Connect with us

Články užívateľov

Motoškola na okruhu ? Brno 11. 06. 2009, fascinujúce

Publikovaný

on

Nie som pretekár, ale povedal som si, že to musím vyskúšať. Nikde inde si nemôžem dovoliť toľko a tak spoznať motorku ako na okruhu a pritom s minimálnym možným rizikom.

Rozhodol som sa ? idem na okruh do Brna. Kontaktujem kolegu či ide aj on. Sme dohodnutí, ideme obaja a berieme motorky na prívese (aby sme ich v prípade nehody mali ako dostať domov). Zaplatíme účastnícky poplatok 3 500 Kč podľa inštrukcií z [linka] (chýba im tam IBAN!). A ide sa. Už sa nevieme dočkať.

Vo štvrtok okolo 13:00 vyrážame z Bratislavy smer Brno. Motorky pevne pripútané k vozíku, cestovná rýchlosť 80 km/h. Blížime sa do Brna. Je 22°C. Zmráka sa. Sme v Brne, smerom na okruh sa na nás cez celú oblohu škerí čiernočierna tma. Hmmm. Prichádzame na okruh ? neprší ale leje a fúka protivný vietor. Je 11°C. Mám kraťasy a tričko. Brrr. Motorky nechávame na vozíku a ideme sa prihlásiť. Rozmýšľame, či motorky vôbec dáme dolu z vozíka. Po prihlásení sa idem preobliecť do kombinézy a dávam dolu moto ? keď som už tu, aspoň sa povozím. Či prší, alebo nie.

Sme asi 30 jazdci v tlačovom stredisku, vonku leje ako z krhly. Obloha sa rehoce čiernymi zubami…

Motoškola má 3 časti
1. Teória ? 1:30min,
2. Jazda na okruhu za inštruktorom ? 1:30 hod,
3. Voľná jazda na okruhu bez inštruktora ?na vlastné triko? ? 30 min.

Na začiatku nám vysvetlili, že sa rozdelíme do 3 skupín a každá dostane svojho inštruktora.
? Skupina najlepších so skúsenosťami, inštruktor Pepík ?Sršeň? Šiler ? stunt
rider, závodný jazdec
? Skupina skúsených, inštruktor Karel ?Carlos? Táborský ? motocyklový
novinár, závodný jazdec
? Skupina začiatočníkov na okruhu, inštruktor Jiří Trčka ? závodný jazdec

Teória ? prešli sme v rýchlosti motocykel aj jazdu na okruhu, nejaké rady…
? Pneu ? dávať rovnaké pneu (výrobca a typ) dopredu aj dozadu (kvôli profilu pneu ? tvar hríba/ do V… a zmesy), správne hustiť podľa výrobcu, ak je pneu zjazdená, treba kúpiť novú, pretekárske gumy a zmesi sú na preteky, nie do premávky, okruhové pneu sú zahriate pri ca 80°C, čo nikdy v bežnej premávke nedosiahneme! Myslite na to, že ak už raz niekto vyradil pneu, mal na to dôvod. Náš život závisí od 2 malých plôch veľkosti dlane! Jazdili koleno aj na sériových pneu a pri teplote ? (mínus) 5°C!!!,
? Na stúpačkách sú zospodu cuplíky = dorazy, kedy je moto na hrane. Závodníci používajú koleno (majú nastaviteľné stupačky),
HURÁAAA PRESTALO PRŠAŤ !!!
? Podvozok ? nechať sériové nastavenie. Ak si závodník, experimentuj, inak by si mal zdôvodniť, prečo chceš zmeniť nastavenie podvozka,
? motor a tunenie ? radšej investovať do pneu a bŕzd. Poradili zmeniť predné kolečko na rozete o -1 zub, pre litre aj o -2 zuby menšie. Stratíme ca 15 km/ h na rýchlosti, ale získame na krúťáku a elasticite = zábave. Okrem toho, kto chodí stále plný kotol? Vraj robili telemetriu nejakému p. Stonerovi a ten mal na kolese viac ako 200 koníkov. V pretekoch ich využil max. na 70%!!!,
? reťaz: previs min. 3-4 cm v strede reťaze, meria sa motocykel na kolesách, nie na stojane, vo zvislej polohe, nezaťažený, reťaz treba pravidelne čistiť a mazať,
VYŠLO SLNKO, TRAŤ USYCHÁ !!!
? brzdová kvapalina: pri jazde na okruhu meniť 2x za rok,
? tuning bŕzd ? výmena brzdových hadičiek za pancierové, ak jazdím na okruhu málo, nechať sériové brzdové obloženie ? pretekárske nezahrejeme, radšej dobré gumy, ako ladiť motor, brzdy ovládame 2 prstami, pre cit,
? technika jazdy na okruhu ? nepoužívaj speťáky, pozor má dávať vždy jazdec za tebou, preto nemeň svoju stopu ? je rýchlejší a chce ťa predbehnúť, nech to spraví ? on si nájde voľné miesto. Pri poruche, alebo čomkoľvek kedy musíš opustiť trať zdvihni ľavú ruku a choď s moto do boxov, alebo na trávu. O ostatné sa postarajú traťoví komisári,
? radenie ? cez neutrál so spojkou, inak hore bez spojky, dolu vždy so spojkou. Spojku ovládame 2 prstami pre cit.

Ideme k moto ? máme sa stretnúť pri stupňoch víťazov. Neprší. Trať je suchá!!! To je super. Bavíme sa medzi sebou o motorkách, nastavení. Ja mám prešponovanú reťaz (naschvál som ju šteloval deň pred jazdou) Tlmiče mam ok, kamarát ma tvrdý predok.

Rozdeľujeme sa do 3 skupín. Za veľkého rachotu vyráža 1, potom 2 a nakoniec my. Dali nám aj zelené reflexné vesty. Srdce búcha vo vysokých otáčkach mojej V4. Lapám po dychu, už je to tu! Prvý ide inštruktor, za ním tvoríme ?vláčik?. Po každom kole sa 2 jazdci idúci hneď za inštruktorom zaradia na posledné miesto, aby si všetci mohli vyskúšať jazdu za profíkom ? kedy brzdiť, kedy ísť do náklonu, ideálnu stopu… Ale inak ideme celkom svižne. Všetci vo všetkých skupinách máme ustálenú rýchlosť pre celý okruh. Naša skupina ide ca 85 km/h, po pár kolách zrýchľujeme. Srdce mi bije až v hrdle ? dobrzdím, naklopím? Jedno kolo nám trvá čosi viac ako 3 min. Postupom času klopíme čoraz viac a viac, zrazu škrrrrrk, brucho ma rozbolí, ale držím. Idem po stupačke 🙂 skrytý za kapotážou, lakeť a polka tela vpredu, polka zadku vedľa sedadla, koleno nad asfaltom, v prilbe diabolský úsmev a otázniky v očiach ? bacha! Máš rodinu! Výjazd, pridávam. Moto neťahá. Čumím ako puk na otáčkomer ? pár sekúnd idem v červenom po obmedzovač. Juj, treba to kopať hore.

Po 30 min máme prestávku. Ideme do boxov. Každý okamžite dáva dolu prilbu, usmieva sa a hneď sa bavíme o pocitoch. O 3 min. ideme ďalej. Jednoznačne super. Ďalšiu jazdu presedlávam do strednej skupiny. Idú svižnejšie. Stíham. Rýchlosti sú väčšie, náklony tiež. Už nemám strach, užívam si. Zvykol som si. Motorka sedí ako pribitá. Nemám problém s brzdením ani s ideálnou stopou, lebo ideme podľa inštruktora. V poslednom kole som šiel za inštruktorom, darilo sa mi. Predposledná zákruta, potom rovinka. Výjazd ? idem skoro plný kotol pár cm za inštruktorom, dávam 4 a zrazu… inštruktor šup na zadné a vyťal tomu. Nestačím sa čudovať ako rýchlo sa mi vzďaľuje a mizne v diaľke. A ja nič nemôžem. Na tacháči 200 km/ h. Som trošku zdeptaný, ale veď má okruhovú motorku, čo som si myslel…

Posledná zastávka v boxoch. Inštruktori sa lúčia a ideme na našich 30 min. voľnej jazdy. Vyrážam ako posledný. Postupne pridávam. Prudké brzdenie sa mi nezdá ? musím vymeniť tu brzdovku. Ale dá sa ? idem v pohode. Dobieham pomalších, vyčkám a predbieham. Prvého vonkajškom, druhého vnútrom. Ďalšieho na brzdy. Predbehol som asi 8 jazdcov a už sú tu posledné 2 kolá. Škerím sa v prilbe. Kua som dobrý. Žiadna krízovka a predbieham aj silnejšie stroje R6, CBR600, litrového Fazera… Asi majú menej odjazdeného. V zákrutách ich dobieham, na rovinkách sa mi vzďaľujú. Idem fantasticky ? naklopený do pravej zákruty, ľahko škŕkam asfalt keď tu zrazu, kua, čo to mam v úplne ľavom zornom poli? Muchu? Aaaale kua, čumím ako puk. Maník v hlbokom náklone na novej CBR-ke 1000 ma obieha vonkajškom ako malinu, vo výjazde pridá a mizí v dáli. Hmmm. Zostupujem na zem a som neuveriteľne šťastný. Užívam si. Počasie, ktoré nám zo začiatku neprialo sa zmenilo na úplne slnečné bez mráčika. Asfalt bol suchý a neuveriteľne široký. Som nadopovaný adrenalínom a šťastím. Kolega taktiež.

Balíme domov. Ja sa rozhodujem pre cestu po vlastnej osi. Idem do PK cez pezinskú Babu. Po diaľnici si to valím 150 km/h. Chcem byť čo najskôr doma. Poprchá. Leje… Spomaľujem. Prilba zafrckaná od mušiek a špinavej vody. Neotieram to, čakám na pumpu. Zastavujem a umývam prilbu. Pokračujem. Pernek, pezinská Baba, som doma. Je 21:30. Som unavený. Hneď zaspávam vedľa mojich najbližších ? manželky a 11-mesačného syna. Usmievam sa. Ďalší deň je piatok a ja mám dovolenku. To som spravil dobre.
Vyspím sa do 6:00 kedy ma s manželkou zobudí náš malý loptoško. Mám ich veľmi rád. Som tiež veľmi rád, že moja manželka má pre moje hobby veľké porozumenie a pochopenie a vždy sa dohodneme, aj keď sa o mňa bojí.

Jazdu na okruhu môžem iba doporučiť. Zistíte svoje možnosti ako aj to, že motorku v bežnej premávke ťažko využijete, tam treba dávať hlavne pozor!

Prajem veľa km bez nehody.
Milan

Takto bolo

Motoškola na okruhu ? Brno 11.06.2009

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri