Connect with us

Testy a recenzie

Mestský živel – test Yamaha Tricity

Publikovaný

on

Možnosť výberu je skvelá vec a ak sa práve obzeráte po nejakom skútri s motorom do 125 ccm, tak na vás čaká celkom náročná úloha, pretože v tomto segmente momentálne nájdete neuveriteľne pestrú ponuku modelov. Ak však parametre svojho výberu zúžite na nasledovné požiadavky: vhodný pre začiatočníkov, extra bezpečnosť a ideálny do mesta, tak je vysoko pravdepodobné, že vašou top voľbou bude minuloročná novinka, trojkolesová Yamaha Tricity.

Tri kolesá rovná sa extra bezpečnosť
Otázka ako spraviť jazdu na skútri alebo motorke bezpečnejšou a zábavnejšou aj pre jazdcov bez väčších skúseností, je momentálne asi najskloňovanejším výrazom v slovníkoch jednotlivých výrobcov, ktorí sa snažia osloviť nových uživateľov práve zvýšenou bezpečnosťou a jednoduchým ovládaním. V kategórii skútrov je top počinom v tomto smere koncept trojkolesového vozidla, ktoré sa nakláňa v smere zákruty podobne ako motocykel, no v tomto prípade dvojica kolies vpredu ponúka extra stabilitu a istotu v náklonoch. Priekopníkom tohto systému je talianske Piaggio, ktoré už pár rokov úspešne ponúka model MP3. Yamaha Tricity prináša vlastný systém zavesenia predných kolies a svojim objemom motora a atraktívnou cenovkou oslovuje úplne nový segment zákazníkov. Základom tohto na prvý pohľad komplikovaného systému zavesenia kolies je dvojica krátkych teleskopických vidlíc na každom kolese, ktoré sú medzi sebou spojené vodorovným ramenom. Rázvor medzi prednými kolesami je pritom minimálny a výsledkom je mimoriadne štíhla konštrukcia celého skútra. Bez najmenších problémov sa tak môžete prepletať preplnenou mestskou premávkou podobne ako na klasickom dvojkolesovom skútri.

Moderný jednovalec
Tricity pod sedlom ukrýva moderný kvapalinou chladený jednovalec vybavený dvojventilovou technikou, ktorý disponuje maximálnym výkonom 11 k pri 9 000 ot./min. Nie sú to síce špičkové výkony, no do mestskej premávky plne postačujú a maximálka na úrovni 100 km/h je rovnako dostatočná. Naviac dynamiku Tricity sme si mohli priamo porovnať s ďalšou 125-kou z dielne Yamahy, modelom NMAX a Tricity bez problémov držal krok s dvojkolesovým skútrom. Plynulý záber variátora zaručoval svižné zrýchlenie a autá na križovatke bez väčších problémov nechávate za chrbtom. Prehupnúť sa z cca 80 km/h na maximum síce už trvalo trochu dlhšie, ale spomínaný NMAX sa príliš nevzdialil a Tricity nemá problém držať krok s rýchlejšou premávkou.

Istý podvozok v každej situácii
Začnem predným závesom, ktorý je samozrejme najväčšou prednosťou tohto skútra. Pruženie predných kolies dokázalo luxusne absorbovať všetky nerovnosti na ceste a namiesto kľučkovania pomedzi výmole som sa mohol radšej sústrediť na situáciu predo mnou. V tomto smere predné pruženie trochu zatienilo dvojicu pružín na zadnom kolese, ktoré boli predsa len tvrdšie a nárazy nefiltrovali s takou ľahkosťou. Ďalšou výhodou dvoch kolies vpredu bola stabilita a istota v zákrutách. Po chvíli jazdy a oťukávania sa bez problémov v hlbokom náklone bez náznaku nervozity absolvujem zákruty, ktoré sú plné nerovností. Táto istota je chvíľami až sterilná a do riadenia prakticky nedostávate spätnú väzbu od predných kolies, ale napriek mojej snahe sa mi ani raz nestalo, že by som prekročil hranice priľnavosti a predné kolesa podkĺzli, alebo v náklone odskočili a to je skvelým vysvedčením pre tento systém zavesenia. Kompaktná konštrukcia celého skútra stavia ovládanie prakticky na rovnakú úroveň s bežnou 125-tkou a v hustej premávke sa tak cítite ako ryba vo vode. Pri svižnej jazde sa naviac môžete spoľahnúť na skvelé kombinované brzdy a trojica kotúčových bŕzd v spolupráci s ABS Tricity bezpečne spomalí prakticky okamžite. Tricity neponúka možnosť „uzamknutia“ skútra v vzpriamenej polohe podobne ako spomínané MP3 a na križovatke musíte dať nohy dole ako na bežnom skútri v opačnom prípade skončíte na zemi.

Komfort každodenného univerzála
Tricity nesklame ani keď ide o komfort a na potreby bežných každodenných presunov nájdete všetko potrebné. Dve kolesá vpredu síce trochu uberajú z extra miesta a nohy pred seba nevystriete, no vzpriamený posed je dostatočne pohodlný a nohy „poskladáte“ na širokej priebežnej plošine, ktorá naviac uľahčuje nastupovanie a manipuláciu na mieste. Čelná minikapotáž odvádza perfektnú prácu a nápor vetra nie je nijak veľký ani pri maximálnych rýchlostiach. Odkladacie priestory sú vďaka predným kolesám trochu oklieštené a vpredu chýba odkladacia skrinka, no pod sedlom je dostatok priestoru na uskladnenie prilby typu Jet.

Extra benefit
Yamaha Tricity je vozidlom, ktoré je pripravené presvedčiť aj tých najzarytejších odporcov jazdy na dvoch kolesách o výhodách skútra v mestskej premávke. Ľahké ovládanie skútra je v tomto prípade rozšírene o extra benefit v podobe dvoch kolies vpredu, ktoré výraznou mierou zvyšujú stabilitu a bezpečnosť skútra na rôznom povrchu, S cenovkou 3 990 Eur možno nepatrí medzi najlacnejšie 125-tky na trhu, no práve vďaka spomínaným vlastnostiam nebudete ľutovať extra investované prostriedky.

Yamaha Tricity
Cena:
3 990 Eur (4 490 Eur verzia ABS)
Motor: 124 ccm, 2ventily, SOHC, 4T
Výkon: 11 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 10,4 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka
: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 905 x 735 x 1 310 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 152 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 310 mm
Výška sedla: 780 mm
Objem pal. nádrže: 6,6 l
Pneu: vpredu: 90/80-14, vzadu: 110/90-12

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V., CZ/SK

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2015
Text:
Miro Tamáši, foto: autor a P. Lovíšek

Yamaha Tricity – Album k článku, MMA 10/2015

1 komentár

1 komentár

  1. prdlafka

    30. novembra 2015 at 16:40

    Tolkych kolies, nerad by som to zivil, co sa prezuvania a nakupovania pneumatik tyka  😁 

    k veci: pozdavaju sa mi tieto trojkolesove skutre, mozno si raz taky aj kupim

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri