Connect with us

Spravodajstvo

Na akých zimných pneumatikách jazdia Slováci?

Publikovaný

on

Celoslovenské meranie hĺbky dezénu pneumatík
Prieskum zodpovednosti majiteľov osobných áut počas zimného obdobia

Bratislava 14. Novembra 2014 –

V súčasnosti sa realizuje meranie hĺbky dezénu pneumatík osobných áut po celom Slovensku. Hlavným cieľom je zistiť, ako sú slovenskí vodiči pripravení na zimné obdobie, ako veľmi kladú dôraz na dobrý stav pneumatík, a tým aj na bezpečnosť jazdy. Prieskum realizuje spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Slovakia na náhodne vybraných autách v troch najväčších mestách.

Prieskumná vzorka bude zložená z merania na viac ako 2 800 pneumatikách

Údaje prieskumu sa zamerajú na hĺbku dezénu a typ použitých pneumatík – letné, zimné, celoročné. Výsledky budú k dispozícií koncom novembra. Merania sa začínajú 15. novembra, keď začína zákonná povinnosť obutia zimných pneumatík na Slovensku v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo námrazy. Podľa predpovedí zatiaľ nehrozí nepriaznivé počasie, ale z pohľadu bezpečnosti je vhodné mať už zimné pneumatiky na každej náprave.

Na Slovensku je zákonná povinnosť zimných pneumatík od 15. novembra do 31.marca v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 mm. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách vhodné. Skúsení vodiči a analytici hovoria o minimálnom dezéne 4 mm a o zimných pneumatikách, ak používate vozidlo v dňoch, keď teplota klesá pod 7°C. 

V posledných rokoch je na Slovensku veľmi suchá zima. Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia, čo je však veľmi nebezpečné. Vlastnosti letnej pneumatiky nie sú prispôsobené na zimné počasie a chlad. Najnižšia zákonom povolená hĺbka dezénu na letnej pneumatike je 1,6 mm, ale odborníci sa zhodujú na minimálnom dezéne počas zimy 3 mm. Možnosť jazdy na letnej pneumatike počas zimného obdobia je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm. V Českej republike sú od 1. novembra do 31. marca tak isto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. Takže v Čechách nepomôže výhovorka, že štart cesty bol v peknom suchom počasí. V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ale v Maďarsku, ak nemáte snehové reťaze, vám môžu vstup do krajiny zamietnuť.

Realizovaný prieskum je anonymný a mnohí vodiči ani nebudú vedieť, že boli zmeraní. Ak však bude nameraný nízky dezén ich pneumatík, budú upozornení letákom za stieračom.

Zdroj: PBR s.r.o.

 

29 komentárov

1 komentár

  1. B12

    19. novembra 2014 at 7:59

    Výsledok môže byť zaujímavý. Na severe vodiči nemajú problém so zimnými gumami, skôr iba „maďari“ z juhu Slovenska. Ja už mesiac chodím na zimných a nepozerám na dátum, skôr na tú teplotu. Aj keď počasie bolo aj na moto, nečakám kým napadne prvý sneh. 
    Treba sa na to pozerať aj tak, že to hlavne 100% lepšie brzdí na namrznutej alebo vlhkej ceste pri nízkych teplotách.

  2. Goldy

    20. novembra 2014 at 6:28

    No kua, to som netušil, že „Maďari“ z juhu Slovenska okrem ohrozovania štátoprávneho usporiadania Slovenska ohrozujú aj bezpečnosť na cestách severného Slovenska. 😠 Navrhujem narušiteľov registrovať, po prvom priestupku nepúšťať von z okresov DS, KN, NZ, GA, SA, LV, VK, LC,RS,RV, KE, VT, Trebišov, ( na skratku si nespomínam ). 😛 Ospravedlňujem sa vynechaným okresom. ( zo zemepisu som mal  dvojku) 😈 
    P.S. Poznám zopár prípadov aj zo severu nezodpovedne sa správajúcich vodičov. 😉

  3. raptor

    20. novembra 2014 at 7:11

  4. kingston

    20. novembra 2014 at 14:40

    Gutentaag

    nno vidíš Goldy teraz to už nielen tušíš ale aj vieš.

    A priznaj sa dobrovoľne – tie prípady vodičov zo severu si si vymyslel, že áno ?!  😛 😈 !

  5. kingston

    20. novembra 2014 at 14:42

    P.S. a okrem toho článok hovorí o Slovákoch tak to nemiešajme.

  6. Mlhos

    21. novembra 2014 at 0:38

    Prosim pekne mne neznalemu ozrejmit pojem celorocne gumy v zakone som nasiel iba letne a zimne oznacene S+M te celorocne su oznacene s+m ? sado + maso ? 😁

  7. Mlhos

    21. novembra 2014 at 0:41

    Celorocne gumy boli uz davno zrusene pretoze boli v lete NA HOVNO a v zime NA HOVNO

  8. Goldy

    21. novembra 2014 at 6:35

    kingston, máš pravdu, článok hovorí o slovenských vodičoch, reakcia B12 o „maďaroch“ z juhu Slovenska ( ak čítam správne s porozumením ). 😛 😈 Ja som  reagoval na reakciu B12 ( ak čítaš správne s porozumením ) a samozrejme v mojom príspevku je nadsázka, irónia, sarkazmus, aby príspevok bol zaujímavejší, „čitateľnejší“ atď. Prípadný dôkazový materiál mojich tvrdení dodám orgánom činným v trestnom konaní v mojom prípadnom obvinení z ohovárania, urážky na cti a pod. ( a zase je tu nadsázka, irónia a sarkazmus) 😁 S pozdravom : Svetu mier. 😎 
    P.S. Nie som Maďar z juhu Slovenska. Som Slovák z juhu Slovenska 😉 hovoriaci slovensky aj maďarsky na skoro rovnakej úrovni. 🤐

  9. papi

    21. novembra 2014 at 7:02

    😈  OFFTOPIC

    Cigán-pubertiak rieši národnostnú otázku takto: Otec je cigán, mama cigánka – len ja už cigánom nie som. 😈 
    No vida, takto ľahké je stať sa múdrym.

  10. kingston

    21. novembra 2014 at 11:47

    papi   😁 

    Goldy 👍   dal som málo smajlov. Dopĺňam, myslel som to celé tak isto ako ty  😈 😛 😛 😁 😁 .

  11. BacilBA

    24. novembra 2014 at 15:02

  12. fikus

    25. novembra 2014 at 16:50

    Jazdim na tych čo v lete.su zimne,ale došlahane:-) 
    Ale už kupim vzorek 🙂

  13. kavis

    25. novembra 2014 at 23:08

    Po štyroch rokoch začnem používať zimné ako letné a na zimu kupujem nové zimné  😇

  14. VladiB

    4. decembra 2014 at 8:52

    Takže až taká sranda to nie je: http://motocykel.sk/clanok.php?id=4119

  15. Mlhos

    8. decembra 2014 at 23:29

    Bacil uz len ten odkaz na cesku stranku ti mal napovedat ze to co je v cechach nie je na slovensku u nas pojem  celorocne gumy uz davno zo zakona vypadol a su brane ako letne a ziaden policajt a ani poistovna  ti ich neuzna

  16. Mlhos

    8. decembra 2014 at 23:38

    8/2009 § 38
    Osobitosti premávky v zimnom období
    (1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N120a) môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

  17. Mishko

    8. decembra 2014 at 23:54

    Mlhos trepes ako obvykle.

    M+S znamena Mud (blato) + Snow (sneh) a toto oznacenie maju aj celorocne pneumatiky, napriklad na SUV. Zakon je v tomto pripade deravy pretoze oznacenie M+S moze ale aj nemusi znamenat zimnu pneumatiku. Zimna pneu je to stopercentne iba vtedy ak je tam aj snehova vlocka (resp. tri vrchy so snehovou vlockou).

  18. bobolak

    9. decembra 2014 at 17:26

    Kua mlhy to si necháš????vygugli mishkovi celý zakon,alebo aspoň vyhlášku o zimných gumách nech je klapec v obraze jasné že som na tvojej strane,šak si géniuš ta ne??? 😁   👎

  19. Mlhos

    20. decembra 2014 at 0:57

    Mishko guglil a chcel byt za mudreho len sa mu to nepodarilo 

    M + S – (Mud + Snow) blato a sneh, označenie,ktoré sa nachádza na zimných,celoročných,terénnych a niektorých letných dodávkových pneumatikách.  
    😁

    ja som sem dal znenie zakona o premavke na pozemnych komunikaciach 

    len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami 

    co zrejme znamena ze ziadne celorocne ani terenne ani letne dodavkove 

  20. Mlhos

    20. decembra 2014 at 1:00

    Čo znamená označenie pneumatiky M + S?

    Mud + Snow (Blato + Sneh) – označenie osobných pneumatík určených do našich zimných podmienok. Označenie osobných pneumatík určených na jazdu na snehu môže mať podľa predpisu EHK 30 nasledovné tri podoby: M+S, resp. M.S. alebo M&S.

    Čo znamená označenie pneumatiky R+W?

    Road + Winter (Cesta + Sneh) – označenie osobných plášťov určených do miernych zimných podmienok (mierne zimné podmienky ako napr. v Anglicku, Beneluxe a pod.)

  21. Mlhos

    20. decembra 2014 at 1:02

    Môžem používať pneumatiky MP 4 celoročne v prípade platnosti zákona o povinnom prezúvaní letných a zimných plásťov?

    Označovanie dezénu MP4 ako univerzálny, resp. celoročný je zaužívané mezi vodičmi v oblastiach, kde ma zima miernejší priebeh. Treba však povedať, že napriek dobrým výsledkom v oboch ročných obdobiach pneumatiky MP 4 nie sú homologizované ako zimné pneumatiky, preto ich nie je možné pouzívať v prípade platnosti takéhoto zákona.

  22. Mlhos

    20. decembra 2014 at 1:04

    V kazdom pripade maju zimne pneumatiky este na boku aj sipku smer rotacie a nesmu sa namontovat obratene

  23. krampus

    21. decembra 2014 at 22:55

    Mlhy – v tomto prípade sa mýliš, smer rotácie majú značený iba pneumatiky zo smerovým dezénom a nezáleží či sú „letné“ alebo „zimné“.
     A ako píše Mishko, za „zimné“ pneu sú považované iba pneu značené zimným piktogramom, t.j. „vločka v trojkopcí“, značenie M+S znamená že pneu sú aj do sťažených podmienok, ale nie sú vyslovene „zimné“. 

  24. Mlhos

    22. decembra 2014 at 16:41

    Aby bolo jasne zase tu ma niekto cervene sukno a vyjadruje sa ib k mojim komentarom bez toho aby si precital clanok v tom clanku je napisane :Údaje prieskumu sa zamerajú na hĺbku dezénu a typ použitých pneumatík – letné, zimné, celoročné. 
    ja som napisal iba tolko ze u nas celorocne pneumatiky podla zakona neexistuju a aj ten kto ich ma obute bude pri nehode posudzovany ako by jazdil na letnych

  25. TomasVFR

    27. decembra 2014 at 12:06

    Celorocne pneumatiky su pneumatiky, ktore sa tvaria ako zimne, aj pred zakonom, ale su skonstruovane tak, ze sa na nich da jazdit aj v lete, lepsie ako na zimnych.

  26. papi

    27. decembra 2014 at 12:34

    😁 Ja, ako „maďar“ z juhu, vylepšujem štatistiku menšín:
    Mám v garáži komplet novú zimnú sadu  (aj s vločkou 😈 ) obutú na oceľových diskoch, k tomu komplet novú letnú sadu (jazdené asi 1300 km) na hliníkoch – auto však momentálne žiadne, lebo som ho práve poslal do šrotu a nové budem mať  len za pár týždňov…
    Tak čo vy na to, ha ??? Som dobrý, néééé? 😈

  27. Hruso25

    27. decembra 2014 at 18:08

    Papi: sa pochváľ na akú embečku čakáš?  U nás sa hovorí, že auto je len embečka a ľudovíPassat,ostatné sú cocotíny. 🙂 preto ja mám otvirak od pigy aj so šnehovými gumamy na elektrónoch z umelej hmoty. 🙂 

  28. papi

    27. decembra 2014 at 18:35

    😈  Žiadna sláva, potrebujem len  malú pracovnú dodávku, ktorú idem cez rok úplne zničiť – takže to bude len nejaký jazdený Partner, Kangoo, Caddy, možno  Berlingo, či tak nejak…
    Auto inak mám po ruke, aj keď nevlastním… 😉

  29. Hruso25

    27. decembra 2014 at 19:48

    Aby som bol presný, ani ja auto nevlastním,všetko je manželkyne, moje sú len slipy čo mám na sebe.
    Predmanželská zmluva. 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri