Tretina čerstvých držiteľov vodičského oprávnenia sa v mnohých bežných situáciách cíti za volantom stále neisto.
Bratislava 30. novembra 2012 – Spoločnosť Goodyear nedávno realizovala prieskum, podľa ktorého je viac ako štvrtina mládeže presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci.
Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách. Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu, ktorý zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii. Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.
"Keďže bezpečnosť na cestách patrí k našim tradičným prioritám, spoločnosť Goodyear je pripravená podporovať mladých a začínajúcich vodičov počas ich výcviku. Mladí ľudia sú v Európe príliš často účastníkmi dopravných nehôd a úmrtí na cestách, a preto je veľmi dôležité, aby sme zabezpečili, že ich výcvik v autoškole bude dostatočný, " uviedol Jens Völmicke, Communications Director, EMEA, Goodyear. Je to jeden z dôvodov, prečo Európska komisia venovala tohtoročný Európsky deň bezpečnosti cestnej premávky mladým ľuďom.
Ženy v testoch pravdepodobne neuspejú na prvýkrát a majú menšiu istotu ako muži 84 % mladých vodičov absolvuje teoretickú časť testu na prvýkrát, ženy sú však menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku až 35 % žien v porovnaní s mužmi (28 %). Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami napr. v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát v porovnaní so Slovákmi (5 %), Talianmi a Nemcami (8 %) viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %)
a Holanďania (43 %).
Mladí vodiči nemajú istotu v základných oblastiach Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Neprekvapuje to, pretože zvládnuť tento manéver môže trvať roky. Najmenej istí sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %) mladí vodiči, za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianskí (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči. Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %), naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.
Medzery vo vodičskom výcviku 49 % mladých vodičov uviedlo, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií prebiehala počas dňa. Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom, zatiaľ čo Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie a iba 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedlo, že sa túto techniku nenaučili. Z výskumu okrem iného vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %), respektívne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku. Naopak, Briti a Dáni sa javia ako najsvedomitejší, lebo iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.
Popri nízkej úrovni povedomia sa zdá, že mladí vodiči nie sú dobre vyškolení ani v niektorých ďalších motoristických zručnostiach. Iba 54 % bolo poučených o technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt, hoci to možno považovať za nevyhnutnosť v dnešnej ekologicky a ekonomicky zmýšľajúcej spoločnosti. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom, čo sú všetko nevyhnutné zručnosti pre vodiča a sú súčasťou bežnej údržby vozidla.
Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké – ale drahé 64 % mladých ľudí sa domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché. Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by. Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).
"Ak sa toľko mladých vodičov cíti na vozovke viac ako neisto, je určite potrebné opakovať kurzy a podporovať čerstvo kvalifikovaných vodičov počas ich prvého roku na vozovke," povedal Gerhard von Bressensdorf, predseda Asociácie európskych autoškôl (EFA). "Získať vodičský preukaz je nákladný úkon, a preto musíme zabezpečiť, aby sa vodiči po úspešnom zložení skúšky cítili na vozovke úplne istí."
V súvislosti s prieskumom bude spoločnosť Goodyear spolupracovať s Asociáciou európskych autoškôl, ktorá sa neustále usiluje o zhodu vo výcviku vodičov po celej Európe, aby poskytla mladým ľuďom viac výcvikového materiálu v bežných vodičských technikách a zabezpečia optimálnu údržbu ich vozidiel a pneumatík.
O metodike prieskumu Prieskum vykonala spoločnosť IPSOS pre spoločnosť Goodyear EMEA, aby sa lepšie orientovala v povedomí mladých vodičov a nováčikov z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky a poznala ich názory a praktiky.
Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov počas 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia. Prieskum obsahoval celkovo 20 otázok pokrývajúcich päť tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.
Práca v teréne prebiehala od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a samozrejme, museli byť aktívni vodiči.
O Európskej asociácii autoškôl (EFA) EFA reprezentuje záujmy 25 asociácií autoškôl z 24 európskych krajín zo všetkých európskych úradov, inštitúcií a organizácií, ktoré sa týkajú výučby v autoškole: platy inštruktorov v autoškolách, rozvoj vodičov, ďalší výcvik vodičov – nováčikov, ekologicky šetrná jazda, všetky otázky týkajúce sa bezpečnosti cestnej prevádzky.
Hlavným cieľom je: harmonizácia výcviku a skúšok inštruktorov, popr. učiteľov v autoškolách, príprava a harmonizácia osnov a vzdelávacích konceptov výcviku všetkých kategórií vodičov, príprava a harmonizácia osnov pokročilého výcviku všetkých kategórií vodičov, harmonizácia vzdelávania a skúšok vodičov, harmonizácia štandardov testovacích organizácií a skúšajúcich. EFA je profesijná asociácia neutrálna v politických či náboženských záležitostiach.
__________________________________
Goodyear Goodyear je jedným z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 73 000 pracovníkov a svoje výrobky vyrába v 54 závodoch v 22 krajinách sveta. V inovačných centrách v Akrone (Ohio) a v Colmar-Bergu (Luxembursko) sa vyvíjajú najmodernejšie výrobky a služby, ktoré stanovujú technologické a výkonnostné štandardy pre celé odvetvie.
Spoločnosť Goodyear má za sebou 111 rokov cenných skúseností vo vývoji nevyhnutnej súčasti každého automobilu – pneumatiky. Veríme preto, že našou povinnosťou je zúčastniť sa rozhovorov o bezpečnosti pneumatík a chceme sa podieľať na bezpečnejšom cestovaní. V Európe patrí spoločnosť Goodyear Dunlop medzi signatárov Európskej charty bezpečnosti cestnej premávky. Spoločnosť Goodyear Dunlop podporovala myšlienku európskeho označovania pneumatík, ktoré uľahčia zákazníkom posúdiť vlastnosti pneumatiky z hľadiska životného prostredia a bezpečnosti. Spoločnosť Goodyear Dunlop podporuje povinné zavedenie systému kontroly tlaku v pneumatike – elektronického systému, ktorý dohliada na tlak vzduchu vo vnútri pneumatiky – do všetkých nových osobných automobilov od roku 2012 a všetkých predávaných automobilov od roku 2014. Spoločnosť Goodyear Dunlop tak isto podporuje myšlienku na zavedenie právnej úpravy používania zimných pneumatík vo všetkých členských štátoch Európskej únie zvyšujúce bezpečnosť cestnej premávky v zimných podmienkach. Spoločnosť Goodyear Dunlop sa spolu so svojimi zainteresovanými osobami venuje názorným ukážkam toho, aká dôležitá je bezpečnosť na cestách.
Viac informácií nájdete na www.goodyear.sk.
V niektorých prípadoch by som do autoškoly poslal aj ľudí v dôchodkovom veku (bez urážky), prípadne na nejaký kurz, aby mali osvedčenie o spôsobilosti vo vedení vozidla. Pretože to, čo zvádzajú niektoré indivduá je niekedy na darvina 😕 .
Veru tak , v kazdej vekovej skupine sa najdu taky , ktori by potrebovali znovu preist kurzom aby sa naucili zakladnym veciem ako sa spravat v premavke . Ze zrkadla mame na to aby sme sledovali co sa deje za nami a po stranach , ze smerovecky nie su len modnym doplnkom , ze nestastie inych si nefotime a prechadzame okolo pllynule . Ze pomalou jazdou “ hlavne v pravom pruhu “ velmi ucinne pomahame k vytvaraniu kolon . A hlavne ze nezalezi na tom ake mame auto ale ako ho soferujem , lebo DO NEBA VEDIE LEN JEDNOSMERKA . 😇
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Dragon
30. novembra 2012 at 10:11
V niektorých prípadoch by som do autoškoly poslal aj ľudí v dôchodkovom veku (bez urážky), prípadne na nejaký kurz, aby mali osvedčenie o spôsobilosti vo vedení vozidla. Pretože to, čo zvádzajú niektoré indivduá je niekedy na darvina 😕 .
zukidl
3. decembra 2012 at 16:11
Veru tak , v kazdej vekovej skupine sa najdu taky , ktori by potrebovali znovu preist kurzom aby sa naucili zakladnym veciem ako sa spravat v premavke . Ze zrkadla mame na to aby sme sledovali co sa deje za nami a po stranach , ze smerovecky nie su len modnym doplnkom , ze nestastie inych si nefotime a prechadzame okolo pllynule . Ze pomalou jazdou “ hlavne v pravom pruhu “ velmi ucinne pomahame k vytvaraniu kolon . A hlavne ze nezalezi na tom ake mame auto ale ako ho soferujem , lebo DO NEBA VEDIE LEN JEDNOSMERKA . 😇
Dragon
3. decembra 2012 at 19:15
zukidl – veľmi trefne napísané 😉 👍