretože sa pohybuje v hraniciach, kedy už pripravujete padák a počítate s možnosťou, že vás kĺby zápästí zradia a jednoducho sa oddelia. Tu už ale pud sebazáchovy zavelí STOP a vy sa pri spomaľovaní máte konečne možnosť zhlboka nadýchnuť a premyslieť si či tých 240 nestačí. Jedna pani povedala, že najprv angláni zostavili motor, a potom dlho predlho špekulovali nad jeho umiestnením do rámu a prenosu sily na koleso.
Poďme ďalej… …pohodlný posed, riadidlá tak akurát na telo, pred vami mohutná nádrž (len rozložiť denník a cestou do práce čítať správy) dvojica budíkov s prepínaním kilometrov 1,2 (všetko ostatné je pevné), dojazd na nádrž (k nemu sa ešte vrátim), zaradený stupeň, prejdené kilometre, nič viac ani nepotrebujete. Piaty stupeň zaradený a vy si to valíte užívajúc si pritom pohľady okoloidúcich, pretože ich na vás upozornil zvuk z výfukov. Ja už dlhšiu dobu tvrdím, že Triumph to so sériovými koncovkami vie a že len šarlatán by ich menil. A tak je to aj na Rakete. Mohutný zvuk amerického auta zo šesťdesiatych rokov sa zapáči nielen vám, ale aj mamičkám s kočíkmi na krajnici :-), je to totiž zvuk, kedy už spoza rohu najmenej očakávate jednostopku. Paradoxne na červenej s neutrálom neobťažuje bubienky, len si tak pokojne mrmle (osobne si myslím, že sa aj trošku nudí), a tak mu občas zvýšim obeh oleja aby nezaspal a aby bolo každému jasné: „Nie, nie o to sa ani nepokúšajte pane v Panamere, nemáte najmenšiu šancu s vašimi turbami“ :-). Jednotka, dlhá gumená čiara, dvojka ešte gumuje, trojka kedy už prestane… semafór a zahanbené pohľady okolo dobiehajúcich megašportiakov. O tomto je pravá tvár rakety. Pri otázke kto by si kúpil takéto monštrum si odpovedám dlhým zoznamom… určite tí dvaja nešťastníci, ktorí sa doviezli na druhom a treťom mieste vo svojich x-násobne drahších dvojstopých stíhačkách :-), ľudia, ktorí okrem pohodovej jazdy na ťažkom stroji túžia aj po troche zábavy, každopádne vyjazdení motorkári. No a ešte Jóži, ktorého spolužiaci v škole zatvárali do šatne, pretože Rocket III dvíha nekontrolovateľne ego na úroveň prezidenta zemegule. Motocykel sa aj napriek širokým pneumatikám (vpredu 150/80 a vzadu 240/50 obe R16) ľahko vedie do zákrut a vďaka vyššie uloženým stúpačkám sa ani v zákrutách nemusíte báť o čerstvo nalakované nechty na nohách. Rozbieha sa rovnako dobre ako brzdí (mohol by trošku viac, ale nevadí) a ABS, hoci ho máte, sa naučíte nepotrebovať.
Pod lupou… Päťstupňová prevodovka? Stačí. Zaradenie jednotky sprevádza mohutné cvaknutie, a potom už to ide ľahko hore aj dole, prekvapivo hladko, dokonca neutrál nájdete ešte za jazdy pred semafórmi. Ukazovateľ zaradeného stupňa? Užitočný, nakoľko máte stále pocit, že máte až moc podradené a vy to ešte necítite. Trojval neklepe pri nízkych a netrasie pri vyšších otáčkach, teda taký pokojný baránok si poviete do momentu, kedy sa začne ozývať výfuk. Sedadlo je pohodlné, široké a skrýva jednu malú vychytávku. Vedie cez neho prívod vzduchu k vzduchovému filtru dvomi kanálikmi ústiacimi na hrane sedadla rovno pod vašimi stehnami. Pod sedlom síce absentuje akýkoľvek úložný priestor, zato po odklopení elegantne riešenej „tácky“ s náradím, ktoré na motorke potrebujete, pod ním nájdete ľahký prístup k vzduchovému filtru a batérii. Na vozenie bagáže môžete využiť magnetický tankvak, ktorý na plechovú nádrž máte naozaj kam umiestniť alebo dvojicu bočných kožených kufrov, ktoré si za príplatok môžete dopriať rovnako, ako napríklad čelný štít, umožňujúci vám bezproblémovo dýchať za jazdy (ja by som ho ale nechcel, jedenie mušiek a pocit vetra k tejto mašine skrátka patrí). Spolujazdec sa na komfort tiež nemôže sťažovať, každopádne opierka pre polovičky bude časom a stupňom vašej zžitosti s Raketou asi nutnosťou, inak vám hrozí jazda osamote. Osobne ma nebavilo kontrolovať či „tam ešte je“ :-).
Dojazdili sme… …ostali len slzy pre plač a príjemné spomienky. Na rovinkách jazdí neskutočne a ešte lepšie sa na ňom jazdí v zákrutách (zabudnite na to čo ste počuli o superšportoch a naháčoch), hlavne pozor pri výjazdoch z nich, táto legenda klame telom a poriadne. Čo ale naozaj nečakáte je spotreba. Ľahko športová jazda, bežná premávka cca do päť litrov, športová „paľba“ cca šesť až sedem litrov, a to sa raketa ozaj potila. Mne to počas testu vychádzalo medzi 4,5 až 5,5 litrami, čo som rátal podľa dvoch vyjazdených nádrží s dojazdami presahujúcimi 400 km, na tretej som už prešiel len cca 280 km a dolieval som 21 litrov. Strávili sme spolu len 1 200 km, ale jeho pozíciu v mojich snoch to nijako neohrozilo, ba práve naopak… Je to vo svojej kategórii exot, miestami až prisilný a priveľký, no dospelý chlap sa naučí jeho silu rešpektovať, my deti sa z neho budeme tešiť aj tak… “jsem James Bond a ona je BLOND…“ (Chinaski dohrali).
Triumph Rocket III Roadster
Cena: 16 850 Eur
Motor: 2 294 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 148 k pri 5 750 ot./min.
Krút. moment: 221 Nm pri 2 750 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 500 x 970 x 1 165 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 367 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 695 mm
Výška sedla: 750 mm
Objem pal. nádrže: 24 l
Pneu: vpredu: 150/80 – 17, vzadu: 240/50 – 16
Motocykel na test zapožičal: Triumph Motorcycles Bratislava, s. r. o.
Text: Bohdan „Amis“ Cichacký, foto: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2012
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AMIS
1. novembra 2012 at 21:23
Ach jáááj… 🤣
Slon
2. novembra 2012 at 7:09
Super napísané a plný súhlas 🙂 🙂
LaninaJ
28. novembra 2012 at 18:01
Zamiloval som sa 😎