Connect with us

Testy a recenzie

Modely Yamaha YZ/YZF na rok 2020 v rukách Jakuba Hrušku

Publikovaný

on

Jednotliví výrobcovia dnes ponúkajú veľa možností ako si môžete vyskúšať väčšinou modelov ešte skôr ako sa rozhodnete pre kúpu, no a pre priaznivcov motokrosu Yamaha každoročne pripravuje akciu s názvom MX Pro Tour, počas ktorej si môžete vyskúšať ľubovoľný motokrosový špeciál Yamaha na nastávajúcu sezónu. Tento rok si oficiálny kamión Yamaha plný modelov na rok 2020 spravil zastávku na trati vo Veľkých Uherciach a za našu redakciu si bol nové modely vyskúšať momentálne jeden z našich top motokrosárov Jakub Hruška.  


Čo nové na rok 2020?

Spomedzi japonských značiek je Yamaha poslednou, ktorá stále ponúka aj dvojtaktné modely. VFoto ponuke tak nájdete okrem dvojice detských dvojtaktných modelov YZ65 a 85, ďalšiu dvojicu dvojtaktov YZ125 a 250, no a samozrejme aj top štvortaktné modely YZ250F a YZ450F. No a práve štvortakty sú pravidelne v centre pozornosti konštruktérov. Na rok 2020 je to väčšia 450-ka YZ450F, ktorá sa dočkala výraznejších inovácii. Na motore bola prepracovaná hlava valca a spolu s ňou sacie aj výfukové ventily, vačkové hriadele sú uložené nižšie, čo pomáha znížiť ťažisko motora. Hlava valca je vyrobená z ľahšieho materiálu, čo prinieslo zníženie hmotnosti. Upravený filter sánia pomáha motoru ľahšie „dýchať“ a pomáha zvýšiť cirkuláciu nasávaného vzduchu. Preprogramované sú aj palivové mapy a výsledkom je viac výkonu v celom rozsahu otáčok. Jazdec si naviac môže jednotlivé nastavenia zmeniť pomocou mobilného telefónu a apky Yamaha Power Tuner. Počas jazdy má jazdec k dispozícii dve palivové mapy, ktoré si môže prepínať tlačidlom na riadidlách. Zmeny na podvozku sa týkali výkonnejšej prednej brzdy a zmeneného nastavenia prednej vidlice. Komfort jazdy a ovládateľnosť pomáhajú zlepšiť riadidlá, ktoré sú posunuté o niekoľko milimetrov dopredu a nižšie. Výsledkom týchto úprav by mala byť ľahšia, výkonnejšia a ovládateľnejšia 450-ka. Menšia 250-ka YZ250F sa výrazných zmien dočkala v minulej sezóne a na rok 2020 tak prichádza prakticky v nezmenenej podobe.  


V sedle s Jakubom Hruškom Úlohu testovacieho jazdca na seba vzal Jakub Hruška, ktorý patríFoto medzi top motokrosových jazdcov na Slovensku a v tohtoročnom seriáli MMSR v motokrose v triede MXOPEN mu patrila konečná 5. priečka v celkovom poradí. No a vzhľadom na jeho bohaté skúsenosti na trati dokonale popreháňal všetky motorky, ktoré boli k dispozícii.

Yamaha YZ125 – malý dvojtakt bol podľa Jakuba príjemným prekvapením, ľahká a obratná motorka poslúcha na slovo a najmä v zákrutách je presná a drží zvolenú stopu. Motor sa správa presne ako by ste od malej 125-ky očakávali a otáčky treba neustále držať vysoko, no odvďačí sa vám výborným výkonom. No a dá sa s ňou jazdiť na vrcholnej úrovni? Určite a z Jakubovho pohľadu by si upravil akurát pruženie, ktoré je pre jeho potreby trochu mäkké, čo však platilo aj pre ostatné sériové modely. No a vzhľadom na potenciál dvojtaktného motora by sa pomocou menších úprav dalo ešte popracovať s výkonom.  

Yamaha YZ250 – väčší dvojtakt prináša pochopiteľne oveľa viac výkonu ako 125-ka, zároveň jazda nie je tak ľahká ako na menšom dvojtakte. Výkon 250-ky je rovnako posunutý do vyšších sfér a rozsah využiteľného výkonu nie je tak široký ako na štvortaktoch. Vo výjazdoch zo zákrut sa tak nepozbiera hneď od najnižších otáčok ako štvortakt a jazda je tak o niečo náročnejšia. Stále je to však zábavná a ľahká motorka. Spomínaná ľahkosť sa prejavilo aj na pružení, ktoré nemalo tendenciu sa ponárať ako na štvortaktoch. YZ250 je pripravená na pretekanie, no v štartovom poli plnom štvortaktov by to nemala ľahké a skôr by sa hodila do čisto dvojtaktnej triedy.

Yamaha YZ250F – od prvých metrov veľmi príjemná motorka, výkon motora narastá v lineárnej krivke a je veľmi dobre dávkovateľný. Na druhej strane jazdec ho má k dispozícii dostatok a dokáže potiahnuť až do naozaj vysokých otáčok. S motorom si rýchlo porozumie nielen rýchly pilot ale aj menej vyjazdený hobík. Jazdné vlastnosti výborne dopĺňali motor a jazda bola príjemná, výborne sa nechala viesť koľajami a celkovo sa ľahko ovláda. Pruženie sa vpredu trochu ponáralo, no podľa Jakuba by pomohlo pohrať sa so sériovým nastavením a charakteristika by sa upravila. Okrem sériovej verzie bola k dispozícii aj upravená verzia 250-ky, ktorá využívala originálne racingové komponenty Yamahy GYTR. Takto poladený motor citeľne nabral na sile a najmä vo vysokých otáčkach dokázal potiahnuť ešte o niečo ďalej ako sériová verzia.  

Yamaha YZ450F – motoricky vám hneď dáva najavo svoju silu, no stále sa ľahko dávkuje. PriebehFoto je lineárny a bez výkyvov potiahne až do maxima, kde podobne ako 250-ka ukrýva najviac sily. Príjemne prekvapila ovládateľnosť motorky, ktorá je ľahká a v zákrutách sa správa výborne. Pruženie opäť trochu mäkší predok ale bez väčších problémov si poradilo aj s tvrdými dopadmi. V stredových partiách je Yamaha trošičku širšia, no nebolo to na škodu a nijak to neovplyvňovalo posed a komfort v sedle. Aj v tomto prípade bola k dispozícii upravená verzia s originálnymi racingovými komponentmi Yamaha GYTR. V tomto prípade bol však nárast výkonu poriadne citeľný v celom rozsahu otáčok a podľa slov Jakuba v číselnom vyjadrení nárast +20% v porovnaní so sériou. Tesné zákruty sa tak dali ísť na vyšší prevodový stupeň ako na sériovej verzii a motor sa dokázal bez problémov utrhnúť aj na štvorke. Z pohľadu výkonu a jeho priebehu určite to najlepšie čo si mohli jazdci v Uherciach vyskúšať.


Autor: Redakcia

Foto: Martin Matula

Modely Yamaha MX 2020 v rukách Jakuba Hrušku

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri