Connect with us

Spravodajstvo

Nadupaná beštia – predstavenie KTM 1290 Super Duke R

Publikovaný

on

        

V rakúskej továrni očakávajú, že rok 2014 bude jedným zo zásadných míľnikov značky. Aby som vysvetlil ako je to myslené, je nutné zhrnúť si nejaké historické dáta. KTM má svoj cestný segment a ich naháče Duke a Super Duke sú motocyklovej verejnosti známe. V roku 2011 posilnili svoj segment cestných motocyklov malým Dukom, teda nadupanou 125-tkou. Na výstave EICMA 2012 odhalili prototyp atraktívneho motocykla 1290 Super Duke a práve rok 2014 je správny čas, aby na trh uviedli túto brutálnu beštiu, čiže najradikálnejší Duke aký tu kedy bol. Model 1290 Super Duke R. Môžeme teda očakávať nekončiacu silu, precíznosť, perfektnú ergonómiu, top komponenty a ani gram váhy navyše. Heslom spoločnosti je Ready to race a 1290-ka Duke je zhmotnením tohto hesla.
     

Recept na prípravu 1290-tky Super Duka
Pripravíme si overený koncept 75 stupňového V-Twinu a prerazíme ho na 1,3 litrový motor. Výsledkom bude extrémne ľahký motor nabitý okruhovou technológiou. Pokiaľ si nie ste istý, či daný motor vyhovuje, tak môžete pri príprave vychádzať z motora použitého pri Superbiku RC8. Tak to spravil výrobca a výsledkom je 7,2 sekúnd potrebných na dosiahnutie 200 (slovom dvesto) km/h. Klobúk dole, je to vážne beštia. Je to 180 konských síl, 144 Nm krútiaceho momentu, pričom 100 Nm sa dostaví už pri 2 500 ot./min. Na vychádzku by som pre istotu chodil s náhubkom, nech to nikoho nepohryzie. Mimochodom, servisný interval motora je 15 000 km. Pre tak nadupaný športový stroj je to úctyhodné číslo.

Namiesto kotvy…
…ktorú by si na základe popisu motora určite zaslúžila má 1290-tka racingové brzdy vybavené ABS systémom, aby zachraňoval v nepohodlných situáciách. Je to celkom jasné, rýchle biky potrebujú dobré brzdy. Super Duke R potrebuje perfektné brzdy (a náhradnú sadu spodného prádla). Monoblokové hryzáky menom Brembo sa s ľahkosťou zarežú do dvojice 320 mm diskov vpredu, pričom ABS značky Bosch pomôže v kritickej chvíli. Samozrejme okrem situácie, že je zapnutý Supermoto mód kedy ABS nezasahuje, aby nekazilo zábavu zo šmyku.

Prískokom vpred
Pravdepodobne každý už zažil na motocykli situáciu, že pri nechcenom otočení rukoväte plynu sa motocykel cukol. Ak niekto nezažil, tak šup vyskúšať kým napadne prvý sneh. Každopádne 1290 Duke si niečo také nemôže dovoliť a vďačí za to systému ride-by-wire, čo znamená ovládanie cez elektroniku. Škrtiaca klapka je ovládaná elektronicky, takže prenos príkazov z plynovej rukoväte do motora je vždy optimálny. Na jazdca dané nastavenie nemá neblahý vplyv. Ono totiž plynulý prenos výkonu a rýchly prenos výkonu sa navzájom nevylučujú.
 Ďalším pomocníkom pri ovládaní motocykla je kontrola trakcie. Jazdec sa teda nemusí báť pustiť uzdy všetkým tým konským silám ukrytým v ráme. Jazdné režimy sú nastaviteľné a párty podľa navoleného módu môže začať.

Už na prvý pohľad je to KTM
 Motocykle KTM majú ľahko rozpoznateľný dizajn, ktorý (teda aspoň na mňa) pôsobí agresívne, ale nie nepríjemne. Všetky tie lomené tvary len podtrhujú charakter stroja a zvyšujú jazdcovo ego. A tak to samozrejme má byť. 1290-tka Super Duke je výsledkom toho, čo sa stane, keď sa v Mattighofene stretnú najlepší technici, dizajnéri a jazdci. Chróm molybdénový rám v nádhernej priehradovej konštrukcii, predná upside-downová vidlica s priemerom 48 mm, zadný monoshock (opäť od WP) sú len predjedlom pre úchvatne vyvedenú jednoramennú kyvnú vidlicu. Osobne tento kúsok pokladám za skvost. Je to zhmotnenie ladných a silných línií nehovoriac o výhodách, ktoré prináša napríklad pri výmene kolesa. Zaujímavosťou je, že zadná vidlica je aj napriek svojmu netradičnému vzhľadu ľahšia ako iné jednoramenné kyvky.

Vyrobený na mieru?
 Podľa KTM je najväčší Duke vyrobený na mieru. Je úplne jedno či je jazdec vysoký, nízky, štíhly či tučný. Sedadlo je výrobcom označované ako jedna z vecí, na ktorú sú právom hrdí. Myslím, že dané tvrdenie môže byť potvrdené alebo vyvrátené len testami, takže uvidíme.
 Okrem miery pre jazdca je motocykel stavaný aj na mieru podmienkam a potrebám jazdca. Zabezpečia to tri jazdné módy a to Rain – plynulá jazda s obmedzením výkonu a rýchlym nástupom kontroly trakcie pre jazdu v daždi, Street – športový, ale efektívny mód alebo bonusový Supermoto mód, pri ktorom sa vypne ABS a kontrola trakcie. A tento by mal byť len pre silné povahy.

KTM 1290 Super Duke R
Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 180 k pri 8 870 ot./min.
Krút. moment: 144 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 189 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 482 ± 12 mm
Výška sedla: 835 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Text: Jozef Jambor, foto: KTM

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 12/2013

Nadupaná Beštia

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri