Connect with us

Spravodajstvo

Mládež do 25 rokov by sa mala vrátiť späť do autoškoly

Publikovaný

on

Tretina čerstvých držiteľov vodičského oprávnenia sa v mnohých bežných situáciách cíti za volantom stále neisto.

Bratislava 30. novembra 2012 – Spoločnosť Goodyear nedávno realizovala prieskum, podľa ktorého je viac ako štvrtina mládeže presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci.

Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách. Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu, ktorý zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii. Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.

"Keďže bezpečnosť na cestách patrí k našim tradičným prioritám, spoločnosť Goodyear je pripravená podporovať mladých a začínajúcich vodičov počas ich výcviku. Mladí ľudia sú v Európe príliš často účastníkmi dopravných nehôd a úmrtí na cestách, a preto je veľmi dôležité, aby sme zabezpečili, že ich výcvik v autoškole bude dostatočný, " uviedol Jens Völmicke, Communications Director, EMEA, Goodyear. Je to jeden z dôvodov, prečo Európska komisia venovala tohtoročný Európsky deň bezpečnosti cestnej premávky mladým ľuďom.

Ženy v testoch pravdepodobne neuspejú na prvýkrát a majú menšiu istotu ako muži
84 % mladých vodičov absolvuje teoretickú časť testu na prvýkrát, ženy sú však menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku až 35 % žien v porovnaní s mužmi (28 %). Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami napr. v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát v porovnaní so Slovákmi (5 %), Talianmi a Nemcami (8 %) viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %)
a Holanďania (43 %).

Mladí vodiči nemajú istotu v základných oblastiach
Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Neprekvapuje to, pretože zvládnuť tento manéver môže trvať roky. Najmenej istí sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %) mladí vodiči, za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianskí (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči. Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %), naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.

Medzery vo vodičskom výcviku
49 % mladých vodičov uviedlo, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií prebiehala počas dňa. Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom, zatiaľ čo Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie a iba 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedlo, že sa túto techniku nenaučili. Z výskumu okrem iného vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %), respektívne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku. Naopak, Briti a Dáni sa javia ako najsvedomitejší, lebo iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.

Popri nízkej úrovni povedomia sa zdá, že mladí vodiči nie sú dobre vyškolení ani v niektorých ďalších motoristických zručnostiach. Iba 54 % bolo poučených o technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt, hoci to možno považovať za nevyhnutnosť v dnešnej ekologicky a ekonomicky zmýšľajúcej spoločnosti. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom, čo sú všetko nevyhnutné zručnosti pre vodiča a sú súčasťou bežnej údržby vozidla.

Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké – ale drahé
64 % mladých ľudí sa domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché. Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by. Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).

"Ak sa toľko mladých vodičov cíti na vozovke viac ako neisto, je určite potrebné opakovať kurzy a podporovať čerstvo kvalifikovaných vodičov počas ich prvého roku na vozovke," povedal Gerhard von Bressensdorf, predseda Asociácie európskych autoškôl (EFA). "Získať vodičský preukaz je nákladný úkon, a preto musíme zabezpečiť, aby sa vodiči po úspešnom zložení skúšky cítili na vozovke úplne istí."
V súvislosti s prieskumom bude spoločnosť Goodyear spolupracovať s Asociáciou európskych autoškôl, ktorá sa neustále usiluje o zhodu vo výcviku vodičov po celej Európe, aby poskytla mladým ľuďom viac výcvikového materiálu v bežných vodičských technikách a zabezpečia optimálnu údržbu ich vozidiel a pneumatík.


O metodike prieskumu
Prieskum vykonala spoločnosť IPSOS pre spoločnosť Goodyear EMEA, aby sa lepšie orientovala v povedomí mladých vodičov a nováčikov z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky a poznala ich názory a praktiky.
Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov počas 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia. Prieskum obsahoval celkovo 20 otázok pokrývajúcich päť tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.
Práca v teréne prebiehala od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a samozrejme, museli byť aktívni vodiči.

O Európskej asociácii autoškôl (EFA)
EFA reprezentuje záujmy 25 asociácií autoškôl z 24 európskych krajín zo všetkých európskych úradov, inštitúcií a organizácií, ktoré sa týkajú výučby v autoškole: platy inštruktorov v autoškolách, rozvoj vodičov, ďalší výcvik vodičov – nováčikov, ekologicky šetrná jazda, všetky otázky týkajúce sa bezpečnosti cestnej prevádzky.
Hlavným cieľom je: harmonizácia výcviku a skúšok inštruktorov, popr. učiteľov v autoškolách, príprava a harmonizácia osnov a vzdelávacích konceptov výcviku všetkých kategórií vodičov, príprava a harmonizácia osnov pokročilého výcviku všetkých kategórií vodičov, harmonizácia vzdelávania a skúšok vodičov, harmonizácia štandardov testovacích organizácií a skúšajúcich. EFA je profesijná asociácia neutrálna v politických či náboženských záležitostiach.
__________________________________
Goodyear
Goodyear je jedným z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 73 000 pracovníkov a svoje výrobky vyrába v 54 závodoch v 22 krajinách sveta. V inovačných centrách v Akrone (Ohio) a v Colmar-Bergu (Luxembursko) sa vyvíjajú najmodernejšie výrobky a služby, ktoré stanovujú technologické a výkonnostné štandardy pre celé odvetvie.

Spoločnosť Goodyear má za sebou 111 rokov cenných skúseností vo vývoji nevyhnutnej súčasti každého automobilu – pneumatiky. Veríme preto, že našou povinnosťou je zúčastniť sa rozhovorov o bezpečnosti pneumatík a chceme sa podieľať na bezpečnejšom cestovaní. V Európe patrí spoločnosť Goodyear Dunlop medzi signatárov Európskej charty bezpečnosti cestnej premávky. Spoločnosť Goodyear Dunlop podporovala myšlienku európskeho označovania pneumatík, ktoré uľahčia zákazníkom posúdiť vlastnosti pneumatiky z hľadiska životného prostredia a bezpečnosti. Spoločnosť Goodyear Dunlop podporuje povinné zavedenie systému kontroly tlaku v pneumatike – elektronického systému, ktorý dohliada na tlak vzduchu vo vnútri pneumatiky – do všetkých nových osobných automobilov od roku 2012 a všetkých predávaných automobilov od roku 2014. Spoločnosť Goodyear Dunlop tak isto podporuje myšlienku na zavedenie právnej úpravy používania zimných pneumatík vo všetkých členských štátoch Európskej únie zvyšujúce bezpečnosť cestnej premávky v zimných podmienkach. Spoločnosť Goodyear Dunlop sa spolu so svojimi zainteresovanými osobami venuje názorným ukážkam toho, aká dôležitá je bezpečnosť na cestách.
Viac informácií nájdete na www.goodyear.sk.

3 komentáre

1 komentár

  1. Dragon

    30. novembra 2012 at 10:11

    V niektorých prípadoch by som do autoškoly poslal aj ľudí v dôchodkovom veku (bez urážky), prípadne na nejaký kurz, aby mali osvedčenie o spôsobilosti vo vedení vozidla. Pretože to, čo zvádzajú niektoré indivduá je niekedy na darvina 😕 .

  2. zukidl

    3. decembra 2012 at 16:11

    Veru tak , v kazdej vekovej skupine sa najdu taky , ktori by potrebovali znovu preist kurzom aby sa naucili zakladnym veciem ako sa spravat v premavke . Ze zrkadla mame na to aby sme sledovali co sa deje za nami a po stranach , ze smerovecky nie su len modnym doplnkom , ze nestastie inych si nefotime a prechadzame okolo pllynule . Ze pomalou jazdou “ hlavne v pravom pruhu “ velmi ucinne pomahame k vytvaraniu kolon . A hlavne ze nezalezi na tom ake mame auto ale ako ho soferujem , lebo DO NEBA VEDIE LEN JEDNOSMERKA . 😇

  3. Dragon

    3. decembra 2012 at 19:15

    zukidl – veľmi trefne napísané 😉 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri